Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919 (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, July 06, 2020, 13:21 (1388 dagar sedan)

[image]

Lt H J Ainsworth, 50th Co Transport Corps, at engine house at Bassens, France 15-1-19 NARA111-SC-46239

Detta är inget Perschinglok utan verkar att vara ett amerikanskt lok som ändrats för användning i Europa. Någon som kan identifiera vad för slags lok det är samt ursprunget?

Bilden hämtad på
https://www.flickr.com/photos/ssave/albums/72157696643653252

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av BD, Monday, July 06, 2020, 16:51 (1388 dagar sedan) @ BJ

Påminner en hel del med en Roco modell som kom för några år sedan.
BJ

Det är 23 år mellan fotot och till att de första S160-loken tillverkades.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av Carl-Johan, Monday, July 06, 2020, 17:20 (1388 dagar sedan) @ BD

ROCOs modell föreställer ett amerikanskt krigslok från andra världskriget typ S160.

Sammanlagt sändes över 3 500 amerikanska ånglok till krigsskådeplatser i Europa, Afrika och Asien under andra världskriget. Av de som kom till Europa hamnade de flesta först i Storbritannien. Eftersom de inte omedelbart kunde skeppas över till Kontinenten ställdes hundratals lok upp på bangårdar i Wales. Några användes i avvaktan på att skeppas över till Frankrike tillfälligt för trafik i Storbritannien.

På detta sätt överfördes 2 120 nybyggda godstågsånglok av US Army typ S160 från USA. Loken var tämligen konventionella två-cylindriga ånglok med axelföljden 1´D.

Utöver godstågsloken fördes 382 treaxliga växellok med beteckningen S100, några små diesellok och tusentals godsvagnar över från USA.

Efter kriget när uppdraget var slutfört överfördes loken till olika av kriget hårt drabbade länders järnvägsförvaltningar. 575 hamnade i Polen, 80 i Tjeckoslovakien, 484 i Ungern, 244 i Italien, 65 i Jugoslavien, 60 i Grekland, 50 i Turkiet och 30 i Österrike. Många lok tjänstgjorde långt in på 1960-talet. Några få har bevarats. Även de små S100 loken spreds efter kriget över Europa och Mellersta Östern.

Anmärkningsvärt är att inga amerikanska krigslok blev kvar i Belgien eller Frankrike. Både de belgiska (SNCB) och franska (SNCF) järnvägsförvaltningarna mottog omedelbart efter kriget ett stort antal lokomotiv som byggdes i USA och Kanada. Det var betydligt mer avancerade lok än S160. Till SNCB kom tre undra 1´D lok (SNCB Class 29). SNCF mottog över 1 300 1´D 1´ (SNCF 141 R).

Även i Storbritannien byggdes krigslok för den europeiska kontinenten. Två hamnade långt efter kriget hos SJ - litt G11.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av Anders Sandgren, Monday, July 06, 2020, 17:34 (1388 dagar sedan) @ Carl-Johan

Huvuddelen av rullande materielen från Nantucket RR med spv 914mm (3 fot) lär ha hamnat i Frankrike under ww1. Järnvägen lades ned 1917 varefter bilar tilläts på ön, de var förbjudna sedan 1900.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919. I GB?

av Leif B, Monday, July 06, 2020, 19:30 (1387 dagar sedan) @ Carl-Johan

ROCOs modell föreställer ett amerikanskt krigslok från andra världskriget typ S160.

Sammanlagt sändes över 3 500 amerikanska ånglok till krigsskådeplatser i Europa, Afrika och Asien under andra världskriget. Av de som kom till Europa hamnade de flesta först i Storbritannien. Eftersom de inte omedelbart kunde skeppas över till Kontinenten ställdes hundratals lok upp på bangårdar i Wales. Några användes i avvaktan på att skeppas över till Frankrike tillfälligt för trafik i Storbritannien.

---

Intressant! Var i Storbritannien kunde man använda lok med kontinental lastprofil?

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919. I GB?

av Richard Loe, Monday, July 06, 2020, 20:19 (1387 dagar sedan) @ Leif B

ROCOs modell föreställer ett amerikanskt krigslok från andra världskriget typ S160.

Sammanlagt sändes över 3 500 amerikanska ånglok till krigsskådeplatser i Europa, Afrika och Asien under andra världskriget. Av de som kom till Europa hamnade de flesta först i Storbritannien. Eftersom de inte omedelbart kunde skeppas över till Kontinenten ställdes hundratals lok upp på bangårdar i Wales. Några användes i avvaktan på att skeppas över till Frankrike tillfälligt för trafik i Storbritannien.

---

Intressant! Var i Storbritannien kunde man använda lok med kontinental lastprofil?

S160 är byggd till den brittiska lastprofilen.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919. I GB?

av Carl-Johan, Monday, July 06, 2020, 20:24 (1387 dagar sedan) @ Leif B

S160 loken byggdes med brittisk profil. Det var helt nödvändigt för att kunna förvara dem i Storbritannien i väntan på att skeppas över. De stod tätt packade på bangårdar i bl a Wales. Det var först mot slutet av kriget man kunde föra dem direkt från USA till Frankrike.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av BJ, Monday, July 06, 2020, 17:57 (1387 dagar sedan) @ BD

Påminner en hel del med en Roco modell som kom för några år sedan.
BJ


Det är 23 år mellan fotot och till att de första S160-loken tillverkades.

