Linköping med omnejd 1974 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Sunday, June 28, 2020, 23:07 (1370 dagar sedan)

11 maj 1974 kördes ett extratåg Åtvidaberg - Helsingborg. Minns inte anledningen men det ansågs tydligen värt att stiga upp i ottan för att föreviga tåget. T43 i persontåg var trots allt ganska ovanligt. Tåget bestod Åtvid - Linköping av T43 245, B8 3265, B8F 3969, B8 3178 och 3165. Från Linköping drog Rc2 1099. När jag ändå var i farten blev det ett par "vardagsbilder" också.

[image]T43 245 med extratåget mellan Hjulsbro och Hackefors


[image]Ra 990 med S 266 till Sundsvall. I bakgrunden Du2 363 + 378 med lokalgodståg till Norrköping.


[image]X9 127-128 växlas fram för att gå i 54801 (antar att det gick till Mjölby och vidare norrut)

Linköping med omnejd 1974

av Krister P, Monday, June 29, 2020, 01:23 (1369 dagar sedan) @ Stig Lagergren

11 maj 1974 kördes ett extratåg Åtvidaberg - Helsingborg. Minns inte anledningen men det ansågs tydligen värt att stiga upp i ottan för att föreviga tåget. T43 i persontåg var trots allt ganska ovanligt. Tåget bestod Åtvid - Linköping av T43 245, B8 3265, B8F 3969, B8 3178 och 3165. Från Linköping drog Rc2 1099. När jag ändå var i farten blev det ett par "vardagsbilder" också.

[image]T43 245 med extratåget mellan Hjulsbro och Hackefors


Hur fixades tågvärmen på detta tåg?

Linköping med omnejd 1974

av Karlsson, Monday, June 29, 2020, 09:26 (1369 dagar sedan) @ Krister P

[image]T43 245 med extratåget mellan Hjulsbro och Hackefors

Hur fixades tågvärmen på detta tåg?

Jag gissar på "inte alls". Dörrförregling var väl ett senare påhitt, värme behövdes inte, belysning var lite väl lyxigt och toaletterna var inte elberoende.

Linköping med omnejd 1974

av Oskar F, Monday, June 29, 2020, 09:40 (1369 dagar sedan) @ Karlsson

Hur fixades tågvärmen på detta tåg?


Jag gissar på "inte alls". Dörrförregling var väl ett senare påhitt, värme behövdes inte, belysning var lite väl lyxigt och toaletterna var inte elberoende.

Gissar så också, men dörrförreglingen började införas i slutet av 1960-talet och bör varit helt genomförd 1974. Den drivs dock inte med batteriström utan en liten dynamo på axeln som när axeln snurrar tillräckligt fort levererar ström till en spole som drar själva sprinten (om jag minns rätt). Jag antar också att batterikapaciteten skulle räcka för innerbelysning en tur Linköping-Åtvidaberg-Linköping om så skulle behövas.

Linköping med omnejd 1974

av M.Svenson, Monday, June 29, 2020, 15:11 (1369 dagar sedan) @ Oskar F

Dessa B8:or har med största sannolikhet axeldriven generator, alltså en stor generator med kapasitet att ladda vagnens batterier och driva vagnens belysning och dörrförregling vid all körning. Värme fick tillföras med 1000 volt eller ånga, vilket saknades på den fina bilden Stig är vänlig att visa oss!

Mvh fd.personvagnsreparatör Svenson :-)

Linköping med omnejd 1974

av Oskar F, Monday, June 29, 2020, 16:13 (1369 dagar sedan) @ M.Svenson

Dessa B8:or har med största sannolikhet axeldriven generator, alltså en stor generator med kapasitet att ladda vagnens batterier och driva vagnens belysning och dörrförregling vid all körning. Värme fick tillföras med 1000 volt eller ånga, vilket saknades på den fina bilden Stig är vänlig att visa oss!

Mvh fd.personvagnsreparatör Svenson :-)


Tack, man lär sig hela tiden. Hittade en äldre tråd med mer info om axeldriven generator. Den tekniska lösningen jag beskrev för dörrförregling antar jag användes på vagnar med omformare.

Linköping med omnejd 1974. Dörrförregling

av Per Ljungberg, Monday, June 29, 2020, 16:49 (1369 dagar sedan) @ Oskar F

Den lilla generatorn som sitter på själva axelboxen bestämmer bara varvtalet på axeln. När tillräcklig spänning uppnåtts så slår ett relä om som i sin tur låser dörrarna. Dörrarnas magneter matas med batterispänning. När axelvarvtalet gått ner till ett visst värde släpper reläet och dörrarna låses upp. Detta gäller vagnar där batteriet laddas via batteriladdare som matas från tågvärmekabeln. Om jag minns rätt så styrs dörrförreglingen på vagnar med axeldriven generator för batteriladdning av generatorns polspänning. En laddningsregulator bestämmer när spänningen är så stor/liten att batteriladdningen kopplas in/ur. Men denna typ av dörrförregling har jag inte jobbat med så jag är lite osäker.

