C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967 (Järnväg allmänt)

av Gunnar D, Tuesday, June 30, 2020, 14:06 (1393 dagar sedan)

[image]

SSS linje 26 med A1 92 och C5 386 har anlänt till Hammarbyhallen 30 juni 1967 där medlemsmöte ska äga rum. Tunnelbanetåg från Bagarmossen passerar.

Mvh Gunnar

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Tuesday, June 30, 2020, 16:33 (1393 dagar sedan) @ Gunnar D

Härlig aktionbild! Tack!
Hur läckert var det inte i den ljumma juninatten att åka öppet släp över Västerbron.
Visst var det väl då vi fick åka linje 26 baklänges på hemvägen för att det brann i virkesupplaget vid Katarinavägen?

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Gunnar D, Tuesday, June 30, 2020, 17:55 (1393 dagar sedan) @ Mr H

Visst var det väl då vi fick åka linje 26 baklänges på hemvägen för att det brann i virkesupplaget vid Katarinavägen?

//Mr H

Vet faktiskt inte eftersom jag inte åkte med efter mötet. Vanligtvis brukade jag och min kompis avvika lite innan mötena avslutades.

/Gunnar

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967. Tack!

av Leif B, Tuesday, June 30, 2020, 16:59 (1393 dagar sedan) @ Gunnar D

Härlig bild - och underbar rubrik! :-D

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Tuesday, June 30, 2020, 17:10 (1393 dagar sedan) @ Gunnar D

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Gunnar D, Tuesday, June 30, 2020, 17:59 (1393 dagar sedan) @ Mr H

F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H

Skrotning pga nedklottring? Mycket sorgligt att det då inte finns någon C4 kvar. Åkte C4 ffg 1962 på linje 19.

/Gunnar

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Tuesday, June 30, 2020, 18:14 (1393 dagar sedan) @ Gunnar D

Det gavs som skäl för skrotningen i beslutsskrivelsen. Den ansågs i och med det vara i "dåligt tekniskt skick". Kanske inte de "vassaste knivarna" i lådan som står för bedömningen men borta är den.


//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Karlsson, Tuesday, June 30, 2020, 18:26 (1393 dagar sedan) @ Mr H

Tyvärr finns det alldeles för många som tittar på färgen för att avgöra ett fordons status. En del av dem klarar inte ans av att avgöra om färgens status verkligen är så bra som de tror, då är det riktigt illa.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Överkörmästaren, Tuesday, June 30, 2020, 20:23 (1393 dagar sedan) @ Karlsson

Tyvärr finns det alldeles för många som tittar på färgen för att avgöra ett fordons status. En del av dem klarar inte ans av att avgöra om färgens status verkligen är så bra som de tror, då är det riktigt illa.

Här var det väl faktiskt så att vagnen mer eller mindre bevarades (ja fram tills nu då) just för att man tittade på färgen. 2548 var tämligen nymålad men i övrigt inte i särskilt gott skick, bl a hade den väl originalkablaget kvar. Jag har förstått att det framfördes seriösa förslag om att i stället behålla vagn 2482 som var mycket bättre tekniskt, om än lite matt i lacken. Men så blev det inte och nu spelar det ingen roll längre.

Än är väl inte skrotningen av 548 verkställd dock.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Överkörmästaren, Tuesday, June 30, 2020, 20:56 (1393 dagar sedan) @ Kari Korkala

Men var tog C5 vägen ?

Vagn 386 som tråden handlar om finns hos Spårvägsmuseet.

Men jag misstänker att det är 2901 du tänker på. Den finns här.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Tuesday, June 30, 2020, 21:08 (1393 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Tyvärr finns det alldeles för många som tittar på färgen för att avgöra ett fordons status. En del av dem klarar inte ans av att avgöra om färgens status verkligen är så bra som de tror, då är det riktigt illa.


Här var det väl faktiskt så att vagnen mer eller mindre bevarades (ja fram tills nu då) just för att man tittade på färgen. 2548 var tämligen nymålad men i övrigt inte i särskilt gott skick, bl a hade den väl originalkablaget kvar. Jag har förstått att det framfördes seriösa förslag om att i stället behålla vagn 2482 som var mycket bättre tekniskt, om än lite matt i lacken. Men så blev det inte och nu spelar det ingen roll längre.

Än är väl inte skrotningen av 548 verkställd dock.

