Öresundsbron 20 år (Järnväg allmänt)

av Niklas Bygdestam, Thursday, July 02, 2020, 02:04 (1388 dagar sedan)

Igår var det 20 år sedan Öresundsbron öppnades. Idag den 2 juli är det 20 år sedan första reguljära tåg gick över bron.

Nu tycker väl någon att Öresundsbron hör väl inte hemma i Järnvägshistoriskt forum, men där vill jag säga att det gör den visst det. Det hinner hända mycket på 20 år inom järnvägen. Om någon skulle titta på bilder på de första tågen över bron så skulle nog den personen ändå haja till lite. Det är faktiskt en annan tidsepok mot vad det är idag.

Den allra första tiden gick det inga X2-tåg på Öresundsbron. Detta berodde på att ombyggnaden till X2K ännu inte hade kommit tillräckligt långt ännu. Det var bara enstaka X31K/ET som gick på bron då. De flesta tåg gick på diesel och var antingen danska IC3-tåg eller svenska kustpilar (litt Y2). Några månader senare kom X2-trafiken igång. Men även den får ses som historisk idag. På den tiden hade alla X2-tågen fortfarande originalmålningen på utsidan och originalinredningen kvar. De danska IC3-tågen är samtliga ommålade sedan dess. Även de kvarvarande svenska kustpilarna är ommålade i ny färgsättning sedan dess. Så det har faktiskt hänt en del sedan dess.

Om vi sedan ser vad som hänt i Sverige på järnvägen mer rent allmänt, ja då märker man ännu mer att det faktiskt var en annan tidsepok när Öresundsbron öppnades i jämförelse med idag. Det är många fordonstyper som inte fanns då, men som finns idag. Men det är också många fordonstyper som fanns kvar på den tiden som inte längre finns kvar idag.

Och bron i sig själv får väl ses som i sig själv ett intressant inslag i svensk järnvägshistoria. Genom bron blev det helt andra förutsättningar för internationell trafik. Den ändrade också strukturen på både svensk och dansk järnväg.

Bron har fungerat bra under dessa 20 år. Så den lär nog vara riktigt bra i många år till.

En intressant sak idag: Förr när bron byggdes var det flera som ville stoppa bron. Idag ses faktiskt bron som självklar. Jag har träffat på yngre som inte upplevt tiden före bron, som undrat hur regionen alls kunnat klara sig utan bron. När jag då berättar om bland annat tågfärjor, de dåvarande bilfärjorna, flygbåtarna och annat som användes före bron så märker man att flera idag inte begriper att det faktiskt kunde fungera. Idag finns det flera som säger att det fungerade nödtorftigt på den tiden, men skulle aldrig kunna fungera idag.

Ja 20 år är i alla fall en ganska värdig ålder nu för bron. Och vi har haft mycket nytta av den under dessa år.

Öresundsbron får ses som en symbol för hela Öresund idag.

Detta är Sveriges allra största järnvägsbro. Jag vill nog påstå att det idag är Sveriges allra mest kända järnvägsbro också. Det var länge sedan som Årstabron var Sveriges paradbro. Den rollen har Öresundsbron tagit över sedan länge. Och bland folk är idag Öresundsbron betydligt mer känd än Årstabron. Sedan har det för några år sedan gått en TV-serie som gjort Öresundsbron ännu mer känd ute i världen :-)

Öresundsbron 20 år

av johnjohn, Thursday, July 02, 2020, 15:57 (1387 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Och bron i sig själv får väl ses som i sig själv ett intressant inslag i svensk järnvägshistoria. Genom bron blev det helt andra förutsättningar för internationell trafik. Den ändrade också strukturen på både svensk och dansk järnväg.

Bron har fungerat bra under dessa 20 år. Så den lär nog vara riktigt bra i många år till.

En intressant sak idag: Förr när bron byggdes var det flera som ville stoppa bron. Idag ses faktiskt bron som självklar. Jag har träffat på yngre som inte upplevt tiden före bron, som undrat hur regionen alls kunnat klara sig utan bron. När jag då berättar om bland annat tågfärjor, de dåvarande bilfärjorna, flygbåtarna och annat som användes före bron så märker man att flera idag inte begriper att det faktiskt kunde fungera. Idag finns det flera som säger att det fungerade nödtorftigt på den tiden, men skulle aldrig kunna fungera idag.

