Treskenspår i Byvalla? (Bana)

av K Lemming, Monday, June 22, 2020, 11:22 (1376 dagar sedan)

Roade mig med att titta på BLJ på bangårdar.se och upptäcke ett spår i Byvalla som väckte funderingar. Tittar man på BLJ spåret som leder fram till plattformen så i kurvan ligger där en växel precis innan plankorsningen vid omlastningsskjulet. Följer man spåret som här grenar av från spåret som leder till BLJ's plattform så leder det fram till en växel i vad jag tolkar som normalspåret (spår 1 ?). Var där treskenspår i Byvalla och vart ledde detta isåfall, eller är det jag som misstolkar spårplanen?

Byvalla bangård

Treskenspår i Byvalla?

av Stefan Olsson, Monday, June 22, 2020, 11:27 (1376 dagar sedan) @ K Lemming

Som vanligt finns svaren i DM! Sök på Byvalla och så finns det bilder på spåret och utlastningen från linbanan till Byvalla.

Tror för övrigt att just linbanan avhandlats här tidigare.

Vattentorn/lokstall i Byvalla?

av K Lemming, Monday, June 22, 2020, 12:10 (1376 dagar sedan) @ Peter A

Tack för tipset att det fanns bilder på treskensspåret på DM. När jag nu tittade på spårplanen i datorn mot tidigare i telefonen ser man att spåret är ritat som treskensspår.

En annan undran dök upp efter att ha tittat på lite bilder från Byvalla på DM. På "nyare" bilder ser man att vattentornet är rivet, på spårplanen är där markerat en byggnad på vattentornets plats som ser ut att ha beteckningen 12B. Rakt fram från spår 1 mot vattentornet efter treskensväxeln slutar spåret i en stoppbock intill vattentornet på bilderna. På ritningen ser spåret ut att gå in i byggnad 12B. Byggdes det ett litet normalspårsstall för ett växellok på platsen för vattentornet?

Vattentorn/lokstall i Byvalla?

av Stefan Olsson, Monday, June 22, 2020, 17:43 (1376 dagar sedan) @ K Lemming

Ytterligare en av Byvallabilderna: Kan det vara linbanans utlastning:

[image]

Vattentorn/lokstall i Byvalla?

av pceder, Tuesday, June 23, 2020, 11:45 (1375 dagar sedan) @ Stefan Olsson

stämmer bra, kalklinbanan från 1918 som ersatte gamla vid "Dala-Åsbo"
fotot från 1930 inför elektrifieringen

Har letat efter ett foto som försvunnit från Jvm portalen med lokomotorstallet som ersatte vattentornet
(har fotot på nån av mina datorer)

Växellok i Byvalla?

av K Lemming, Tuesday, June 23, 2020, 16:25 (1375 dagar sedan) @ pceder

På det här fotot kan man se ett Ub (kanske ett H lok?) längre bort på spår 1. Hade Byvalla ett Ub stationerat för växling?

Byvalla med Ub

Växellok i Byvalla?

av Anders Wejryd, Tuesday, June 23, 2020, 17:20 (1375 dagar sedan) @ K Lemming

Nog ser det ut som ett Ha eller Hb.

Växellok i Byvalla?

av K Lemming, Tuesday, June 23, 2020, 17:37 (1375 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Nog ser det ut som ett Ha eller Hb.

Vilka är skillnaderna mot Ub som du kan se det på på den ganska otydliga bilden?

Växellok i Byvalla?

av Anders Wejryd, Tuesday, June 23, 2020, 22:35 (1375 dagar sedan) @ K Lemming

När jag tittar närmare på den suddiga bilden och på bilder av Ha och Ub så är det bara att inse att jag inte har tillräckliga argument. Men en fortsatt killgissning kan ju vara att det är loket från ett lokalgodståg och inte ett lokalt växellok. Både Ub och H kunde hantera sådana, men H var vanligare.

Växellok i Byvalla?

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 13:26 (1374 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Vid lokstationen i Krylbo fanns säkert såväl Ub som Ha eller Hb stationerade, kanske i flera exemplar av vardera.

Det (lokal)godståg som ombesörjde vagnväxling i Byvalla torde ha gått hela sträckan från Krylbo till Storvik, och det kan möjligen även ha haft Gävle som slutpunkt. Det kan naturligtvis även gått i andra riktningen, med Storvik, eller troligare Gävle som utgångsstation och Krylbo som bortre vändpunkt.

