Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av -RB-, Tuesday, June 30, 2020, 19:13 (1367 dagar sedan) @ K Lemming

De Hg2 jag såg kring 90 gick som växlingslok mellan Helsingborg C (Knutpunkten) och (gamla) Färjestation med Danmarksvagnar innan De nya färjorna var levererade . Och fortsatte efter incidenten med Tycho Brahe . Oftast användes Z68 till hämtning - lämning på Färjorna . Minns inte om man någon gång hade "extra vagnar" för att klara färjeväxlingen med Hg2 loken .
Mvh Rolf Berg

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Peter A, Tuesday, June 30, 2020, 23:23 (1367 dagar sedan) @ -RB-

1988-89 gjorde jag lumpen i Ängelholm. Under ett byte i Åstorp, sannolikt en södagskväll, på väg till Ängelholm såg jag ett Hg-lok (Hg2?) med en lång släpa med kylvagnar som kommer in till Åstorp från Helsingborgshållet.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Anders.k., Wednesday, July 01, 2020, 10:02 (1366 dagar sedan) @ Peter A

1988-89 gjorde jag lumpen i Ängelholm. Under ett byte i Åstorp, sannolikt en södagskväll, på väg till Ängelholm såg jag ett Hg-lok (Hg2?) med en lång släpa med kylvagnar som kommer in till Åstorp från Helsingborgshållet.

Spretig tråd kan detta bli.

Det användes Hg2 en väldigt kort period från det att tunneln i Helsingborg var klart fram till att det nya färjelägret var byggt.
Det gamla färjelägret låg ju såpass till att lok fick dra vagnarna norrut i tunneln en lång bit och sedan trycka ner det till gamla Helsingborg F.
Man kom ju på att det var dåligt med diesellok för en sådan manöver, Z68 var ju specialköpt för just detta .
Sedan när det nya färjelägret var klart så stod ju dieselloken i den södra änden , dvs stort sett i tunnelmynningen och då ansågs avgasproblematiken sas naturligt vara löst,.
Sedan så krockade ju en färja rätt snart efter invigning med det nya färjelägret, så manövern med Hg2 blev lite förlängt.
Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.

Den andra Hg2:
För växling i Åstorp och vagnutagning till Bjuv och Billesholm hade Malmö lokstation i många år Hg, fram till 90-talets början , vet inte precis.
Oftast drog det ett godståg Helsingborg- Åstorp på morgonen och sedan pysslade runt Åstorp under dagen och drog sedan ett godståg tillbaks till Helsingborg på kvällen.
Vissa tidtabellsperioder drog det även godståg till/från Hässleholm på natten.

M.V.H Anders.k.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Martin Långström, Wednesday, July 01, 2020, 12:36 (1366 dagar sedan) @ Anders.k.

Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.

Man hann till och med påbörja renoveringen och ombyggnaden av den enda Öd som SJ hade kvar på den tiden, men man kom inte längre än att CV Örebro hann plocka isär loket i molekyler, innan man insåg att det skulle bli för dyrt, samt att Z68 hade tillräckligt rena avgaser för den tilltänkta växlingsuppgiften.

SJ hade även för att säkerställa reserv till Öd:n hunnit förhandla med MBV om att kunna få nyttja Öd 450 vid planenliga större bortavarande av deras egna Öd.

När arbetet med att rusta upp Öd:n i Örebro avbröts, så fick MBV överta hela det loket komplett, bortsett från boggiramar, korg & strömavtagare, som redan hade hunnits skrotas.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Anders.k., Thursday, July 02, 2020, 11:10 (1365 dagar sedan) @ Martin Långström

Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.


Man hann till och med påbörja renoveringen och ombyggnaden av den enda Öd som SJ hade kvar på den tiden, men man kom inte längre än att CV Örebro hann plocka isär loket i molekyler, innan man insåg att det skulle bli för dyrt, samt att Z68 hade tillräckligt rena avgaser för den tilltänkta växlingsuppgiften.