[b]Hur har det gått med godstrafiken jämfört vad man trodde då? [/b] Där måste brons högre kapacitet också märkts ordenligt i praktiken.

Kommer ihåg att kungen i ett invigningstal sa att svenskarna kommer åka där med sina husvagnar. På semesterfronten har det iaf blivit större andel husbilar. Utan debatten om bron kanske inte utformningen blivit lika genomarbetad och ev påverkan på Öresund större. Men det är långt att dra det till järnvägshistoria. Men tågfärjorna har iaf blivit färre jämfört med 21 år sedan.

Öresundsbron 20 år

av Anders.k., Thursday, July 02, 2020, 16:58 (1387 dagar sedan) @ johnjohn

Och bron i sig själv får väl ses som i sig själv ett intressant inslag i svensk järnvägshistoria. Genom bron blev det helt andra förutsättningar för internationell trafik. Den ändrade också strukturen på både svensk och dansk järnväg.

Bron har fungerat bra under dessa 20 år. Så den lär nog vara riktigt bra i många år till.

En intressant sak idag: Förr när bron byggdes var det flera som ville stoppa bron. Idag ses faktiskt bron som självklar. Jag har träffat på yngre som inte upplevt tiden före bron, som undrat hur regionen alls kunnat klara sig utan bron. När jag då berättar om bland annat tågfärjor, de dåvarande bilfärjorna, flygbåtarna och annat som användes före bron så märker man att flera idag inte begriper att det faktiskt kunde fungera. Idag finns det flera som säger att det fungerade nödtorftigt på den tiden, men skulle aldrig kunna fungera idag.


[b]Hur har det gått med godstrafiken jämfört vad man trodde då? [/b] Där måste brons högre kapacitet också märkts ordenligt i praktiken.


I början var det ju bara DSB EG-lok som var framtagna för driften, och det var DSB och GC som hade monopol på trafiken.
Det var ungefär bara ett år , sedan såldes DSB godstrafik till DB år 2001 ,som då kallade siitt godstrafikbolag för Railion.

Ikea var ju först på banan som "privat" aktör med godstrafik över bron med ett inhyrt
T66/CL66 , hittade faktiskt Banverkets pressmedelande från då.
[link=https://news.cision.com/se/banverket/r/klartecken-for-ikeas-tag---ersatter-50-lastbilar,c53165]Banverket[/link]

Några år senare drog Hector Rail igång, och resten är nutidshistoria.

M.V.H Anders.k.

Öresundsbron 20 år

av Göran Kannerby, Thursday, July 02, 2020, 21:23 (1387 dagar sedan) @ johnjohn

Och bron i sig själv får väl ses som i sig själv ett intressant inslag i svensk järnvägshistoria. Genom bron blev det helt andra förutsättningar för internationell trafik. Den ändrade också strukturen på både svensk och dansk järnväg.

Bron har fungerat bra under dessa 20 år. Så den lär nog vara riktigt bra i många år till.

En intressant sak idag: Förr när bron byggdes var det flera som ville stoppa bron. Idag ses faktiskt bron som självklar. Jag har träffat på yngre som inte upplevt tiden före bron, som undrat hur regionen alls kunnat klara sig utan bron. När jag då berättar om bland annat tågfärjor, de dåvarande bilfärjorna, flygbåtarna och annat som användes före bron så märker man att flera idag inte begriper att det faktiskt kunde fungera. Idag finns det flera som säger att det fungerade nödtorftigt på den tiden, men skulle aldrig kunna fungera idag.


[b]Hur har det gått med godstrafiken jämfört vad man trodde då? [/b] Där måste brons högre kapacitet också märkts ordenligt i praktiken.

Det dröjde inte lång tid innan bron tog hand om huvuddelen av godset söderut och numera är väl tågfärjetrafiken närmast att se som en rännil. När den fasta Fehmarn-förbindelsen öppnar försvinner nog tågfärjorna helt.

