Sj Rälsbussar (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Wednesday, February 11, 2009, 14:58 (5546 dagar sedan)

Av en ren slump hamnade jag på Teknisk Tidskrifts nätupplaga.PÅ Mekanik 1934 sidorna omkring 78, 79 eller något däråt - se innehållsföteckningen - och följande, finns en utmärkt beskrivning av de första Rb som levererades från HC.:-) Sune

Sj Rälsbussar nu med länk!

av Staffan Granath, Wednesday, February 11, 2009, 16:20 (5546 dagar sedan) @ Sune Nylén

Av en ren slump hamnade jag på Teknisk Tidskrifts nätupplaga.PÅ Mekanik 1934 sidorna omkring 78, 79 eller något däråt - se innehållsföteckningen - och följande, finns en utmärkt beskrivning av de första Rb som levererades från HC.:-) Sune


ytterstväldansjättebra att du hittade den, håller på att läsa sönder hemsidan så skynda er innan den slits ut :-) ;-)

här är länken för den som inte redan läst den http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=tektid/1934m&page=0073

från det länkande horndal :-| :-) :-D

Sj Rälsbussar nu med länk!

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 11, 2009, 21:40 (5546 dagar sedan) @ Staffan Granath

Av en ren slump hamnade jag på Teknisk Tidskrifts nätupplaga.PÅ Mekanik 1934 sidorna omkring 78, 79 eller något däråt - se innehållsföteckningen - och följande, finns en utmärkt beskrivning av de första Rb som levererades från HC.:-) Sune

ytterstväldansjättebra att du hittade den, håller på att läsa sönder hemsidan så skynda er innan den slits ut :-) ;-)

här är länken för den som inte redan läst den http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=tektid/1934m&page=0073

från det länkande horndal :-| :-) :-D

Som Uppsalabo tycker jag att det är roligt att den rälsbuss UGJ köpte in nämns här. Jag tror att det var mycket tack vare UGJ:s rälsbuss som det blev ett verkligt startskott för rälsbusstillverkningen från HC. Den första SJ köpte var bara en engångsleverans och var egentligen en dressin. UGJ:s rälsbuss var däremot den första mer riktiga rälsbussen. Det var sedan denna som ledde till att SJ kort därefter köpte en liten serie liknande rälsbussar. Sedan ändrades fronten till den mer välkända lutande fronten som är så typisk Hildingfront :-)

Vet inte hur vanligt det var att UGJ:s rälsbuss kom till Uppsala men jag har sett bilder på denna på Uppsala C :-)