DSB-vagnar på väg mot Tjeckien 1993 (Järnväg allmänt)

av Stig Lagergren @, måndag, juni 29, 2020, 23:02 (8 dagar sedan)

På den här bilden, tagen från Bastei i Elbsandsteingebirge vid Rathen söder om Dresden 10 maj 1993, ser man ett tåg på väg mot Tjeckien. Sist i tåget går tre DSB-vagnar. Det kanske är mycket begärt men kan någon säga vart vagnarna är på väg? Man kan kanske utgå att de kommer från Köpenhamn.

[image][image]

DSB-vagnar på väg mot Tjeckien 1993

av johanmmolin @, tisdag, juni 30, 2020, 00:18 (8 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Redigerad av johanmmolin, tisdag, juni 30, 2020, 00:25

NEPTUN. København H – Gedser – Warnemünde – Rostock — Berlin — Praha. Du måste ha lyckats fånga det under sista säsongen på denna sträcka.

Enligt "Internationale tog via Gedser":

DSB AB-B-B. Från Warnemünde också CSD WR-A-B-B-B

1994 gick NEPTUN med slutstation Chemnitz.

1995 – 1996 gick två vagnar från Köpenhamn - Rödby - Lübeck - Wittenberge – Berlin, fortfarande under namnet NEPTUN (i Danmark ihopkopplade med IC187 KAREN BLIXEN Köpenhamn - hamburg).

Färjeöverfarten över Gedser upphörde 24 september 1995.

Tågförbindelsen till Prag ersattes 1994 av IC-tåg Hamburg - Berlin - Prag.

DSB-vagnar på väg mot Tjeckien 1993

av Stig Lagergren @, tisdag, juni 30, 2020, 08:19 (7 dagar sedan) @ johanmmolin

Tack för intressant och uttömmande svar. Det var bara rena slumpen att det blev det tåget. Hade (och har) ingen vidare koll på utländska tåg, även om en del sådana fastnat på plåten genom åren.

ČD och ŽSR

av Niklas Bygdestam @, Uppsala, tisdag, juni 30, 2020, 21:17 (7 dagar sedan) @ johanmmolin

NEPTUN. København H – Gedser – Warnemünde – Rostock — Berlin — Praha. Du måste ha lyckats fånga det under sista säsongen på denna sträcka.

Enligt "Internationale tog via Gedser":

DSB AB-B-B. Från Warnemünde också CSD WR-A-B-B-B

1994 gick NEPTUN med slutstation Chemnitz.

1995 – 1996 gick två vagnar från Köpenhamn - Rödby - Lübeck - Wittenberge – Berlin, fortfarande under namnet NEPTUN (i Danmark ihopkopplade med IC187 KAREN BLIXEN Köpenhamn - hamburg).

Färjeöverfarten över Gedser upphörde 24 september 1995.

Tågförbindelsen till Prag ersattes 1994 av IC-tåg Hamburg - Berlin - Prag.


Om vi ska vara riktigt petnoga så var det vagnar från ČD och inte ČSD som gick mellan Warnemünde och Prag. I alla fall är det så om bilden är tagen 1993. Det var den 1 januari 1993 som Tjeckoslovakien delades och istället blev de nya länderna Tjeckien och Slovakien. I samband med att landet delades, så delades även ČSD upp och i Tjeckien blev det ČD och i Slovakien blev det ŽSR.

Givetvis blev inte fordonen ommärkta över en natt. Det sägs visserligen att de märkte om enstaka fordon symboliskt över natten, men det är en annan sak. Så de första månaderna stod det ofta fortfarande ČSD på fordon och övrigt.

I Slovakien var de faktiskt väldigt snabba med att märka om fordonen. Åtminstone de fordon som gick i persontrafik, dvs lok i persontåg, motorvagnar samt personvagnar. Jag minns själv från de första månaderna våren 1993 för de efter mycket kort tid hade märkt om så gott som varje personvagn till ŽSR. Men där var de nog också mycket starkt motiverade att vilja visa upp att det nya landet Slovakien hade sina egna personvagnar.

I Tjeckien gick det segare. I början såg man mest enstaka vagnar ommärkta till ČD, men de flesta var ännu märkta ČSD. Motiveringen var nog inte lika stor där.

Så det troliga är att vagnarna på bilden faktiskt ännu var märkta ČSD, trots att de tillhörde ČD, för så var det oftast under 1993 :-)

--
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

ČD och ŽSR

av Lennart Petersen @, tisdag, juni 30, 2020, 21:41 (7 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

NEPTUN. København H – Gedser – Warnemünde – Rostock — Berlin — Praha. Du måste ha lyckats fånga det under sista säsongen på denna sträcka.

Enligt "Internationale tog via Gedser":

DSB AB-B-B. Från Warnemünde också CSD WR-A-B-B-B

1994 gick NEPTUN med slutstation Chemnitz.

1995 – 1996 gick två vagnar från Köpenhamn - Rödby - Lübeck - Wittenberge – Berlin, fortfarande under namnet NEPTUN (i Danmark ihopkopplade med IC187 KAREN BLIXEN Köpenhamn - hamburg).

Färjeöverfarten över Gedser upphörde 24 september 1995.

Tågförbindelsen till Prag ersattes 1994 av IC-tåg Hamburg - Berlin - Prag.

Om vi ska vara riktigt petnoga så var det vagnar från ČD och inte ČSD som gick mellan Warnemünde och Prag. I alla fall är det så om bilden är tagen 1993. Det var den 1 januari 1993 som Tjeckoslovakien delades och istället blev de nya länderna Tjeckien och Slovakien. I samband med att landet delades, så delades även ČSD upp och i Tjeckien blev det ČD och i Slovakien blev det ŽSR.

Givetvis blev inte fordonen ommärkta över en natt. Det sägs visserligen att de märkte om enstaka fordon symboliskt över natten, men det är en annan sak. Så de första månaderna stod det ofta fortfarande ČSD på fordon och övrigt.

I Slovakien var de faktiskt väldigt snabba med att märka om fordonen. Åtminstone de fordon som gick i persontrafik, dvs lok i persontåg, motorvagnar samt personvagnar. Jag minns själv från de första månaderna våren 1993 för de efter mycket kort tid hade märkt om så gott som varje personvagn till ŽSR. Men där var de nog också mycket starkt motiverade att vilja visa upp att det nya landet Slovakien hade sina egna personvagnar.

I Tjeckien gick det segare. I början såg man mest enstaka vagnar ommärkta till ČD, men de flesta var ännu märkta ČSD. Motiveringen var nog inte lika stor där.

Så det troliga är att vagnarna på bilden faktiskt ännu var märkta ČSD, trots att de tillhörde ČD, för så var det oftast under 1993 :-)

Och delningen av fordonen gjordes på ett enkelt och pragmatiskt och ingen bråkade.
Man kom överens om att slutsiffran för fordonet avgjorde var det skulle hamna. Som jag minns med proportionerna 3:2 till tjeckisk fördel. Proportionerna likström-växelström är också ungefär lika mellan länderna så det var inget problem.

ČD och ŽSR

av johanmmolin @, tisdag, juni 30, 2020, 23:25 (7 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det där var ju mycket intressant! Tack för den informationen!

Misstänker att det som skrevs i den danska boken "halkade med" av gammal vana. Jag får givetvis skylla min obildning på den danske författaren ... :-D

RSS-feed av trådar
powered by my little forum