Jo dessvärre! Den skrotades för cirka 10 dagar sedan på en skrot i Oxelösund.

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Överkörmästaren, Tuesday, June 30, 2020, 21:17 (1393 dagar sedan) @ Mr H

Tyvärr finns det alldeles för många som tittar på färgen för att avgöra ett fordons status. En del av dem klarar inte ans av att avgöra om färgens status verkligen är så bra som de tror, då är det riktigt illa.


Här var det väl faktiskt så att vagnen mer eller mindre bevarades (ja fram tills nu då) just för att man tittade på färgen. 2548 var tämligen nymålad men i övrigt inte i särskilt gott skick, bl a hade den väl originalkablaget kvar. Jag har förstått att det framfördes seriösa förslag om att i stället behålla vagn 2482 som var mycket bättre tekniskt, om än lite matt i lacken. Men så blev det inte och nu spelar det ingen roll längre.

Än är väl inte skrotningen av 548 verkställd dock.


Jo dessvärre! Den skrotades för cirka 10 dagar sedan på en skrot i Oxelösund.

//Mr H

Aha! Tja, då var det ju i a f slutdiskuterat om den saken. Då kanske vi kan återgå till att diskutera öppna släpvagnar :-)

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Anders Sandgren, Wednesday, July 01, 2020, 11:44 (1392 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 18:15 (1392 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?

Om jag minns rätt saknar den bara omformare.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Wednesday, July 01, 2020, 18:17 (1392 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?

Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 18:27 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H

Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Wednesday, July 01, 2020, 19:34 (1392 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H


Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.

Nu blir jag osäker, kanske du har rätt. Ett hjälpaggregat hur som helst inte mer och av en typ som rimligen borde gå att få tag i. Så ja vi kan väl kalla den i princip komplett. Vi kanske skulle vika det saknade aggregatet när Cx börjar utskrotas så han får den helt komplett. Skulle nog underlätta för ett kommande framtida sparande. Var där för 5 år sedan.

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967. Bevarande av C4 2516

av Leif B, Wednesday, July 01, 2020, 19:46 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H


Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.


Nu blir jag osäker, kanske du har rätt. Ett hjälpaggregat hur som helst inte mer och av en typ som rimligen borde gå att få tag i. Så ja vi kan väl kalla den i princip komplett. Vi kanske skulle vika det saknade aggregatet när Cx börjar utskrotas så han får den helt komplett. Skulle nog underlätta för ett kommande framtida sparande. Var där för 5 år sedan.

//Mr H

Ingen kvarvarande typ av "Cx" (C6 och C14/C15) har liknande omformare eller kompressor som C4 hade. Det går säkert att få ihop det körbart, och det kanske är gott så, men det kommer att låta helt fel. Under någon period gick det bara C6 på linje 14 och C4 på linje 13 och då hörde man redan i trappan vilken typ som var på ingång och kunde säga "Äh, det är bara 14, vi behöver inte springa".

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 20:27 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H


Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.


Nu blir jag osäker, kanske du har rätt. Ett hjälpaggregat hur som helst inte mer och av en typ som rimligen borde gå att få tag i. Så ja vi kan väl kalla den i princip komplett. Vi kanske skulle vika det saknade aggregatet när Cx börjar utskrotas så han får den helt komplett. Skulle nog underlätta för ett kommande framtida sparande. Var där för 5 år sedan.

//Mr H

Ägaren berättade för mig att han själv fått välja vilken C4 han ville ha bland C4or som stod i HY. Så det var en slump att det blev 2516.

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Mr H, Thursday, July 02, 2020, 16:42 (1391 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H


Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.


Nu blir jag osäker, kanske du har rätt. Ett hjälpaggregat hur som helst inte mer och av en typ som rimligen borde gå att få tag i. Så ja vi kan väl kalla den i princip komplett. Vi kanske skulle vika det saknade aggregatet när Cx börjar utskrotas så han får den helt komplett. Skulle nog underlätta för ett kommande framtida sparande. Var där för 5 år sedan.

//Mr H


Ägaren berättade för mig att han själv fått välja vilken C4 han ville ha bland C4or som stod i HY. Så det var en slump att det blev 2516.

