Lokvissla eller tyfon? (Fordon: lok)

av Tomas Marklund @, Karlskoga, Wednesday, February 11, 2009, 18:48 (5524 dagar sedan)

Jag har förstått att de tidiga elektroloken hade en vissla av samma slag som ångloken istället för dagens tyfon. Man ser det både på bilder och kan även läsa beskrivningen av malmtågslokomotiv litt. O. hos Malmbanans vänner:

http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0390

Som en bit ner säger..

Tryckluftbehållarna hava å vardera lokomotivhalvan en rymd av 340 liter och lämna jämväl luft till visslan, till sandningen och till de pneumatiskt manövrerade apparaterna.

I kapitel 8 av Kurt Engströms underbara "Järnvägsminnen 4" berättar han "Plötsligt hörde jag en ilsken lokvissla signalera tåg kommer alldeles bakom mig", det gällde då Dk 444.

När gjorde tyfonen av dagens konstruktion entré och hur länge levererades lok med vissla?

/Tomas

Ångtyfon?

av Erik Samuelsson (tillfällig), Wednesday, February 11, 2009, 19:34 (5524 dagar sedan) @ Tomas Marklund

Finns det ångdrivna tyfoner?

Ångtyfon?

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 19:57 (5524 dagar sedan) @ Erik Samuelsson (tillfällig)

De tyfoner jag har sett är tillverkade av Kockums och det stod ofta supertyfon på lufthuset. I detta sitter det ett tunt metallmembran som skulle bli bra medfaret av fuktig ånga så jag gissar att det inte har funnits.
I en vissla däremot bryts luften/ångan mot en tunga så ljudet uppkommer så det har ingen betydelse om det är luft/ånga.
Däremot har jag på skoj för 20-tal år sedan kopplat en broms och signalapparat, även kallat Vut-tuta, till huvudledningen på ett ånglok för att skoja lite. Då lät ju ångloket som ett diesellok.
//Roffe

Ångtyfon?

av Jepp, Wednesday, February 11, 2009, 22:09 (5524 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Med risk för att spåra ur visar jag en bild på s/s Albatros två ångtyfoner. Kom inte närmare men det lät bra... :-)

[image]

Taget från s/s Saltsjön 2001 tror jag.
Albatros skrotades 2004 :-(
/Jepp

Ångtyfon?

av Jepp, Wednesday, February 11, 2009, 22:48 (5524 dagar sedan) @ Jepp

Hittade en beskrivning på s/s Queen Marys ångtyfoner:

[image]
[image]

De väger ett ton styck och hon hade tre stycken. En är nu utlånad till Queen Mary 2.
Är väl inget man sätter på ett lok kanske, men har det funnits mindre tro?
/Jepp

Ångtyfon?

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 22:56 (5524 dagar sedan) @ Jepp

Intressant,

Jag trodde att en tyfon grundar sig på ett patent och att just namnet Tyfon var ett varumärke. När man studerar denna ångsiren så tycks det som om man har kringgått Tyfon:s patent genom att leda ångan på annat sätt vid membranet?

rnd

Ångtyfon?

av Tomas Marklund @, Karlskoga, Wednesday, February 11, 2009, 23:14 (5524 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Jag har en tysk tyfon liggandes i garaget. Men på den står det "makrofon" så det är nog inte heller det nån tyfon, enligt patentets utformning. Låter som en tyfon gör den trots det. Bröööööl :-)

/Tomas

Tyfoner

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 12, 2009, 00:20 (5524 dagar sedan) @ Tomas Marklund

Det är nog riktigt att Kockums marknadsförde sina tyfoner som just "tyfons" - har sett flera engelskspråkiga annonser om dom...

Framtagen o patenterad nån gång ca 1930?? Och säkert kopierad världen runt - jänkarna började sätta "air horns" t o m på ångloken på 30-talet...

Ångtyfon? - OT

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 12, 2009, 00:14 (5524 dagar sedan) @ Jepp

Snygg båt, men... jamen!! Varför för hon ingen flagga???

Lokvissla eller tyfon?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, February 11, 2009, 20:51 (5524 dagar sedan) @ Tomas Marklund

När gjorde tyfonen av dagens konstruktion entré och hur länge levererades lok med vissla?

Sena 40-talet. F 601-603 hade urspr. visslor. Sen är jag osäker. Även alla Hg??? Däremot tyfoner på alla Da?

Vissla, sirén och tyfon i säo

av Ulf Pålsson, Thursday, February 12, 2009, 08:27 (5524 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

När gjorde tyfonen av dagens konstruktion entré och hur länge levererades lok med vissla?


