Saknade delar till E 937 (Järnväg allmänt)

av skogstoken, Saturday, July 04, 2020, 10:49 (1391 dagar sedan)

Igår var jag i Målerås där E 937 står uppställd. Loket verkar vara ganska komplett både invändigt och utvändigt, dock har rosten fått fäste i bland annat pannklädseln.
När jag låg i sängen hemma på kvällen slog det mig att loket står nedkopplat men vevstakar med mera finns inte där vid loket.
Jag undrar nu om någon vet var dessa saknade lokdelar har hamnat?

Vid närmare eftertanke så tror jag att även rosterstavarna saknades

Saknade delar till E 937

av Anders Sandgren, Saturday, July 04, 2020, 12:14 (1391 dagar sedan) @ skogstoken

Om loket var utdömt och tänkt att sluta sina dagar som parklok kan ju delarna ha tagits bort och antingen räddats som reservdelar till andra lok eller skrotats.
Vevstakar, excenterstång mm kan ibland läggas ovanpå tendern och där kan de vara svårare att hitta.

Saknade delar till E 937

av skogstoken, Saturday, July 04, 2020, 12:29 (1391 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag såg inte dessa delar på tendern men den var delvis täckt av en presenning, så det är inte omöjligt att de ligger där, jag tror dock snarare att delarna blivit plockade som reservdelar.

Saknade delar till E 937

av ak44, Saturday, July 04, 2020, 18:58 (1391 dagar sedan) @ skogstoken

Jag bor i "grannbyn" till Målerås. Det finns en hembygdsförening i någon form som på något vis är inblandad i loket och vagnen. Och som jag har uppfattat det, även har intresse i det gamla stationshuset, som är bebott.
Jag har inga närmare uppgifter men försök Googla på Målerås och järnvägen eller några snarlika kombinationer. Och jag känner ingen i Målerås.