X5 221 till JVM? (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Friday, July 03, 2020, 11:54 (1365 dagar sedan)

Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg (SKÅJ) har sedan 80-talet ägt den enda kvarvarande elmotorvagnståget av typ Xoa5/X5, och tåget heter 221. SKÅJ har kämpat många år med att skydda tåget för vandaler och vädrets makter, och har nu erbjudit oss att ta över tågsättet. Tåget står under presenningar i Krylbo och är förvånansvärt komplett, men är vandaliserat, och delvis i mycket dåligt skick med takläckage i två av tre vagnar, och även dåliga golv.
SJ köpte sex st Xoa5-tåg som levererades 1948 och det var dåtidens snabbtåg med sina 130 km/h. Tåget trafikerade stambanorna och även Ostkustbanan, innan de på 70- och 80-talet fick gå på sekundära linjer i Västsverige, innan de togs ur trafik. Motorvagnstypen är den första som byggdes av SJ för långdistanstrafik, och är mycket lik GDG-expressen som levererades till BJ 1947. Xoa5/X5 är alltså föregångaren till alla elektriska motorvagnståg för längre resor, och inte minst mamma till X2000.
Järnvägsmuseet bedömer att tåget är av högt nationellt intresse, men tåget är i ett dåligt skick, och en upprustning till körbart skick skulle vara mycket dyrbar. Vi har dock tackat ja till SKÅJ att överta tåget, och diskussion om formaliteter pågår. Om tåget blir övertaget av JVM kommer det att transporteras till Gävle, packas upp, städas ur, och en noggrann besiktning kommer att göras. Efter det kommer vi fundera över hur det ska förvaras, och vad vi ska ha det till. Det kan bli så att vi bedömer att det ska tillhöra den nationella samlingen och på sikt bli ett trafiktåg, men då måste någon form av extern, ekonomisk lösning finnas, eller så kan det bli så att vi använder delar av tåget i vår nya utställning.

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM

X5 221 till JVM?

av Granis, Friday, July 03, 2020, 14:41 (1365 dagar sedan) @ HP

Mycket bra tänkt och resonerat. Helt klart en bevarandevärd och underrepresenterad fordonstyp som dessutom skulle göra sig fint som ”utfärdståg”. Men visst kommer det att fordras resurser, såväl att ”bara” (fortsätta) bevara som -framförallt- att renovera och få i trafik. Men rätt steg är tagna nu.

Synd att BJs inte kunde bevara en ”förebild”; ”GDG-Expressen”, d v s senare SJ litt Xoa8. Men dom är ju rätt lika (?), och man måste förstå att ”gammeltågsrörelsen” under sin uppbyggnad var förvisso dynamisk men ändå fokuserad på vad man bedömde som gammalt -och lättskött, typ- d v s små tanklok och tvåaxliga lanterninvagnar.

Andra fordon kunde man, framförallt på museibanorna, använda som ”praktiska tjänstefordon”, men 40/ 50-talen låg ju då så pass nära att man helt enkelt inte tänkte på fordonen från den epoken som ”gamla” -dom gick ju i många fall fortfarande i kommersiell trafik på 60/ 70-talen. Och så var de alltså stora och eldrivna, vilket inte var så vettigt på museibanorna. Framförallt inte det sistnämnda då. Men nu finns chansen att ”göra om och göra rätt”


/ L G :-)

X5 221 till JVM?

av Stig Lagergren, Friday, July 03, 2020, 14:55 (1365 dagar sedan) @ HP

Mycket bra. Tråkigt att den har hunnit förfalla så pass mycket. Hoppas att det går att få fram pengar till renovering. Jag ska göra en första insats genom att återinträda i JvmV. Sedan får vi se vad pensionen räcker till om det blir en insamling.

