Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar (Järnväg allmänt)

av Bobo L, Thursday, June 25, 2020, 11:31 (1400 dagar sedan)

Med utgångspunkt i detta inlägg

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=235073

uppstår funderingar kring rälsbussarnas normala tjg-turer på 891-spåren i södra och östra Sverige, och vilka stationeringsorter som tursatte vilka linjer.

YBo5p-familjens vagnar var väl placerade och underhållna i Linköping, Västervik, Växjö och Kalmar? Även Norrköping? Gällde detsamma för HC-bussarna? Hur långt bort från hemstationen kom dessa vagnar under normala förhållanden?


Gick Linköpings-/Norrköpingsbussar ner till Västervik? Hultsfred? Hur långt upp i landet tursattes Västerviksbussar?

Gick Ybo5p överhuvud taget alls på banan mellan Brittatorp och Östra Smålandsnätet (Kalmar-Berga mfl)? Om ja, var det i så fall Kalmar- eller Växjö-vagnar, eller blandat?


Man kan gärna vidga funderingarna till även HC-bussarna och Z4p och Tp också!

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Vinberg, Thursday, June 25, 2020, 12:02 (1400 dagar sedan) @ Bobo L

Jag tror du kommer att finna svaret i de destinationsrullar som fordonen försågs med. Hittar du en sådan kan man nog utröna var fordonen hade sina omlopp. I princip var det nog där fordonen underhölls som i viss mån var vägledande för hur omloppen lades upp. Varje underhållsverkstad hade/har en budget för periodiskt och oplanerat underhåll och det styrde och styr fortfarande hur långt och var fordon rullar.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Gunnar Lilienberg, Thursday, June 25, 2020, 12:17 (1400 dagar sedan) @ Vinberg

Jag tror du kommer att finna svaret i de destinationsrullar som fordonen försågs med. Hittar du en sådan kan man nog utröna var fordonen hade sina omlopp. I princip var det nog där fordonen underhölls som i viss mån var vägledande för hur omloppen lades upp. Varje underhållsverkstad hade/har en budget för periodiskt och oplanerat underhåll och det styrde och styr fortfarande hur långt och var fordon rullar.

Nja, när jag jobbade på smalspåret i slutet av 80-talet, roade jag mig att kolla destinationsrullarna. De flesta fordonen hade korta rullar med sju stationsnamn mellan Växjö och Västervik. Ett släp hade dock en lång, spännande rulle med destinationer som Böda och Borgholm, trots att det aldrig hade rullat på de öländska banorna. Slutsats: Destinationsrullarna ger inget bra svar på hur omloppen gick på 50-talet.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 12:34 (1399 dagar sedan) @ Vinberg

...... I princip var det nog där fordonen underhölls som i viss mån var vägledande för hur omloppen lades upp. Varje underhållsverkstad hade/har en budget för periodiskt och oplanerat underhåll och det styrde och styr fortfarande hur långt och var fordon rullar.

Det var ett samarbete mellan verkstäderna och "trafiken" om fordonsanvändningen - även om "trafiken" ritade omloppen. Till "trafiken" hörde till 1973 också driftverkstäderna, senare trafikverkstäderna: De skötte det s k trafiknära underhållet. Huvudverkstäderna, senare underhållsverkstäderna, skötte de större genomgångarna. Trafikverkstäderna infogades 1973 under underhållsverkstäderna.

Lokledarens dagliga fordonsstyrning var inte bara att hålla dragkraft till ordinarie tåg och extratåg: Han skulle också hålla ansvariga trafikverkstäder med jämn sysselsättning. Det fick inte skickas in tio lok en viss dag och inget alls nästa.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Vinberg, Thursday, June 25, 2020, 13:22 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men baserades detta på km-styrt underhåll eller på tidsmässigt? Eftersom man kanske inte hade tillgång till en gemensam databas för hur många km ett fordon rullade, hur stämdes detta av i slutänden? Idag finns det både km och tid som grund för det periodiska underhållet. Har ett fordon stått still och inte rullat sedan senaste km-bundna underhåll måste en ny åtgärd ske typ säkerhetssyn,översyn och kanske revision. Det finns alltså även en tidsfaktor inlagd i dagens underhållsplaner ett fordon kan m a o "stå still" och ändå behöva synas av på verkstad.
Fanns denna parameter med i det dåtida rälsbussunderhållet. Det normalspåriga dito hade misstänker jag samma "problematik"?