Öresundsbron 20 år

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, July 02, 2020, 16:53 (1387 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Intressant betraktelse! Kan också nämnas att det från början bara var tänkt som en vägförbindelse men som väl var hängde man på en järnväg under vägbanorna. Och ska vi vara riktigt korrekta så bör vi kanske säga Öresundsförbindelsen i stället för Öresundsbron eftersom den på sträckan från den konstgjorda Pepparholm går i en sänktunnel på Öresunds botten. Kuriosa för den som eventuellt inte känner till det är att den konstgjorda ön Pepparholm fick sitt namn som en pendang till den naturliga ön Saltholm som syns från bron. Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av K Lemming, Thursday, July 02, 2020, 17:20 (1387 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.

Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Thomas K Ohlsson, Thursday, July 02, 2020, 17:24 (1387 dagar sedan) @ K Lemming

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?

Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av K Lemming, Thursday, July 02, 2020, 17:48 (1387 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)

Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Niklas Bygdestam, Thursday, July 02, 2020, 18:04 (1387 dagar sedan) @ K Lemming

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)


Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.


Säg inte det! Jag har lyssnat på ett föredrag av en av de som står i spetsen för projektet. Om man bara lyssnar på deras argument så är det vettigare än man tror.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av K Lemming, Thursday, July 02, 2020, 18:16 (1387 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)


Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.

Säg inte det! Jag har lyssnat på ett föredrag av en av de som står i spetsen för projektet. Om man bara lyssnar på deras argument så är det vettigare än man tror.

Och vilka var dessa vettiga argument som gjorde det logiskt för fjärrtåg och regionaltåg att hoppa över Malmö?

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Niklas Bygdestam, Thursday, July 02, 2020, 19:40 (1387 dagar sedan) @ K Lemming

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)


Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.

Säg inte det! Jag har lyssnat på ett föredrag av en av de som står i spetsen för projektet. Om man bara lyssnar på deras argument så är det vettigare än man tror.


Och vilka var dessa vettiga argument som gjorde det logiskt för fjärrtåg och regionaltåg att hoppa över Malmö?


Det blir fel om jag försöker återberätta detta i andra hand, då jag satt och lyssnade på föredraget. Men du hade troligen själv begripit om du satt med.

Men konceptet innebar bland annat att man skulle avlasta i Malmö och få en snabbare väg norrut.

Men kontakta dem själv, de svarar nog gärna på frågor om saken.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Anders Sandgren, Thursday, July 02, 2020, 22:58 (1387 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tunnel Helsingborg-Helsingör har ju också diskuterats, men det kräver väl en del utbyggnad av spåren på danska sidan.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Göran Kannerby, Friday, July 03, 2020, 17:09 (1386 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tunnel Helsingborg-Helsingör har ju också diskuterats, men det kräver väl en del utbyggnad av spåren på danska sidan.

En del? I princip helt ny bana behövs. Jämför med om en järnväg från Finland skulle kopplas in på Roslagsbanan i Österskär (bortse dock från spårviddsproblematiken!).

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Harald, Friday, July 03, 2020, 10:03 (1386 dagar sedan) @ K Lemming

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)


Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.

Säg inte det! Jag har lyssnat på ett föredrag av en av de som står i spetsen för projektet. Om man bara lyssnar på deras argument så är det vettigare än man tror.


Och vilka var dessa vettiga argument som gjorde det logiskt för fjärrtåg och regionaltåg att hoppa över Malmö?

En HH-tunnel skulle också hoppa över Malmö, eller hur? Det finns faktiskt redan en förbindelse via Malmö och nu är frågan var man ska placera en andra förbindelse. Det finns nog för- och nackdelar med både HH-tunnel och Europaspåret. Någon orsak att döma ut det ena utan att ha satt sig in i detaljerna finns inte.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av K Lemming, Friday, July 03, 2020, 14:14 (1386 dagar sedan) @ Harald

Till sist kan också nämnas att det finns planer på ytterligare förbindelser mellan Skåne och Själland, dels en mellan Helsingborg - Helsingör och dels en metro från Köpenhamn till Malmö.


Är där inte någon föreslagen förbindelse utöver dessa som kallas Europaspåret?


Jovisst - "[link=https://www.europasparet.se/]Europaspåret[/link]" skall gå i tunnel mellan Landskrona och Köpenhamn!
En alldeles självklar förbindelse eller hur?

/TKO

(Skall visst trafikeras av EMD F7/F) om vi skall tro illustrationen...)


