Ma 962 i Strömstad (Järnväg allmänt)

av Rickard95 @, måndag, juni 29, 2020, 11:23 (4 dagar sedan)

Ma 962 i Strömstad.
[image]

Ma 962 i Strömstad

av LasseE, måndag, juni 29, 2020, 12:56 (4 dagar sedan) @ Rickard95

Varför användes Ma i omlopp till Strömstad. Var väl något överkvalificerad för den rel. lätta trafiken.

Ma 962 i Strömstad

av Alex @, måndag, juni 29, 2020, 13:44 (4 dagar sedan) @ LasseE

Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.

Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.

Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.

[image]

Ma 962 i Strömstad

av Calle Wickberg @, onsdag, juli 01, 2020, 01:07 (3 dagar sedan) @ Alex

Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.

Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.

Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.

[image]

Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.

Ma 962 i Strömstad. Med tyristorer till Strömstad?

av Leif B @, onsdag, juli 01, 2020, 14:03 (2 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.

Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.

Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.

---


Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.

Intressant!

Blir det mindre spänningsfall med Regina? De har väl mycket bättre effektfaktor än X11 men är i gengäld avsevärt tyngre och har högre effekt.

/funderar
Leif

Ma 962 i Strömstad. Med tyristorer till Strömstad?

av Calle Wickberg @, onsdag, juli 01, 2020, 21:15 (2 dagar sedan) @ Leif B

Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.

Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.

Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.

---


Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.


Intressant!

Blir det mindre spänningsfall med Regina? De har väl mycket bättre effektfaktor än X11 men är i gengäld avsevärt tyngre och har högre effekt.

/funderar
Leif

Vill nog påstå att det går bättre med Regina, i det avseendet.

Ma 962 i Strömstad

av Kjell Aghult @, onsdag, juli 01, 2020, 14:42 (2 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.

På sin tid fanns restriktioner för tyristorlok, av både stark- och svagströmsmässiga skäl (spårledningar etc). Berörda sträckor stod i ett SJM, i min samling klass 30, nr 91/86. Utöver berörda kontor tilldelades det all personal i loktjänst (utkom i även A 5-format).
Lysekilsbanan var enda helt förbjudna sträcka medan Strömstadsbanan var tillåten för vagnvikter upp till ~200 ton. Uddevalla-Göteborg var tillåten för "begränsad trafik efter samråd" - vissa riktlinjer gavs.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum