Ställverk (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Almquist, Friday, June 26, 2020, 23:42 (1392 dagar sedan)

Var kan denna ställverksbyggnad ha funnits? Det finns bilder med närliggande bildnummer från Lund C men där tror jag inte att denna bild är tagen. Det fanns ställverk vid Sävenäs, bl.a. i Frändtorp. Kan det möjligen vara där? Men bangården ser ut att ligga i kurva...

/Ola

Ställverk

av Micael Lindgren, Saturday, June 27, 2020, 08:32 (1392 dagar sedan) @ Ola Almquist

Sävenäs, det är väl mer "Art Deco" vad jag minns men jag har inte varit där på herrans många år.
Och i skrivande stund hittade jag:

Sävenäs Ställverk

Sköt om er allesammans.

Ställverk

av Stefan Olsson, Saturday, June 27, 2020, 09:25 (1392 dagar sedan) @ Ola Almquist

Denna bild har numret efter. Kanske en ledtråd?

[image]

Ställverk - tågsättet

av Thomas Tell, Saturday, June 27, 2020, 10:14 (1392 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Denna bild har numret efter. Kanske en ledtråd?

[image]

Ett Ta-lok med kabelvagnar.
/tell

Ställverk - tågsättet

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 27, 2020, 11:38 (1392 dagar sedan) @ Thomas Tell

Om det stämmer att bilden är tagen omkring 1930, och kommer från elektrobyggnadsorganisationen i Nässjö (upprättad inför elektrifieringen av "Malmö-linjerna" i början av 1930-talet) borde den med stor sannolikhet vara tagen någonstans vid linjerna Malmö - Katrineholm/Järna, Falköping - Nässjö, Malmö - Trelleborg eller Örebro - Hallsberg - Mjölby.

Sävenäs hade förvisso ett ställverkshus i ungefär den här stilen, men den banan elektrifierades tidigare, innan Nässjö-organisationen etablerats.

Bilden verkar vara tagen i ena änden av en någorlunda stor bangård. Tänkbara platser är i första hand Eslöv, Nässjö ställverk I (norra änden) och Norrköping ställverk I (södra änden) eller Norrköping ställverk IV. Byggnaden på bilden liknar inte ställverkshusen i Eslöv, däremot har den viss likhet med husen i Nässjö respektive Norrköping ställverk IV. Spårarrangemangen stämmer dock inte riktigt med någon av dessa platser. Ställverkshus byggdes ofta enligt standardritningar, och blev sedan under årens lopp om- och tillbyggda, så det kan vara svårt att jämföra med gamla bilder. Ställverkshus i Norrköping.

Åby faller bort eftersom de två ställverken där slogs ihop till ett centralt ställverk redan i början av 1920-talet.

Ställverk - Norrköping III

av Oskar F, Saturday, June 27, 2020, 15:26 (1392 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Om det stämmer att bilden är tagen omkring 1930, och kommer från elektrobyggnadsorganisationen i Nässjö (upprättad inför elektrifieringen av "Malmö-linjerna" i början av 1930-talet) borde den med stor sannolikhet vara tagen någonstans vid linjerna Malmö - Katrineholm/Järna, Falköping - Nässjö, Malmö - Trelleborg eller Örebro - Hallsberg - Mjölby.

Sävenäs hade förvisso ett ställverkshus i ungefär den här stilen, men den banan elektrifierades tidigare, innan Nässjö-organisationen etablerats.

Bilden verkar vara tagen i ena änden av en någorlunda stor bangård. Tänkbara platser är i första hand Eslöv, Nässjö ställverk I (norra änden) och Norrköping ställverk I (södra änden) eller Norrköping ställverk IV. Byggnaden på bilden liknar inte ställverkshusen i Eslöv, däremot har den viss likhet med husen i Nässjö respektive Norrköping ställverk IV. Spårarrangemangen stämmer dock inte riktigt med någon av dessa platser. Ställverkshus byggdes ofta enligt standardritningar, och blev sedan under årens lopp om- och tillbyggda, så det kan vara svårt att jämföra med gamla bilder. Ställverkshus i Norrköping.

Åby faller bort eftersom de två ställverken där slogs ihop till ett centralt ställverk redan i början av 1920-talet.

Jag skulle säga att det är Norrköping ställverk III, det vill säga det "nordostliga" ställverket på personbangården. När man förstorar bilden ser man att stolparna i bakgrunden följer bangårdens kurva åt vänster (norrut mot Ståthöga), och att det är tre spår till vänster om ställverket, därefter ett förråd bakom mur/plank. Det stämmer mycket väl med en bangårdsplan från 1937 (Kortfattad beskrivning över den historiska och tekniska utvecklingen av vissa större statsbanestationer, Del 1. SJ, 1938)

Ställverk - Norrköping III

av Gunnar Ekeving, Saturday, June 27, 2020, 23:33 (1391 dagar sedan) @ Oskar F

Jag skulle säga att det är Norrköping ställverk III, det vill säga det "nordostliga" ställverket på personbangården. När man förstorar bilden ser man att stolparna i bakgrunden följer bangårdens kurva åt vänster (norrut mot Ståthöga), och att det är tre spår till vänster om ställverket, därefter ett förråd bakom mur/plank. Det stämmer mycket väl med en bangårdsplan från 1937 (Kortfattad beskrivning över den historiska och tekniska utvecklingen av vissa större statsbanestationer, Del 1. SJ, 1938)

ja, det är mycket troligt! Ställverkshuset har uppenbarligen senare blivit påbyggt åt flera håll!

Ställverk - Norrköping III

av Oskar F, Monday, June 29, 2020, 10:16 (1390 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag skulle säga att det är Norrköping ställverk III, det vill säga det "nordostliga" ställverket på personbangården. När man förstorar bilden ser man att stolparna i bakgrunden följer bangårdens kurva åt vänster (norrut mot Ståthöga), och att det är tre spår till vänster om ställverket, därefter ett förråd bakom mur/plank. Det stämmer mycket väl med en bangårdsplan från 1937 (Kortfattad beskrivning över den historiska och tekniska utvecklingen av vissa större statsbanestationer, Del 1. SJ, 1938)


ja, det är mycket troligt! Ställverkshuset har uppenbarligen senare blivit påbyggt åt flera håll!

Du har lagt ut så mycket intressant material på din hemsida, och om Norrköping kan man läsa:
---
1940-talet
Av skrivelse från chefen för SJ:s första distrikt till Elektrotekniska byrån den 18 maj 1945 framgår [Ebrsi 6-180/45]:
Ställverk V hade slopats några år tidigare. Ställverk IV tog då över Ståthögaområdet. Även ställverk III kompletterades.
---

Så det borde vara i mitten av 1940-talet som utbyggnaderna på ställverk III gjordes (de behöver ju inte vara samordnade eftersom de gjorts i två riktningar från ställverkets bottenvåning).