JVM har skrotat två Y1:or (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Monday, June 22, 2020, 14:15 (1397 dagar sedan)

Hej, jag kan nu meddela att JVM låtit skrota två Y1:or. Det gäller dels Y1G 1334 "Amanda" och dels den brunna Y1 1289 som vi köpte från MfGDJ.
Båda motorvagnarna skrotades av Stena i Östersund i juni månad.

De har nu fått släppa till värdefulla reservdelar till Y1 1343 som finns i Östersund för att bli i ett komplett och gott, tekniskt skick.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

JVM har skrotat två Y1:or

av ak44, Monday, June 22, 2020, 15:07 (1397 dagar sedan) @ HP

En fråga då i sammanhanget: Gasbränsletekniken i Amanda måste ju ha varit unik då det hette att det troligen var världens första naturgasdrivna järnvägsfordon? I alla fall i aktiv drift, när det fungerade (?)
Har ni sparat något av det förutom dokumentation?

JVM har skrotat två Y1:or

av Jonny Saljefeldt, Monday, June 22, 2020, 15:14 (1397 dagar sedan) @ ak44

En fråga då i sammanhanget: Gasbränsletekniken i Amanda måste ju ha varit unik då det hette att det troligen var världens första naturgasdrivna järnvägsfordon? I alla fall i aktiv drift, när det fungerade (?)

Var den inte biogasdriven?

JVM har skrotat två Y1:or

av ak44, Monday, June 22, 2020, 15:15 (1397 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Jo, det var jag som tänkte för snabbt! Tack för påpekandet.

JVM har skrotat två Y1:or

av Torbjorn_Forsman, Monday, June 22, 2020, 21:16 (1397 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

En fråga då i sammanhanget: Gasbränsletekniken i Amanda måste ju ha varit unik då det hette att det troligen var världens första naturgasdrivna järnvägsfordon? I alla fall i aktiv drift, när det fungerade (?)


Var den inte biogasdriven?


Ur fordonets synpunkt spelar det ingen roll om bränslet benämns biogas eller naturgas. Det rör sig om metan i bägge fallen, och när biogasen är av "fordonskvalitet" , är den renad från oönskade biprodukter så att kvaliteten är praktiskt taget densamma som hos naturgas.
Biogas som inte är avsedd för fordonsdrift utan utnyttjas för t ex uppvärmningsändamål eller stationära motorer, är däremot inte alltid renad och kan ha ganska stora halter av bl a svavelväte, koldioxid och vattenånga.

Y1 Färgsättning

av Peter A, Monday, June 22, 2020, 15:28 (1397 dagar sedan) @ HP

Finns det planer på att återställa Y1 1343 till [link=https://www.jarnvag.net/images/bild/vagnguide/extY1_1309_Gavle1990MT.jpg]originalfärgsättning[/link]?

JVM har skrotat två Y1:or

av Herbert Paalberg, Monday, June 22, 2020, 17:25 (1397 dagar sedan) @ HP

Ja just Y1G 1334 hade jag ett speciellt förhållande till när den blev ombyggd till biogasdrift.
Den var placerad i Lp och trafikerade "Tjustbanan" under försökstiden. Det var Tekniska Verken i Lp som var drivande för testkörning med just biogas från sin tankanläggning i Linköping. Meningen var att en påfyllningstank även skulle placeras i Vk men blev motarbetad av myndigheten då de ej ville etablera en sådan i Vk utan all tankning blev utförd under uppehållen i Lp. Jag var en av utbildarna för förarna i Lp för just detta projekt under SJ-eran och fick överta denna roll då Veolia övertog trafikeringen av länsbanorna 2008.
Det var en speciell känsla att köra vagnen med biogas, snabb och tyst gång. De gamla dieslarna blev utbytta till Volvo-bensinare med biogaskonventering. Det hände ibland att resande upplevde en speciell lukt under färden, men då brukade jag skoja med dom att på torsdagsturerna var den extra kraftfull, varför då undrade de nyfiket, den dagen har vi ärtturbo som ökar effektiviteten till det dubbla svarade jag och fick ett gapskratt till svar.
Man får se det hela som ett experiment med "Amanda" då intresset för framdrivning med biogas var på tapeten och i synnerhet i skarpt läge på järnväg. Tankningen utfördes med tankbil som överförde gasen från tankbilen till Amandas biogastank, det blev en gungbrädeseffekt vid tankningen då gastrycket utjämnades när trycket blev detsamma mellan tankbil och motorvagn. Aktionsradien blev kort av den anledningen varför tankning ofta fick göras efter varje tur, man ville inte kosta på en högtryckstank på uppställningsplatsen i Lp då det endast var ett test och få erfarenhet med biogasdrift. Personligen var jag positiv till försöket som visade sig fungera, men det är nu många år sedan och utvecklingen har gått vidare. Själv är jag mer intresserad till elfordon som genererar en säker och energieffektivare framdrivning vilket mer än över 100-års historia har visat. Palle i Vika.;-)