Dalatåg via Ängelsberg - Snyten (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Wednesday, June 24, 2020, 22:49 (1373 dagar sedan)

Under en period 1983 leddes enstaka tåg Stockholm - Dalarna om via Ängelsberg - Snyten p.g.a. banarbete. Här ses Rst 674 (annonserat nummer) strax före och vid infarten till Snyten 1 augusti 1983.

[image][image]

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Alex, Wednesday, June 24, 2020, 23:07 (1373 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tack, Ängelsberg-Snyten är personlig favorit för mig. Har även fiskat kräftor i sjön Snyten men tyvärr smet inget tåg förbi den gången när vi satt där i båten.

Får också bekräftat min minnesbild av Ra i Dalatågen under början av 80-talet. Jag såg dem mest under hösten 1981 men nu ser jag att de var kvar även 1983.

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 09:16 (1373 dagar sedan) @ Alex

Detta var en tillfällig lösning 1983-84. Spårplanen på Sala stn skulle rejält förändras inför fjb, blivit vildvuxen. det räckte inte att bara "klä upp med nya signaler".

Dalapendeln gick i tvåtimmarstakt, med fasta möten just i Sala. "12-mötet" måste tillfälligt tas bort för att ge ett ca fyratimmarspass för större arbeten. Tågen 674 och 675 (båda M-F) omleddes därför via Äbg-Snt. Denna hade varit "oäkta vutbana" sedan 1968 men uppklassades för T 83 och T 84 till "tågdriftsbana".

674 och 675 möttes i Ängelsberg. De klarerades i Snt av bilburen tkl från Fagersta C. T85-T93
var Äbg-Snt åter "oäkta vutbana". Sedan började godstågsplanerarna intressera sig för den som genväg. Den återuppklassades för tågdrift T94 och de få huvudsignalerna fick 1995 ATC.

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Sven Malmberg, Thursday, June 25, 2020, 16:30 (1373 dagar sedan) @ Alex

Snyten - Ängelsberg är en trevlig bana. Jag har kört såväl resandetåg som godståg på sträckan och bara känt mig riktigt trygg då jag kört Y6/Y7. Kör man eltåg är det nämligen ganska spännande att köra på banan eftersom där, på 40-sträckan, finns en skyddssektion som är 240 meter lång. Kör man multipelkopplade fordon, förlängs den sträcka man måste rulla i motsvarande grad.

Normalt är en skyddssektion ungefär 50 meter lång.

Är det någon som har en förklaring till att skyddssektionen är nästan fem gånger längre än normalt?

//SM

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Överkörmästaren, Thursday, June 25, 2020, 16:54 (1373 dagar sedan) @ Sven Malmberg

Snyten - Ängelsberg är en trevlig bana. Jag har kört såväl resandetåg som godståg på sträckan och bara känt mig riktigt trygg då jag kört Y6/Y7. Kör man eltåg är det nämligen ganska spännande att köra på banan eftersom där, på 40-sträckan, finns en skyddssektion som är 240 meter lång. Kör man multipelkopplade fordon, förlängs den sträcka man måste rulla i motsvarande grad.

Normalt är en skyddssektion ungefär 50 meter lång.

Är det någon som har en förklaring till att skyddssektionen är nästan fem gånger längre än normalt?

//SM

Det är väl för att tågen ska fastna där så att man har argument för att lägga ner sträckan? ;-)

Med multipelkopplade fordon blir det givetvis en längre sträcka som man ska rulla vid vårdad körning. Risken att fastna blir ju dock i själva verket mindre, eftersom sträckan där ingen strömavtagare har spänning blir kortare.

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Farbror Mossa, Thursday, June 25, 2020, 09:44 (1373 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Under en period 1983 leddes enstaka tåg Stockholm - Dalarna om via Ängelsberg - Snyten p.g.a. banarbete.

Var det planenligt Ra? Jag åkte denna sträcka (i juli tror jag) och då var det Rc båda riktningarna.
Lustigt att det som kändes märkvärdigt var att få åka Ängelsberg-Snyten, att sträckan Tillberga-Ramnäs skulle försvinna fanns det inte en tanke på..

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av BM, Thursday, June 25, 2020, 15:37 (1373 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Hej, när stängdes Tillberga - Ramnäs.

Och fråga som följer, när rustades Ramnäs (Brattheden) - Tillberga.
Tidigare 1980 minns jag att det kördes flytande stål i kockiller Spännarhyttan - Snyten - Ängelsberg - Ramnäs - Surahammar.

Jag har kör dess tågpar 874 Borlänge - Stockholm - Borlänge över Tillberga och med Ra

Rapidloken var lättfotade med sina stora hjul. Väldigt snara till slirning när man drog i backen söderut från Säter mot Bispberg. För att inte tala om den fruktade hökenbacken från Krylbo mot Hökmora där man skulle dra igång från 40 upp i backen.

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Peter Flink, Saturday, June 27, 2020, 19:37 (1370 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Under en period 1983 leddes enstaka tåg Stockholm - Dalarna om via Ängelsberg - Snyten p.g.a. banarbete.


Var det planenligt Ra? Jag åkte denna sträcka (i juli tror jag) och då var det Rc båda riktningarna.
Lustigt att det som kändes märkvärdigt var att få åka Ängelsberg-Snyten, att sträckan Tillberga-Ramnäs skulle försvinna fanns det inte en tanke på..

Ja jag hann köra dessa tåg några gånger dom gick över Tillberga/Ramnäs och det var alltid Ra för mig (och även den vanliga vägen till Falun)

Dalatåg via Ängelsberg - Snyten

av Peter Alsén, Thursday, June 25, 2020, 22:34 (1372 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Ra med B7 har jag aldrig sett tidigare....