Ett mycket speciellt/kuriöst och uppenbart "sidospår", är Britternas syn på ånglokspannors livslängd mellan revisioner. En panna har en tioårig "livslängd" och får användas enligt utfärdade normer. Sedan ska pannan genomgå en totalrevision igen. I princip får en panna som sedan sin senaste revision inte brukas efter 10 år även om den aldrig (mot förmodan) inte skulle brukats under dessa 10 år.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 14:42 (1399 dagar sedan) @ Vinberg

Men baserades detta på km-styrt underhåll eller på tidsmässigt? Eftersom man kanske inte hade tillgång till en gemensam databas för hur många km ett fordon rullade, hur stämdes detta av i slutänden? Idag finns det både km och tid som grund för det periodiska underhållet. Har ett fordon stått still och inte rullat sedan senaste km-bundna underhåll måste en ny åtgärd ske typ säkerhetssyn,översyn och kanske revision. Det finns alltså även en tidsfaktor inlagd i dagens underhållsplaner ett fordon kan m a o "stå still" och ändå behöva synas av på verkstad.
Fanns denna parameter med i det dåtida rälsbussunderhållet. Det normalspåriga dito hade misstänker jag samma "problematik"?

Det fanns behövliga "lathundar" med olika underhållssteg. Min tid i trafikledning (1969-1983) var egentligen efter smalspårsepoken. I vart fall nästan allt s k trafiknära underhåll var då km-bundet. Lokledaren summerade varje fordons körning per dygn på en vanlig bordsräknemaskin. Inte bara den planerade prestationen utan också akuta extratåg, omloppsbrytningar vid lokskador och större förseningar etc.

Resultaten skrevs in i den månatliga s k fordonsjournalen. Ursprungligen ett A 2-ark, som vikts till fyra A 3-sidor. Varje sida rymde 11 loknummer i bredd. Med datum- och statistikrutor etc. I journalen gjordes också dagplaneringen med utgångspunkt från omloppen: Försiktigt nog med blyerts. Började ett fordon nalkas en översynsgräns fick det börja tas med i den dagliga dialogen med "ägande" trafikverkstad.

Fordon som stått still sedan sista tillsyn var mycket sällsynta. Alla lokledare upplevde knappa
reserver. Men det var mycket sällsynt med tåginställelser överhuvudtaget, de förekom mest vid olyckor etc. Vid behov fick man ta försening på ett mindre viktigt tåg - vilket fick tågledaren utse.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Fredrik Lundström, Thursday, June 25, 2020, 14:55 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Men baserades detta på km-styrt underhåll eller på tidsmässigt? Eftersom man kanske inte hade tillgång till en gemensam databas för hur många km ett fordon rullade, hur stämdes detta av i slutänden? Idag finns det både km och tid som grund för det periodiska underhållet. Har ett fordon stått still och inte rullat sedan senaste km-bundna underhåll måste en ny åtgärd ske typ säkerhetssyn,översyn och kanske revision. Det finns alltså även en tidsfaktor inlagd i dagens underhållsplaner ett fordon kan m a o "stå still" och ändå behöva synas av på verkstad.
Fanns denna parameter med i det dåtida rälsbussunderhållet. Det normalspåriga dito hade misstänker jag samma "problematik"?

Det fanns behövliga "lathundar" med olika underhållssteg. Min tid i trafikledning (1969-1983) var egentligen efter smalspårsepoken. I vart fall nästan allt s k trafiknära underhåll var då km-bundet. Lokledaren summerade varje fordons körning per dygn på en vanlig bordsräknemaskin. Inte bara den planerade prestationen utan också akuta extratåg, omloppsbrytningar vid lokskador och större förseningar etc.