X5 221 till JVM?

av Bertil Bengtsson, Friday, July 03, 2020, 21:56 (1364 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Jaa - håller med Stig.
Sveriges "första expresståg" förtjänar att bevaras, åtminstone i något så när presentabelt tillstånd.
Tyvärr kan jag inte göra som honom: återinträda i JvmV, eftersom jag redan är med där. Sen får vi se vad pensionen kan göra... I höst missar jag ytterligare 700kr/mån efter skatt... snälla vänner: BLI INTE GAMLA (det blir så eländigt..)!
En av mina stora sorger är att jag aldrig sett en Xoa5 - utom i Sala...
Berra

X5 221 till JVM?

av Staffan Ahlborg, Saturday, July 04, 2020, 15:59 (1364 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Jag har åkt X 5 från Göteborgs central till Rävlanda, inte en gång utan flera gånger.
Det var en upplevelse att sitta längst fram i B-vagnen och se framåt genom förarhytten. Det fanns några förare som drog ner gardinen och dom gillade man mindre, främst en boråsare.
Enligt mitt förmenade är tågsättet klart bevaringsbart och representerar också en era snabbtåg, som avslutas strax före millenniumskiftet och då i lokaltågstrafik Göteborg -Borås - Herrljunga - Öxnered - Uddevalla, samt Strömstad - Uddevalla - Göteborg.

X5 221 till JVM?

av Niklas Bygdestam, Friday, July 03, 2020, 16:56 (1365 dagar sedan) @ HP

Det allra viktigaste är att hela tåget sparas och konserveras så det finns kvar även inom en överskådlig framtid och kan visas upp. Om det sedan är körbart eller inte är en fråga som får lösas senare när det finns tid och resurser för det.

Att ta bort stolarna från någon vagn och göra om den till någon sorts utställningsvagn istället är också acceptabelt om det ses som en av de lösningar som är genomförbara. Vagnen finns i alla fall kvar i livet då, vilket är det viktigaste. Då finns det möjligheter att den kan återställas i framtiden om det finns nya pengar och resurser som gör detta möjligt.

Det viktigaste är ätt tågsättet sparas och då HELA tågsättet. Vad det sedan används till är en annan sak, för det kan man med tiden justera.

X5 221 till JVM?

av Rolf Johansson, Friday, July 03, 2020, 19:15 (1364 dagar sedan) @ HP

Ett mycket bra initiativ! Även jag vill trycka på att ett stort värde ligger i att hela tåget sparas - närmast oavsett i vilket skick.

Det går kanske att åstadkomma något slags crowd-funding för bevarandeinsatsen. Dels finns säkert en del privatpersoner som likt mig själv är villiga att satsa en slant, och något ska väl också gå att utverka från fdd ASEA/ABB och av de andra företag som har medverkat vid framtagandet av Xoa5.

Så här såg det ut när det begav sig i februari 1970 och Xoa5 blåste förbi Huskvarna i "Bråviken" på väg mot Nässjö och senare slutstationen Västerås.

[image]

[image]

X5 221 till JVM?

av bosc, Friday, July 03, 2020, 22:52 (1364 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Jag håller med till 100%. Bra att det sparas och lag lovar härmed inför alla på forumet att bidra med minst 500:- till renoveringen (alltid något sa han...). /BoSC

X5 221 till JVM?

av Staffan Ahlborg, Saturday, July 04, 2020, 16:06 (1364 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Notera hållaren på instrumentpanelen för en egna klockan - fickuret.

X5 221 till JVM?

av Pelle i Västerås, Friday, July 03, 2020, 23:05 (1364 dagar sedan) @ HP

Det finns en extra ändvagn med för mig okänt individnummer. Jag personligen har växlat den delen till SKÅJ:s tåg i samband med tågets dag i Västerås. On det är en saknad del till det befintliga tåget, eller en extra vagn vet jag ej idag, men den kom från ABB och hämtads vid lokfabriken i västerås Norra.
Kan det vara en del i projetket innan X2000 ???

X5 221 till JVM?

av HP, Saturday, July 04, 2020, 00:04 (1364 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Det finns en extra ändvagn med för mig okänt individnummer. Jag personligen har växlat den delen till SKÅJ:s tåg i samband med tågets dag i Västerås. On det är en saknad del till det befintliga tåget, eller en extra vagn vet jag ej idag, men den kom från ABB och hämtads vid lokfabriken i västerås Norra.
Kan det vara en del i projetket innan X2000 ???