Jo. Så är det ju. Men likheten är trots skillnad i tid ganska så nära.
Kan det vara en föregångare till S160 loken?
Tittar man på bilderna i länken så ser man att det var en hel del av loktypen i bruk.
BJ

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av daniel, Monday, July 06, 2020, 18:08 (1387 dagar sedan) @ BD

Påminner en hel del med en Roco modell som kom för några år sedan.
BJ


Det är 23 år mellan fotot och till att de första S160-loken tillverkades.

Under 1:a världskriget byggdes 1500 1'D lok typ General Pershing eller Persh, för amerikanska armén. Dessa var föregångare till S159 och S160. Jag tycker att loket på bilden liknar ett Pershing-lok.

DJH har en modell av Persing-typen

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av Richard Loe, Monday, July 06, 2020, 18:33 (1387 dagar sedan) @ BD

[image]

Lt H J Ainsworth, 50th Co Transport Corps, at engine house at Bassens, France 15-1-19 NARA111-SC-46239

Detta är inget Perschinglok utan verkar att vara ett amerikanskt lok som ändrats för användning i Europa. Någon som kan identifiera vad för slags lok det är samt ursprunget?

Bilden hämtad på
https://www.flickr.com/photos/ssave/albums/72157696643653252

Detta är ett Baldwin lok, av den sk Pershing typen. Finns en tillverkningsbild av loktypen på sidan 120 av boken A History of the Baldwin Locomotive Works 1831-1920.

Loken färdigmonterades i St Nazaire, och lite drygt 1500 tillverkades mellan 1916 och 1918. Det finns 2 bevarade lok, båda i USA, och möjligen en till i Rumänien.

Ovanligt amerikanskt ånglok i Frankrike 1919

av Bertil Bengtsson, Monday, July 06, 2020, 18:40 (1387 dagar sedan) @ BD

Det ÄR ett Pershing-lok! Dom byggdes ju särskilt för användning i Europa, och levererades i ca två tusen exemplar till Frankrike. Dessutom i några hundratal till både Polen och Rumänien. Alla av Baldwin i Philadelphia, Pennsylvania USA (med några undantag, se nedan).

För Frankrike, eller till några okända mottagare, levererades 2096 lok mellan 2017 och 2019, alla av Baldwin. Det 2097. loket t.o.m. det 2246. levererades till Polen 1919-1920. De 2247 till 2296.e loken levererades till Rumänien 1920; därav var loken 2272 till 2296 levererade av MLW i Kanada (Montreal Locomotive Works - som inte hade någon som helst connection med Baldwin - däremot med konkurrenten ALCO), med ett moderniserat utförande (förhöjd hytt, exempelvis). Loken 2297 till 2321 levererades till Polen 1922 av Baldwin i ursprungligt utförande.

Ett stort antal av de polska loken införlivades i Tyska Riksbanorna under andra värdskriget. Men inte några franska eller rumänska lok.

Källa är lokhistorikern "Pjotr" (vars efternamn jag inte kommer ihåg just nu) i Lublin, Polen.
Jag har laddat ner hans tillverkningsnummer och lokdata. Det är omfattande. Sen tar jag inte ansvar för hur korrekt det är..

Not: ovanstående "loknummer" är inga riktiga "loknummer", utan helt enkelt bara en "räkning" över byggda lok!

edit: "loknummer" för MLW

Berra

Ovanligt stora skillnader i utförandet tillverkarna emellan

av BD, Monday, July 06, 2020, 19:16 (1387 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Det ÄR ett Pershing-lok! Dom byggdes ju särskilt för användning i Europa, och levererades i ca två tusen exemplar till Frankrike. Dessutom i några hundratal till både Polen och Rumänien.
Jag har tillverkningslistor (tillverkningsnummer) även om jag inte tittat på dom just nu.
Berra

Jaha, men nog är det ovanligt stora skillnader i utförandet tillverkarna emellan!

Ovanligt stora skillnader i utförandet tillverkarna emellan

av Bertil Bengtsson, Monday, July 06, 2020, 19:32 (1387 dagar sedan) @ BD

Det var bara en enda tillverkare (Baldwin).. utom några lok till Rumänien. Men under årens lopp blev det kanske ändringar i utförandet. SÅ noga har jag inte kollat detaljer.. Men ett Pershing är det! Finns inget annat lok som ser ut så... utom de av MLW byggda loken för Rumänien.
Pershings användes även av USA själva på diverse "camps" inom USA:s armé. Det finns bilder och måttskisser i, säg, "United States Army Transportation Corps Locomotives", R Tourret, Tourret Publishing; sida 26 foto mitten och sida 27 skiss upptill.
Berra

Ovanligt stora skillnader i utförandet tillverkarna emellan

av Bertil Bengtsson, Monday, July 06, 2020, 22:51 (1387 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Förutom dessa, till engelsk lastprofil byggda "Pershings", finns det samtidigt 250 av ALCO 1918 byggda 1`Dh2-lok för Frankrike. Dessa har, till skillnad från "Pershing-loken", fransk lastprofil, dvs högre pannläge och högre förarhytt.
De misstas ibland för "Pershings".
De blev ETAT 140.501-600 samt USA 151-300 : dessa senare blev (precis som de av Baldwin byggda "Pershingsloken) fördelade mellan Frankrikes olika privatbolag.
Återigen, jag har listor från "Pjotr" i Lublin...
Berra