Anderbergs economeiser (Fordon: lok)

av BD, Wednesday, February 11, 2009, 19:28 (5550 dagar sedan)

[IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/Anglok/mava/1.jpg[/IMG]


Bilden är från en blåkopia som kopierats i fyra delar i kopieringsmaskin och följaktligen vita linjer på svart botten. De sidorna har sedan skannats och hopfogats i photoshop.

Anderbergs economeiser - SÖJ

av Anders Jansson, Göteborg, Wednesday, February 11, 2009, 20:35 (5550 dagar sedan) @ BD

Hittade följande noteringar:

1923-07-30 Lok-Economiser i Malmö: Skrivelse till SÖJ
Anbud avseende avgas-ångöverhettare system Anderberg till SÖJ lok nr 1-4. Utvändig eldyta 10,2 m2. Prov utförda på MÅJ lok nr 7 med besparingar på 25-30 %.

1923-11-01 SÖJ styrelse: Protokoll
Beslut att antaga erhållet anbud från Lok-Economiser om inbyggnad av överhettaranordning i ett av loken nr 1-4 för 1.950 kr.

1924-06-12 SÖJ styrelse: Protokoll
Den överhettare som inmonterats i SÖJ lok nr 1 har visat sig vara bra och beräknas betala sig på tre år. Ytterligare två lok skall ombyggas på samma sätt för en beräknad kostnad på 5.000 kr.

Anderbergs economiser - SÖJ

av Kurt G. Möller, Sthlm, Wednesday, February 11, 2009, 20:46 (5550 dagar sedan) @ Anders Jansson

Utmärkt - men observera att ritningen visar en förvärmare, INTE en överhettare!

Anderbergs economiser - SÖJ

av tiosextiosju ⌂ @, Schellmacken Gillbergaplan, Eskilstuna, Wednesday, February 11, 2009, 21:46 (5550 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

När dessa burkar hamnat runt skorstenen på några av HBJ-maskinerna kallade dom Dem "rökskåpsöverhettare System Anderberg". Borde alltså vara "matarvattenförvärmare System Anderberg"

Och frågan är om en burk runt skorstenen är rätt ställe att överhetta ånga på. Snarare kondenseras den när ekipaget behagar sätta sig i rörelse. Skulle man kunna tänka sig.

När HBJ ville börja köra i 60 med godstågen tyckte VoV att burkloken (eller grisarna, som de kallades) skulle få en väldigt svajig gång och äskade främre löpaxel. Samtidigt kom man fram till att tyngden skulle tvinga fram forcerad eldning i stort sett hela tiden varför den delen av lokutvecklingen avskrevs

Slut från Schell Gillbergaplan

Jag tror att detta diskuterats tidigare.

Anderbergs economiser - SÖJ

av Lars L., Wednesday, February 18, 2009, 17:26 (5543 dagar sedan) @ tiosextiosju

Observera att det fanns både förvärmare och överhettare av system Anderberg!

Båda två kunde naturligtvis inte monteras på samma lok!

Anderbergs economiser - SÖJ

av Anders Sandgren, Wednesday, February 11, 2009, 21:50 (5550 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Var detta som provades på E 1088 och en trace Cd-lok (526, 557, 623, 672, 743 & 745 angavs som utrustade med 'Anderbergs matarvattenförvärmare' i olika omgångar 1918 och framåt)?
Spontant kan ju tyckas att skorstenen inte är rätt plats för en överhettare. Om ma vill få upp en ångtemperatur på sisådär 400 grader känns skorsten som för sval (alternativ försvinner mycket värme till kråkorna om man inte har den!). Förvärmare känns mer naturligt att placera där.
Det fanns en annan variant på rökskåpsöverhettere: system Baldwin, tror jag. Den satt djupare in i rökskåpet och borde fungerat bättre. Den förekom nog mest i USA.
Om man jämför med stationära vattenrörspannor har jag för mig att ångbildningsrören är närmast fyren, sedan överhettarrören högre upp och högst upp matarvattenförvärmarrören. Det känns mer logiskt.

Anderbergs economiser - SÖJ

av Micke Carlsson., Thursday, February 12, 2009, 00:18 (5550 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det var väl lite trassel med att få använda Schmidts patent, som gav upphov till dylika försök? Och så var man hurusom lite rädd för temperaturerna i början av öh-tiderna, så det gick väl att lura både den ena o den andra?