Den ändvagnen har tyvärr brunnit upp för några år sedan./HP

X5 221 till JVM?

av lars t, Saturday, July 04, 2020, 11:35 (1364 dagar sedan) @ HP

Är värd att bevara, liksom GDG expressen hade varit det.
Lars

X5 221 till JVM- det finaste man hade

av Stefan Olsson, Saturday, July 04, 2020, 15:23 (1364 dagar sedan) @ HP

Vid städning flöt denna broschyr upp som passar i detta sammanhang. Det gällde att visa upp det bästa man hade. Broshyrnumret är 553029, är det möjligen så att den är från 1955, men innan Ra-loken kommit?

[image]

Notabelt bland anställningsvillkoren var: a)Svenskt medborgarskap. Inga spioner som la pussel här inte!

X5 221 till JVM- det finaste man hade

av Gurra-Nisse, Saturday, July 04, 2020, 18:25 (1363 dagar sedan) @ Stefan Olsson

"...transportyrkena, spännande och omväxlande. Häpp!

X5 i Portugal

av Niklas Bygdestam, Saturday, July 04, 2020, 19:05 (1363 dagar sedan) @ HP

Jag har redan nämnt detta i Postvagnen. Men jag tycker att det även bör nämnas här.

Det finns en rolig sak om X5. I Portugal finns det ett antal motorvagnar som faktiskt ser ut som X5. De har också släktskap då det var till Sverige som portugiserna vände sig till när de skulle tas fram. Men en viktig skillnad med de portugisiska motorvagnarna. De är dieselmotorvagnar. Men fronten är egentligen densamma liksom sidorna. Vagnskorgen har samma formspråk.

De finns i Portugal både för bredspår och smalspår. Då normalspår däremot saknas i Portugal så finns dessa givetvis inte som normalspåriga.

Så i normalspårsutförande har dessa bara funnits i Sverige i form av just X5 :-)

X5 221 till JVM?

av Wk, Sunday, July 05, 2020, 13:06 (1363 dagar sedan) @ HP

Nu har jag varit med länge nog för att minnas en del äldre synpunkter med hänsyn till bevarande.
I begynnelsen var utgångspunkten att bevara representativa fordon från respektive epok. Frågan är så - kan X5 betraktas som representativ? Om vi ser till SJ och vad som framkom under 1940-talet har vi i princip ellok F, Mg, de stora H-typerna och eventuellt ånglok E10.

Med hänsyn till X5 måste det nog betraktas lite grann som ett experiment, som man först långt senare gick vidare med. Därför är min grundinställning:

a) Undersök hur mycket arbete/kostnader som erfordras för att stoppa fortsatt förfall, och i princip kunna ställa undan det i 5-20 år utan att det är i avsevärt sämre skick till den tiden.
Är redan denna kostnad 'för hög', kan man nog lika gärna ge upp ganska omgående.
b) Därefter - vad skall till för att få ett respektabelt statiskt utställningsföremål - d.v.s. utvändigt och invändigt ok, men all icke-nödvändig elektrisk och mekanisk utrustning i icke-renoverat skick.
c) Körbart? Tja, ett glänsande gul-orange Xoa5 skulle nog vara en syn att se, men vi måste komma ihåg, att de sista X5 i trafik stort sett kördes i botten innan de avställdes - det finns rikliga rapporter om den sista tiden i gamla nummer av 'Ånghwisslan'.
X5 borde dock vara uppbyggd av det vi idag kallar taditionell teknik, som i varje fall i teorin borde kunna avkodas och om nödvändigt replikeras - om kompetenserna därför fortsatt existerar? Men det blir sannolikt en mycket dyr renovering... ingenting är omöjigt om bara viljan och pengarna finns (crowdfunding, etc)...
Men i varje fall jag skulle nog personligen hellre lämna bidrag till en crowdfunding för att återställa/nytillverka delar till att göra A 1001 körbar igen.

X5 221 till JVM?

av Björn Arvidsson, Sunday, July 05, 2020, 14:01 (1363 dagar sedan) @ Wk

Nu har jag varit med länge nog för att minnas en del äldre synpunkter med hänsyn till bevarande.
I begynnelsen var utgångspunkten att bevara representativa fordon från respektive epok. Frågan är så - kan X5 betraktas som representativ? Om vi ser till SJ och vad som framkom under 1940-talet har vi i princip ellok F, Mg, de stora H-typerna och eventuellt ånglok E10.