Sena 40-talet. F 601-603 hade urspr. visslor. Sen är jag osäker. Även alla Hg??? Däremot tyfoner på alla Da?

I säo infördes benämningen tyfon först år 1959. Vissla var ursprungligen den enda benämningen på ett signalmedel för att avge ljudsignal från dragfordon, men mellan 1934 och 1959 gavs enligt säo sådana signaler även med sirén.

Kan sirén ha varit något av typ "biltuta" på t.ex. lokomotorer?
/up

Vissla, sirén och tyfon i säo

av J. O. Andersson, Thursday, February 12, 2009, 11:22 (5524 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det låter rimligt att tänka sig användning av siren på småfordon och liknande som saknar ånga eller tryckluft för att driva en vissla. En siren kan ju med fördel vara handvevad och ändå ha en högst tillräcklig ljudnivå!

Vissla, sirén och tyfon i säo

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, February 12, 2009, 12:11 (5524 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Jag tror mej ha läst nånstans att även "tutor" monterade direkt på en liten tryckluftbehållare förekom rätt tidigt.

Vissla, sirén och tyfon i säo

av J. O. Andersson, Thursday, February 12, 2009, 15:13 (5523 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Då frågar man sig vilket som kom först - huliganen eller huligantutan? :-D

Det måste i så fall ha varit en ganska skaplig trycklufttank om det skall räcka till mer än enstaka tut, dagens burktutor går på Butan/Propan eller på kolsyra som lagras i vätskeform i burken och därmed kan leverera rejäl gasvolym.

Lokvissla eller tyfon?

av Christer Torgersson @, Malmö, Wednesday, February 11, 2009, 21:36 (5524 dagar sedan) @ Tomas Marklund

I Polen var ett ganska stort antal ånglok utrustade med tyfon kopplad till bromsledningen, tydligen mera driftsäkert än ångvisslan men det lät ju förfärligt. Har sådan tyfon någon gång funnits på ånglok i Sverige? Jag tycker mig minnas det vid ett tillfälle som barn någon gång i början på 50-talet, dock osäkert.

Lokvissla eller tyfon?

av Kjell Andersson, Thursday, February 12, 2009, 14:58 (5523 dagar sedan) @ Tomas Marklund

D-lok anno 1959! :-)
[image]

Lokvissla eller tyfon?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, February 12, 2009, 16:07 (5523 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Jamen det där är väl inte så märkvärdigt. Lokvissla var det signalmedel som satt på ångloken. Den är enkelt sagt utformad som de gamla domarpiporna. När man blåser/sänder en ångstråle mot metallkanten sätts den i vibration och utsänder en hög,gäll ton.Alla bevarade ånglok har väl en sådan vissla Siren kallades väl kort de loktutor som satt på elektroloken . De var av kraftigare modell,och sände ut en lägre ton i frekvensbandet,när luften blåste mot metallkanten och den sattes i vibration.Se bilden av D loket. Varför de byttes mot hornet sades bero på att det gick åt så mycket luft för att signalera,men det hade ju klarat sig i 35 40 år i alla fall. GDG expressen hade en mindre tuta med högre frekvens, och en annorlunda ton än elloken,så man hörde på långt håll att den kom.De gamla spårvagnarna som trafikerade Långedragslinjen hade också luftdrivna tutor av jvg modell som användes när man passerat Stadsgränsen (Kungssten).Här var linjen koncessionerad som järnväg,med lutningsvisare hastighetstavlor m m av jvgmodell. En sådan vagn finns ju bevarad hos Ringlinjen,men om den där mässingstutan finns kvar kan jag inte säga på rak arm(och inte krokig heller). Ja jag skrev mässingstutan, men det är möjligt att den var tillverkad utan någon klockmetalllegering för att få den rätta tonen.:-) Sune

Lokvissla eller tyfon?

av J. O. Andersson, Thursday, February 12, 2009, 16:35 (5523 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är olika grundkonstruktioner. Lite förenklat kan man beskriva dom såhär:

Visslan sänder en luftström mot en skarp kant. På ena sidan kanten (innuti "klockan" på en lokvissla) byggs ett mottryck upp som kommer att börja vibrera varvid luft- eller ångstrålen omväxlande stegrar mottrycket och omväxlande tvingas ut på utsidan varvid en ton uppstår. Visslan kan göras flerstämmig genom att klockan delas upp i olika stora rum, vilket dock inte var så vanligt på ångvisslor i Sverige. Användes på alla ång- och tidiga ellok.

Tyfonen har ett membran som sätts i svängning av en luftström som sedan fortsätter ut genom ett horn som förstärker ljudet. Luftsnålare i förhållande till ljudstyrkan än en vissla och ersatte dessa som den vanligaste signalgivningsanordningen på lok.

