Södersjukhuset (Byggnad)

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 22:45 (5545 dagar sedan)

I en tidigare tråd har behandlats tunnlar under Södermalm i Stockholm. Där omnämns tunneln under Sös - Södersjukhuset och tillhörande bangård under Skanstullsbron.

Fanns det inte en beredskapsstation under Sös i den tunnel som leder från Södra station till Skanstull? En station avsedd för Sös funktion som krigssjukhus?

rnd

Södersjukhuset

av Hans Wicklund, Wednesday, February 11, 2009, 22:55 (5545 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW

Södersjukhuset

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, February 11, 2009, 23:01 (5545 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Tack,

Där ser man vad en vandringshistoria kan bättras på, den "initierade" talade för mig om en "komplett" station med perronger och tågex. Och så bidde det bara en lastkaj.

rnd

Södersjukhuset

av Gunnar Ekeving, Wednesday, February 11, 2009, 23:35 (5545 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Där ser man vad en vandringshistoria kan bättras på,

... och även kring själva sjukhusets underjordiska del har det förekommit viss mytbildning. Under 1980-talet bodde jag i ett av de svängda husen mellan Årstabron och sjukhuset, och under sommaren passerade en rundtursbåt ungefär en gång i timmen. Vid passagen av min bostad hördes guiden alltid säga "och nu är vi snart vid Södersjukhuset, men ni ser bara halva sjukhuset. Det finns nämligen ett lika stort sjukhus insprängt i berget, avsett att användas i krigstid". Verkligheten är väl att det bara finns två "källarvåningar", och endast under en del av sjukhuset. Samt tidigare även någon slags förbindelse ner till dörren ut mot järnvägstunneln. Anläggningen blev ökänd sedan en patient förirrat sig ner i den underjordiska delen och hittades först flera dygn senare. Det gjordes även en långfilm om barn som under vistelse på sjukhuset utforskade bergrummen. Förbindelsen med järnvägstunneln figurerade dock inte i dessa sammanhang.

Södersjukhuset, inte så stort

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 10:46 (5545 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Där ser man vad en vandringshistoria kan bättras på,


... och även kring själva sjukhusets underjordiska del har det förekommit viss mytbildning. Under 1980-talet bodde jag i ett av de svängda husen mellan Årstabron och sjukhuset, och under sommaren passerade en rundtursbåt ungefär en gång i timmen. Vid passagen av min bostad hördes guiden alltid säga "och nu är vi snart vid Södersjukhuset, men ni ser bara halva sjukhuset. Det finns nämligen ett lika stort sjukhus insprängt i berget, avsett att användas i krigstid". Verkligheten är väl att det bara finns två "källarvåningar", och endast under en del av sjukhuset. Samt tidigare även någon slags förbindelse ner till dörren ut mot järnvägstunneln. Anläggningen blev ökänd sedan en patient förirrat sig ner i den underjordiska delen och hittades först flera dygn senare. Det gjordes även en långfilm om barn som under vistelse på sjukhuset utforskade bergrummen. Förbindelsen med järnvägstunneln figurerade dock inte i dessa sammanhang.

vad gäller sjukhuset föröker jag mig på min förklaring på http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=23618

den "stora" delen av sjukhusets undre värld ligger mot ringvägen men byggdes till största delen under det sena 80-talet med b.la ny 100 kV-matning och gasturbiner till reservkraften.

när rundtursbåtarna passerade var det som du nämner inte mycket mer än källarplan och div kulvertar, b.la en fjärrvärmekulvert från -72 mot ringvägen samt övningssjukhuset på max 400 kvm ;-)

förkunnas från horndal väl medveten om risken för rabalder, men å andra sidan så brukar det locka fram någon som vet precis hur det ligger till :-) :-)

SÖS

av BD, Thursday, February 12, 2009, 21:58 (5544 dagar sedan) @ Staffan Granath

den "stora" delen av sjukhusets undre värld ligger mot ringvägen men byggdes till största delen under det sena 80-talet med b.la ny 100 kV-matning och gasturbiner till reservkraften.

när rundtursbåtarna passerade var det som du nämner inte mycket mer än källarplan och div kulvertar, b.la en fjärrvärmekulvert från -72 mot ringvägen samt övningssjukhuset på max 400 kvm ;-)

Några gasturbiner har nog aldrig funnits på SÖS men väl en STAL radialturbin som inte varit körbar på mer än tio år. Dessutom några små dieselgeneratoraggregat.

Södersjukhuset

av Initierad, Stockholm, nånstans, Friday, February 13, 2009, 22:27 (5543 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan då berätta att en bekant till mig som har varit akutsköterska på SÖS, berättade att det är ett rätt stort sjukhus under marken som även har en underjordisk båthamn. Detta hade hon själv sett i samband med sin utbildning, idag jobbar hon inte längre som sjuksköterska p.g.a. en wiplashskada hon fick i samband med en trafikolycka.

"ingen rök utan eld"

Södersjukhuset

av Irriterad, Friday, February 13, 2009, 23:40 (5543 dagar sedan) @ Initierad

Kan då berätta att en bekant till mig som har varit akutsköterska på SÖS, berättade att det är ett rätt stort sjukhus under marken som även har en underjordisk båthamn. Detta hade hon själv sett i samband med sin utbildning, idag jobbar hon inte längre som sjuksköterska p.g.a. en wiplashskada hon fick i samband med en trafikolycka.