Med hänsyn till X5 måste det nog betraktas lite grann som ett experiment, som man först långt senare gick vidare med. Därför är min grundinställning:

a) Undersök hur mycket arbete/kostnader som erfordras för att stoppa fortsatt förfall, och i princip kunna ställa undan det i 5-20 år utan att det är i avsevärt sämre skick till den tiden.
Är redan denna kostnad 'för hög', kan man nog lika gärna ge upp ganska omgående.
b) Därefter - vad skall till för att få ett respektabelt statiskt utställningsföremål - d.v.s. utvändigt och invändigt ok, men all icke-nödvändig elektrisk och mekanisk utrustning i icke-renoverat skick.
c) Körbart? Tja, ett glänsande gul-orange Xoa5 skulle nog vara en syn att se, men vi måste komma ihåg, att de sista X5 i trafik stort sett kördes i botten innan de avställdes - det finns rikliga rapporter om den sista tiden i gamla nummer av 'Ånghwisslan'.
X5 borde dock vara uppbyggd av det vi idag kallar taditionell teknik, som i varje fall i teorin borde kunna avkodas och om nödvändigt replikeras - om kompetenserna därför fortsatt existerar? Men det blir sannolikt en mycket dyr renovering... ingenting är omöjigt om bara viljan och pengarna finns (crowdfunding, etc)...
Men i varje fall jag skulle nog personligen hellre lämna bidrag till en crowdfunding för att återställa/nytillverka delar till att göra A 1001 körbar igen.

Vad ska anses vara representativt då? Det är tackvare det synsättet som det finns väldigt få boggievagnar med träkorg bevarade. Efter som man ansåg att en BCo7 representerade vagnar från den tiden, det är även många andra fordon som inte blivit bevarade tack .vare det synsättet.
Visst är X5 representativt även om det ibte vart byggt så många. Men det var SJs första expresståg.

X5 221 till JVM? Kan vi bevara allt?

av Leif B, Sunday, July 05, 2020, 14:01 (1363 dagar sedan) @ Wk

Nu har jag varit med länge nog för att minnas en del äldre synpunkter med hänsyn till bevarande.
I begynnelsen var utgångspunkten att bevara representativa fordon från respektive epok. Frågan är så - kan X5 betraktas som representativ? Om vi ser till SJ och vad som framkom under 1940-talet har vi i princip ellok F, Mg, de stora H-typerna och eventuellt ånglok E10.

Med hänsyn till X5 måste det nog betraktas lite grann som ett experiment, som man först långt senare gick vidare med. Därför är min grundinställning:

a) Undersök hur mycket arbete/kostnader som erfordras för att stoppa fortsatt förfall, och i princip kunna ställa undan det i 5-20 år utan att det är i avsevärt sämre skick till den tiden.
Är redan denna kostnad 'för hög', kan man nog lika gärna ge upp ganska omgående.
b) Därefter - vad skall till för att få ett respektabelt statiskt utställningsföremål - d.v.s. utvändigt och invändigt ok, men all icke-nödvändig elektrisk och mekanisk utrustning i icke-renoverat skick.
c) Körbart? Tja, ett glänsande gul-orange Xoa5 skulle nog vara en syn att se, men vi måste komma ihåg, att de sista X5 i trafik stort sett kördes i botten innan de avställdes - det finns rikliga rapporter om den sista tiden i gamla nummer av 'Ånghwisslan'.
X5 borde dock vara uppbyggd av det vi idag kallar taditionell teknik, som i varje fall i teorin borde kunna avkodas och om nödvändigt replikeras - om kompetenserna därför fortsatt existerar? Men det blir sannolikt en mycket dyr renovering... ingenting är omöjigt om bara viljan och pengarna finns (crowdfunding, etc)...
Men i varje fall jag skulle nog personligen hellre lämna bidrag till en crowdfunding för att återställa/nytillverka delar till att göra A 1001 körbar igen.

Du tar upp en viktig fråga: hur mycket kan och bör vi bevara? Det är väldigt lätt att säga "DEN måste bevaras!", men svårare att hitta pengar, arbetskraft och - viktigast inomhusuppställning. Som inte minst Xoa5-tåget visar så är uppställning utomhus INTE en långsiktig form av bevarande!