Jisses, via storstaden Landskrona. :-) Verkar som jag förstår det vara ett projekt som drivs av Landskrona kommun. Dom måste vara rejält verklighetsfrånvända i det kommunstyret, vilka operatörer tror dom är intresserade av att köra via Landskrona och därmed missa antingen nästan fyra ggr så stora Helsingborg (förutom tåg från Göteborg) eller Malmö, sveriges tredje största stad.

Säg inte det! Jag har lyssnat på ett föredrag av en av de som står i spetsen för projektet. Om man bara lyssnar på deras argument så är det vettigare än man tror.


Och vilka var dessa vettiga argument som gjorde det logiskt för fjärrtåg och regionaltåg att hoppa över Malmö?


En HH-tunnel skulle också hoppa över Malmö, eller hur? Det finns faktiskt redan en förbindelse via Malmö och nu är frågan var man ska placera en andra förbindelse. Det finns nog för- och nackdelar med både HH-tunnel och Europaspåret. Någon orsak att döma ut det ena utan att ha satt sig in i detaljerna finns inte.

Jo, men som jag skrev så är Helsingborg nästan fyra ggr så stort som Landskrona och då ett bättre alternativ om man ska hoppa över Malmö.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Harald, Friday, July 03, 2020, 14:39 (1386 dagar sedan) @ K Lemming

Du har alltså snöat in på en detalj. F.ö. så ligger Helsingborg mellan Oslo-Göteborg och Landskrona så man hoppar inte över det om man går via Landskrona.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av K Lemming, Friday, July 03, 2020, 14:54 (1386 dagar sedan) @ Harald

Du har alltså snöat in på en detalj. F.ö. så ligger Helsingborg mellan Oslo-Göteborg och Landskrona så man hoppar inte över det om man går via Landskrona.

Nä, vilket jag också tidigare skrev att Göteborgstågen inte kommer missa Helsingborg.

En ganska viktig detalj, ju större stad desto fler potentiella resenärer både till och från staden som väljer tåget och om dom då slipper byte och släpa bagage mellan tåg. Ungefär som att SJ valde att börja köra sina X2:or vidare till Köpenhamn från Malmö, förlängdes väl t.o.m till Odense(?) under en tid.

Men nu är vi långt från forumets inriktning Järnvägshistoria så jag avslutar här och har min uppfattning om Europaspåret.

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Olof W, Saturday, July 04, 2020, 10:21 (1385 dagar sedan) @ K Lemming

Du har alltså snöat in på en detalj. F.ö. så ligger Helsingborg mellan Oslo-Göteborg och Landskrona så man hoppar inte över det om man går via Landskrona.


Nä, vilket jag också tidigare skrev att Göteborgstågen inte kommer missa Helsingborg.

En ganska viktig detalj, ju större stad desto fler potentiella resenärer både till och från staden som väljer tåget och om dom då slipper byte och släpa bagage mellan tåg. Ungefär som att SJ valde att börja köra sina X2:or vidare till Köpenhamn från Malmö, förlängdes väl t.o.m till Odense(?) under en tid.

Men nu är vi långt från forumets inriktning Järnvägshistoria så jag avslutar här och har min uppfattning om Europaspåret.

Det som ofta missas diskussionen är det danska perspektivet! Det finns en fördel med Landskrona-alternativet i och med att det går till norra Köpenhamn och därmed inte kräver någon utbyggnad av trafikleder på norra Själland.

För er med mer kunskap om Stockholm än om Köpenhamn så vill jag citera en dansk debattör som ungefär jämförde med att från finsk sida driva på för en motorväg genom Djursholm och Lidingö för att förbättra kommunikationen med Ryssland. Mellan Helsingör och Köpenhamn är det politiska motståndet mot att bygga trafikleder som främst skulle främja svenska och norska intressen kompakt och minst lika inflytelserikt som det i Djursholm och på Lidingö skulle vara.

/Olof

Öresundsbron 20 år - Europaspåret?

av Johnny, Saturday, July 04, 2020, 10:43 (1385 dagar sedan) @ K Lemming

Tänk om det är godstrafiken som i första hand ska använda Europaspåret. Då behöver du inte bekymra dig över hur man ska släpa bagage. Om godstrafiken går via Landskrona kommer det nog att bli mer kapacitet för persontrafik på Öresundsbron.