Y 7 1256 som ombyggts för (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, July 04, 2020, 13:27 (1391 dagar sedan)

svänghjulsdrift visar Curt Fredén en bild på i TÅG nr 3 1985. Tyvärr bara en bild på vagnen tagen i Kristinehamn den 17 de februari. Vem vet mer om detta och hur det utföll?

Y 7 1256 som ombyggts för

av Anders Sandgren, Saturday, July 04, 2020, 14:40 (1391 dagar sedan) @ Sune Nylén

svänghjulsdrift visar Curt Fredén en bild på i TÅG nr 3 1985. Tyvärr bara en bild på vagnen tagen i Kristinehamn den 17 de februari. Vem vet mer om detta och hur det utföll?

SL provade på 80-talet olika tekniker för att ta hand om bromsenergin och använda den för drivning, bl.a tryckackumulator och svänghjul. Svänghjulsbussarna hade litet problem med gyroeffekten som gjorde dem svårsvängda, men på en rälsbuss borde problemet vara mindre.

Y 7 1256 som ombyggts för

av tobbe, Saturday, July 04, 2020, 20:57 (1390 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag tror mig minnas att jag observerat denna Y-buss på Öxnered station någongång under 1970-talet på stickspåret hö sida mot Uddevalla d.v.s. banverkets kurviga uppställningsspår tillsammans med en lokomotor av Z43/49-typ med aggregat för ATC dikesgrävning. Vill minnas att dessa stod en längre tid och sågs vid ett flertal tillfällen. Stationen var ännu bevakad och inte ombyggd o de båda spårkorsen var fortfarande i bruk.;-) ;-) ;-)
tobbe

Y 7 1256 som ombyggts för

av Pelle Björkman, Sunday, July 05, 2020, 09:43 (1390 dagar sedan) @ Sune Nylén

svänghjulsdrift visar Curt Fredén en bild på i TÅG nr 3 1985. Tyvärr bara en bild på vagnen tagen i Kristinehamn den 17 de februari. Vem vet mer om detta och hur det utföll?

Var inte Flygmotor i Trollhättan aktiva i denna utveckling?

Y 7 1256 som ombyggts för

av Jonny Saljefeldt, Sunday, July 05, 2020, 10:54 (1390 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Var inte Flygmotor i Trollhättan aktiva i denna utveckling?

Det stämmer, se denna tidigare tråd.

Y 7 1256 som ombyggts för

av Stig Lagergren, Sunday, July 05, 2020, 15:32 (1389 dagar sedan) @ Sune Nylén

svänghjulsdrift visar Curt Fredén en bild på i TÅG nr 3 1985. Tyvärr bara en bild på vagnen tagen i Kristinehamn den 17 de februari. Vem vet mer om detta och hur det utföll?

Här är en bild på 1247. Har ingen på 1256. Bilden tagen i Gävle 4 oktober 1986. Det syns inga yttre skillnader mot en vanlig Y7 men den kanske var återställd. Finns den bevarad?
[image]


Skickar med en bild på HP 1 (X9 137 - UB9 2301 - X9 138) också den tagen i Gävle men 7 juni 1981. 2301 är väl skrotad.
[image]

Y 7 1256 som ombyggts för

av Jonny Saljefeldt, Sunday, July 05, 2020, 18:16 (1389 dagar sedan) @ Stig Lagergren

2301 är väl skrotad.

Ja.

Y 7 1256 som ombyggts för

av Ola Almquist, Sunday, July 05, 2020, 18:17 (1389 dagar sedan) @ Stig Lagergren

svänghjulsdrift visar Curt Fredén en bild på i TÅG nr 3 1985. Tyvärr bara en bild på vagnen tagen i Kristinehamn den 17 de februari. Vem vet mer om detta och hur det utföll?


Här är en bild på 1247. Har ingen på 1256. Bilden tagen i Gävle 4 oktober 1986. Det syns inga yttre skillnader mot en vanlig Y7 men den kanske var återställd. Finns den bevarad?
[image]


Skickar med en bild på HP 1 (X9 137 - UB9 2301 - X9 138) också den tagen i Gävle men 7 juni 1981. 2301 är väl skrotad.
[image]

Nu hittade jag avsnittet på sidan 128 i Svenska rälsbussar. På 1247 var inte ombyggnaden så omfattande. Vad jag minns var de synliga skillnaderna att den hade ny motorhuv och displayer i hytten som visade felmeddelanden. Den skrotades 1999. 1256 fick ny motor och svänghjulet. Man fick det dock inte p.g.a. datatekniska brister få svänghjulstekniken att fungera tillfredsställande varför det monterades ur innan fordonet sattes i trafik i Kristinehamn. Det hade fått något hyttfönster igensatt.

/Ola

Y 7 1256 som ombyggts för - Bild 1986

av Gunnar D, Thursday, September 10, 2020, 11:50 (1323 dagar sedan) @ Sune Nylén

[image]

Den provombyggda Y7 1256 ses här vid Långbron i maj 1986.

Mvh Gunnar