Värst vad SL var generösa då på något som normalt sett brukar vara väldigt restriktivt dvs att köpa ut spårfordon för privatpersoner! Ägaren är tydligen från Hagsätra så han frågade mig om jag trodde att 2516 någon gång gått på linje 19. (Sannolikheten hade förstås varit större om han valt en tidigare C4a). Men jag svarade att eftersom 2516 var levererad 1963 så var det inte osannolikt att den gjort det i och med att C4:orna kördes in på Tub1 innan Tub2 invigdes. Nu vet jag ju inte förstås om det skedde med samtliga C4:or som levererades före invigningen. Någon som har minnen eller foto på vagn 2516 i trafik på linje 19?

//Mr H

C5 vid Hammarbyhallen 30 juni 1967

av Anders Sandgren, Thursday, July 02, 2020, 20:09 (1391 dagar sedan) @ Mr H

Är inte 2516 kvar som kafevagn i Ovanmyra? Var den komplett eller bara korg?


Den är komplett (förutom kompressor). Men den är inbyggd i ett hus. Ägaren fick inte bygglov för vagnen däremot för ett hus så det löstes på det sättet. Smart och bra för bevarandet.

//Mr H


Aha, var det kompressorn som saknades. Hade kontakt med ägaren för så där 13 år sedan.


Nu blir jag osäker, kanske du har rätt. Ett hjälpaggregat hur som helst inte mer och av en typ som rimligen borde gå att få tag i. Så ja vi kan väl kalla den i princip komplett. Vi kanske skulle vika det saknade aggregatet när Cx börjar utskrotas så han får den helt komplett. Skulle nog underlätta för ett kommande framtida sparande. Var där för 5 år sedan.

//Mr H

Det finns väl en C2 som är skräpsugningsvagn så det kan ju finnas reservdelar kvar.

C4 2548

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 18:25 (1392 dagar sedan) @ Överkörmästaren

2548 sparades efter att man av misstag skrotat den vagn som var avsedd att sparas, minns inte numret men det kan ha varit 2482.
Den vagn man tänkt spara (2482?) var den vagn som var minst ombyggd/ändrar och det lär ha funnits instruktioner i Nybodadepån om att man inte fick ändra den vagnen hur som helst. Men så sa det poff i kontaktorlådan och i stället för att ta kontaktorlådan från en annan vagn och skicka den vagnen till skrot skickade man 2482(?) till skrot. Och när man insåg misstaget var det för sent.
Med reservation för sanningshalten.

Museifordon

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 18:43 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H

2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.

Museifordon

av Mr H, Wednesday, July 01, 2020, 19:44 (1392 dagar sedan) @ Lars Stegenius

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H


2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.

Håller med om 2417 och skicket. Tror att museitåget blivit klottrat minst en gång där det finns nu eftersom personalen där sa att de hade klottersanerat det. Fö så kan jag inte förstå varför det var så angeläget att skrota 2548 på så lösa grunder. Är det någonting som det finns gott om hos TF så är det väl tomma uppställningsplatser för spårfordon, tänker främst på AGA och Norsborg.

//Mr H

Museifordon. C2-tåget och framtiden?

av Leif B, Wednesday, July 01, 2020, 20:04 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H


2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.


Håller med om 2417 och skicket. Tror att museitåget blivit klottrat minst en gång där det finns nu eftersom personalen där sa att de hade klottersanerat det. Fö så kan jag inte förstå varför det var så angeläget att skrota 2548 på så lösa grunder. Är det någonting som det finns gott om hos TF så är det väl tomma uppställningsplatser för spårfordon, tänker främst på AGA och Norsborg.

//Mr H

Så länge museitåget inte används och är regelbundet synligt för allmänheten, så ser jag det som en mycket stor risk att det plötsligt skrotas p g a platsbrist, klotter eller något annat skäl. Det enda effektiva skyddet i längden är att tåget uppfattas som en del av Stadens själ och historia bland åtminstone en hygglig del av stadens invånare. Som det är nu är frågan "varför ska skattebetalarna ha kostnader för något som de inte ens vet att det finns och inte bryr sig om?" högst välmotiverad, så snart det dyker upp någon kostnad. Och vi här och på SS forum är en alltför liten del av stadens befolkning för att tas på allvar.
https://mjtag55.wordpress.com/2010/10/16/tunnelbanan-60-ar-utan-veterantaget/
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/roeda-linjen-fyller-50-aar-980901


Jämför med veterantågen på Saltsjöbanan och Roslagsbanan som körs för allmänheten några gånger per år och även för charter vid högtidliga tillfällen, de har en plats i invånarnas bild av traktens själ.
https://www.ssnj.se/saltsjobadsdagarna-2001/
https://www.ssnj.se/
https://www.roslagsbanan.com/


Även om jag gillade C4-vagnarna som var mycket gedignare än både C2 och C6, så tycker jag det är viktigare att C2-tåget kommer igång än att gråta över spilld C4 (och C5, Xoa6 etc).

