Detaljer om Vetlanda-Järnforsen (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, July 01, 2020, 13:28 (1366 dagar sedan)

1) F d VJ var näst sista småländska 891-bana med reguljär ångdrift: Np i godstågen. Z4p ersatte 1956. Np 3045 stod kvar fem år som normalt kallt reservlok i Vetlanda, flyttat till Växjö 1961.

2) Departementet begärde 1979 detaljredovisning av de då 22 trafiksvaga godsbanorna. Trafiken Sävsjö-Landsbro var då nedlagd.

3) Vetlanda-Järnforsen trafikerades då bara TiTo. 1974-1979 hade antalet godston minskat från
12 860 till 3 858, 70 %. 1979 kördes 159 vagnslaster, 1-2 per trafikdag. Ende kund var Olaussons sågverk i Järnforsen. MoDo Konsument (Nyboholms/Pauliströms bruk) hade övergått till bilfrakt. Trafiken sköttes med två Z4p och 10 överföringsvagnar.

4) Banan hade 17 kg/m-räl, troligen den ursprungliga. Största axellast 9 ton, sth 30 (Som i all överföringstrafik). De gamla vägskydden hade nedmonterats, "flaggning" eller sth 10 gällde.

5) Driftunderskottet beräknades till ca 1 miljon. Byte till ny smalspårsräl skulle kosta ca 11 miljoner. Rälsbyte var nödvändigt inom fem år.

6) Hur breddning och utbyggnad beslutades och finansierades är oklart. Likaså vilka avtal som slöts.

7) Som breddad återfick banan två år tågdrift (Sth 70). Vägskydd uppsattes på nytt. Tågnumren 8321-8322 var genomgående Nässjö <> Kvillsfors. En kombinerad tkl/växlare anställdes i Kvf. Redan 1989 nedklassades dock Vta-Kvf till vutbana med sth 40. Växlare medföljde nu utifrån.

8) Kvillsfors var bemannad till 1976 och 1987-1989, Järnforsen avbemannades 1977.

9) Normalspåret Kvillsfors-Järnforsen (Växlingsrörelser) trafikerades 1987-1995, 1998-2001 och 2009-2011. Sedan 2016 underhålls sträckan inte mer.

10) MoDo sålde 1987 Nyboholm/Pauliström till finländska Metsä-Särla.