Ma 962 i Strömstad (Järnväg allmänt)
Ma 962 i Strömstad.
[img]images/uploaded/202006290922545ef9b2ee0cfd3.jpg[/img]
av Rickard95, Monday, June 29, 2020, 11:23 (1390 dagar sedan)
Ma 962 i Strömstad.
[img]images/uploaded/202006290922545ef9b2ee0cfd3.jpg[/img]
av LasseE, Monday, June 29, 2020, 12:56 (1390 dagar sedan) @ Rickard95
Varför användes Ma i omlopp till Strömstad. Var väl något överkvalificerad för den rel. lätta trafiken.
av Alex, Monday, June 29, 2020, 13:44 (1390 dagar sedan) @ LasseE
Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.
Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.
Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.
[img]images/uploaded/202006291143565ef9d3fc846c4.jpg[/img]
av Calle Wickberg, Wednesday, July 01, 2020, 01:07 (1388 dagar sedan) @ Alex
Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.
Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.
Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.
[img]images/uploaded/202006291143565ef9d3fc846c4.jpg[/img]
Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.
av Leif B, Wednesday, July 01, 2020, 14:03 (1388 dagar sedan) @ Calle Wickberg
Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.
Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.
Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.
[color=#630]---[/color]
Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.
Intressant!
Blir det mindre spänningsfall med Regina? De har väl mycket bättre effektfaktor än X11 men är i gengäld avsevärt tyngre och har högre effekt.
/funderar
Leif
av Calle Wickberg, Wednesday, July 01, 2020, 21:15 (1387 dagar sedan) @ Leif B
Det är den säkert den gamla vanliga principen att man tager vad man haver. Ma-loken gick i omlopp ner till Göteborg med godståg norrifrån och på dagarna stod de ändå bara och hängde på Sävenäs lokstation.
Jag tror att det här blev mer vanligt under 80-talet då D-loken började falla för åldersstrecket men Ma fortfarande hade mycket kvar att ge.
Har ju själv tidigare visat ett exmpel från Siljansbanan där Borlänge lokstation tillämpade samma princip.
[color=#630]---[/color]
Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.
Intressant!Blir det mindre spänningsfall med Regina? De har väl mycket bättre effektfaktor än X11 men är i gengäld avsevärt tyngre och har högre effekt.
/funderar
Leif
Vill nog påstå att det går bättre med Regina, i det avseendet.
av Kjell Aghult, Wednesday, July 01, 2020, 14:42 (1388 dagar sedan) @ Calle Wickberg
Till användandet av brunlok till Strömstad in i modern tid kan väl också ha bidragit den dåliga matningen på norra bohusbanan. Rc är ganska "törstiga". Trots förstärkt matning märks fenomenet än idag: med multipel X11 får man hålla ett öga på linjevoltmetern hela tiden.
På sin tid fanns restriktioner för tyristorlok, av både stark- och svagströmsmässiga skäl (spårledningar etc). Berörda sträckor stod i ett SJM, i min samling klass 30, nr 91/86. Utöver berörda kontor tilldelades det all personal i loktjänst (utkom i även A 5-format).
Lysekilsbanan var enda helt förbjudna sträcka medan Strömstadsbanan var tillåten för vagnvikter upp till ~200 ton. Uddevalla-Göteborg var tillåten för "begränsad trafik efter samråd" - vissa riktlinjer gavs.