Ett par bilder från Norrland 1987 (Fordon: allmänt)

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, June 23, 2020, 18:21 (1374 dagar sedan)

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]

En motortralla på okänd plats.

[image]

Storuman 1987-08-30.

[image]

Lindman

Ett par bilder från Norrland 1987

av Martin Långström, Tuesday, June 23, 2020, 19:24 (1374 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]

Ser väldigt mycket ut som Murjek där Dm-loken är. Den vita byggnaden bakom tåget ser ut som den stallbyggnaden som fanns i Murjek tidigare, men som är riven nu.

Ett par bilder från Norrland 1987

av HJP, Tuesday, June 23, 2020, 21:25 (1374 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Lindman

****
Man behöver inte vara fotograf, för att visa bilder. Jag t.ex. är inte heller fotograf.
Sommaren 1973 var jag i Kiruna. Midnattssolen gjorde att jag kunde ta denna bild, på en Dm3 1211, utan blixt. Tåget ankommer Kiruna söderifrån.

[image]

Ett par bilder från Norrland 1987

av David Sohlberg, Tuesday, June 23, 2020, 21:29 (1374 dagar sedan) @ HJP

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Lindman

****
Man behöver inte vara fotograf, för att visa bilder. Jag t.ex. är inte heller fotograf.
Sommaren 1973 var jag i Kiruna. Midnattssolen gjorde att jag kunde ta denna bild, på en Dm3 1211, utan blixt. Tåget ankommer Kiruna söderifrån.

[image]

Magnus poäng var nog dock att det inte var hans bild(er) men att han fick visa dem.

Ett par bilder från Norrland 1987

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Tuesday, June 23, 2020, 21:51 (1374 dagar sedan) @ David Sohlberg


Magnus poäng var nog dock att det inte var hans bild(er) men att han fick visa dem.

Just det, inte fotograf av just dessa bilder. I övrigt anser jag mig nog vara det, ibland! ;-)

Lindman

Ett par bilder från Norrland 1987

av HJP, Wednesday, June 24, 2020, 14:21 (1373 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ


Magnus poäng var nog dock att det inte var hans bild(er) men att han fick visa dem.


Just det, inte fotograf av just dessa bilder. I övrigt anser jag mig nog vara det, ibland! ;-)

Lindman

****
Okej. Jag missförstod, men inge skada skedd :-)

Ett par bilder från Norrland 1987

av Anders.k., Tuesday, June 23, 2020, 22:10 (1374 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]

Skulle gissa på Nattavaara och ett timmertåg som håller på att byta vagnar där
Vagnarna är Kbs och loket har hit gjort rundgång , slutsignalen sitter kvar på vagnarna.

Dm hade slutat gå i malmtågen vid den tiden men drog timmertåget ner till kusten

Mvh Anders k

Ett par bilder från Norrland 1987

av Martin Långström, Wednesday, June 24, 2020, 08:34 (1373 dagar sedan) @ Anders.k.

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]


Skulle gissa på Nattavaara och ett timmertåg som håller på att byta vagnar där
Vagnarna är Kbs och loket har hit gjort rundgång , slutsignalen sitter kvar på vagnarna.

Dm hade slutat gå i malmtågen vid den tiden men drog timmertåget ner till kusten

Mvh Anders k

Det är inte Nattavaara.

Spåret in till timmerterminalen I Nattavaara hade ett eget rundgångsspår strax innan man var framme vid terminalen.

Nattavaara har dessutom en större plan vid sidan av spåren innan skogen tar vid.

Det är snarare Murjek, då det även finns en timmerterminal där och det vita lokstallet i bakgrunden fanns kvar på 80-talet och användes av banavdelningen.

Ett par bilder från Norrland 1987

av Anders.k., Wednesday, June 24, 2020, 15:50 (1373 dagar sedan) @ Martin Långström

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]


Skulle gissa på Nattavaara och ett timmertåg som håller på att byta vagnar där
Vagnarna är Kbs och loket har hit gjort rundgång , slutsignalen sitter kvar på vagnarna.

Dm hade slutat gå i malmtågen vid den tiden men drog timmertåget ner till kusten

Mvh Anders k


Det är inte Nattavaara.

Spåret in till timmerterminalen I Nattavaara hade ett eget rundgångsspår strax innan man var framme vid terminalen.

Nattavaara har dessutom en större plan vid sidan av spåren innan skogen tar vid.

Det är snarare Murjek, då det även finns en timmerterminal där och det vita lokstallet i bakgrunden fanns kvar på 80-talet och användes av banavdelningen.

Så är det nog ja, Tack.
Får kika lite mera noga på Eniro.

M.V.H Anders.k.

Frontgaller på Dm lok?

av K Lemming, Tuesday, June 23, 2020, 23:01 (1374 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag fotade av ett par bilder från 1987. Jag är inte fotograf men får ändå visa dem.

Först ett Dm-lok utmed Malmbanan 1987-08-27.

[image]

Lindman

Vad är det för galler(ventilation?) som tillkommit nedanför till vänster om vänstra strålkastaren?

Edit: Tittade igenom bilder på Dm lok på Svenska-Lok sidan och det är tydligen inte alla Dm lok som har detta galler. Kan ju såklart bero på när bilderna är tagna och det var en modifiering som gjordes senare än ombyggnaden av strålkastarna.