Om vi börjar med att räkna över de lokaler som "vi" disponerar. (Vilka är "vi"? I det här fallet menar jag alla vi som tycker att det är viktigt att bevara järnvägsfordon disponerar på ett eller annat sätt, d v s på SJVM, andra museer och föreningarna.) Vad står där inne idag?

Och framförallt, vad står utomhus (och mer eller mindre långsamt återgår till mull och järnoxid)? Vad av det som står utomhus är MER värdefullt och något som står under tak - och bör knuffa ut detta?

Kan man inte bygga/köpa/hyra fler hus då? Jo, i viss mån men resurserna i branschen är små och räcker bara till en liten bråkdel av det vi önskar oss. Finns det något annat land som - per capita - har så många meter gamla järnvägsfordon stående utomhus i väntan .... ?

Och till vad ska vi använda våra resurser? Bygga fler hus att ställa upp "vrak" i. Förbättra de hus vi har med uppvärmning/avfuktning? Bygga bättre verkstäder för upprustning och underhålla? Till renovering av fordonen? Banunderhåll?

Javisst, kan man tänka sig att vi kan öka inkomsterna (summan av statliga och kommunala bidrag, biljettintäkter, kaffe- och matförsäljning, privat sponsring, medlemsavgifter etc) på olika sätt - säg till det dubbla. Men även det kommer bara att räcka till en bråkdel av det vi ÖNSKAR oss.

Så hur väljer vi? För ett tag sedan gjordes bevarandeplaner i olika form och på olika håll, men delvis samordnat. Jag hade trott att man då skulle ta tag i denna svåra och obehagliga fråga, men i stort sett tycker jag man samlade ihop alla skäl för att bevara vart och ett av de fordon som finns i samlingarna idag. (Är jag orättvis nu?) Inte att säga "den här hälften behåller vi, den här skrotar vi".

X5 221 till JVM? Kan vi bevara allt?

av Björn Arvidsson, Sunday, July 05, 2020, 14:24 (1363 dagar sedan) @ Leif B

Nu har jag varit med länge nog för att minnas en del äldre synpunkter med hänsyn till bevarande.
I begynnelsen var utgångspunkten att bevara representativa fordon från respektive epok. Frågan är så - kan X5 betraktas som representativ? Om vi ser till SJ och vad som framkom under 1940-talet har vi i princip ellok F, Mg, de stora H-typerna och eventuellt ånglok E10.

Med hänsyn till X5 måste det nog betraktas lite grann som ett experiment, som man först långt senare gick vidare med. Därför är min grundinställning:

a) Undersök hur mycket arbete/kostnader som erfordras för att stoppa fortsatt förfall, och i princip kunna ställa undan det i 5-20 år utan att det är i avsevärt sämre skick till den tiden.
Är redan denna kostnad 'för hög', kan man nog lika gärna ge upp ganska omgående.
b) Därefter - vad skall till för att få ett respektabelt statiskt utställningsföremål - d.v.s. utvändigt och invändigt ok, men all icke-nödvändig elektrisk och mekanisk utrustning i icke-renoverat skick.
c) Körbart? Tja, ett glänsande gul-orange Xoa5 skulle nog vara en syn att se, men vi måste komma ihåg, att de sista X5 i trafik stort sett kördes i botten innan de avställdes - det finns rikliga rapporter om den sista tiden i gamla nummer av 'Ånghwisslan'.
X5 borde dock vara uppbyggd av det vi idag kallar taditionell teknik, som i varje fall i teorin borde kunna avkodas och om nödvändigt replikeras - om kompetenserna därför fortsatt existerar? Men det blir sannolikt en mycket dyr renovering... ingenting är omöjigt om bara viljan och pengarna finns (crowdfunding, etc)...
Men i varje fall jag skulle nog personligen hellre lämna bidrag till en crowdfunding för att återställa/nytillverka delar till att göra A 1001 körbar igen.


Du tar upp en viktig fråga: hur mycket kan och bör vi bevara? Det är väldigt lätt att säga "DEN måste bevaras!", men svårare att hitta pengar, arbetskraft och - viktigast inomhusuppställning. Som inte minst Xoa5-tåget visar så är uppställning utomhus INTE en långsiktig form av bevarande!

