Planfri korsning för Nynäsbanan i Älvsjö 1969, 3 bilder (Bana)

av Ulfe, Sunday, June 28, 2020, 10:24 (1391 dagar sedan)

Några bilder till från bygget av en planfri korsning för Nynäsbanan norr om Älvsjö.

[image]
Bygge av bro för Götalandsvägen pågår. Bilden tagen mot norr.

[image]
Bilden tagen mot norr.

[image]
Bilden tagen mot söder, markarbeten för Älvsjömässan pågår.

Planfri korsning för Nynäsbanan i Älvsjö 1969, 3 bilder

av Alex, Sunday, June 28, 2020, 12:29 (1391 dagar sedan) @ Ulfe

[image]

Bilden tagen mot söder, markarbeten för Älvsjömässan pågår.

Kul att se dessa bilder. Född och uppvuxen i Huddinge så var detta förstås vardagsmat under åren typ mellan 1960-1980 efter oräkneliga pendlarresor in till stan. Byggprojekten norr och söder om Älvsjö gav alltid något att titta på. Älvsjö godsbangård kom också att utvecklas till en mycket levande godsbangård där fjärrgodstågen stod uppställda på rad på kvällarna för att gå vidare till Skåne och Göteborg.

Den sista bilderna visar i förgrunden utdragsspåret från den lilla godsbangården vid Älvsjö station. Det var ganska vanligt att det förekom växling med en T21 på denna bangård och den brukade ofta stå med en släpa på det här utdragsspåret när man passerade förbi.

Bangården i Älvsjö var trots allt relativt stor och kompletterades förstås av bangården och industrispåren nere i Västberga industriområde + hamnen i Liljeholmen. Jag minns det knappt men området mellan Älvsjö och Årstabron var i princip orört utan bebyggelse. Ett spår från Västberga passerade under stambanan och anslöt till banan mot Mejericentralen och Slakthusområdet. Detta spår hade också en direkt anslutning norrut som anslöt till stambanan i princip vid dagens läge för Årstabergs pendeltågstation. (se länk till historisk bild från Eniro nedan)

https://kartor.eniro.se/?c=59.287532,18.014016&z=15&l=historic&q="Älvs... station, ÄLVSJÖ";207753500;geo

Planfri korsning för Nynäsbanan i Älvsjö 1969, 3 bilder

av Micael Lindgren, Sunday, June 28, 2020, 13:05 (1391 dagar sedan) @ Ulfe

Vill bara säga att jag verkligen uppskattar alla dina fina bilder.
Och det är trevligt att se bilder utan tåg.

Planskild korsning för Nynäsbanan i Älvsjö 1969, 3 bilder

av Oskar F, Monday, June 29, 2020, 09:50 (1390 dagar sedan) @ Ulfe

Några bilder till från bygget av en planfri korsning för Nynäsbanan norr om Älvsjö.

Tack Ulf,
ytterligare en intressant bild på bron för Götalandsvägen som du publicerade på min fråga för ett tag sedan.

Jag har ändrat rubrikordet till "planskild" så att det är sökbart på rätt begrepp.

Planskild korsning för Nynäsbanan i Älvsjö 1969, 3 bilder

av Ulfe, Monday, June 29, 2020, 10:23 (1390 dagar sedan) @ Oskar F

Några bilder till från bygget av en planfri korsning för Nynäsbanan norr om Älvsjö.

Tack Ulf,
ytterligare en intressant bild på bron för Götalandsvägen som du publicerade på min fråga för ett tag sedan.

Jag har ändrat rubrikordet till "planskild" så att det är sökbart på rätt begrepp.

Tack! Det var bra att ändrade rubrikordet. Hälsar Ulf