SRJ rälsbussläp 2002

av Granis, Tuesday, June 23, 2020, 08:35 (1397 dagar sedan) @ BJ

SRJ beställde två sådana; 2001 och 2002, från Hilding Carlsson vilka levererades i juli respektive september 1944. De var av deras standardkonstruktion för tvåaxliga godssläp till ”Yo1”-bussarna, och lär t o m, åtminstone under de sista åren (SRJ/ DHJ blev ett statligt järnvägsbolag 1951, åtta år innan det gick upp i SJ) littererats med SJ´s UF2p. Precis som motorvagnarna, 1108/ 3108 och 1109/ 3109, fick ”Yo1p”. Annars använde ju normalt inte privatbanor dessa littera.

Båda släpen slopades runt 1960 och blev tjänstefordon, underredet till ett av dom lär ha funnits kvar ”väldigt länge” på Mörby verkstad. Samtliga dessa rälsbussfordon var hela tiden bruna och beiga. Källa (som vanligt i dessa fall) Arne Hällqvists bok ”Svenska Rälsbussar” (SJK 92).


/ L G

SRJ rälsbussläp 2002

av Stefan Olsson, Tuesday, June 23, 2020, 09:31 (1396 dagar sedan) @ Granis

Det ena underredet blev så småningom löpverket till en svetstralla, som senare blev reserv för en modernare. Tror möjligen att det är denna som fortfarande står kvar i Mörby längst in på sticken för tjänstefordon.

SRJ rälsbussläp 2002

av BJ, Tuesday, June 23, 2020, 13:08 (1396 dagar sedan) @ Granis

Tack för svar.
Sitter på landet och har inte tillgång till boken.
Kan man se Littera före 1951? Kan man också se Vr i ton. osv?
BJ

SRJ rälsbussläp 2002

av Stefan Olsson, Tuesday, June 23, 2020, 13:11 (1396 dagar sedan) @ BJ

Innan släpet blev svetstralla fanns golvet kvar, men inget av korgen. Rälsbussarna har bara haft märkning på korgplåten. Tror inte ens att de har ramstans, inte sett någon sådan i alla fall... Någon kanske kan ge svar på det?

SRJ rälsbussläp 2002

av Anders Jansson, Tuesday, June 23, 2020, 18:25 (1396 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Enligt trafiktillståndet som utfärdades av VoV vid leverans så var vikten 2,46 ton och lastförmågan 3,0 ton. Som littera anges UF2p.