Resultaten skrevs in i den månatliga s k fordonsjournalen. Ursprungligen ett A 2-ark, som vikts till fyra A 3-sidor. Varje sida rymde 11 loknummer i bredd. Med datum- och statistikrutor etc. I journalen gjordes också dagplaneringen med utgångspunkt från omloppen: Försiktigt nog med blyerts. Började ett fordon nalkas en översynsgräns fick det börja tas med i den dagliga dialogen med "ägande" trafikverkstad.

Fordon som stått still sedan sista tillsyn var mycket sällsynta. Alla lokledare upplevde knappa
reserver. Men det var mycket sällsynt med tåginställelser överhuvudtaget, de förekom mest vid olyckor etc. Vid behov fick man ta försening på ett mindre viktigt tåg - vilket fick tågledaren utse.

Intressant inlägg.

Automatiseringen av detta bör ha påbörjats inför införandet av Lokledningscentralen i Tomteboda, som väl togs i bruk 1980? Jag har inte riktigt fått fram hur systeminförandet gick, men automatiseringen sägs ha börjat med SILO som LLC hanterade och i SILO låg till att börja med enbart "nationella" dragfordon (vad som nu egentligen menades med det). Regionala dragfordon låg under respektive lokledare ute på distrikten. Där låg också dieselloken. Det skulle vara väldigt intressant att få beskrivet hur automatiseringen av lokledarens arbete gick till.

Bakomliggande system till SILO, kallat FORD, innehöll alla underhållspunkter. Huruvida det fanns någon systemkoppling mellan SILO och FORD vet jag inte, SILO's efterföljare, SIFO, hade en sådan koppling, men fortfarande låg det bara dragfordon inlagda där. Vagnarna lades in först på 90-talet.

SJ hade ett rejält systemtänk och hela produktionsapparaten låg i stordatorsystem, men kopplingar mellan tidtabellsystem och fordonssystem och var mycket effektivt att använda.

"Lakan" för att hålla koll på fordonsomlopp och göra ändringar i dem används säkert fortfarande, även om de är i automatiserad form. Jag använde ett riktigt "lakan" sista gången 2008.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 15:52 (1399 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

... Automatiseringen av detta bör ha påbörjats inför införandet av Lokledningscentralen i Tomteboda, som väl togs i bruk 1980? Jag har inte riktigt fått fram hur systeminförandet gick, men automatiseringen sägs ha börjat med SILO som LLC hanterade och i SILO låg till att börja med enbart "nationella" dragfordon (vad som nu egentligen menades med det). Regionala dragfordon låg under respektive lokledare ute på distrikten. Där låg också dieselloken. Det skulle vara väldigt intressant att få beskrivet hur automatiseringen av lokledarens arbete gick till.

Den datatekniska delen av LLC kan jag inte. Men avdelningen startade upp just 1980. Från början styrde den enbart de elektriska linjeloken. Förkalkylen sägs ha visat en 10 %-ig fordonsminskning genom bättre samordning. Jag vet inte om någon efterkalkyl gjordes.

De regionala lokledarna blev t v kvar: Dels skulle ju de regionala dragfordonen styras (Inkl motorvagnar/släp och lokomotorer). Dels var "den regionale" alltjämt jourhavande lokpersonalledare. Och fick i olika roller då och då vara LLC ombud: Han satt ju närmast läget på linjen.

Vid divisionaliseringen 1988 uppdelades fordonsparken på de trafikdrivande divisionerna P och G. Detaljorganisationen därefter känner jag inte till.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Överkörmästaren, Thursday, June 25, 2020, 14:46 (1399 dagar sedan) @ Vinberg

Ett mycket speciellt/kuriöst och uppenbart "sidospår", är Britternas syn på ånglokspannors livslängd mellan revisioner. En panna har en tioårig "livslängd" och får användas enligt utfärdade normer. Sedan ska pannan genomgå en totalrevision igen. I princip får en panna som sedan sin senaste revision inte brukas efter 10 år även om den aldrig (mot förmodan) inte skulle brukats under dessa 10 år.

