Vetlanda-Järnforsen 1967 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson @, söndag, juni 28, 2020, 14:45 (9 dagar sedan)

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.

[image]
Alseda.

[image]
Vid ett lämpligt ställe efter Emån stannade man för att personalen skulle kunna intaga medhavd frukost.

[image]
Järnforsen. Den aktuella dagen var vagnuttagningen från Hultsfred försenad varför vi fortsatte förbi Kvillsfors till Järnforsen för utväxling av lokomotorer.

[image]
Holsbybrunn. På återvägen hämtades kopplingsvagnen som lämnats kvar.

[image]
Ädelfors. På stationen fanns ett antal avställda vagnar. Bland annat denna Op-vagn.

[image]
I Ädelfors fanns även en av de Grp-vagnar som SJ övertog med VGJ. Dessa var byggda på 1940-talet på gamla personvagnsunderreden ombyggda av VGJ samt med ny korg tillverkad av RD R:son Söderberg.

Vetlanda-Järnforsen 1967

av Granis @, söndag, juni 28, 2020, 14:59 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson
Redigerad av Granis, söndag, juni 28, 2020, 15:20

Härliga bilder. Är ena lokomotorn Z4p 401? I så fall en av de "Z4p-sport" (iallafall) som slopades rätt tidigt, troligen efter olyckor (?).

Du har möjligen inte några bilder från fd VJ väster om Vetlanda? Har efterlyst det här förr; banan ända in till Sävsjö låg tydligen kvar sent, trots att persontrafiken på sträckan upphörde redan 1961 och godstrafiken till Hultagård och Landsbro på 60 respektive 70-talet (och till Sävsjö före det då)


/ L G

Vetlanda-Järnforsen 1967

av Stefan Olsson @, söndag, juni 28, 2020, 16:38 (9 dagar sedan) @ Granis

401 stod längst in på stoppbocksspåret bakom spårrensaren 1971. Om den varit olycksdrabbad bör det snarare ha varit ett haveri eftersom den utvändigt verkade helt intakt.

Vetlanda-Järnforsen 1967- sävsjölinjen

av Stefan Olsson @, söndag, juni 28, 2020, 16:56 (9 dagar sedan) @ Granis

Glömde att svara på frågan om sävsjölinjen.
Vid olyckan i Sävsjö i december 72 var jag (nyfiken) på plats och hade en stund över. Gick då utmed linjen som verkade tämligen nyriven.

[image]

[image]
Bonusbild på 401. Det är som om avställningen riktigt manifesteras i nedtagna siffror och slickepinnar....

Vetlanda-Järnforsen 1967- sävsjölinjen

av Kjell Aghult @, måndag, juni 29, 2020, 11:15 (8 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Glömde att svara på frågan om sävsjölinjen.
Vid olyckan i Sävsjö i december 72 var jag (nyfiken) på plats och hade en stund över. Gick då utmed linjen som verkade tämligen nyriven.

Vagnslast (Sävsjö)-(Landsbro) nedlades formellt 1972-05-01 och sträckan revs 1972-73. Sista
godstur fram till Sä hade körts 1962-02-12 enligt notis i SJ då dagliga pressklippsamlingar. Hultagård och Lannaskedebrunn godsbetjänats sista gång i februari 1965 (nedläggningsutredningen).

Vetlanda-Järnforsen 1967- sävsjölinjen

av Kjell Friberg @, måndag, juni 29, 2020, 16:15 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hans Helmstein tog med mig på en resa till de småländska smalspåren juni 1971 och vi besökte bland annat Vetlanda - Sävsjö. Det var tydligen i grevens tid eftersom linjen revs året efter.

Vetlanda-Järnforsen 1967- Sävsjölinjen

av Göran Engström @, måndag, juni 29, 2020, 17:21 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Redigerad av Göran Engström, måndag, juni 29, 2020, 18:10

Det fanns en kortare bildserie av rivningen av någon lokal fotograf i tidningen Foto.
Troligen kring årsskiftet 1972/73 eller straxt därefter. Fritt ur minnet var det antagligen barmark med frost eller ett partiellt tunt snötäcke. Man använde Z4p och ett antal NNrp-/NNsp-vagnar. Någon stans i arkivet skall det numret fortfarande finnas.

Vetlanda-Järnforsen 1967

av Ola Almquist @, Göteborg, tisdag, juni 30, 2020, 00:01 (8 dagar sedan) @ Granis

Härliga bilder. Är ena lokomotorn Z4p 401? I så fall en av de "Z4p-sport" (iallafall) som slopades rätt tidigt, troligen efter olyckor (?).

Det bör vara 401 och 320 på bilden.
Tidigare inlägg

/Ola

Vetlanda-Järnforsen 1967 – kompositionsmässig pärla!

av Arne, Kungsholmen 王の島, söndag, juni 28, 2020, 17:53 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

8<...