SJ hade även för att säkerställa reserv till Öd:n hunnit förhandla med MBV om att kunna få nyttja Öd 450 vid planenliga större bortavarande av deras egna Öd.

När arbetet med att rusta upp Öd:n i Örebro avbröts, så fick MBV överta hela det loket komplett, bortsett från boggiramar, korg & strömavtagare, som redan hade hunnits skrotas.

Tack för dom uppgifterna.
En intressant parantes i den Svenska järnvägshistorien.

M.V.H Anders.k.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Mr H, Friday, July 03, 2020, 21:21 (1364 dagar sedan) @ Martin Långström

Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.


Man hann till och med påbörja renoveringen och ombyggnaden av den enda Öd som SJ hade kvar på den tiden, men man kom inte längre än att CV Örebro hann plocka isär loket i molekyler, innan man insåg att det skulle bli för dyrt, samt att Z68 hade tillräckligt rena avgaser för den tilltänkta växlingsuppgiften.

SJ hade även för att säkerställa reserv till Öd:n hunnit förhandla med MBV om att kunna få nyttja Öd 450 vid planenliga större bortavarande av deras egna Öd.

När arbetet med att rusta upp Öd:n i Örebro avbröts, så fick MBV överta hela det loket komplett, bortsett från boggiramar, korg & strömavtagare, som redan hade hunnits skrotas.

Det beskrivna Öd-loket användes av bandistriktet Södertälje främst för elarbeten i distriktets tunnlar där man inte ville använda diesel. Tanken med Öd i Helsingborg var främst för att vid elavbrott slippa köra diesel i tunneln som hjälplok. Det fanns inte så mycket annat än Öd att välja på i den tiden som kunde svara upp till det. Några tankar om färjeväxling med Öd har jag inte hört talas om men det kanske diskuterades. SJ köpte även tillbaka ett annat Öd från en skrothandlare (något som aldrig tidigare hänt att SJ köpte tillbaka skrotlok) för att ge reservdelar till det Öd som skulle rustas. Rustningen avbröts och loket blev stående en tid hos CV Örebro. Saknaden efter loket var stor hos bandistrikt Södertälje som nu hade inte bara de tidigare tunnlarna att ta hand om utan även de nya på Grödingebanan och saknade sitt Öd.

//Mr H

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Peter Flink, Friday, July 03, 2020, 22:33 (1364 dagar sedan) @ Mr H

Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.


Man hann till och med påbörja renoveringen och ombyggnaden av den enda Öd som SJ hade kvar på den tiden, men man kom inte längre än att CV Örebro hann plocka isär loket i molekyler, innan man insåg att det skulle bli för dyrt, samt att Z68 hade tillräckligt rena avgaser för den tilltänkta växlingsuppgiften.

SJ hade även för att säkerställa reserv till Öd:n hunnit förhandla med MBV om att kunna få nyttja Öd 450 vid planenliga större bortavarande av deras egna Öd.

När arbetet med att rusta upp Öd:n i Örebro avbröts, så fick MBV överta hela det loket komplett, bortsett från boggiramar, korg & strömavtagare, som redan hade hunnits skrotas.


Det beskrivna Öd-loket användes av bandistriktet Södertälje främst för elarbeten i distriktets tunnlar där man inte ville använda diesel. Tanken med Öd i Helsingborg var främst för att vid elavbrott slippa köra diesel i tunneln som hjälplok. Det fanns inte så mycket annat än Öd att välja på i den tiden som kunde svara upp till det. Några tankar om färjeväxling med Öd har jag inte hört talas om men det kanske diskuterades. SJ köpte även tillbaka ett annat Öd från en skrothandlare (något som aldrig tidigare hänt att SJ köpte tillbaka skrotlok) för att ge reservdelar till det Öd som skulle rustas. Rustningen avbröts och loket blev stående en tid hos CV Örebro. Saknaden efter loket var stor hos bandistrikt Södertälje som nu hade inte bara de tidigare tunnlarna att ta hand om utan även de nya på Grödingebanan och saknade sitt Öd.