Museifordon. C2-tåget och framtiden?

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 20:37 (1392 dagar sedan) @ Leif B

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H


2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.


Håller med om 2417 och skicket. Tror att museitåget blivit klottrat minst en gång där det finns nu eftersom personalen där sa att de hade klottersanerat det. Fö så kan jag inte förstå varför det var så angeläget att skrota 2548 på så lösa grunder. Är det någonting som det finns gott om hos TF så är det väl tomma uppställningsplatser för spårfordon, tänker främst på AGA och Norsborg.

//Mr H


Så länge museitåget inte används och är regelbundet synligt för allmänheten, så ser jag det som en mycket stor risk att det plötsligt skrotas p g a platsbrist, klotter eller något annat skäl. Det enda effektiva skyddet i längden är att tåget uppfattas som en del av Stadens själ och historia bland åtminstone en hygglig del av stadens invånare. Som det är nu är frågan "varför ska skattebetalarna ha kostnader för något som de inte ens vet att det finns och inte bryr sig om?" högst välmotiverad, så snart det dyker upp någon kostnad. Och vi här och på SS forum är en alltför liten del av stadens befolkning för att tas på allvar.
https://mjtag55.wordpress.com/2010/10/16/tunnelbanan-60-ar-utan-veterantaget/
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/roeda-linjen-fyller-50-aar-980901


Jämför med veterantågen på Saltsjöbanan och Roslagsbanan som körs för allmänheten några gånger per år och även för charter vid högtidliga tillfällen, de har en plats i invånarnas bild av traktens själ.
https://www.ssnj.se/saltsjobadsdagarna-2001/
https://www.ssnj.se/
https://www.roslagsbanan.com/


Även om jag gillade C4-vagnarna som var mycket gedignare än både C2 och C6, så tycker jag det är viktigare att C2-tåget kommer igång än att gråta över spilld C4 (och C5, Xoa6 etc).

Det där med C2/C3-tåget höll jag på och rotade med 2006-2007 när jag hade jobbat på Tågia. När tåget var ute och rullade med SSS-S Hjulbord i oktober 2005 var jag ansvarig för tåget från Tågias sida. Jag levde med tåget dagligen i två veckor innan körningen. "Du är ju intresserad av gamla vagnar så det här får du ta hand om".
Det ledde i alla fall till att det bildades en T-banesektion inom SSS-S som nu verkar ha insomnat sedan några år. Det är kanske dags att sparka liv i den igen.
Man kan väl säga att intresset då för tåget på SLs chefsnivå var obefintligt men att folk längre ner i organisationen var positivt inställda. Spårvägsmuseum beklagade men dom hade inga pengar.

Museifordon. C2-tåget och framtiden?

av Martin Johansson, Thursday, July 02, 2020, 01:16 (1391 dagar sedan) @ Leif B

Så länge museitåget inte används och är regelbundet synligt för allmänheten, så ser jag det som en mycket stor risk att det plötsligt skrotas p g a platsbrist, klotter eller något annat skäl. Det enda effektiva skyddet i längden är att tåget uppfattas som en del av Stadens själ och historia bland åtminstone en hygglig del av stadens invånare. Som det är nu är frågan "varför ska skattebetalarna ha kostnader för något som de inte ens vet att det finns och inte bryr sig om?" högst välmotiverad, så snart det dyker upp någon kostnad. Och vi här och på SS forum är en alltför liten del av stadens befolkning för att tas på allvar.
https://mjtag55.wordpress.com/2010/10/16/tunnelbanan-60-ar-utan-veterantaget/
http://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/roeda-linjen-fyller-50-aar-980901


Jämför med veterantågen på Saltsjöbanan och Roslagsbanan som körs för allmänheten några gånger per år och även för charter vid högtidliga tillfällen, de har en plats i invånarnas bild av traktens själ.
https://www.ssnj.se/saltsjobadsdagarna-2001/
https://www.ssnj.se/
https://www.roslagsbanan.com/


Även om jag gillade C4-vagnarna som var mycket gedignare än både C2 och C6, så tycker jag det är viktigare att C2-tåget kommer igång än att gråta över spilld C4 (och C5, Xoa6 etc).