Mycket intressant! Sista meningen är dock svår att förstå. Menade du: ”En panna som inte reviderats under de senaste 10 åren får inte användas”?

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av yngve nilsson, Thursday, June 25, 2020, 16:42 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det fanns Ybo5p-vagnar i Kalmar, Växjö, Skara, Uddevalla, Linköping, Norrköping och Mörby. Längsta turerna torde de vagnar haft som gick Göteborg- Gårdsjö. Vagnarna i Västervik gick normalt bara Västervik-Hultsfred Spångenäs- Vimmerby och Västervik-Kimstad, Ett tågpar gick Västervik-Linköping via Ringstorp och detta hade >Västerviksvagnar. Linköpingsvagnarna gick bara Linköping-Ringstorp och på MÖJ. Norrköpings vagnar gick bara på NÖJ och VB. Växjös vagnar gick före 1976 bara till Hultsfred. Nägra turer till Oskarshamn hade aldrig Växjös YBo5p utan det var bara YBo4p och " Hildingar" som gick där. När RÄJ lades ner fick Kalmars YNBo5p trafikera även ROJ. Före detta terafikerade Kalmars YBo5p bara KBJ,KTsJ och LCJ

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 12:46 (1399 dagar sedan) @ Bobo L

YBo5p-familjens vagnar var väl placerade och underhållna i Linköping, Västervik, Växjö och Kalmar? Även Norrköping? Gällde detsamma för HC-bussarna? Hur långt bort från hemstationen kom dessa vagnar under normala förhållanden?

Gick Linköpings-/Norrköpingsbussar ner till Västervik? Hultsfred? Hur långt upp i landet tursattes Västerviksbussar?

Östgötanätet hade tre skilda omlopp, med centrum i Norrköping, Linköping och Västervik.
De omfattade f d NÖJ + VB, f d MÖJ resp. f d NVHJ. Västervikfordon gjorde en tur över natt till Linköping via Ringstorp: I de stora, gods- och postförande tågen 1514/491 och 488/1501,
bemannade med även konduktör. Detta trafikutbyte, med t ex nattsnälltågen, ville man hellre utföra i Linköping än i Norsholm.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Ola Almquist, Thursday, June 25, 2020, 13:41 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

YBo5p-familjens vagnar var väl placerade och underhållna i Linköping, Västervik, Växjö och Kalmar? Även Norrköping? Gällde detsamma för HC-bussarna? Hur långt bort från hemstationen kom dessa vagnar under normala förhållanden?

Gick Linköpings-/Norrköpingsbussar ner till Västervik? Hultsfred? Hur långt upp i landet tursattes Västerviksbussar?

Östgötanätet hade tre skilda omlopp, med centrum i Norrköping, Linköping och Västervik.
De omfattade f d NÖJ + VB, f d MÖJ resp. f d NVHJ. Västervikfordon gjorde en tur över natt till Linköping via Ringstorp: I de stora, gods- och postförande tågen 1514/491 och 488/1501,
bemannade med även konduktör. Detta trafikutbyte, med t ex nattsnälltågen, ville man hellre utföra i Linköping än i Norsholm.

Västerviks rälsbussfordon gick även till Kimstad då det tidvis fanns anslutning till stambanetågen där. Det är dock inte helt konsekvent. Se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=219220]detta inlägg[/link].

/Ola

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 14:47 (1399 dagar sedan) @ Ola Almquist

.. Västerviks rälsbussfordon gick även till Kimstad då det tidvis fanns anslutning till stambanetågen där. Det är dock inte helt konsekvent

De allra flesta tågen gick till Kms - jag skrev "Norsholm" fel. Tågparet på Linköping var ett undantag, för att undgå viss nattjänst i Kms.

