Ryska godsvagnar (Fordon: vagnar)

av Olle Sundstrom, Saturday, June 27, 2020, 18:28 (1392 dagar sedan)

I ett intressant inlägg den 9.4 visade Anders Järvenpää några foton av ryska godsvagnar i Finland.

Vagnarna är - som alla (?) ryska godsvagnar - utrustade med Roller Bearing boggier vilket får mig att än en gång fundera över varför denna boggietyp ratats och ratas i Västeuropa men är den överlägset vanligaste i USA och Ryssland.

Ett argument mot Roller Bearing har tidigare varit deras stora ofjädrade tyngd men ändå får de tydligen framföras med 100/120 km/h vilket borde misshandla spårläget rejält. Men Ivan kanske säger "tjesko jedno" och rycker på axlarna.

När jag för 15 år sedan för sista gången sysslade med inhyrning av godsvagnar berättade representanten för ett av de större europeiska uthyrningsföretagen att ryssarna ville gå över till Y25-boggier. Kan ryssvagnar med sådana boggier ses i Finland?

Vilken typ av broms har ryska vagnar? Är det fortfarande Matrosov? (Jag måste här tillstå min okunnighet och fråga om Matrosov är att betrakta som enkammar- eller KK-bromsbroms.)

Apropå ryska godsvagnar kommer jag ihåg en studieresa till dåvarande Sovjetunionen som Statsbanornas Ingenjörsförbund ordnade på hösten -74. Mitt inne i en förort till Moskva besöktes en rangerbangård där man växlade klorvagnar över vall. Stationschefen talade god tyska så vi kunde (till tolkens stora förtret) tala direkt med varandra. Eftersom jag själv på den tiden sysslade med klortransporter frågade jag om man hade särskilda föreskrifter för hanteringen av klorvagnar, särskilt med tanke på bangårdens läge mitt i ett bostadsområde. Svaret glömmer jag aldrig: "Mein Herr, Chlor ist ein derart gefährlicher Stoff sodass Unfälle überhaupt nich vorkommen dürfen". Elegant, eller hur?

Olle S

Matrosovbromsar

av Anders_W, Saturday, June 27, 2020, 21:04 (1392 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Av de textbeskrivningar som finns online att döma beter sig Matrosovbromsen som en tvåkammarbroms.

I en youtubefilm om bromsen från ryska statsbanorna visas [link=https://youtu.be/kRzmLWrXO_w?t=237]den här ritningen[/link]. Jag kan inte ryska, så jag kan inte avgöra om det verkligen är en Matrosovbroms som avbildas, men nog ser styrventilen på bilden ut som en för enkammarbroms?

Ryska godsvagnar

av BD, Sunday, June 28, 2020, 09:40 (1391 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Vagnarna är - som alla (?) ryska godsvagnar - utrustade med Roller Bearing boggier vilket får mig att än en gång fundera över varför denna boggietyp ratats och ratas i Västeuropa men är den överlägset vanligaste i USA och Ryssland.

Ett argument mot Roller Bearing har tidigare varit deras stora ofjädrade tyngd men ändå får de tydligen framföras med 100/120 km/h vilket borde misshandla spårläget rejält. Men Ivan kanske säger "tjesko jedno" och rycker på axlarna.

Ett missförstånd föreligger. Boggierna brukar benämnas [link=http://drehgestelle.de/6/tpb_russ.html][size=large][b]Three Piece Trucks[/b][/size][/link] och har sedan 1960-talet rullager. Alla boggier som används numera är [b]"Roller Bearing boggier"[/b]

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Rysl/070331/0296.jpg[/IMG]

Exempel på en nutida rysk stålgjuten "Three Piece Truck" med rullager.

[IMG]https://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/gsv/LDZ/Kri/3.jpg[/IMG]

Exempel på en glidlagrad "Three Piece Truck" boggi av rysk typ, med en del gjutna detaljer samt sammanhållna av plattstål, med normalspåriga hjulsatser tillverkad i Riga och levererad till Deutsche Wehrmacht.

Ryska godsvagnar

av Olle Sundstrom, Monday, June 29, 2020, 16:44 (1390 dagar sedan) @ BD

Tack för svar - men vari ligger missförståndet?

Olle S

Ryska godsvagnar

av BD, Monday, June 29, 2020, 17:25 (1390 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Tack för svar - men vari ligger missförståndet?