//Mr H

Någon gång sent 80 eller tidigt 90-tal så fick jag en Öd i transport Hagalund Södertälje med lokalgodståget som vi sen växlade med och körde till Nykvarn mm (T44). Öd'n var den maskin som hade använts till att dra in och ut X16/17 och X9 i gamla vagnhallen, den skulle till elavdelningen i Södertälje. Jag skulle ner till Tomteboda via Karlberg för att hämta vagnarna och kunde ju inte backa utan signalgivare så jag provade att köra från Öd'n och det fungerade på batteri, samma vid undanväxlingen i Södertälje Södra där jag på batteri körde bort loket till elavdelningen.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av K Lemming, Wednesday, July 01, 2020, 15:30 (1366 dagar sedan) @ Anders.k.

1988-89 gjorde jag lumpen i Ängelholm. Under ett byte i Åstorp, sannolikt en södagskväll, på väg till Ängelholm såg jag ett Hg-lok (Hg2?) med en lång släpa med kylvagnar som kommer in till Åstorp från Helsingborgshållet.


Spretig tråd kan detta bli.

Det användes Hg2 en väldigt kort period från det att tunneln i Helsingborg var klart fram till att det nya färjelägret var byggt.
Det gamla färjelägret låg ju såpass till att lok fick dra vagnarna norrut i tunneln en lång bit och sedan trycka ner det till gamla Helsingborg F.
Man kom ju på att det var dåligt med diesellok för en sådan manöver, Z68 var ju specialköpt för just detta .
Sedan när det nya färjelägret var klart så stod ju dieselloken i den södra änden , dvs stort sett i tunnelmynningen och då ansågs avgasproblematiken sas naturligt vara löst,.
Sedan så krockade ju en färja rätt snart efter invigning med det nya färjelägret, så manövern med Hg2 blev lite förlängt.
Tågmuppar gick ju riktigt igång ett tag för istället för att köpa Z68 hade SJ en tanke på att rusta upp en gammal Öd maskin som hade batteridrift, loket stod väl redan med några axlar inne på skrotgården så det belv inget med det,.

När blev det nya färjeläget klart och användes Hg även där innan Z68 kom. På den bilden jag länkade med Hg får jag det till att det står på spår 1 och i södra änden av vagnarna.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Anders.k., Thursday, July 02, 2020, 10:32 (1365 dagar sedan) @ K Lemming


När blev det nya färjeläget klart och användes Hg även där innan Z68 kom. På den bilden jag länkade med Hg får jag det till att det står på spår 1 och i södra änden av vagnarna

Får ta hjälp av Järnvägsdata för datumen.
Mellan 10 Juni (Då tunneln med station)och 5 November 1991 (då det nya färjelägret invigdes) , och sedan ytterligare en kort period pga färjekrocken 8 November till 12 December.

Om Hg drog eller tryckte ut vagnarna halvvägs till Maria station (smått överdrivet för komisk effekt) , för att där nå växeln och byta riktning för färd till F.
Och på tillbaka vägen likadant.
Minns jag inte .
Sedan beror det väl på vilket håll tågen kom in , nu fanns det ju två riktningar tågen kunde gå in till Helsingborg, speciellt tågen från Stockholm , det kommer jag definitivt inte ihåg för det har skiftat tror jag mig minnas.
Tågen från västkustbanan blev ju genomgående till Malmö, så om dom bara hängde av Köpenhamnvagnarna och drog vidare.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att Hg var inblandat i växlingen till det nya läget för det är en sådan kort bit.

M.V.H Anders.k.

Lite ÅW citat

av Anders.k., Thursday, July 02, 2020, 12:56 (1365 dagar sedan) @ Anders.k.