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av S-O Johansson, Thursday, June 25, 2020, 17:38 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Västervikfordon gjorde en tur över natt till Linköping via Ringstorp: I de stora, gods- och postförande tågen 1514/491 och 488/1501,

bemannade med även konduktör. Detta trafikutbyte, med t ex nattsnälltågen, ville man hellre utföra i Linköping än i Norsholm.

Det var tom så att tåget var bemannat med två motorvagnsförare. I alla fall från hösten 1960. Varför vet jag inte. Kanske räckte inte konduktörerna i Västervikk till. För få? Källa: Turlista Västervik motorvagnsförare hösten 1960 samt samtal med motorvagnsförare Västervik (K-H Bengtsson o Kalle Liew).

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Ola Almquist, Thursday, June 25, 2020, 14:01 (1399 dagar sedan) @ Bobo L

YBo5p-familjens vagnar var väl placerade och underhållna i Linköping, Västervik, Växjö och Kalmar? Även Norrköping? Gällde detsamma för HC-bussarna? Hur långt bort från hemstationen kom dessa vagnar under normala förhållanden?

Beträffande 2 ms se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=151512]detta inlägg[/link]. Kan vara lite svårläst...

YFo5p är ett specialfall.

Växjö fick inte YBo5p förrän ca 1964. Däremot hade man fått ett antal släpvagnar tidigare.

Gick Ybo5p överhuvud taget alls på banan mellan Brittatorp och Östra Smålandsnätet (Kalmar-Berga mfl)? Om ja, var det i så fall Kalmar- eller Växjö-vagnar, eller blandat?

Nej. Se [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=232071]detta inlägg[/link]. Det skulle inte förvåna mig om det inträffat fler gånger men troligen inte i ordinarie tåg.

Se även boken Svenska rälsbussar som ger svar på de flesta frågor.

Man kan gärna vidga funderingarna till även HC-bussarna och Z4p och Tp också!

HC-bussarna Yo1p m.fl. skiljer sig nog inte så mycket från YBo5p m.fl. Om Tp skrev Kjell Aghult [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=177100]här[/link].

Användningen av Z4p var annorlunda. Många användes bara för växling. Andra i lokalgodståg men det var olika på olika banor.

[link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=30821]Här[/link] finns ett inlägg om 2 ms.

/Ola

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Kjell Aghult, Thursday, June 25, 2020, 16:08 (1399 dagar sedan) @ Ola Almquist

Växjö fick inte YBo5p förrän ca 1964. Däremot hade man fått ett antal släpvagnar tidigare.

YP-omloppen Västervik-Hultsfred och Hultsfred-Växjö samordnades 1975. Underhölls vagnarna i Växjö?

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Ola Almquist, Thursday, June 25, 2020, 17:57 (1399 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Växjö fick inte YBo5p förrän ca 1964. Däremot hade man fått ett antal släpvagnar tidigare.

YP-omloppen Västervik-Hultsfred och Hultsfred-Växjö samordnades 1975. Underhölls vagnarna i Växjö?

Ja, åtminstone från 1976 då de omstationerades. Tågen blev genomgående hösten 1975. Det är möjligt att verkstaden i Västervik fick vara kvar tills Einar gått i pension. Jag ska gräva i saken. [link=https://digitaltmuseum.se/021018118490/forsta-reparator-einar-gustavsson-uppvaktas-pa-sin-sista-tjanstegoringsdag]Bild[/link]

/Ola

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussar

av Granis, Thursday, June 25, 2020, 16:24 (1399 dagar sedan) @ Bobo L

Nog hade det varit härligt att få åka YBo Örebro- Norrköping- Arkösund eller Valdemarsvik utan att behöva byta.

Kunde och ville man det kunde man å andra sidan kliva av i Kimstad, byta till Västervik och så därifrån via Hultsfred till... Brittatorp för byte till Ruda, och så efter nytt byte via Kalmar till Torsås.

