Åmål 1966 (Fordon: allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, June 24, 2020, 21:54 (1401 dagar sedan)

I samband med Dalslandsbilderna frågade David S om bilder från Åmål. Tyvärr var det ännu sämre än jag trodde med den saken men här är det lilla som blev.


[image]Xoa2 203 väntar på slutet 6 juni.


[image]E2 987 6 juni.


[image]Bk 749 6 juni.


[image]Xoa8 254 i X 72 GDG-expressen 8 juni.

Åmål 1966

av Alex, Wednesday, June 24, 2020, 22:23 (1401 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är lite vemodigt att se Xoa3 203. Min far överraskade mig en söndag 1963 och tog med mig på en liten rundtur med S/S Mariefred, Enok och Eskilstunatåget hem igen.

Jag minns Xoa3 som en stor gammal ljus salongsvagn och att vi i stort sett var ensamna på tåget. Även en liten knatte insåg att det här kanske inte var det mest populära tåget och så gick det som gick också.

Åmål 1966

av David Sohlberg, Wednesday, June 24, 2020, 23:02 (1401 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I samband med Dalslandsbilderna frågade David S om bilder från Åmål. Tyvärr var det ännu sämre än jag trodde med den saken men här är det lilla som blev.


[image]Xoa2 203 väntar på slutet 6 juni.

Tack ändå!

Var det denna pjäs som skrotades i Finntorp? Vad säger t ex Hans Keller?

Åmål 1966

av Ola Almquist, Wednesday, June 24, 2020, 23:08 (1401 dagar sedan) @ David Sohlberg

Var det denna pjäs som skrotades i Finntorp? Vad säger t ex Hans Keller?

Det var Xa1 201. Jag skulle gärna vilja veta om någon såg smalspåriga elfordon i Åmål...

/Ola

Åmål 1966

av Leif B, Wednesday, June 24, 2020, 23:03 (1401 dagar sedan) @ Stig Lagergren

I samband med Dalslandsbilderna frågade David S om bilder från Åmål. Tyvärr var det ännu sämre än jag trodde med den saken men här är det lilla som blev.

Alltid något, sa ...


Tack för de trevliga bilderna!

Åmål 1966

av PeO, Wednesday, June 24, 2020, 23:31 (1401 dagar sedan) @ Leif B

I samband med Dalslandsbilderna frågade David S om bilder från Åmål. Tyvärr var det ännu sämre än jag trodde med den saken men här är det lilla som blev.

Alltid något, sa ...

Kung Gustav (V-Gurra) när han kom med tåget till Åmål i snöstormen och trumslagaren var den ende i musikkåren, som lyckats ta sig till stationen på morgonen i snöovädret. Uttalandet har dock senare tillskrivits en större potentat.

Tack för de trevliga bilderna!

och alla de andra tidsdokumenten som kommit tidigare.

Det där är ett gammalt

av Sune Nylén, Thursday, June 25, 2020, 00:21 (1401 dagar sedan) @ PeO

uttryck som, vill jag minnas, berättas i en av de gamla resehandböckerna från omkring 1910 -20 bland annat. I originalet lär det lytt ; En skam för mig och en ära för staden sade Fan när han gick vilse i Åmål. Det har sedan förenklats till Alltid nå´t sa han som fick se Åmål. Det skulle markera stadens obetydlighet och härstammar från tiden innan BJ förlade sin stora verkstäder hit. Alltså före 1870 talet.

Det där är ett gammalt

av Svante Andersson, Thursday, June 25, 2020, 03:25 (1401 dagar sedan) @ Sune Nylén

uttryck som, vill jag minnas, berättas i en av de gamla resehandböckerna från omkring 1910 -20 bland annat. I originalet lär det lytt ; En skam för mig och en ära för staden sade Fan när han gick vilse i Åmål. Det har sedan förenklats till Alltid nå´t sa han som fick se Åmål. Det skulle markera stadens obetydlighet och härstammar från tiden innan BJ förlade sin stora verkstäder hit. Alltså före 1870 talet.

Allt tyder ju på att Åmålsborna själva led svårt av mindervärdeskomplex. Varför annars kalla sin ganska beskedliga Åmålså för "Åmålselva"? Humor... njäe!

SA

Det där är ett gammalt

av Sune Nylén, Thursday, June 25, 2020, 07:11 (1401 dagar sedan) @ Svante Andersson

De där gamla uttrycken, det finns fler, härstamma nog till stor del från gamla folklustspel från August Blanches tid och framåt. De låter som teaterrepliker, och fick också en stor spridning redan innan radion kom.Hur skulle de annars få det??? Vi behöver inte gå längre tillbaks än Hasse och Tages Spik i foten, Rodger Moores gage och Hasses semesterresa till Säffle, som satte Säffle på kartan.

Åmål 1966

av tobbe, Thursday, June 25, 2020, 10:55 (1400 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Var det inte denna motorvagn som trafikerade sträckan Läggesta - Mariefred som även medverkade i en scen i den svenska parodin på bröderna Cartright" bröderna Carlsson" med bl.a. Hasse Alfredsson, Jan Gabrielsson, Gösta Knutsson o Ulla-Bella? Om så är fallet så kallades den i folkmun för "gamle Enok" Härliga sv/vita foton i solljuset från Åmåls huvudverkstad som jag o kompisen besökte i början av 1970-talet med bl.a besök på ritningsarkivet därstädes. Det enda ställe vi inte fick ta kort var i en hall där ASEA höll på med renovering av mobila omformarstationer"HEMLIGT"
tobbe

Åmål 1966

av KnutG, Thursday, June 25, 2020, 12:52 (1400 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tusen takk for fine bilder.:-) Synes motorvognen Xoa2 203 var spesielt fin. Så trist at den ikke ble bevart..

