Färjeväxling Helsingborg F 1974 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren, Monday, June 29, 2020, 21:14 (1368 dagar sedan)

[image]Z66 596 växlar godsvagnar 18 augusti 1974.


[image]Z43 430 växlar personvagnar från Najaden. Verkar vara Skandiapilen då man ser A4K och NSB-vagn. Även det 18 augusti 1974.

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av Alex, Monday, June 29, 2020, 22:04 (1368 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Z43:orna gjorde verkligen ett hästarbete i färjeväxlingen på Hbf.

Jag undrar om de tre närmaste vagnarna verkligen kommer från Danmark. Kan det vara då att dessa vagnar utgick från Hbf? Med tanke på att det norska vagnarna behövde komma sist i tåget i Göteborg för att komma rätt för vidare färd mot Oslo var det kanske behändigt att kroka på med de "svenska vagnarna". Det var väl genrellt ovanligt med 30-40 tals vagnar som gick ner till Köpenhamn från Sverige. Ofta var det 60-talare, WL3 med runda gavlar och AB8K som gick över med färjan. Eller har jag fel?

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av Stig Lagergren, Monday, June 29, 2020, 22:20 (1368 dagar sedan) @ Alex

Z43:orna gjorde verkligen ett hästarbete i färjeväxlingen på Hbf.

Jag undrar om de tre närmaste vagnarna verkligen kommer från Danmark. Kan det vara då att dessa vagnar utgick från Hbf? Med tanke på att det norska vagnarna behövde komma sist i tåget i Göteborg för att komma rätt för vidare färd mot Oslo var det kanske behändigt att kroka på med de "svenska vagnarna". Det var väl genrellt ovanligt med 30-40 tals vagnar som gick ner till Köpenhamn från Sverige. Ofta var det 60-talare, WL3 med runda gavlar och AB8K som gick över med färjan. Eller har jag fel?

De två första vagnarna utgår säkert från Helsingborg men A4K och de två NSB-vagnarna kommer från Köpenhamn, det är jag helt säker på.
Det var kanske ovanligt med äldre vagnar till Danmark men just 1974 gick AB7 och två B11 i 249 och 246 Stockholm - Rödby o.å. Har visat bild på 249 tidigare.

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av Anders.k., Tuesday, June 30, 2020, 10:35 (1368 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Z43:orna gjorde verkligen ett hästarbete i färjeväxlingen på Hbf.

Jag undrar om de tre närmaste vagnarna verkligen kommer från Danmark. Kan det vara då att dessa vagnar utgick från Hbf? Med tanke på att det norska vagnarna behövde komma sist i tåget i Göteborg för att komma rätt för vidare färd mot Oslo var det kanske behändigt att kroka på med de "svenska vagnarna". Det var väl genrellt ovanligt med 30-40 tals vagnar som gick ner till Köpenhamn från Sverige. Ofta var det 60-talare, WL3 med runda gavlar och AB8K som gick över med färjan. Eller har jag fel?


De två första vagnarna utgår säkert från Helsingborg men A4K och de två NSB-vagnarna kommer från Köpenhamn, det är jag helt säker på.
Det var kanske ovanligt med äldre vagnar till Danmark men just 1974 gick AB7 och två B11 i 249 och 246 Stockholm - Rödby o.å. Har visat bild på 249 tidigare.

A4k+ två NSB B3k kördes fortfarande Köpenhamn- Oslo fortfarande 1977 i Skandiapilen kan jag bekräfta genom att se i sammansättningsplanen det året , fram till sommarens slut.
Sedan blir det två NSB vagnar , AB11k+ B3k resten av tidtabellsperioden.

M.V.H Anders.k.

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av Bernt Talbrant, Tuesday, June 30, 2020, 12:31 (1368 dagar sedan) @ Alex

Z43:orna gjorde verkligen ett hästarbete i färjeväxlingen på Hbf.

Jag undrar om de tre närmaste vagnarna verkligen kommer från Danmark. Kan det vara då att dessa vagnar utgick från Hbf? Med tanke på att det norska vagnarna behövde komma sist i tåget i Göteborg för att komma rätt för vidare färd mot Oslo var det kanske behändigt att kroka på med de "svenska vagnarna". Det var väl genrellt ovanligt med 30-40 tals vagnar som gick ner till Köpenhamn från Sverige. Ofta var det 60-talare, WL3 med runda gavlar och AB8K som gick över med färjan. Eller har jag fel?

Liksom Z66 åren som kom.

De gamla färjorna tog väl bara tre personvagnar så de första utgår, som andra konstaterat, säkert från Helsingborg F.

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av tobbe, Tuesday, June 30, 2020, 10:54 (1368 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Vilka nostalgiska minnen dessa bilder ger. Började inte åka på HbF förrän våren 1985 när jag som tbfh anlände på morgonen med tåg 207 och inlämnat tågradion till tågx endera turade man en sväng till andra sidan och införskaffade dryckjom eller så stannade man kvar och kollade växlingen till o från färjorna för att sedan vandra norrut efter spåren på den parallellt liggande vägen upp till överliggningen i ett av höghusen som just kallades för "Tåghusa".
Återresan skedde med tåg 208 vid 01-tiden nästa morgon. Viktigt var innan ankomst HbF att man skulle låsa dörrarna på de sovvagnar som skulle färjas över för att förkorta väntetiden för vxl-personalen och ev. avstigande blivit informerade om vilken dörr som var öppen för avstigning.:-) :-)
tobbe

Färjeväxling Helsingborg F 1974

av Mr H, Tuesday, June 30, 2020, 12:36 (1368 dagar sedan) @ tobbe

Vilka nostalgiska minnen dessa bilder ger. Började inte åka på HbF förrän våren 1985 när jag som tbfh anlände på morgonen med tåg 207 och inlämnat tågradion till tågx endera turade man en sväng till andra sidan och införskaffade dryckjom eller så stannade man kvar och kollade växlingen till o från färjorna för att sedan vandra norrut efter spåren på den parallellt liggande vägen upp till överliggningen i ett av höghusen som just kallades för "Tåghusa".
Återresan skedde med tåg 208 vid 01-tiden nästa morgon. Viktigt var innan ankomst HbF att man skulle låsa dörrarna på de sovvagnar som skulle färjas över för att förkorta väntetiden för vxl-personalen och ev. avstigande blivit informerade om vilken dörr som var öppen för avstigning.:-) :-)
tobbe

Sistnämnda var också viktigt på vagnar med ej slutet toasystem att toaletterna skulle låsas efter avgång Åstorp efter klagomål från de boende i flerfamiljshusen vid VKB-viduktens kurvning Halalid. Deras balkonger var vända mot banan, husen tämligen höga och de hade tröttnat på att rensa sina balkonger efter passerande tåg. Just innan ankomst bestämmelsestation är det ju som bekant många som utnyttjar toaletterna också.

//Mr H