Mellan Krylbo och Storvik är det ca sex mil. Av alla tänkbara skäl kan jag livligt föreställa mig att man så långt loktillgången räckte ville använda vad som helst annat än Ub i dessa tåg. Litt Ha, med sth 70, lär inte varit något underverk av komfort, men ett arbetspass på linjen i en Ub med tillåten sth 40(?) torde av lokpersonalen uppfattats som ett straff.

Dessutom kan man ana att 120 km körning på linjen med en Ub borde ha slitit hårt på maskinens löpverk, glidlager mm.

Med andra ord, naturligtvis kan en Ub ha dykt upp i Byvalla som dragare av godståget, men då har den nog varit den sista fungerande maskinen vid lokstationen.

Men, men, vad vet jag..?


* * * * * * *


Ja, inte visste jag så mycket, tydligen :-D

På Ekevings fantastiska sida finns svaret, åtminstone för år 1959. Skriv bara in "Ub" och "Byvalla" så kommer det upp! :-D

Nej, men mera allvarligt, häng med i följande grafblad:

https://ekeving.se/hi/SJdok/graf159/65.pdf

Från Krylbo avgår vardagar (dvs må-lö) lokalgodståg 8308 8.53. Tåget gör sedan uppehåll för mera omfattande växling i Fors och i Horndal, och ankommer sedan Byvalla 12.29. Här stannar tåget till 14.20 då det som tåg 8307 vänder söderut, ånyo med längre uppehåll i Horndal och Fors innan det ankommer Krylbo 17.24.

Det ska sägas att under uppehållen i Fors och Horndal passerar flera tåg i båda riktningarna, vilket naturligtvis, beroende på resp bangårds utformning, begränsar friheten att bedriva växling på dessa stationer.

Räknar man på de båda tågens medelhastigheten mellan olika stationer enligt grafen så får man fram ca 35-45 km/tim. Rimligen bör tåget då mellan acceleration och inbromsning hålla en linjehastighet på mellan 50 och 60 km/tim. Å andra sidan ser jag inga konfliktpunkter där en lätt försening på lokalgodståget skulle störa andra tåg, så en Ub skulle säkert fungera.


https://ekeving.se/hi/SJdok/graf159/65.pdf

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 14:33 (1374 dagar sedan) @ Bobo L

Man kan jämföra med bilderna på två Hb-lok i Lysekil 1971, i den helt fantastiska bildserien i en egen tråd i forumet:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=234988#p234988


Visste jag inte redan från bildtexten att maskinen till vänster var en Hb så skulle ryggmärgen sagt "Ub!". Endast några detaljer i underredet förefaller skilja Hb från Ub i denna vinkel.

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av Anders.k., Wednesday, June 24, 2020, 15:49 (1374 dagar sedan) @ Bobo L

Digitalt museum

Fanns ju flera bilder från Byvalla.

M.V.H Anders.k.

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 16:01 (1374 dagar sedan) @ Anders.k.

Digitalt museum

Fanns ju flera bilder från Byvalla.

M.V.H Anders.k.

Eurå, jag plöjde igenom hela utbudet, men ingen mer bild som visar Ub eller Ha/Hb-lok. Det där är ju ett F-lok du hittat!

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av Anders.k., Wednesday, June 24, 2020, 16:11 (1374 dagar sedan) @ Bobo L

Digitalt museum

Fanns ju flera bilder från Byvalla.

M.V.H Anders.k.


Eurå, jag plöjde igenom hela utbudet, men ingen mer bild som visar Ub eller Ha/Hb-lok. Det där är ju ett F-lok du hittat!

Det är nog ett riktigt Kvicksilver, fast brunt sådant, trots att det är svartvitt.

M.V.H Anders.k.

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 16:27 (1374 dagar sedan) @ Anders.k.

:-D

Växellok i Byvalla? Ub eller Hb? Jmf m Lysekil 1971!

av K Lemming, Thursday, June 25, 2020, 00:52 (1374 dagar sedan) @ Bobo L

Digitalt museum

Fanns ju flera bilder från Byvalla.

M.V.H Anders.k.


Eurå, jag plöjde igenom hela utbudet, men ingen mer bild som visar Ub eller Ha/Hb-lok. Det där är ju ett F-lok du hittat!

F lok!? Bilden jag fick upp när jag klickade på länken visade BLJ 6 och ett Hg lok.

Växellok i Byvalla? Tm-Kp med Ub

av Leif B, Wednesday, June 24, 2020, 20:04 (1374 dagar sedan) @ Bobo L

Sune visade oss för några år sedan ett exempel på ett lokalgodståg med Ub Tomteboda - Köping, loket återvände sedan Köping - Tomteboda nästa dag. Tyvärr har photobucket städat undan bevismaterialet i form av tjänstetidtabeller, men det är ändå intressanta exempel i tråden.

Sedan tror jag inte att köra en lång sträcka i 45 km/h upplevdes som sååååå långsamt på 50-talet som det gör för oss. Ett D-loksdraget fjärrgodståg gick väl i 70 km/h då (eller 60?). Ett E-lok hade sth 65 km/h, men höll nog en avsevärt lägre snitthastighet med ett tungt tåg och långa stigningar.

Växellok i Byvalla? Tm-Kp med Ub

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 21:54 (1374 dagar sedan) @ Leif B

Nja, det var inte så mycket hastighetsupplevelsen utan mera komforten jag tänkte på. En Ub är nog optimerad för hög dragkraft i låga hastigheter.

45 är väl så fort man törs köra innan kuggväxlarna kommer upp genom hyttgolvet men redan i lägre hastigheter skuttar nog maskinen rätt påtagligt, föreställer jag mig..?

Yiiiiihaa!!

Vattentorn/lokstall i Byvalla?

av pceder, Wednesday, June 24, 2020, 14:26 (1374 dagar sedan) @ pceder

Den här finns ju i DM / fd Jvmportalen

BLJ hade ju två Zp (väl mest i Långshyttan?)

SJ lokomotor i Byvalla

lokstall 12B i Byvalla, foto

av pceder, Monday, June 29, 2020, 14:25 (1369 dagar sedan) @ pceder

äntligen hittade jag fotot på mina backupdiskar

Denna fanns på Jvm samlingsportalen (angiven som vara i Byvalla) men gick nu inte hitta på DigitalMuseum

Jag fattade inte förrän den här tråden att den faktiskt kunde stämma vara från Byvalla men då troligt det lokstall 12B som på ritningen ersatt gamla vattentornet.

huset i bakgrunden, växeln bredvid skjulet och elstolpplacering och övrig bakgrund stämmer

Tack för klargörande info (även om jag kommer bygga station med fint vattentorn istället (men kanske borde ha ett utbytbart stall för att visa historien, (hmmm två då med ett kraschat lokstallsmodell också))

[image]
[image]
[image]

lokstall 12B i Byvalla, foto. Händeleeförlopp?

av Leif B, Monday, June 29, 2020, 14:57 (1369 dagar sedan) @ pceder

Vad har egentligen hänt? Har lokstallet kört på kontaktledningsstolpen??

lokstall 12B i Byvalla, foto. Händeleeförlopp?

av Torbjorn_Forsman, Monday, June 29, 2020, 15:29 (1369 dagar sedan) @ Leif B

Den där bilden har varit upp i en tidigare tråd, men jag tror inte det framkom någon förklaring till vad som hade hänt där heller. Tyvärr låg bilderna i den tråden på ett Photobucket-konto som tydligen inte längre existerar.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=50319

lokstall 12B i Byvalla, foto. Händeleeförlopp?

av Göran Kannerby, Monday, June 29, 2020, 18:32 (1369 dagar sedan) @ Leif B

Vad har egentligen hänt? Har lokstallet kört på kontaktledningsstolpen??

Min gissning är att någon gjort det kreativa tilltaget att bygga ett stall kring en bryggstolpe. Därefter har någon råkat köra in i stallet utan att öppna dörrarna.

lokstall 12B i Byvalla, foto. Händeleeförlopp?

av Överkörmästaren, Monday, June 29, 2020, 19:27 (1369 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Nja, portarna är ju krossade och taket uppskuret utifrån och in. Jag tycker att Leifs hypotes är mest rätt: stallet har kört på stolpen. Men det fick nog hjälp utifrån!

lokstall 12B i Byvalla, foto. Händeleeförlopp?

av skogstoken, Monday, June 29, 2020, 19:15 (1369 dagar sedan) @ Leif B

Jag tycker att det ser ut som att stallet blivit påkört och knuffats in i stolpen. Jag vet dock inget mer än denna gissning, jag var ju inte ens påtänkt på den tiden!