Lund - Asylen (Fotografier/bildfrågor)

av jean, Wednesday, June 24, 2020, 15:32 (1400 dagar sedan)

Ser jag i syne eller är detta något rälsdrivet fordon? Vad är detta isåfall?
[image]

Lund - Asylen

av johanmmolin, Wednesday, June 24, 2020, 16:17 (1400 dagar sedan) @ jean

[image]

Tydligen byggdes denna lilla järnväg 1890 och lades troligen ned i slutet av 1930-talet.

Från Sydsvenska Medicinhistoriska Sällskapets öppna bildarkiv. Med bildtext:

Matvagnar på den smalspåriga järnvägen på St Lars i Lund
Kapsel 22 med bilder från St Lars i Lund. Matvagnar. En vagn till varje paviljong. Skötare Ingvar Persson till höger. Sysselsättning. Fotografiskt vykort, rimligen från 1900-talets första decennier. Originalfoto. Publicerat på sid 99 i Truedsson 1929. Ej monterat. Spårvägen anlades 1890 i samband med att asylen (=västra sjukhuset) byggdes. Den lär ha lagts ned i slutet på 1930-talet.

En motsvarande liten bana ska, om jag inte minns helt fel, ha funnits till S:ta Birgittas sjukhus i Vadstena.

Lund - Asylen

av Granis, Wednesday, June 24, 2020, 16:23 (1400 dagar sedan) @ johanmmolin

En motsvarande liten bana ska, om jag inte minns helt fel, ha funnits till S:ta Birgittas sjukhus i Vadstena.

Precis. På stadens gator. Och hästdragen t o m (har jag för mig). Även Ulleråker hade en, men där skulle enligt salige "Docent A" patienterna själva varit dragkraft varvid "..dom deppiga dom bromsa och dom maniska dom drog, så tåget för det mesta stilla stod.." som han skaldade inför sitt planerade epos "Svenska Dårhusbanor"

/ L G :-)

Lund - Asylen

av Bobo L, Wednesday, June 24, 2020, 16:35 (1400 dagar sedan) @ Granis

En motsvarande liten bana ska, om jag inte minns helt fel, ha funnits till S:ta Birgittas sjukhus i Vadstena.


Precis. På stadens gator. Och hästdragen t o m (har jag för mig). Även Ulleråker hade en, men där skulle enligt salige "Docent A" patienterna själva varit dragkraft varvid "..dom deppiga dom bromsa och dom maniska dom drog, så tåget för det mesta stilla stod.." som han skaldade inför sitt planerade epos "Svenska Dårhusbanor"

/ L G :-)

:-D

Lund - Asylen

av johanmmolin, Wednesday, June 24, 2020, 17:51 (1400 dagar sedan) @ Granis

Kanske ett arbetsterapeutiskt alternativ till historiens alla växelbad, snurrstolar, ect-behandlingar, hibernalhattar och nutida utdelning av antidepressiva till halva befolkningen? ;-)

(alla eventuella psykiatriker som finns med ombord på forumet får ursäkta min kanske lite sarkastiska beskrivning av specialiteten "psykiatri". Och ingen av dess patienter må få för sig att kanonerna är riktade mot dem ...).

Lund - Asylen. Wien - Geriatreizentrum am Wienerwald

av johanmmolin, Wednesday, June 24, 2020, 21:47 (1400 dagar sedan) @ Leif B

Intressant! Spårvagnslinje 62 finns kvar; utgår från (Staats-)Oper till Lainz.

Mariebergs hospital, Kristinehamn

av Gunnar Ekeving, Thursday, June 25, 2020, 20:20 (1399 dagar sedan) @ johanmmolin

600-banor för mattransport mm var inte ovanliga vid stora sjukhusanläggningar, ett exempel är Mariebergs sjukhus, som från öppnandet 1887 hade en 900 meter lång 600-bana, där det bland annat rullade två hästdragna matvagnar. Detta enligt den nyutkomna "Industribanor i Värmland" av Janis Priedits.