Olle S

[b]"Vagnarna är - som alla (?) ryska godsvagnar - utrustade med Roller Bearing boggier vilket får mig att än en gång fundera över varför denna boggietyp ratats och ratas i Västeuropa men är den överlägset vanligaste i USA och Ryssland."[/b]

Det du kallar "Roller Bearing boggier" och beskriver är just "Three Piece boggier".

"Roller Bearing boggier" är alla boggier numera såväl "Three Piece boggier" liksom Y25 och Talbotboggier m fl.

"Three Piece boggier" av ryska och amerikanska typer har inte ratats av västeuropeiska banor men är sparsamt förekommande i bl a Sverige, Tyskland samt Norge.

Ryska godsvagnar

av -RB-, Monday, June 29, 2020, 21:49 (1390 dagar sedan) @ BD

Det finns väl gott om "3 Piece Bogies" på malmbanan/LKAB fortfarande . Även om de kanske kallas för Henricot boggier ?
mvh Rolf Berg

Ryska godsvagnar

av BD, Monday, June 29, 2020, 22:24 (1390 dagar sedan) @ -RB-

Det finns väl gott om "3 Piece Bogies" på malmbanan/LKAB fortfarande . Även om de kanske kallas för Henricot boggier ?
mvh Rolf Berg

Jodå, och ännu flera av [link=https://www.amstedrail.com/products/bogies/][size=large][b]Amsteads[/b][/size][/link] tillverkning. Henricot används under Uad och Uadk medan Amsteads boggier av AAR-typ används under LKAB, Kaunis Iron, Boliden och Rana grubers vagnar.

Notera att Bolidens vagnar för endast STAX 25 har färre antal fjädrar än de för LKAB och Kaunis Iron.

I boggier enligt AAR normer är delarna från olika AAR-godkända tillverkare i Amerika, Kina och troligen även Indien helt utbytbara med varandra.

Ryska godsvagnar

av Olle Sundstrom, Tuesday, June 30, 2020, 10:49 (1389 dagar sedan) @ BD

Tja, inte vet jag, men min minnesbild är att när "vi" på åttiotalet hyrde kemikalievagnar för transporter från Canada till USA kallade våra US-amerikanska kollegor den aktuella typen för just Roller Bearing. Men "nitshevo" eller hur det ska transkriberas, vi menar samma sak och det är ju huvudsaken.

Olle S

Ryska godsvagnar

av Bertil Bengtsson, Wednesday, July 01, 2020, 22:29 (1388 dagar sedan) @ Olle Sundstrom

Hej Olle!
Det är nog så enkelt som att dina amerikanska kollegor var stolta över att det var boggier med RULLAGER. Lagerboxarna på "three-piece-trucks", oavsett vilka boggityper det än var, var bara instoppade nerifrån i de antingen hopnitade boggierna med plattjärn (SÄLLAN förekommande, och då även "stoppade" underifrån med en rundstång) - eller gjutna ramar, och då hade dom vanligen INTE någon rundstång (eller tvärstag) under lagerboxen. Vid svåra urspårningar ramlade hjulparet då helt sonika ur boggiramen. Boggierna släppte också från vagnskorgen...
Så - i Nordamerika var glidlager och "Hotbox" ( "varmgång" ) det vanliga, tills någon gång på 70-80-talet - vet inte exakt - som rullager från Timken började vinna terräng även på godsvagnar. De var också bara "instoppade" underifrån... Det fanns strömlinjeformade lyxvagnar som hade glidlager ännu i slutet av 30-talet.
Så - i brist på kunskap om övriga världens näst intill totala övergång till rullager långt tidigare, var dom nog i USA VÄLDIGT STOLTA att dom hade vagnar med RULLAGER! Detta oavsett vilka boggityper för godsvagnar det egentligen handlade om. De av plattjärn ihopnitade "Archbar" var förbjudna för trafik mellan olika bolag och stater sedan sent trettiotal, eller nåt sånt - men de kunde lik f-rb-nn-t förses med rullager. Se Ibr!
Berra

Ryska godsvagnar

av Olle Sundstrom, Saturday, July 04, 2020, 18:36 (1385 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det är nog så enkelt som att dina amerikanska kollegor var stolta över att det var boggier med RULLAGER.

Tack för Ditt påpekande, exakt precis det är vad de menade, utvecklingskedjan var för dem Arch Bar - Bettendorf - Roller Bearing.

Men den S T O R A, Ö D E S M Ä T T A D E B O G G I R E L A T E R A D E F R Å G A N är och förblir: hur får man tag på snygga Fox-boggier (glidlager så det gnisslar om dem!) i H0?

Olle S