Film och bilder m.m. Ölands järnvägar (Historiskt material)

av ak44, Sunday, July 05, 2020, 22:44 (1390 dagar sedan)

Är det OK att lägga in ett tips som jag hittade på nätet?

"Föreningen Södra Ölands Järnväg visa bild o film om nu inte Coronan stoppar oss. Vi kommer visa 2 timmar med bildspel och filmer från den öländska järnvägen och vi visar även osett material. Plats Skansenskolans aula i Mörbylånga. Dörrarna öppnas 14:30 och du kan kliva ombord under ett bildspel fram till klockan 15:00 då dörrarna stängs och vi avgår från Ottenby"

Jag försäkrar, jag har inte något som helst ekonomiskt intresse eller andra fördelar av detta. Jag bara vidarebefordrar en uppgift som jag hittade på internet.

ak44

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Granis, Monday, July 06, 2020, 08:45 (1389 dagar sedan) @ ak44

Är "Föreningen Södra Ölands Järnväg" desamma som Föreningen Ölands Järnväg, eller finns det flera? Jag hittar i varje fall inget om denna aktivitet på länkad hemsida...


/ L G

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Jonny Saljefeldt, Monday, July 06, 2020, 10:30 (1389 dagar sedan) @ Granis

Är "Föreningen Södra Ölands Järnväg" desamma som Föreningen Ölands Järnväg, eller finns det flera? Jag hittar i varje fall inget om denna aktivitet på länkad hemsida...


/ L G

Information finns på Facebook. (Filmvisningen äger rum den 31 oktober 2020.)

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Anders Svensson, Monday, July 06, 2020, 10:54 (1389 dagar sedan) @ Granis

Är "Föreningen Södra Ölands Järnväg" desamma som Föreningen Ölands Järnväg, eller finns det flera? Jag hittar i varje fall inget om denna aktivitet på länkad hemsida...


/ L G

Utav länkade Facebook-sidor att döma verkar detta vara en ny förening som bildats i år. Men inriktningen tycks vara likartad som FÖJ:s med bl a att återkapa en bit öländsk järnväg med utgångspunkt från samma station som FÖJ startat på, Torngård. Eftersom FÖJ avstod deltagande i Tågsommar i år och jag då fick känslan att man var på väg "utför" kan detta vara en "arvtagare"... //Anders, JInF/Tågsommar

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Ulf Broman, Tuesday, July 14, 2020, 15:58 (1381 dagar sedan) @ Anders Svensson

Är "Föreningen Södra Ölands Järnväg" desamma som Föreningen Ölands Järnväg, eller finns det flera? Jag hittar i varje fall inget om denna aktivitet på länkad hemsida...
/ L G


Utav länkade Facebook-sidor att döma verkar detta vara en ny förening som bildats i år. Men inriktningen tycks vara likartad som FÖJ:s med bl a att återkapa en bit öländsk järnväg med utgångspunkt från samma station som FÖJ startat på, Torngård. Eftersom FÖJ avstod deltagande i Tågsommar i år och jag då fick känslan att man var på väg "utför" kan detta vara en "arvtagare"... //Anders, JInF/Tågsommar

Jag vet inget mer än jag kan läsa på Internet och Facebook, men FÖJ skall ha årsmöte 1 augusti, och har lagt ut info på Facebook om det de senaste dagarna, så SÖJ verkar inte ha uppstått för att FÖJ lagt ned sig (eller avsomnat helt).

Men jag undrar förstås varför två föreningar med så liknande intressen finns och som nämnts bägge vill göra saker runt Torngård. Kanske grupperingar med olika önskemål om prioritering eller inriktning?

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Anders Svensson, Tuesday, July 14, 2020, 21:34 (1381 dagar sedan) @ Ulf Broman

Nu har jag ringt och pratat med två av personerna bakom SÖJ och förstår nu hur det hänger ihop. FÖJ har börjat intressera sig för att i stället ha verksamhet kring Borgholm och ska vid sitt ovan nämnda årsmöte 1 augusti ta ställning till om man vill fortsätta verksamhet (också) i Torngård eller ej. Om FÖJ _inte_ vill fortsätta i Torngård är SÖJ intresserad av att ta över den verksamheten - det är i realiteten flera av de som nu är engagerade i SÖJ som har byggt spår m m i Torngård, då i FÖJ:s regi... //Anders, JInF/Tågsommar

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av Granis, Tuesday, July 14, 2020, 22:09 (1381 dagar sedan) @ Anders Svensson

Det låter ju positivt, eller i varje fall inte ”direkt negativt” eller nåt sånt. Uppdelning (en lindrigare variant av splittring) brukar dock aldrig vara nåt positivt, framförallt inte för en liten och rätt nystartad verksamhet, men det verkar då inte som själva verksamheten i Torngård är hotad. Något man annars kunde frukta med tanke på att stationen där väl är privatägd och inte i föreningens ”direkta ägo”, eller nåt sånt.

Jämför med vad som hände KVBJ-föreningen när arvtagarna till föreningens dåvarande ordförande som ägde stationshuset i Hovmansbygd ville ha ut sitt arv efter dennes frånfälle och föreningen inte kunde lösa ut dom. Så huset såldes till utomstående (som i o f s enligt uppgift blev medlemmar i föreningen -men ändå).

Kanske är det en del av medlemmerna som är ”mer praktiskt” inriktade och vill fortsätta med att bygga upp en ”skala 1:1-anläggning” i Torngård, på sikt nån sorts ”minimuseibana” á la KUJmf eller just KVBJ, medan andra vlll ha nån mer mötes/ förevisningsorienterad verksamhet kring nån tätort (som väl Torngård inte är direkt)? Nu tycker man väl att det ena inte borde utesluta det andra, men vi får väl se. Kanske redan under nästa månad?


/ L G

Film och bilder m.m. Ölands järnvägar

av HenkeÖJG, Thursday, October 01, 2020, 21:09 (1302 dagar sedan) @ Granis

När det gäller filmen som vi tänkte visa den 31/10 så är det evenemanget inställt i år p.g.a rådande pandemi.
Planen just nu är att visa filmen den 30/9 2021 och då är det 60år sedan järnvägen lades ner på Öland.
Vi finns än så länge bara på Facebook. Återkommer när vi har en hemsida
Mvh Henrik Rydberg Ordf. Föreningen Södra Ölands Järnväg