Om vi börjar med att räkna över de lokaler som "vi" disponerar. (Vilka är "vi"? I det här fallet menar jag alla vi som tycker att det är viktigt att bevara järnvägsfordon disponerar på ett eller annat sätt, d v s på SJVM, andra museer och föreningarna.) Vad står där inne idag?

Och framförallt, vad står utomhus (och mer eller mindre långsamt återgår till mull och järnoxid)? Vad av det som står utomhus är MER värdefullt och något som står under tak - och bör knuffa ut detta?

Kan man inte bygga/köpa/hyra fler hus då? Jo, i viss mån men resurserna i branschen är små och räcker bara till en liten bråkdel av det vi önskar oss. Finns det något annat land som - per capita - har så många meter gamla järnvägsfordon stående utomhus i väntan .... ?

Och till vad ska vi använda våra resurser? Bygga fler hus att ställa upp "vrak" i. Förbättra de hus vi har med uppvärmning/avfuktning? Bygga bättre verkstäder för upprustning och underhålla? Till renovering av fordonen? Banunderhåll?

Javisst, kan man tänka sig att vi kan öka inkomsterna (summan av statliga och kommunala bidrag, biljettintäkter, kaffe- och matförsäljning, privat sponsring, medlemsavgifter etc) på olika sätt - säg till det dubbla. Men även det kommer bara att räcka till en bråkdel av det vi ÖNSKAR oss.

Så hur väljer vi? För ett tag sedan gjordes bevarandeplaner i olika form och på olika håll, men delvis samordnat. Jag hade trott att man då skulle ta tag i denna svåra och obehagliga fråga, men i stort sett tycker jag man samlade ihop alla skäl för att bevara vart och ett av de fordon som finns i samlingarna idag. (Är jag orättvis nu?) Inte att säga "den här hälften behåller vi, den här skrotar vi".

Om det är Bevarandeplan för järnvägsfordon som kom ut 2004 så har en del fordon som finns med i den skrotats av olika anledningar.
Sedan är det lätt att sitta hemma i fåtöljen att tycka att si och så mycket fordon ska skrotas. De flesta föreningarna idag har en plan för sina fordon och hur deras fordonspark ska vara. En del av de fordon som står är sparade för att donera delar till andra fordon, och ofta är det bättre att de sitter kvar än att de ligger i nått förråd, där det finns risk för att någon får för sig att det inte är nått att ha och kastar det, sånt har tyvärr hänt allt för ofta.

X5 221 till JVM? Kan vi bevara allt? Xoa5 eller A-lok?

av Leif B, Sunday, July 05, 2020, 14:26 (1363 dagar sedan) @ Leif B

Med ovanstående sagt, så säger jag ju att det är relevant och nödvändigt att ställa fordon mot fordon.

WK gör en intressant jämförelse genom att ställa 00-talets expresstågslok mot 40-talets expresstågsmotorvagnar. Vilket är mest representativt?

Båda fick en kort blomstringstid i den expresstågstjänst de vara tänkta för. I båda fallen var de så framgångsrika att de skapade en efterfrågan som de inte hade kapacitet att klara av. A-loken hade svårt att hitta andra uppgifter som de var lämpade för. De allra flesta A-loken skrotades efter ca 30 år, men jag tror att under hela mellankrigstiden hade de rätt lite att göra och en hel del stod avställda långa tider. Rätt?

Xoa5 och Xoa8 däremot användes länge i regionaltågsstjänst som de i varje fall fungerade hyggligt i. De blev knappt 40 år, men var då aktiva hela tiden.

Så ska jag gå på "representativitet" skulle välja ett B-lok och Xoa5.

Ett annat sätt att sortera och prioritera är mera tekniskt. Säg att vi kan bevara 10 ånglok, 10 ellok, 10 diesellok, 10 motorvagnar..... Eller utifrån resursbehov: kanske 200 meter ånglok, 200 m ellok, 200 meter motorvagnar ... ?

Om vi då ställer Xoa5 mot andra motorvagnar, så blir det mot främst Xoa7, Yoa2, Yoa104, Yoa202 och X1 (och om vi tänker framåt kanske även X10-familjen och Regina). Med mina ögon är såväl Xoa5, Xoa7 och X1 värdiga representanter för viktiga utvecklingssteg vid den svenska Järnvägen och som dessutom haft påtaglig betydelse i många människors liv.