Hejsan!
Först och främst tackar jag för länkningen till min blogg. Undrade just varför det kom så mycket besökare helt plötsligt när jag kollade statistiken men jag gissar att detta är anledningen.

På tal om t-veterantåget så är det så himla trist med SL:s ointresse för det och många där ute bland allmänheten vet väl knappt om att det finns så det behövs lite uppmärksamhet kring det. Det vore säkert en fördel om man fick liv i Spårvägssällskapets t-sektion igen och fick till ett engagemang för tåget även om det är svårt att göra något som utomstående, men tåget borde vara ute och rulla vilket säkert skulle ge god pr för både tunnelbanan och Stockholm. Man kan undra hur länge tåget kommer kunna stå utan användning innan SL kanske får för sig att göra sig av med det i stället, vilket inte får ske.
Skulle kunna skriva lite om det på Instagram vilket borde ge en del uppmärksamhet.

Ha det bra.

Museifordon. C2-tåget och framtiden?

av Mr H, Thursday, July 02, 2020, 16:56 (1391 dagar sedan) @ Leif B

Håller helt med dig Leif! Veterantåget måste sättas i ett större sammanhang för att ha en chans att överleva på sikt. Få en funktion helt enkelt. Löjligt nog kostar tåget TF en ganska så bra slant. Här kan man verkligen tala om att "leka affär" och använda sig av "låtsaspengar" men TF får betala en årlig slant till Fastighetsdelen för tågets uppställning i hallen. Spelar ingen roll hur många lediga spår man har eller att man faktiskt inte har någon kostnad då man direktavskriver. En rejäl slant för tåget finns redovisad i räkenskaperna!

Nej ingen ide att gråta över en skrotad C4 men en förklaring har man banne mig rätt att få om inte annat för att påvisa för de ansvariga att vi faktiskt ser dem! C5 kan det ju förstås finnas ett hopp om ungefär lika möjligt som den återstående C4an idag. Kanske bäst att låta de vara där de är (men bra om C5an kommer under tak)tills man gett museitåget den funktion som både jag och Leif B efterlyser nu. Men man får tassa försiktigt här så att man inte väcker negativa tankar om tågets framtid så resultatet blir tvärtom. Man måste ha rejält "på fötter" i någon slags komplett "affärside".

//Mr H

Museifordon. C2-tåget och framtiden?

av Lars Stegenius, Thursday, July 02, 2020, 19:01 (1391 dagar sedan) @ Mr H

Håller helt med dig Leif! Veterantåget måste sättas i ett större sammanhang för att ha en chans att överleva på sikt. Få en funktion helt enkelt. Löjligt nog kostar tåget TF en ganska så bra slant. Här kan man verkligen tala om att "leka affär" och använda sig av "låtsaspengar" men TF får betala en årlig slant till Fastighetsdelen för tågets uppställning i hallen. Spelar ingen roll hur många lediga spår man har eller att man faktiskt inte har någon kostnad då man direktavskriver. En rejäl slant för tåget finns redovisad i räkenskaperna!

Nej ingen ide att gråta över en skrotad C4 men en förklaring har man banne mig rätt att få om inte annat för att påvisa för de ansvariga att vi faktiskt ser dem! C5 kan det ju förstås finnas ett hopp om ungefär lika möjligt som den återstående C4an idag. Kanske bäst att låta de vara där de är (men bra om C5an kommer under tak)tills man gett museitåget den funktion som både jag och Leif B efterlyser nu. Men man får tassa försiktigt här så att man inte väcker negativa tankar om tågets framtid så resultatet blir tvärtom. Man måste ha rejält "på fötter" i någon slags komplett "affärside".