Hur mycket man än gillar 1067 kanske man ändå gjort halt då, vilat ut efter en god middag på ortens bästa hotell -men givetvis åkt tillbaka till Örebro samma väg dagen efter..


/ L G :-)

.. som dock är medveten om att denna resa inte gick att åka på en dag p g a alla byten. Jag har t o m för mig att nån på detta forum nån gång räknat ut hur det skulle göras och då hur lång tid det skulle ta

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussarJag tillhör vä

av Herbert Paalberg, Thursday, June 25, 2020, 17:54 (1399 dagar sedan) @ Granis

Jag tillhör väl en av de få som åkt hela sträckan Vk-Ör S med samma fordon utan byten. Detta hände i slutet av 1950-talet under en sportlovsdag då SJ anordnade ett extratåg för oss i realskolan i Vk. Under vistelsen i Ör så besökte vi skofabriken Oscaria samt Örebro Kexfabrik. Minns så väl ändesbytet i Pålsboda med vårt 5-vagnars Ybo5p-tåg. I Fg behövde vi inte köra in till stationen utan utnyttjade triangeln som gick bakom lokstallet som endast användes av godståg. Som ciceron ombord tjänstgjorde Åke Möller som normalt tjänstgjorde på Tågex i Vk och han var kvar när jag började köra på "smalan" 1979 och vi hade många trevliga pratstunder om gamla dagars ferrovial trafik i Vk.
Palle i Vika.;-)

Omlopp: Längsta turer för smalspårsrälsbussarJag tillhör vä

av Granis, Thursday, June 25, 2020, 19:26 (1399 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

För att citera/ hålla med KUJmf's dynamiske ordf: "Det är bara att beklaga att man är född så sent" (eller nåt liknande). Och kanske är för ung då?

/ L G ;-)

Kort tid möjligt resa Örebro-Torsås?

av S-O Johansson, Thursday, June 25, 2020, 19:53 (1399 dagar sedan) @ Granis

Att åka Örebro-Torsås var väl bara praktiskt möjligt att göra från någon gång mellan 1950 och 1954 till 1963. Då 1950-1954 började man köra en del av Västervikstågen till Kimstad. Så är det i min "Kommunicka" från våren 1954.1963 lades Brittstorp-Ruda ner. Teoretiskt hade det gått tidigare men under TÖJ-tiden gick inga personförande tåg Kimstad-Norsholm vad jag vet. När FNJ/NÖJ slutade med persontåg vet jag inte. När Kimstad-Norrköping Ö öppnades?

Kort tid möjligt resa Örebro-Torsås?

av Mattias Jansson, Thursday, June 25, 2020, 20:39 (1399 dagar sedan) @ S-O Johansson

Att åka Örebro-Torsås var väl bara praktiskt möjligt att göra från någon gång mellan 1950 och 1954 till 1963. Då 1950-1954 började man köra en del av Västervikstågen till Kimstad. Så är det i min "Kommunicka" från våren 1954.1963 lades Brittstorp-Ruda ner. Teoretiskt hade det gått tidigare men under TÖJ-tiden gick inga personförande tåg Kimstad-Norsholm vad jag vet. När FNJ/NÖJ slutade med persontåg vet jag inte. När Kimstad-Norrköping Ö öppnades?

En kort period på 20-talet gick det också, i augusti 1923 öppnades Älghult - Skoghult, och någon gång under 1925 upphörde persontrafiken på smalspår Kimstad - Norsholm (fram tills den kom igång igen 1951).

