Känningsskivor (Signaler/säkerhet)
Vad hade dessa för belysning nattetid.
av mormorsgruvan, Monday, July 06, 2020, 12:03 (1383 dagar sedan)
Vad hade dessa för belysning nattetid.
av Anders C, Monday, July 06, 2020, 21:14 (1382 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Ur Tjenstgöringsreglemente tryckt 1877, med senare infört komplement.
av mormorsgruvan, Tuesday, July 07, 2020, 13:11 (1382 dagar sedan) @ Anders C
Enligt cirkulär 927 anbringades känningsskifvan på ett 4 meter högt torn.
Den var även försedd med en elektrisk strömslutare med en kontrollapparat på expeditionen.
av Klas Blomberg, Tuesday, July 07, 2020, 14:11 (1382 dagar sedan) @ mormorsgruvan
av Harald, Tuesday, July 07, 2020, 16:20 (1382 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Det var en intressant artikel. Om sista bilden på sidan 36 står det att ingen lyckades lokalisera den. Det stämmer inte. Jag lokaliserade den till Vingåkers östra infart och skrev detta i tråden.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=130711
av mormorsgruvan, Wednesday, July 08, 2020, 14:47 (1381 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Är några sådana kända i Sverige ?
av Gunnar Lilienberg, Wednesday, July 08, 2020, 16:40 (1381 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Är det skivförsignaler vi talar om? I så fall så förekom de även på privatbanorna. Ett exemplar (Sveriges sista?) var på NBJ vid infarten till Bredsjö.
av Harald, Wednesday, July 08, 2020, 17:14 (1381 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Nej, det är inte vanliga skivförsignaler utan en föregångare till dessa. De tjänade samma ändamål, men var tekniskt utförda på ett annat sätt. Du finner mera i artikeln som Klas Blomberg länkar till.
av Gunnar Ekeving, Wednesday, July 08, 2020, 18:59 (1381 dagar sedan) @ Harald
Nej, det är inte vanliga skivförsignaler utan en föregångare till dessa. De tjänade samma ändamål, men var tekniskt utförda på ett annat sätt. Du finner mera i artikeln som Klas Blomberg länkar till.
Men för att komplicera saken så kallade SJ till en början även de vanliga mekaniska skivförsignalerna för känningsskivor.
Jag har skrivit lite om den ursprungliga typen av känningsskivor här. Det var alltså skivor som vreds av ett gångverk med lod, och utlöstes från stationen, ofta i kombination med påverkan från rälskontakter.
av Leif B, Wednesday, July 08, 2020, 22:32 (1380 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
På Rhätische Bahn användes känningsskivor ända till 1987(!), dock som huvudsignaler (infartssignaler).
F d infartssignalen till stationen Wiesen står kvar på sin plats än idag som museiföremål men är inte i funktion. Tåget är ett nostalgitåg som körs Davos-Filisur två gånger dagligen under sommarhalvåret, rekommenderas!
av Harald, Thursday, July 09, 2020, 08:34 (1380 dagar sedan) @ Leif B
På Rhätische Bahn användes känningsskivor ända till 1987(!), dock som huvudsignaler (infartssignaler).
F d infartssignalen till stationen Wiesen står kvar på sin plats än idag som museiföremål men är inte i funktion. Tåget är ett nostalgitåg som körs Davos-Filisur två gånger dagligen under sommarhalvåret, rekommenderas!
Men var det känningsskivor om det var huvudsignaler? Frågan är vad "känning" betyder i känningsskiva. Ordet har många betydelser. Jag uppfattar det som att det i "känningsskiva" betyder att den ger känning på huvudsignalen ungefär som "landkänning" när man ser land.
av Gunnar Ekeving, Thursday, July 09, 2020, 22:41 (1379 dagar sedan) @ Harald
Men var det känningsskivor om det var huvudsignaler? Frågan är vad "känning" betyder i känningsskiva. Ordet har många betydelser. Jag uppfattar det som att det i "känningsskiva" betyder att den ger känning på huvudsignalen ungefär som "landkänning" när man ser land.
Ja, så var det nog. Benämningen "känningsskiva" användes inledningsvis även om den moderna typen av mekaniskt manövrerade skivförsignaler. Signalbilderna var i stort sett de samma oavsett om skivan hade elektrisk utlösning och vreds runt en lodrät axel eller om signalen var mekanisk och vred sig runt en vågrät axel, så det var väl naturligt att behålla benämningen på signalen.
Nedan en bild på schweiziska vridskiveförsignaler (Wendescheiben) ur schweiziska järnvägarnas signalbok från 1899. Den signal som visas var nog inte av Hipp-typ, utan snarare manövrerad på mekanisk väg.
Bakåtsignalering mot stationen nattetid var ungefär som på huvudsignalerna ett avbländat litet sken ("Sternlicht" ) när försignalen indikerade att infartssignalen (das Abschlusssignal) visade "kör" ("Der Zug darf einfahren" ). Annars ett fullt (oavbländat) vitt sken.
av mormorsgruvan, Thursday, July 09, 2020, 20:19 (1379 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Fråga till jvm:
Finns känninsskivan kvar ?