Bläddrat igenom lite gamla nummer av ÅW för att friska upp minnet, inga precisa citat utan omskrivningar av mig:

Signaturen BGn skriver:
Att Ue/Uf har provats i växlingen men dom orkade inte dra upp vagnarna ifrån C då det är rätt brant stigning norrut, därmed har Hg2 satts in som fanns klara uppgiften bättre.
655,662 och 678 disponeras för trafiken.

Fortsätter med signaturen UD som beskriver växlingen några nummer senare:
Z66 drar vagnar iland från färjan och trycker ner vagnarna till Hg2 loket som står mot stoppbok i gamla F station.
Z66 kör iväg och Hg backar vagnarna (i en hiskelig fart) upp tåget till gamla personbangården och reverserar sedan ner i tunneln där tillkoppling i ordinarie tåg sker.
Skriver också att loken 655, 662, 664 och 678 disponeras för trafiken.

Signaturen Hbn kommer med ytterligare en beskrivning av hur växlingen går till :
Tåg 392 ankommer med färja till F , och där skjuter Z66 616 Hg2 678 framför sig ombord på färjan och kopplar vagnar , drar iland och där kopplas Z66 av och Hg2 fortsätter så då dras tåget iväg och backas ner i tunneln.
Tvärtom mot ovannämda beskrivning.

Signaturen Bgn och GNI skriver i Januari 92 att Hg2 loken är avställda , alla fyra.

Signaturen MLG skriver att alla fyra loken i Maj 92 är sålda till Gotthard Återvining i Göteborg för skrotning.
Så alla fyra skrotas antagligen i Maj/Juni 92.

M.V.H Anders.k.

Lite ÅW citat

av Hans Broman, Wednesday, July 08, 2020, 20:30 (1359 dagar sedan) @ Anders.k.

Bläddrat igenom lite gamla nummer av ÅW för att friska upp minnet, inga precisa citat utan omskrivningar av mig:

Signaturen BGn skriver:
Att Ue/Uf har provats i växlingen men dom orkade inte dra upp vagnarna ifrån C då det är rätt brant stigning norrut, därmed har Hg2 satts in som fanns klara uppgiften bättre.
655,662 och 678 disponeras för trafiken.

Fortsätter med signaturen UD som beskriver växlingen några nummer senare:
Z66 drar vagnar iland från färjan och trycker ner vagnarna till Hg2 loket som står mot stoppbok i gamla F station.
Z66 kör iväg och Hg backar vagnarna (i en hiskelig fart) upp tåget till gamla personbangården och reverserar sedan ner i tunneln där tillkoppling i ordinarie tåg sker.
Skriver också att loken 655, 662, 664 och 678 disponeras för trafiken.

Signaturen Hbn kommer med ytterligare en beskrivning av hur växlingen går till :
Tåg 392 ankommer med färja till F , och där skjuter Z66 616 Hg2 678 framför sig ombord på färjan och kopplar vagnar , drar iland och där kopplas Z66 av och Hg2 fortsätter så då dras tåget iväg och backas ner i tunneln.
Tvärtom mot ovannämda beskrivning.

Signaturen Bgn och GNI skriver i Januari 92 att Hg2 loken är avställda , alla fyra.

Signaturen MLG skriver att alla fyra loken i Maj 92 är sålda till Gotthard Återvining i Göteborg för skrotning.
Så alla fyra skrotas antagligen i Maj/Juni 92.

M.V.H Anders.k.

Oj, du nämner signaturen Hbn. Det verkar vara så att jag (dåvarande sign HBn) har skrivit det i ÅW och alldeles glömt bort det. Det stämmer att jag åkte hem med 392 dagen därpå. Kan det möjligen vara så att vagnsättet som UD sett skulle gå norrut mot Göteborg och att mitt vagnsätt mot Stockholm skulle gå söderut från Helsingborg C via Bjuv? Om så är fallet, så förklarar det att SJ använde olika rutiner i de båda fallen.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Hans Broman, Wednesday, July 08, 2020, 20:12 (1359 dagar sedan) @ Anders.k.


