C4 i Liljeholmen för 30 år sedan (Järnväg allmänt)

av Gunnar D @, tisdag, juni 30, 2020, 18:32 (3 dagar sedan)

[image]

C4 2646 på linje 15 mot Sätra i Liljeholmen juni 1990.

Mvh Gunnar

C4 i Liljeholmen för 30 år sedan

av Överkörmästaren, tisdag, juni 30, 2020, 19:58 (3 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]

C4 2646 på linje 15 mot Sätra i Liljeholmen juni 1990.

Mvh Gunnar

Hm 1990, då gick linje 15 mellan Ropsten och Sätra. Nu har jag ingen tidtabell från just 1990, men jag förmodar att bilden är tagen en vardagseftermiddag före övergången till sommartidtabell?

C4 i Liljeholmen för 30 år sedan

av Gunnar D @, tisdag, juni 30, 2020, 23:02 (3 dagar sedan) @ Överkörmästaren

En vardagseftermiddag i slutet av juni -90 bör det ha varit...

/Gunnar

C4 i Liljeholmen för 30 år sedan

av Överkörmästaren, tisdag, juni 30, 2020, 23:39 (3 dagar sedan) @ Gunnar D

En vardagseftermiddag i slutet av juni -90 bör det ha varit...

/Gunnar

Aha. Kan ju förstås ha varit så att 15 också gick i för- och sensommartidtabellen. När jag tänker på saken gick det ju just dessa perioder tåg på linje 25 långt efter att den linjen officiellt hade upphört att existera....

C4 i Liljeholmen för 30 år sedan

av Anders Sandgren @, Bredäng, onsdag, juli 01, 2020, 08:29 (3 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När ändrades trafikeringen? I början av 80-talet var det 13 Ropsten-Norsborg, 14 Ropsten-Fruängen och 15 Mörby-Sätra med 24 Mörby-Telefonplan i rusningen samt vissa tåg som vände vid Tekniska Högskolan. 23 & 25 såg jag inte men kan ha skymtats på någon delsträcka.
Linjeföringen lika strikt på tub1 med 17-19 samt 28 & 29 som insatståg.

C4 i Liljeholmen för 30 år sedan

av Överkörmästaren, onsdag, juli 01, 2020, 09:25 (3 dagar sedan) @ Anders Sandgren

När ändrades trafikeringen? I början av 80-talet var det 13 Ropsten-Norsborg, 14 Ropsten-Fruängen och 15 Mörby-Sätra med 24 Mörby-Telefonplan i rusningen samt vissa tåg som vände vid Tekniska Högskolan. 23 & 25 såg jag inte men kan ha skymtats på någon delsträcka.
Linjeföringen lika strikt på tub1 med 17-19 samt 28 & 29 som insatståg.

Det var 1987 som linjerna gjordes om på bana 2. 13, 14 och 15 gick till Ropsten och 23, 24, 25 till Mörby. I rusningstrafiken gick alla sex linjerna, varvid 13 och 23 var ”snabbtåg”. Övriga tider gick färre linjer. Under 90-talet renodlades så småningom trafiken så att bara 14 och 23 blev kvar i 10-minuterstrafiken, däremot förekom även 13 och 24 i kvartstrafik. Sedan gjorde man om igen så att det var 13 och 24 som gick hela trafikdygnet, och så är det ju än idag även om 24 numera heter 14.

Behovet av ”strikt linjeföring” försvann ju egentligen kring 1990 när vagnarnas sidoskyltar ersattes av elektroniska skyltar. Då kunde man effektivisera omloppen och spara 1-2 tågsätt per bansystem. Tidigare var man ju tvungen att låta vagnarna gå i stort sett samma sträcka hela dygnet, och i vissa fall fick man ha någon som skyltade om dem framåt kvällen när vissa linjer kortades av.

RSS-feed av trådar
powered by my little forum