Semarorer ljus nattetid (Signaler/säkerhet)

av mormorsgruvan, Friday, June 26, 2020, 12:47 (1397 dagar sedan)

Tydligen gav semaforer nattetid ljus i motsatt riktning (Arlöv 1893) vitt eller grönt ljus.

Var detta allmännt vid SJ ?

Semarorer ljus nattetid

av Anders_W, Saturday, June 27, 2020, 21:22 (1396 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Infartssemaforer brukade ha en öppning baktill på första vingens lykta, som visade vitt sken in mot stationen. När armen ställdes på kör täcktes öppningen av en plåt med ett litet hål i, så att man fick ett s.k. stjärnljus bakåt.

På det sättet kunde stationspersonalen kontrollera både att lyktan fungerade och vilket besked (kör/stopp) semaforen gav.

Tydligen hade man en liknande anordning på skivförsignaler, så att de visade vit blink inåt stationen när signalen stod i "vänta stopp", medan öppningen täcktes över helt när signalen visade "vänta kör".

Semarorer ljus nattetid

av Stefan Isaksson, Saturday, June 27, 2020, 21:30 (1396 dagar sedan) @ Anders_W

Jämför tyskarnas kennlicht, jag är rätt säker på att den signalen ursprungligen var till för att stationspersonalen skulle kunna kontrollera att en semafor fungerade som den skulle, och från och med 1888 eller så, så infördes tyskinspirerade signalen på Statens järnvägar, låt vara att de engelsliknande fortfarande var vanliga.

SI

Semaforer bakåtljus

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 27, 2020, 22:32 (1396 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jämför tyskarnas kennlicht, jag är rätt säker på att den signalen ursprungligen var till för att stationspersonalen skulle kunna kontrollera att en semafor fungerade som den skulle, och från och med 1888 eller så, så infördes tyskinspirerade signalen på Statens järnvägar, låt vara att de engelsliknande fortfarande var vanliga.

SI

Kennlicht används numera som beteckning på signalbilden ett vitt sken som innebär att signalen saknar betydelse (t ex därför att tåget får sin information via LZB istället för från fasta signaler längs spåret). Kanske nyttjades termen Kennlicht tidigare även för det som annars benämns Rücklicht, alltså ljus bakåt i syfte att för ställverksvakt eller annan stationspersonal indikera att signalen visar rätt signalbild?

Alltnog, bakåtljuset både i Tyskland och Sverige har länge varit som Anders beskriver, med Sternlicht (stjärnljus) när signalen visar "kör". Fram till 1892 förekom dock även infartssignaler med grönt Rücklicht när signalen visade "stopp" och vitt Rücklicht när den visade någon körsignalbild. Det var väl antagligen denna bakåtsignalering som användes även vid Arlöv, vars ställverk levererades av tyska Jüdel. Jag vet inte om sådan bakåtsignalering allmänt förekom i Sverige, eller om varje järnvägsförvaltning bestämde.