Vetlanda-Landsbro 1967 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Sunday, June 28, 2020, 17:44 (1396 dagar sedan)

Förmiddagens tur till Järnforsen och åter följdes av lunch för personalen på hemmaplan i Vetlanda. Eftermiddagen ägnades sedan åt en tur till Landsbro och åter.

[image]
Vetlanda. Trafiken på den västra delen av Vetlandabanorna var betydlig mer omfattande än på den östra sidan. På normalspåret sköttes trafiken med T23.

[image]
Myresjö.

[image]
Landsbro. Den gamla vattenhästen fanns kvar på bangården.

[image]
Borohus i Landsbro hade ett omfattande spårsystem. Mycket av vagnslasterna gick på smalspårsvagnar för omlastning i Vetlanda. Orp 323929 (NÖJ NN3 943).

[image]
Q36p 350056 (VÅHJ Qb 258). I Vetlanda var en betydande andel av överföringsvagnarna av typ Q36p som övertagits med enskilda banor.

Nedläggning väster och öster om Vetlanda?

av K Lemming, Sunday, June 28, 2020, 18:28 (1396 dagar sedan) @ Anders Jansson

Förmiddagens tur till Järnforsen och åter följdes av lunch för personalen på hemmaplan i Vetlanda. Eftermiddagen ägnades sedan åt en tur till Landsbro och åter.

[image]
Vetlanda. Trafiken på den västra delen av Vetlandabanorna var betydlig mer omfattande än på den östra sidan. På normalspåret sköttes trafiken med T23.


Tack för ännu några underbara smalspårsbilder. Är det dom smalspåriga Vetlandabanorna du menar? Hur kom det sig isf att trafiken på smalspåret väster om Vetlanda lades ner långt innan trafiken på den östliga delen? Lades företagen som var godskunder ner eller övergick dom till lastbilstrafik?

Nedläggning väster och öster om Vetlanda?

av Per K, Sunday, June 28, 2020, 22:28 (1396 dagar sedan) @ K Lemming

Jag kan ju inte helt svara på frågan men väster om Vetlanda var det ju stora husfabriker, Myresjöhus i Myresjö och Borohus i Landsbro. Under Borohus storhetstid så hade man ju ett framstående hockeylag i Landsbro också som väl hette Team Boro? I alla fall Myresjö hade eget sågverk och så kanske det var i Landsbro också, men lite varor kom nog med järnväg, fast knappast färdiga hus på järnväg därifrån, ännu mera osannolikt på en smalspårig! Borohus i Landsbro gick så småningom i konkurs och har försvunnit men Myresjöhus finns kvar, dock utan eget sågverk längre. Kan tänka mig att det redan från 70-talet blev mindre och mindre aktuellt med varor på järnväg till/från dessa industrier. Söder om Hultsfred ligger ju Korsberga också med Södras stora hustillverkare Trivselhus. Förstås ingen järnvägstrafik där heller idag men otroligt hur nära varandra flera stora hustillverkare ligger/låg!

Tar vi oss däremot öster om Vetlanda har vi massafabrik och pappersbruk i Kvillsfors och Pauliström och här var det mycket mera aktuellt med järnvägstransporter och är ju så än idag, på då breddad bana till och med. I Järnforsen fanns däremot ett sågverk och det blev väl ett litet uppsving med järnvägstrafik på Järnforsen precis innan man la ner Kvillsfors - Järnforsen helt, men jag minns inte om det var sågverket eller annan industri där som stod för de transporterna.

Nedläggning väster och öster om Vetlanda?

av Anders.k., Monday, June 29, 2020, 09:33 (1396 dagar sedan) @ Per K

Tack för bra och intressanta bilder.

Länstyrelsen har gjort en genomlysning av området och dess historik i Landsbro, läsvärt och intressant som vanligt , och lite dystert.
Man hade minst två skjutbord på området, vilket torde varit ovanligt för spårvidden
891 mm.


Länstyrelsen Jönköpings län.


M.V.H Anders.k.

Nedläggning väster och öster om Vetlanda?

av Herbert Paalberg, Monday, June 29, 2020, 14:08 (1396 dagar sedan) @ Anders.k.

Tack för bra och intressanta bilder.

Länstyrelsen har gjort en genomlysning av området och dess historik i Landsbro, läsvärt och intressant som vanligt , och lite dystert.
Man hade minst två skjutbord på området, vilket torde varit ovanligt för spårvidden
891 mm.


Länstyrelsen Jönköpings län.


M.V.H Anders.k.

Vad gäller skjutbord för 891 mm så fanns det två st i Västervik, den ena framför lok/vagnverkstaden som revs i samband med breddningen 1964, den andra fanns vid djuphamnen vid Luzerna som invigdes 1924 samtidigt med invigningen av Vimmerby-Ydreforsbanan då NVHJ lok 21 drog det flaggprydda invigningståget däremellan. Avd. värdelöst vetande Palle i Vika.;-)

Nedläggning väster och öster om Vetlanda?

av Karlsson, Monday, June 29, 2020, 11:11 (1396 dagar sedan) @ Per K

Jag kan ju inte helt svara på frågan men väster om Vetlanda var det ju stora husfabriker, Myresjöhus i Myresjö och Borohus i Landsbro. Under Borohus storhetstid så hade man ju ett framstående hockeylag i Landsbro också som väl hette Team Boro? I alla fall Myresjö hade eget sågverk och så kanske det var i Landsbro också, men lite varor kom nog med järnväg, fast knappast färdiga hus på järnväg därifrån, ännu mera osannolikt på en smalspårig! Borohus i Landsbro gick så småningom i konkurs och har försvunnit men Myresjöhus finns kvar, dock utan eget sågverk längre. Kan tänka mig att det redan från 70-talet blev mindre och mindre aktuellt med varor på järnväg till/från dessa industrier. Söder om Hultsfred ligger ju Korsberga också med Södras stora hustillverkare Trivselhus. Förstås ingen järnvägstrafik där heller idag men otroligt hur nära varandra flera stora hustillverkare ligger/låg!

Tar vi oss däremot öster om Vetlanda har vi massafabrik och pappersbruk i Kvillsfors och Pauliström och här var det mycket mera aktuellt med järnvägstransporter och är ju så än idag, på då breddad bana till och med. I Järnforsen fanns däremot ett sågverk och det blev väl ett litet uppsving med järnvägstrafik på Järnforsen precis innan man la ner Kvillsfors - Järnforsen helt, men jag minns inte om det var sågverket eller annan industri där som stod för de transporterna.

Granne med Borohus låg Landsbro Trä, ett sågverk i samma koncern och med nära samarbete med husfabriken. Båda strök med när ägaren Riquma gick i konkurs 1992, sedan sviker minnet om det återöppnades något i mindre skala.