1)
Mindre splittrad organisation. Organisationens olika delar hade ett uttalat uppdrag att samverka för helhetens bästa. (Småpåvar och skitstövlar var dock uppfunna redan på den tiden).
2)
Chefer på olika nivåer som kunde (eller i vart fall förstod) verksamheten, var mindre ängsliga för smisk på fingrarna och vågade fatta beslut. (Se dock parentesen i ovanstående punkt).
3)
Även på arbetarnivån fanns givna men informella ledare, oftast äldst i tjänst eller någon med särskild kompetens. I brist på arbetsledare eller befäl tog man itu med vad man kunde fram till kritiska moment som erfordrade beslut av chef (dvs tex banmästare eller högre). Det där satt i ryggmärgen, oavsett det handlade om järnvägen, industri eller jordbruket. (Eller på byggen, där jag själv delvis uppfostrades såsom varande yngst på arbetsplatsen. Byggmästar´n kom ett par gånger i veckan och tittade till husbygget, i övrigt skötte sig arbetslaget själv.)
Inga konsulter.
Det ska förstås sägas att vid större händelser så kom självklart det högre järnvägsbefälet, dvs baningenjör, maskiningenjör mfl, snabbt till platsen och ledde insatserna i kraft av sin högre formella och teoretiska kompetens.
Jag upprepar det tänkvärda, att (grovt sett över landet) fick en unge av hundra läsa vidare efter sexårig folkskola där man lärde sig att hjälpligt läsa, räkna de fyra räknesätten och att recitera katekesen inför prostens husförhör. Läsa vidare innebar i det här fallet verkstadsskola, realskola eller något annat.
En unge av dessa en av hundra fick chansen att läsa något som vi idag kallar universitet eller högskola. Det krävde framför allt att någon bekostade elevens försörjning med mat och bostad. Det hade mycket få föräldrar råd med. Troligen kostade också skolans undervisning dryga pengar. Fri skola stod nog fortfarande 50-70 år bort i tiden.
4)
En i alla avseenden mycket mer manuell verksamhet, dvs med en stor mängd arbetskraft, vilken i trängda lägen kunde omdisponeras dels geografiskt och dels mellan rutor i en organisation. Stallpersonal kunde utan vidare kommenderas åka iväg och förstärka banavdelningen, och inte minst tvärtom. Banavdelningens personal var de verkliga grovarbetarna som ofta skickades till olyckor, snöröjning eller till större banarbeten i någon annan del av landet. Arbetstider, avlöningsvillkor, traktamenten, OB, övertidsersättning fanns i centrala avtal, förhandlat och klart. Den tidens arbetskraft var inte livegen, men nästan. Packa väska och åk. Nu.
5)
Enkel och rustik teknik i spår och fordon. Det allra mesta kunde hanteras med spett, spade, domkrafter och pallningsvirke.
6)
Inga kvalitetssystem som försvårar verksamheten. Kvaliteten säkerställdes genom kompetens. Inga konsulter. Personalomsättningen var liten och "långväga"-systemet, alltså "att gå den långa vägen" inom företaget, innebar alla kunde flera eller många arbetsuppgifter. Det innebar också att "alla kände alla" men framför allt att alla visste vad var och en kunde oavsett formell grad och befattning.
7)
Med andra ord, en organisation, riggad och bemannad för snabba ryck, omdispositioner och krafttag. (Dagens organisation av järnvägssverige är på samtliga punkter dess motsats.)