Linköping med omnejd 1974

av Alex, Monday, June 29, 2020, 08:11 (1369 dagar sedan) @ Stig Lagergren


[image]Ra 990 med S 266 till Sundsvall. I bakgrunden Du2 363 + 378 med lokalgodståg till Norrköping.

S266 var årets upplaga av det tåg som kom att gå många år mellan Motala/Mjölby via Stockholm till Östersund/Långsele. Jag reste själv många gånger med tåget både till Östersund och Långsele men vad jag vet aldrig söder om Stockholm.

Vintertidtabellen 1973/74 hade tåget följande sammansättning:
1&2 kl Mjölby-Östersund (de två vagnnarna efter lok)
1&2 kl Motal-Stockholm (hänger längst bak i tåget)
2 kl Motala samt restaurangvagn Mjölby-Sundsvall (vagn 3 och bakåt)

Ra-loket tror jag var med från start i Motala (Stig vet säkert bättre) och med säkerhet hela vägen upp till Östersund. Jag kan bara minnas detta tåg i alla dess former med just Ra-lok som hade många fina år på OKB med Ostkusten, Ådalen och Jämtlandspilen samt då också detta tåg.

Linköping med omnejd 1974

av Stig Lagergren, Monday, June 29, 2020, 13:52 (1369 dagar sedan) @ Alex

Har inte riktigt grepp om alla alternativ för tåg 266 men helt klart gick tåget med Ra till och från Motala. Har tidigare visat en bild på tåget med Ra + AB3 Motala - Mjölby. Första året/åren som loktåg var det Hb/Hc Mjölby - Motala men då gick inte tåget norr om Stockholm.

Linköping med omnejd 1974

av Per-Olov Brännlund, Monday, June 29, 2020, 09:31 (1369 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tåget var ett sk. mystiskt tåg, dvs resenärerna visste inte resmålet i förväg. Mystiska tåg arrangerades förr av SJ eller någon lokaltidning och var mycket populära på sin tid.

Någon tågvärme behövdes inte för den korta sträckan Åtvidaberg-Linköping innan Rc2 1099 tog över till resans mål som var Helsingborg. Det var en mycket trevligt resa som jag deltog i.

Denna morgon kördes ytterligare ett extratåg på sträckan. Ett godståg med sågade trävaror från Kindasågen i Kisa till hamnen i Västervik, tågen möttes i Bjärka-Säby. Detta tåg drogs av T43 256.

Linköping med omnejd 1974

av Karlsson, Monday, June 29, 2020, 11:06 (1369 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Denna morgon kördes ytterligare ett extratåg på sträckan. Ett godståg med sågade trävaror från Kindasågen i Kisa till hamnen i Västervik, tågen möttes i Bjärka-Säby. Detta tåg drogs av T43 256.

Hur "extra" var tågen från Kisa? De var inte helt ovanliga som jag förstått det men hur ofta gick de? Fanns de med i tidtabellsboken eller blev det S4 varje gång?

Linköping med omnejd 1974

av ccgan, Monday, June 29, 2020, 19:12 (1369 dagar sedan) @ Karlsson

Denna morgon kördes ytterligare ett extratåg på sträckan. Ett godståg med sågade trävaror från Kindasågen i Kisa till hamnen i Västervik, tågen möttes i Bjärka-Säby. Detta tåg drogs av T43 256.


Hur "extra" var tågen från Kisa? De var inte helt ovanliga som jag förstått det men hur ofta gick de? Fanns de med i tidtabellsboken eller blev det S4 varje gång?

Under vissa perioder gick det extratåg varje natt Kisa - Västervik med sågat virke som lastades ut på Lucerna hamn. Detta pågick under några år under första halvan av 70-talet.
Jag stod själv i fönstret i mörkret och tittade på tågen. De gick efter sista tåget mot Västervik och tillbaka tidigt på morgonen. Vad jag minns så var det mest T43:or som drog tågen.

Linköping med omnejd 1974 - annat mystiskt tåg

av Stig Lagergren, Monday, June 29, 2020, 21:04 (1369 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Onsdagen 15 maj 1974 gick ett mystiskt tåg Stockholm - Linköping o.å. (mitt i veckan - lite märkligt, men det kanske var pensionärer). Avg. från Linköping 17.50 med sammansättningen Ra 846, B8 3171, B8B, B8BR, B8F.

Linköping med omnejd 1974 - annat mystiskt tåg

av johanmmolin, Tuesday, June 30, 2020, 16:33 (1368 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jag har kanske missat något i diskussionen, men (ungefär) mellan vilka år arrangerades dessa "mystiska tåg" av SJ?

Linköping med omnejd 1974 - annat mystiskt tåg

av Göran Kannerby, Tuesday, June 30, 2020, 19:05 (1368 dagar sedan) @ johanmmolin

Jag har kanske missat något i diskussionen, men (ungefär) mellan vilka år arrangerades dessa "mystiska tåg" av SJ?

Skulle tro att 1974 var ett av de sista åren. Började säkert på 1960-talet.