Sirenen har en roterande tonalstrare som klipper luftströmmen. Frekvensen bestämms därmed av rotationshastigheten och den får därför ett karaktäristiskt ljud där volym och tonhöjd tillsammans ökar när den startar den i takt med att rotationen tilltar och sedan avtar tillsammans när man stänger av den. Den kan drivas med tryckluft och roterar då av lufttrycket eller så kan den själv alstra lufttrycket genom rotationen och är då motordriven eller handvevad. Ser inuti ut som en liten turbin, skulle man kunna säga för att väldigt enkelt beskriva konstruktionen. Även sirenen är oftast försedd med horn.

Sedan har det förekommit gott om olika varianter på elektriska tutor av bilmodell på mindre lok och på småfordon också.

Lokvissla eller tyfon?

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, February 12, 2009, 17:35 (5523 dagar sedan) @ J. O. Andersson

Jag vet JOA .En sådan sirén fanns beskriven redan i Experimentbok för pojkar,vars första upplaga kom redan anno 1933 ,om jag ej tar fel på året.
Nej jag hämtade min uppgift om benämningen i BJ tdt bok del A där det står på sid 41 "Med summertelefon i de elektriska motorvagnssätten givas följande signaler
Uppehåll skall göras vid nästa driftsplats tre korta ljud - - -
Resande finns ej att avlämna ett långt ett kort ljud -- -
Avgångssignal , Ett långt ljud --
De båda förstnänmda signalerna besvaras av föraren med signalen "Giv akt" med motorvagnens sirén.Då Xa Xm hade enahanda tuta som loken och expressen, och järnvägen kallar tutan för sirén ,anser jag att även jag kan använda denna benämning i detta sammanhang.:-) Sune

Lokvissla eller tyfon?

av J. O. Andersson, Thursday, February 12, 2009, 17:54 (5523 dagar sedan) @ Sune Nylén

En sådan sirén fanns beskriven redan i Experimentbok för pojkar,vars första upplaga kom redan anno 1933 ,om jag ej tar fel på året.

Jepp! Jag insåg när diskussionen dök upp att jag borde leta fram den ur gömmorna och bygga en siren. Bra att ha på lämpligt småfordon för att slippa ha en ohistorisk och ändlig burktuta med sig när man kör brandbevakning... :-D

Nej jag hämtade min uppgift om benämningen i BJ tdt bok del A...

Det är väl som vanligt att den teniska benämningen inte nödvändigtvis behöver överensstämma med populäranvändningen. Precis som folk idag kallar alla snabba internetanslutningar för "bredband", helt oavsett om dom bygger på bred- eller basbandsteknik, så kanske BJ kallade alla sina "tutor" för "siren".

Det är ju också ofta så att när en uppfinning är ny i folks medvetande så blir det populärt att använda namnet på den i alla möjliga sammanhang. Ungefär som Caloric-punch eller "turboknappen" på gamla datorer m.fl. liknande exempel.

Lokvissla eller tyfon?

av Jöran Johansson, Thursday, February 12, 2009, 18:17 (5523 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag vet JOA .En sådan sirén fanns beskriven redan i Experimentbok för pojkar...

Ja visst fanns det. Så här gör man.

[image]

/Jöran
pojke

Lokvissla eller tyfon?

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, February 12, 2009, 16:38 (5523 dagar sedan) @ Sune Nylén

Sökte på ordet Tyfon. Det finns flera firmor som har det i sitt namn men när det gäller ljudsignalanordningar så är det Kockum Sonics som har det som inregistrerat varumärke. Finns för båtar, tåg mm i olika utföranden. Tyvärr så kunde jag på hemsidan inte finna någon ledtråd om det fanns något patent från början eller något om historien bakom.
rnd

Lokvissla eller siren?

av Lars Olof Lidmo, Friday, February 13, 2009, 16:34 (5522 dagar sedan) @ Kjell Andersson

Ett fåtal D-lok hade i slutet av 50-talet en 3-vägsventil där man kunde välja mellen vissla och siren, loken var utrustade med båda.

Lokvissla eller siren?

av kurt g möller, Friday, February 13, 2009, 16:40 (5522 dagar sedan) @ Lars Olof Lidmo

Aha! Tanken var väl att inte behöva bröla våldsamt ("en kort" vid avslutat bromsprov t ex) inne vid plf-spår och så där...

Påminner mej om 50-talets anordningar på Djursholmslinjerna - motorvagnarna hade både luftringklocka (rätt så kraftiga, snabbringande) och tyfon; omställningskran fanns under förarborden.

Enbart klockan fick användas vid körning "i Gatan"... Vilket naturligtvis många förare "glömde".