Xoa5 får väl säga representerar även Xoa8
Xoa7 även Xoa3 och Xoa4
Kan X1 även representera hela X10-familjen? Eller kan en X10-variant även representera X1?

Klara vi - och i synnerhet SJVM - att bevara och sköta om alla tre? Vilken/vilka kan man hålla driftsdugliga? Vilken bör bevaras så orörd som möjligt i stillastående skick?

/funderar
Leif

X5 221 till JVM? Kan vi bevara allt? Xoa5 eller A-lok?

av Niklas Bygdestam, Sunday, July 05, 2020, 18:14 (1362 dagar sedan) @ Leif B

Kan X1 även representera hela X10-familjen? Eller kan en X10-variant även representera X1?


Nej, X1 kan nog inte sägas även representera X10-14. Det är för olika generationer, även om likheter helt klart finns.

Däremot är det frågan om hur man gör vid bevarandet av X10-14. Drömmen för många här är givetvis att det skulle ha bevarats varje sort, dvs X10, X11, X12 och X14. X13 levererades aldrig. Och vissa vill nog dessutom att "deras version" av dessa också sparas. Så folk från Stockholm vill nog bevara dessa i SL-version, medan skåningar vill bevara dessa i skånskt Pågatågsutförande osv. Och att bevara allt det där får ses som så gott som omöjligt. Här får man mest vara glad om man sparar på X10-14 i alla fall, vilket jag hoppas man gör en dag.

Ska de sparas i de olika länsfärger de haft så är det en fråga som får tas upp mer lokalt. Jag kan tänka mig att SL, Spårvägsmuseum eller andra parter i SL-området kan vara angelägna om att ta hand om en X10 i SL-lack. Och det är inte omöjligt att detta också sker. Om någon i Skåne vill ställa ut en X11 i skånsk lila färg och har en plats för detta någonstans så kan nog även det ordnas. Men som sagt var, ska det bli på det viset för de höra av sig lokalt, och där tror jag intresset kan vara väldigt ojämnt. Så jag tror t ex att X10 som bevaras i original UL-design för Upptåget är att glömma dessvärre, även om jag som bor i Uppsala hade tyckt att det hade varit väldigt roligt.

Men som sagt var, jag tror vi måste vara realistiska här. Ett eller två tågsätt av typen X10-14 tror jag man bör sikta in sig på. Men ska det bli mer, ja då får det bli efter lokala initiativ.

X5 221 till JVM?

av mormorsgruvan, Sunday, July 05, 2020, 16:31 (1363 dagar sedan) @ Wk

Frågor till Wk

Varför vill Du ha A-loket i kördugligt tillstånd ? Den är väl vacker som det är !
Vad menar Du med att Xoa5 är körda i botten ? Hur många kilometer har det gått sedan senaste motorrevisionen ? Hur är hjulringarna ? Lindningsomkopplaren ?

X5 221 till JVM?

av Stig Lagergren, Sunday, July 05, 2020, 16:05 (1363 dagar sedan) @ HP

Kanske visat den förut men på den här bilden syns 221 t.v. och 216 t.h. i Herrljunga 5 sept. 1985. 221 i tåg 1821 till Borås och 216 i 1830 till Uddevalla. Har tyvärr ingen färgbild på gamla målningen men vore tacksam om någon ville visa en sådan.[image]

X5 221 till JVM?

av K Lemming, Sunday, July 05, 2020, 16:51 (1363 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Kanske visat den förut men på den här bilden syns 221 t.v. och 216 t.h. i Herrljunga 5 sept. 1985. 221 i tåg 1821 till Borås och 216 i 1830 till Uddevalla. Har tyvärr ingen färgbild på gamla målningen men vore tacksam om någon ville visa en sådan.[image]

Härlig bild. Enda färgbild på orginalfärgschemat jag sett finns på omslaget till elmotorvagnsboken.

https://bokborsenlive.objects.dc-sto1.glesys.net/product/1656/5719047/5719047_1.jpg

Xoa5 originalfärg

av Stig Lagergren, Sunday, July 05, 2020, 21:11 (1362 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack. Så ska det se ut. Hoppas man får uppleva det utseendet igen.
Mycket fin sommarbild.