Bara för att jag blev nyfiken tog jag fram min tdt från december 1923, så här kunde man åka då:


NÖJ P 1 Örebro S - Kimstad 7.00-11.09
NÖJ G 43 Kimstad - Norsholm 12.50-13.02
NVHJ St 1 Norsholm - Jenny 13.55-17.08
NVHJ St 11 Jenny - Hultsfred 17.09-19.00

VÅHJ P 51 Hultsfred - Brittatorp 9.25-12.37
ÖVJ P 76 Brittatorp - Älghultsby 12.48-14.10 (inget byte här)
RÄJ St 76 Älghultsby - Ruda 14.20-16.00
KBJ P 39 Ruda - Kalmar 18.36-21.00 söndagar
KTsJ P 58 Kalmar - Torsås 21.02-22.35 söndagar

KBJ P 35 Ruda - Kalmar 21.05-22.50 dagligen

KTsJ P 52 Kalmar - Torsås 6.30-7.45

Lördag till söndag kunde man alltså göra resan med en övernattning i Hultsfred (man kunde teoretiskt ta Västervik eller Åseda också, eller vilket ställe som helst längs vägen), vardagar blev det en natt till i Kalmar.

Andra riktningen orkar jag inte kolla.

Kort tid möjligt resa Örebro-Torsås?

av Granis, Thursday, June 25, 2020, 21:11 (1399 dagar sedan) @ Mattias Jansson

... man blir nästan matt vid bara tanken. Första ( =andra)klassvagnar hela vägen (redan där faller det), fin och god matsäck samt en bra kamera med gott om film med sig. Ujuj...

/ L G :-)

Kort tid möjligt resa Örebro-Torsås?

av Anders Svensson, Thursday, June 25, 2020, 23:17 (1399 dagar sedan) @ Granis

Dessutom skulle du nu vara sisådär 112 år om du som 15-åring släppts iväg på denna spännande resa... //Anders

Men godstransporter utan omlastning då?

av A.Svenson, Friday, June 26, 2020, 23:25 (1398 dagar sedan) @ Bobo L

Jag vidgar fräckt nog tråden ännu mer;

Om smeden i Böda Öland 1949 uppfunnit en jordgubbsrensningsmaskin och sålt den till BOB i Kumla för leverans och omlastning till lastbil på Örebro Södra så hade detta varit den teoretiskt längsta transporten på en och samma smalspårsvagn. Men i verkligheten då? Finns det hågkomster om någon enstaka långväga vagnslast och var gick det mest långväga godset mer regelbundet på enbart smalspår?

Man kan ju såklart också tänka sig någon maskin från Necks mekaniska verkstad i Nossebro Västergötland till det Norduppländska Dannemora som lastas på smalspårsvagn som åker Q37 mellan Vara och Uppsala men kommersiella transporter av det slaget utfördes enligt tidigare uppgifter på forumet inte.

Hlsn.
Anders S

Men godstransporter utan omlastning då?

av Gunnar Lilienberg, Saturday, June 27, 2020, 14:17 (1397 dagar sedan) @ A.Svenson

Eftersom du skriver 1949, antar jag att du menar efter att alla inblandade järnvägar blivit förstatligade. Stämmer det? Jag är övertygad om att SJ hade lastat maskinen på en normalspårsvagn i Kalmar C. Frågan är däremot vad som hade hänt om smeden bodde i Ljungbyholm och lastat maskinen där? På bolagstiden var svaret helt klart: Transport kortaste vägen! (Kalmar C - Nybro - Nässjö - Mjölby - Hallsberg). Efter förstatligandet är ju frågan om SJ hade tagit sig omaket att lasta om, om det var frågan om en vagnslast. Om det var styckegods, hade man nog definitivt gjort det.

Men godstransporter utan omlastning då?

av A.Svenson, Sunday, June 28, 2020, 00:30 (1397 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Hej!
1949 för att färjetrafiken Öland-fastlandet ska vara fullt etablerad och Böda för att skapa längsta TEORETISKA sträcka.

Men berätta varför Du i stället föreslog Ljungbyholm. Om vi nu helt riktigt ska förutsätta normalspårstransport då kan den ju dessutom terminera i Kumla. Men min lätt naivistiska historia var ju inte till för att beskriva en verklig transport utan inspirera till funderingar över längsta kända smalspårsrelation.

...skulle Ljungbyholmssmeder förresten vara klurigare än Böda-dito?

Vänliga hälsningar!
Anders S