När blev det nya färjeläget klart och användes Hg även där innan Z68 kom. På den bilden jag länkade med Hg får jag det till att det står på spår 1 och i södra änden av vagnarna


Får ta hjälp av Järnvägsdata för datumen.
Mellan 10 Juni (Då tunneln med station)och 5 November 1991 (då det nya färjelägret invigdes) , och sedan ytterligare en kort period pga färjekrocken 8 November till 12 December.

Om Hg drog eller tryckte ut vagnarna halvvägs till Maria station (smått överdrivet för komisk effekt) , för att där nå växeln och byta riktning för färd till F.
Och på tillbaka vägen likadant.
Minns jag inte .
Sedan beror det väl på vilket håll tågen kom in , nu fanns det ju två riktningar tågen kunde gå in till Helsingborg, speciellt tågen från Stockholm , det kommer jag definitivt inte ihåg för det har skiftat tror jag mig minnas.
Tågen från västkustbanan blev ju genomgående till Malmö, så om dom bara hängde av Köpenhamnvagnarna och drog vidare.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att Hg var inblandat i växlingen till det nya läget för det är en sådan kort bit.

M.V.H Anders.k.

Den 22 okt 1991 åkte jag tåg från Helsingborg C till Helsingør via gamla färjeläget, och då drog Hg-loket vagnarna norrut, stannade bortom växeln och tryckte sedan vagnarna mot färjebangården (eller snarare bromsade dem i medlutet). Bildbevis:

[image]

[image]

[image]

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Nitram, Tuesday, June 30, 2020, 23:32 (1367 dagar sedan) @ K Lemming

Jag skulle tro att det rör sig om ett utfärdståg. Det anordnades en resa med dubbla T43:or över Hallandsåsen som sedan byttes ut mot just Hg2 655 i Åstorp för vidare färd mot Höganäs. Detta skulle jag tro är på kvällen efter att tåget hade delats.

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av GNl, Wednesday, July 01, 2020, 10:17 (1366 dagar sedan) @ Nitram

Men resan med T43 och Hg2 var i april 1991 och nya Helsingborg C öppnades väl först i juni (eller minns jag fel). Också jag misstänker att det är fråga om rangering av vagnar till eller från färjan, såg själv detta vid något tillfälle sommaren 1991. / GNl

Hg lok i Helsingborg 90-tal? Lite vid sidan om.

av Cargoman, Wednesday, July 01, 2020, 14:37 (1366 dagar sedan) @ GNl

Nej, du har inte fel. På SJK-resan den 13 april 1991 användes även Hg2 655, men vi var aldrig nere på Knutpunkten i Helsingborg.
Vi på NJ körde med T43 210 och våra vagnar till Halmstad, där ÖSJ från Kristianstad anslöt med T43 236 och sina vagnar.
Sedan kopplade vi lok och vagnar mellan Halmstad och Åstorp. En kollega hade kört upp Hg2 655 från Helsingborg, och den drog tåget Åstorp-Höganäs-Åstorp.
NJ och ÖSJ tåg kopplade sedan lok och vagnar åter till Halmstad, för att därifrån återgå till Nässjö resp. Kristianstad.
Sista bilden är från Höganäslinjen.

[image]

[image]

[image]

Hg lok i Helsingborg 90-tal? Lite vid sidan om.

av Nitram, Thursday, July 02, 2020, 00:26 (1366 dagar sedan) @ Cargoman

Jag blandade ihop årtalen. Bra att ni har koll. Oavsett var det en häftig resa!

Hg lok i Helsingborg 90-tal?

av Carl-Johan, Wednesday, July 01, 2020, 09:10 (1366 dagar sedan) @ K Lemming

Hg verkade användas för att slippa dieselavgaser i den underjordiska stationen.[image][image][image]

Z 68 rangerade ombord på färjorna