Degeberga 1970 (Järnväg allmänt)

av Anders Hallingberg, söndag, juni 28, 2020, 14:15 (9 dagar sedan)

En bild från den långa kurvan strax söder om Degeberga, nordgående tåg.

Har ett svagt minne av att vid en resa några år tidigare, kanske 1966 eller 1967, morgontåget i motsatt riktning hade en postsorteringsvagn med i motorvagnståget. Alltså med postpersonal ombord som sorterade posten till stationer som passerades. Kan ha blandat ihop det med exempelvis Kristianstad-Älmhult. Någon som vet något om detta?

[image]

Degeberga 1970

av Kjell Aghult @, söndag, juni 28, 2020, 15:11 (9 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Har ett svagt minne av att vid en resa några år tidigare, kanske 1966 eller 1967, morgontåget i motsatt riktning hade en postsorteringsvagn med i motorvagnståget. Alltså med postpersonal ombord som sorterade posten till stationer som passerades. Kan ha blandat ihop det med exempelvis Kristianstad-Älmhult. Någon som vet något om detta?

I 1959 års sammansättningsplan framfördes postsläpvagnar (UDFo) enligt följande:
1) Kristianstad-Ystad M-S i tågen 477 och 480.
2) Älmhult-Kristianstad i tågen 425 (M-L) och 430 (S-F).
I båda fallen var postkupén sydgående på morgonen och nordgående eftermiddag/kväll.

Degeberga 1970

av Anders Hallingberg, söndag, juni 28, 2020, 17:10 (9 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vet du när denna postsorteringstrafik upphörde, pågick den fram till persontrafiken lades ned 1972?

Degeberga 1970

av Kjell Aghult @, söndag, juni 28, 2020, 17:23 (9 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Vet du när denna postsorteringstrafik upphörde, pågick den fram till persontrafiken lades ned 1972?

Postkupé 181 Älmhult-Kristianstad indrogs 1966 och kupé 180 Kristianstad-Ystad 1967. Alltså före "12 majrevolutionen" 1968.

Degeberga 1970

av Anders Hallingberg, söndag, juni 28, 2020, 17:49 (9 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Och det betyder att min minnesbild kan vara riktig. Tack för info.

Degeberga 1970

av Lars-Inge @, tisdag, juni 30, 2020, 17:01 (7 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Gick det ingen postkupé på Kristianstad-Eslöv och Kristianstad-Karlskrona.

Degeberga 1970

av Bobo L @, söndag, juni 28, 2020, 18:30 (9 dagar sedan) @ Anders Hallingberg

Oj, vilken härlig bild!

Kul med information om postkupéer också!

Degeberga 1970

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, söndag, juni 28, 2020, 19:09 (9 dagar sedan) @ Bobo L

Oj, vilken härlig bild!

Kul med information om postkupéer också!

Bilden är tagen strax söder om Degeberga.

Degeberga 1970

av yngve nilsson @, onsdag, juli 01, 2020, 10:28 (6 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det gick postkupeer både på Kristianstad-Eslöv och Kristianstad-Karlskrona. På BKB gick Pkp 119 men vilken postkupe som gick på ÖSJ och när den upphörde vet jag inte 1911 gick Pkp 75 Malmö-Kristiasnstad via Hörby.

Degeberga 1970

av yngve nilsson @, torsdag, juli 02, 2020, 10:20 (5 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tyvärr glömde jag att det har gått två postkupeer på BKB den andra var 182 men vilket år den försvann vet jag inte.

Degeberga 1970

av Kjell Aghult @, torsdag, juli 02, 2020, 10:51 (5 dagar sedan) @ yngve nilsson

Tyvärr glömde jag att det har gått två postkupeer på BKB den andra var 182 men vilket år den försvann vet jag inte.

Den försvann 1957. Den har genom åren gått tre olika sträckor, på slutet Karlskrona-Karlshamn.

Degeberga 1970

av Besc @, torsdag, juli 02, 2020, 11:39 (5 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tyvärr glömde jag att det har gått två postkupeer på BKB den andra var 182 men vilket år den försvann vet jag inte.

Den försvann 1957. Den har genom åren gått tre olika sträckor, på slutet Karlskrona-Karlshamn.

Hur såg det ut efter breddningen?
Har minne från mitten på 60-talet att det vid 14-tiden i Karlskrona stod två rälsbusståg klara för avgång. Ett straxt efter 14 till Malmö som hade två UFo/UDFo sist och det andra för avgång vid 15.30-tiden till Karlshamn, även det med två UFo/UDFo sist i tåget.

Degeberga 1970

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, torsdag, juli 02, 2020, 16:58 (5 dagar sedan) @ Besc

Tyvärr glömde jag att det har gått två postkupeer på BKB den andra var 182 men vilket år den försvann vet jag inte.

Den försvann 1957. Den har genom åren gått tre olika sträckor, på slutet Karlskrona-Karlshamn.


Hur såg det ut efter breddningen?
Har minne från mitten på 60-talet att det vid 14-tiden i Karlskrona stod två rälsbusståg klara för avgång. Ett straxt efter 14 till Malmö som hade två UFo/UDFo sist och det andra för avgång vid 15.30-tiden till Karlshamn, även det med två UFo/UDFo sist i tåget.

Enligt SK nr 10 år 1964 (fr.o.m. 27/9) avgick tåg 630 dagligen till Malmö 14.16 och tåg 2924 vardagar till Karlshamn. Tåg 630 gjorde uppehåll vid de lite större trafikplatserna medan 2924 stannade nästan över allt och hade anslutning till Vislanda.

Degeberga 1970 - postkupéer

av Ola Almquist @, Göteborg, fredag, juli 03, 2020, 20:05 (4 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tyvärr glömde jag att det har gått två postkupeer på BKB den andra var 182 men vilket år den försvann vet jag inte.

Den försvann 1957. Den har genom åren gått tre olika sträckor, på slutet Karlskrona-Karlshamn.

Enligt en lista som bygger på Poststyrelsens järnvägstidtabeller och kan hittas genom en sökning gick PKXP/PLK/PKP 119 Karlskrona - Kristianstad 1919-05-10 - 1952-06-14; Karlshamn - Kristianstad 1952-06-15 - 1957-06-01; Karlskrona - Kristianstad 1957-06-02 - 1968
PKXP/PLK/PKP 182 Karlskrona - Kristianstad 1899-10-01 - 1922-05-31; Karlshamn - Kristianstad 1922-06-01 - 1934-05-01; Karlskrona - Karlshamn 1952-06-15 - 1958-05-31 [sic!]
PKXP/PLK/PKP 75 (jag utelämnar den äldsta tiden) Kristianstad - Eslöv - Malmö 1908-05-01 - - 1949-05-30; Kristianstad - Eslöv 1949-06-01 - 1960-05-28

/Ola

RSS-feed av trådar
powered by my little forum