//Mr H

Du har i princip de tankar jag hade 2006-2007, att göra tåget tillgängligt och synligt. Att göra det möjligt att abonnera det och att köra med det i trafik vid lämpliga tillfällen. Men det fanns inget intresse någonstans. Tåget tillhör ju Spårvägsmuseum men där hade man inga tankar och planer.
Jag försökte också den politiska vägen genom en person med politiska kontakter. Men gamla tunneltåg vinner man inga väljare med så det var noll intresse.
Ett problem är ju också att kunna köra på Tub1. 2005 ”lånade” jag de enda gröna C13H med ATP, 1204 och 1218, för provkörningen och transporterna HY - NA och åter. Dom vagnarna är ju i sig museala och borde också sparas, inte minst som följevagnar för C2/C3-tåget. Jag kunde ha fått dispens att köra tåget på Tub1 med dubbelbemanning och sth 30 men det var lite en kul grej att kunna köra ett grönt 6-vagnarståg så som det en gång i tiden kunde se ut i trafiken.
Enligt en C2-kunnig fordonsingenjör jag talade med skulle det vara tekniskt fullt möjligt att utrusta C2 2182 och 2208 med ATP men det skulle bli ett dyrt specialbygge.

//Lars S

Om att köra med "gammeltåg"

av Lars Stegenius, Friday, July 03, 2020, 19:09 (1390 dagar sedan) @ Mr H

Ska man bevara tåget räcker det inte med att ha någonstans att ställa det, men måste ha någonstans att skruva med vagnarna också, verkstadsplats. För mycket skruva kan det bli.
Det var på vippen att det inte blev någon Hjulbordskörning 2005. På eftermiddagen fredagen före Hjulbordskörningsdagen fanns bara en färdig vagn, C2 2415. De andra tre var fortfarande inte klara. De behövde nya säkerhetsventiler till tryckluftssystemet och det fanns inga i HY. En rundringning till de andra depåerna gav ingenting. Då ilsknade en av ”gubbarna” i verkstan till för han var övertygad om att det fanns i NA. Så han ringde dit och var lite mindre diplomatisk och när man då faktiskt tittade i förrådet så fanns det helt plötsligt. Så i flygande fläng kördes ett antal säkerhetsventiler med bil till HY där det byttes och testades säkerhetsventiler, rangerarna kopplade ihop tåget (”Hur vill du ha det kopplat?”) och vi åkte ut och provkörde.
Vad hade vi gjort om tåget inte blivit klart? Vi hade troligen hämtat några C9 i RI, en inte helt vanlig vagntyp på Tub2 där körningen skulle göras. Hade någon enstaka vagn inte blivit godkänd kunde vi ha ersatt den med en C13H för att få ihop fyra vagnar men den skulle då inte få ta passagerare eftersom C13H-vagnarna är omklassade till arbetsfordon.
Så att köra gammeltåg kan vara ett äventyr.

Museifordon

av Lars Stegenius, Wednesday, July 01, 2020, 20:17 (1392 dagar sedan) @ Mr H

Vilka spårfordon kommer att ställas ut i det nya Spårvägsmuseet? Bildens motorvagn A1 92, (sommarsläpet på bild?), Mustangen A25 410 och Tunnelvagnen C2 2417 har jag hört skall vara klara för det men vilka flera? F.ö så har TF/SL skrotat sin sista tunnelvagn av typ C4 nr 2548 då den blivit nedklottrad.

//Mr H


2417 ser ju för bedrövlig ut. Den borde lackeras om innan den visas för folk.
Man kan ju bara hoppas att SSS får överta övriga vagnar på något sätt.
I början på 2006 blev hela museitåget kl-ttr-t en natt i HYs uppställningshall. Det var ju tur att inte alla vagnarna blev skrotade efter det, i stället blev vagnarna omlackerade efter ett bra tag men då blev den ursprungliga märkningen inte korrekt återställd.
Jag jobbade på Tågia Säk då så jag minns rätt klart vad som hände.


Håller med om 2417 och skicket. Tror att museitåget blivit klottrat minst en gång där det finns nu eftersom personalen där sa att de hade klottersanerat det. Fö så kan jag inte förstå varför det var så angeläget att skrota 2548 på så lösa grunder. Är det någonting som det finns gott om hos TF så är det väl tomma uppställningsplatser för spårfordon, tänker främst på AGA och Norsborg.

//Mr H

C2/C3 är attraktiva att kl-ttr- eftersom dom är "flat sides", dom har släta sidor, har jag fått lära mig.
Senast jag såg 2548 stod den i verkstan i HY i början på 2006 med mätutrustning inkopplad i kontrollern, den hade visst något problem med pådraget. Den blev då lätt kl-ttr-d tillsammans med några andra vagnar inklusive ett nylackat C14-par klart för utleverans som blev helt ommålat på ena sidan. 2548 flyttades då ut i uppställningshallen igen.