Industribaneföreningens tidskrift "spårläget" hade en lista över sjukhusbanor i nummer 3 år 2011. Där hittar man bland mentalsjukhus t ex Långbro, Sundby (nära Strängnäs) och Ulleråker utanför Uppsala. I varje fall de två sistnämnda hade även linbanor för koltransport till värmecentralen. Vid Ulleråker gick linbanan från Fyrisån; bränslet kom väl antagligen på pråmar eller båtar, och där låg i varje fall delar av linorna kvar ännu för några år sedan.

Bara stor järnväg vid gamla MAS i Malmö

av johanmmolin, Thursday, June 25, 2020, 22:19 (1399 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På "mitt" gamla sjukhusområde, Allmänna Sjukhuset i Malmö, fanns mig veterligen aldrig någon sådan småbana, även om man ofta hade tyckt det hade varit behändigt ...

Dock fanns förr en "riktig" järnväg som strök runt knutarna, nämligen Malmö – Ystads Järnväg:

[image]

Precis rakt fram i tågets färdriktning ligger det nya runda "Akuten-huset" – som dock inrymmer en hel del annat också.

Vadstena

av Christer Brimalm, Friday, June 26, 2020, 16:18 (1398 dagar sedan) @ johanmmolin

[image]

"Dramaten" (som "drog maten") mellan de båda delarna av Birgittas sjukhus lades ned 1930.
Bilden ovan arrangerades efter att trafiken egentligen upphört, men visar hur ekipagen kunde se ut. Man körde inte bara mat, utan också kol, tvätt, fekalier m.m. på Dramaten.

[image]

Här ytterligare en bild som jag nyligen hittade.

Lund - Asylen

av Christina E., Thursday, June 25, 2020, 10:37 (1400 dagar sedan) @ jean

I en notis i Stockholms Dagblad 1891-02-08 nämns spårvägen:
Rikets första asyl
Rikets första asyl, anlagd invid Lund, har i går blifvit afsynad och öfverlemnad till direktionen för Lunds hospital. För detta ändamål hafva generaldirektören Almén och hofintendenten Ax. Kumlien härifrån afrest till Lund.
Asylen har sedan 1887 var under anläggning. Den storartade byggnadskomplexen är belägen vid sidan af hospitalet på andra sidan om Höije å och är förenad med hospitalet med en 300 fot lång jernbro. Komplexen består af 5 särskilda större byggnader uteslutande för patienternas behof. Hvarje byggnad innehåller särskilda afdelningar för olika slag af sjuka, alla försedda med sofrum, dagrum och arbetssalar m.m. Dessutom innehåller byggnadskomplexen en större centralbyggnad, afsedd för administrativa behof. I denna byggnad bo asylläkaren, uppsyningsmannen föreståndaren för qvinliga sjukafdelningen, de två amanuenserna äfvensom en del af betjeningen. Så inrymmer ock denna byggnad en större samlingslokal, afsedd för så väl hospitalets som asylets patienter.
Asylen, kommer att med första upplåtas för patienter, skall inrymma 689 sådana med 54 vaktare samt har kostat 1 200 000 kronor.
Alla nyare bepröfvade anordningar äro här tillämpade, såsom centraluppvärmning, central varmvattensberedning, elektrisk belysning, spårväg emellan anstaltens afdelningar,ångkök gemensamt för hospitalet och asylen m.m. Anläggningen vartill hörer en vidsträckt jordvidd, är utförd efter ritningar af hofintendenten Ax. Kumlien, sedan 1877 anstäld som medicinalstyrelsens arkitekt. Byggnaderna äro enligt kontrakt utförda af byggmästaren härstädes A. Ankarstrand, och som kontrollerande arkitekt under arbetet har arkitekten A. Lignell varit anstäld.