Knut

Åmål 1966

av Göran Sohlberg, Thursday, June 25, 2020, 19:21 (1400 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vad är det för stickspår på bild 4? var det tåg mot Årjäng?

Åmål 1966

av Mattias Jansson, Thursday, June 25, 2020, 19:43 (1400 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Vad är det för stickspår på bild 4? var det tåg mot Årjäng?

I juni 1966 fanns persontrafik ännu kvar till Svanskog i tre månader till, men banan vidare mot Årjäng lades ned och revs 1956 så den var borta sedan ett decennium när bilden togs. Vidare skedde persontrafiken vid det laget uteslutande med rälsbuss (så hade det varit ända sedan 1936) så vagnen som skymtar kan möjligen ha ingått i något utfärdståg eller så. Kanske det var därför fotografen var i trakten?

Åmål 1966

av Stig Lagergren, Thursday, June 25, 2020, 20:05 (1400 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vad är det för stickspår på bild 4? var det tåg mot Årjäng?


I juni 1966 fanns persontrafik ännu kvar till Svanskog i tre månader till, men banan vidare mot Årjäng lades ned och revs 1956 så den var borta sedan ett decennium när bilden togs. Vidare skedde persontrafiken vid det laget uteslutande med rälsbuss (så hade det varit ända sedan 1936) så vagnen som skymtar kan möjligen ha ingått i något utfärdståg eller så. Kanske det var därför fotografen var i trakten?

Fotografen var på stugsemester med familjen i Rolfskärr vid Vänern men min bror hade körkort så det blev en del utflykter i tågstudiesyfte i samband med det. Kan tyvärr inte säga något om stickspåret och vagnen som står där.
Bl. a. åkte vi Åmål - Svanskog t.o.r. ock tittade dessutom på Kyrkebyns ånglok i Segmon.

Åmål 1966

av Hans B Keller, Thursday, June 25, 2020, 21:52 (1400 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Vad är det för stickspår på bild 4? var det tåg mot Årjäng?


I juni 1966 fanns persontrafik ännu kvar till Svanskog i tre månader till, men banan vidare mot Årjäng lades ned och revs 1956 så den var borta sedan ett decennium när bilden togs. Vidare skedde persontrafiken vid det laget uteslutande med rälsbuss (så hade det varit ända sedan 1936) så vagnen som skymtar kan möjligen ha ingått i något utfärdståg eller så. Kanske det var därför fotografen var i trakten?

=======
Trafiken med rälsbuss i riktning Svanskog utgick från detta spår som slutade med en stoppbock något tiotal meter söder om stationshuset. Sommaren 1966 stod en Bo15-vagn längst in på spåret. Den var en fd SWB i ett mycket fint skick! Vagnen hade använts i det tåg som arrangerats av SJK Ål-Sao tor den 6 februari 1966. Jag har inte mina anteckningar gripbara just nu, men jag tror att det var Bo15 3665. Spåret Svanskog-Årjäng och Hallanda-Kättilsbyn revs 1955./HBK

Åmål 1966

av David Sohlberg, Thursday, June 25, 2020, 21:55 (1400 dagar sedan) @ Hans B Keller

Vad är det för stickspår på bild 4? var det tåg mot Årjäng?


I juni 1966 fanns persontrafik ännu kvar till Svanskog i tre månader till, men banan vidare mot Årjäng lades ned och revs 1956 så den var borta sedan ett decennium när bilden togs. Vidare skedde persontrafiken vid det laget uteslutande med rälsbuss (så hade det varit ända sedan 1936) så vagnen som skymtar kan möjligen ha ingått i något utfärdståg eller så. Kanske det var därför fotografen var i trakten?

=======
Trafiken med rälsbuss i riktning Svanskog utgick från detta spår som slutade med en stoppbock något tiotal meter söder om stationshuset. Sommaren 1966 stod en Bo15-vagn längst in på spåret. Den var en fd SWB i ett mycket fint skick! Vagnen hade använts i det tåg som arrangerats av SJK Ål-Sao tor den 6 februari 1966. Jag har inte mina anteckningar gripbara just nu, men jag tror att det var Bo15 3665. Spåret Svanskog-Årjäng och Hallanda-Kättilsbyn revs 1955./HBK

Sammansättning riktning Svanskog enligt dina tidigare uppgifter: SJ E2 909 + F1 25974 (xSWB 301) + ABo15 3863 (xNOJ 763, Görlitz 1938) + Bo15 3665 (xSWB 61).

Åmål 1966

av Peter Verschelden, Thursday, June 25, 2020, 21:44 (1400 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilken verkstadsvagn är det bakom Bk 749?

Åmål 1966

av Stig Lagergren, Thursday, June 25, 2020, 22:40 (1400 dagar sedan) @ Peter Verschelden

Vilken verkstadsvagn är det bakom Bk 749?

Verkstadsvagnen heter 626290. Har tyvärr inga anteckningar om ursprung.

[image]

Åmål 1966

av Kjell Friberg, Thursday, June 25, 2020, 23:21 (1400 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vagnen va tidigare BJ sommarvagn C5 198.