[image]
Vid ett lämpligt ställe efter Emån stannade man för att personalen skulle kunna intaga medhavd frukost.

8<...

Härligt svartvitt bildreportage från 1967. Genomgående ett mycket hög klass på det svartvita bildmaterialet. Särskilt bilden från Emån där personalen hade sin frukostrast är även en kompositionsmässig pärla! Bravo bravissimo!

hälsar pensionären Arne i sommarvärmen på kungens holme :-)

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen
__________________________
「猿も木から落ちる」
(saru mo ki kara ochiru)
"Even monkeys fall from trees"

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av K Lemming @, söndag, juni 28, 2020, 18:18 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.

Är det enbart smalspår till vänster i bild? Smalspårsvagnar i bakgrunden? Vad är det för vagn som syns alldeles bakom den normalspåriga G vagnen på överföringsvagnen?

[image]
Järnforsen. Den aktuella dagen var vagnuttagningen från Hultsfred försenad varför vi fortsatte förbi Kvillsfors till Järnforsen för utväxling av lokomotorer.

Har du någon vetskap om anledningen till att det fanns ett lokomotorstall i Kvillsfors?
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=entry&id=231215

Tack för att du visar dessa helt underbara smalspårsbilder från ett annat järnvägssverige som iaf jag fann mycket intressantare och charmigare än dagens. Bara en sån sak som frukoststoppet på linjen, något som med sannolikt inte förekommer någonstans idag.

Smalspårsvagnar i Vetlanda

av Göran Kannerby @, söndag, juni 28, 2020, 18:36 (9 dagar sedan) @ K Lemming

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.


Är det enbart smalspår till vänster i bild? Smalspårsvagnar i bakgrunden? Vad är det för vagn som syns alldeles bakom den normalspåriga G vagnen på överföringsvagnen?

Ja, bangårdarna var uppdelade på så sätt att alla normalspår låg närmast stationshuset.

Smalspårsvagnar i Vetlanda

av K Lemming @, söndag, juni 28, 2020, 21:58 (9 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.


Är det enbart smalspår till vänster i bild? Smalspårsvagnar i bakgrunden? Vad är det för vagn som syns alldeles bakom den normalspåriga G vagnen på överföringsvagnen?


Ja, bangårdarna var uppdelade på så sätt att alla normalspår låg närmast stationshuset.

Hade också för mig det, men trodde inte smalspårsbangården hade så många spår i bredd

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Ola Almquist @, Göteborg, söndag, juni 28, 2020, 18:44 (9 dagar sedan) @ K Lemming

Under senare delen av 1960-talet ingick smalspårsbanorna i sydöstra Sverige i 2 driftdistriktet. Om man dristade sig till att uppsöka distriktsexpeditionen i Växjö så belönades den ungdomliga djärvheten som regel med att man efter besöket var försedd med såväl gällande grafer som önskade lokresetillstånd. Augusti 1967 var ett sådant tillfälle.

Vetlandabanorna öster om Vetlanda trafikerades några dagar i veckan. Vanligen bara till Holsbybrunn. En dag i veckan körde man dock vidare till Kvillsfors för utbyte av lokomotorer. På så sätt kunde även de lokomotorer som användes Hultsfred-Kvillsfors underhållas i Vetlanda.

[image]
Vetlanda. Klart för avgång på morgonen med en koppelvagn och en överföringsvagn till Holsbybrunn.


Är det enbart smalspår till vänster i bild? Smalspårsvagnar i bakgrunden? Vad är det för vagn som syns alldeles bakom den normalspåriga G vagnen på överföringsvagnen?

Troligen denna i tjänstevagnsskepnad. Bakom denna troligen f.d. Bp 411.

/Ola

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av K Lemming @, söndag, juni 28, 2020, 21:56 (9 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack Ola

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Anders Jansson @, söndag, juni 28, 2020, 20:14 (9 dagar sedan) @ K Lemming

Är det enbart smalspår till vänster i bild? Smalspårsvagnar i bakgrunden? Vad är det för vagn som syns alldeles bakom den normalspåriga G vagnen på överföringsvagnen?

Några av alla de vagnar som fanns spridda i Vetlanda:

[image]
Bgv nr 835 VI D 6 sis/Tjv nr 627174 II D 6 sis (ÖJ M 19).

[image]
Bgv nr 382 VI D 6 sis/Tjv nr 627150 II D 6 sis (SJ Bp 411 - NVHJ C 65)

[image]
Gsp 301022 (SJ Fp nr 149 - NÖJ F 238)

[image]
Osp 322580 (VGJ O 2043)

Har du någon vetskap om anledningen till att det fanns ett lokomotorstall i Kvillsfors?

Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Stefan Olsson @, söndag, juni 28, 2020, 20:43 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson

Var alltså fyra år för sent ute... attans. Tur att andra dokumenterade och delar med sig.
Stort tack för det Anders.

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Anders Jansson @, söndag, juni 28, 2020, 21:33 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson

Har du någon vetskap om anledningen till att det fanns ett lokomotorstall i Kvillsfors?


Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

Kollade vidare i diverse källor. Lokstallet i Kvillsfors byggdes samtidigt som banan. Jag har hittat uppgifter som tyder på att det förekommit perioder då ett tågpar Vetlanda-Kvillsfors-Vetlanda övernattade i Kvillsfors. Kvillsfors ligger i Jönköpings län och Järnforsen ligger i Kalmar län. Sådant påverkade hur reseströmmarna gick.

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av K Lemming @, söndag, juni 28, 2020, 21:56 (9 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack Anders för svar och ytterligare ett gäng fina bilder.

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Kjell Aghult @, måndag, juni 29, 2020, 08:22 (8 dagar sedan) @ Anders Jansson

Har du någon vetskap om anledningen till att det fanns ett lokomotorstall i Kvillsfors?


Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

I vart fall SJ tycks ha haft en lokomotor där 1957. M-L kördes då ordinarie vut Kvillsfors-Nyboholmsväxeln kl 0800-0910, 1200-1305, 1410-1500 och 1530-1600. I alla fyra fallen ut från och in till Kvf.

Tydligen var det då mycket trafik, lokalgodstågen 9861 och 9862 hade 58 resp. 30 minuters uppehåll. Ett växlingsfordon måste hela tiden ge färre tåglokstimmar - växling är dyr. Omvänt har lokomotorer dragits in vid bestående trafikminskningar, man förlängt tåguppehållen.

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Kjell Aghult @, måndag, juni 29, 2020, 08:36 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

I vart fall SJ tycks ha haft en lokomotor där 1957. M-L kördes då ordinarie vut Kvillsfors-Nyboholmsväxeln kl 0800-0910, 1200-1305, 1410-1500 och 1530-1600. I alla fyra fallen ut från och in till Kvf.

De fyra vut är kvar i 1961 års graf, det långa lgt-uppehållet är nu krympt till 20 minuter.
1960 hade SJ sålt lokomotorn Zp nr 142 till Nyboholm (F d ULB 1, Slipmaterial 122/1932).
Kan denna ha övertagit vut-körningen, enligt något specialavtal?

Smalspårsvagnar i Vetlanda och lokstall i Kvillsfors?

av Kjell Aghult @, måndag, juni 29, 2020, 10:54 (8 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Vet inte med säkerhet men från Kvillsfors station fanns ju ett industrispår till Nyboholms pappersbruk. Jag är inte främmande för att VJ kan ha haft lok placerat i Kvillsfors innan bruket skaffade egen dragkraft.

I vart fall SJ tycks ha haft en lokomotor där 1957. M-L kördes då ordinarie vut Kvillsfors-Nyboholmsväxeln kl 0800-0910, 1200-1305, 1410-1500 och 1530-1600. I alla fyra fallen ut från och in till Kvf.

De fyra vut är kvar i 1961 års graf, det långa lgt-uppehållet är nu krympt till 20 minuter.
1960 hade SJ sålt lokomotorn Zp nr 142 till Nyboholm (F d ULB 1, Slipmaterial 122/1932).
Kan denna ha övertagit vut-körningen, enligt något specialavtal?

Avtal tycks ha funnits i vart fall 1965 (linjeboken). F d VJ var då omklassad till vutbana med ordinarie körningar angivna i lokal order. Vagnutbytena Kvillsfors-Nyboholmsväxeln skedde nu som växlingsrörelser: Bruket skulle hålla lokomotor och förare och SJ hålla växlingsledare. Den platsansvarige i Kvf skulle samordna växling och vut. Var lokomotorn övernattade framgår ej av texten.

Kvf avbemannades för första gång 1976. F d ULB-lokomotorn hade sålts 1966 till dåvarande St. Lundby järnvägsmuseum. Därutöver har funnits Bergbolagen-lokomotorn tvno 1693/1946. Dess aktiva tid i Kvf känner jag dock inte till.

Statsjonsbygning

av KnutG, tisdag, juni 30, 2020, 15:17 (7 dagar sedan) @ Anders Jansson

Herlige bilder fra en av Sveriges utallige sidelinjer. Virkelig spesiell men interessant arkitektur på stasjonsbygningene med platekledd og veldig bueformet tak, og disse enorme ,bueformede takutspring over dørene. Vinduene har også et noe uvanlig inndeling på sprossene.

Finnes noen av disse stasjonshusene fortsatt i dag?

Stor takk til Anders Jansson for bildene!

Knut :-)

RSS-feed av trådar
powered by my little forum