"ingen rök utan eld"

Hur kommer båtarna in i den underjordiska båthamnen? Eller är den bara för undervattensbåtar?

Södersjukhuset

av Anders ö, Saturday, February 14, 2009, 01:00 (5543 dagar sedan) @ Irriterad

Dax att starta vår egen "Mythbusters"?:-D

Södersjukhuset

av Niklas Biedermann @, Saturday, February 14, 2009, 09:03 (5543 dagar sedan) @ Irriterad

Kan då berätta att en bekant till mig som har varit akutsköterska på SÖS, berättade att det är ett rätt stort sjukhus under marken som även har en underjordisk båthamn. Detta hade hon själv sett i samband med sin utbildning, idag jobbar hon inte längre som sjuksköterska p.g.a. en wiplashskada hon fick i samband med en trafikolycka.

"ingen rök utan eld"


Hur kommer båtarna in i den underjordiska båthamnen? Eller är den bara för undervattensbåtar?

Den är bara för U-båtar och anläggningen är större än muskö och så finns det tunnlar (för ubåtar) till slottet och riksdagen. Och det är sant, jag har själv sett det för att min kompis farsas avlidna systers syssling hade en bekant vars frisör klippte brodern till en elektriker som hade jobbat med en lastbilschaffis som hade kört prylar när det byggde detta på 1960-talet.

Så det så :-D

Säj till om det är nåt mer ni vill veta.

Bergrumsoljelagret på SÖS är numera tömt på olja

av BD, Saturday, February 14, 2009, 09:33 (5543 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Det stora bergrummet som användes för oljelagring på vattenbädd tömdes för flera år sedan på olja.
Sedan funderades det på hur det skulle saneras men det vet jag inget om hur det nu eventuellt gjordes.
Det finns/fanns mottagningsanordningar för oljeleverans med tankbåt. De rören går/gick i bergtunnel.

Bergrumsoljelagret på SÖS är numera tömt på olja

av Niklas Biedermann @, Saturday, February 14, 2009, 09:51 (5543 dagar sedan) @ BD

Det stora bergrummet som användes för oljelagring på vattenbädd tömdes för flera år sedan på olja.
Sedan funderades det på hur det skulle saneras men det vet jag inget om hur det nu eventuellt gjordes.
Det finns/fanns mottagningsanordningar för oljeleverans med tankbåt. De rören går/gick i bergtunnel.

Antagligen är det där fröet som i någons fantasi har vuxit något extremt, det är ju inte ovanligt. Men att det fanns ett där? Å andra sidan, varför inte, det var och är ju en väldigt vanlig lagringsmetod i och med att vi har så bra berg.

/Niklas

Bergrumsoljelagret på SÖS är numera tömt på olja

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 14, 2009, 10:06 (5543 dagar sedan) @ Niklas Biedermann

Troligt, bilder från där man ror i bergrummen med olja från Nynäs har ju figurerat tidigare.
Har tanten (numera) fått gått ned där å tittat (säkert med någon obskyr baktanka från herr ledsagare) och sett ett stort rum med vätska och en roddbåt så kan man nog lätt missta sig ;-)

hur ro i olja!?

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 14:21 (5543 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Troligt, bilder från där man ror i bergrummen med olja från Nynäs har ju figurerat tidigare.

det där har jag undrat över om det är speciella båtar i dessa oljehav, olja har ju mycket annorlunda densitet än vatten :-|
(det har hänt ett allvarligt tillbud i en oljetransformator där en person höll på att drunkna då han sjönk som en sten i kyloljan, närmast som diesel i kvalitet:-P )

Har tanten (numera) fått gått ned där å tittat (säkert med någon obskyr baktanka från herr ledsagare) och sett ett stort rum med vätska och en roddbåt så kan man nog lätt missta sig ;-)

ja, en mer sensuell miljö än ett gammalt oljeförråd kan jag faktiskt inte tänka mig, att hon gick på den lätta:-|

från det oljeångeförvirrade morshyttan :-| :-) :-D

hur ro i olja!?

av Anders ö, Saturday, February 14, 2009, 14:56 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath

Troligt, bilder från där man ror i bergrummen med olja från Nynäs har ju figurerat tidigare.


det där har jag undrat över om det är speciella båtar i dessa oljehav, olja har ju mycket annorlunda densitet än vatten :-|
(det har hänt ett allvarligt tillbud i en oljetransformator där en person höll på att drunkna då han sjönk som en sten i kyloljan, närmast som diesel i kvalitet:-P )

Har tanten (numera) fått gått ned där å tittat (säkert med någon obskyr baktanka från herr ledsagare) och sett ett stort rum med vätska och en roddbåt så kan man nog lätt missta sig ;-)


ja, en mer sensuell miljö än ett gammalt oljeförråd kan jag faktiskt inte tänka mig, att hon gick på den lätta:-|

från det oljeångeförvirrade morshyttan :-| :-) :-D

Jag vet inte hur det funkar men har iaf sett vackra reklambilder från oljetunnel med roddbåt ;o))

Tja smaken är som baken...slipprigt var det nog :-P

Då är ju ångloken allt bra mycket sensuellare;-)

hur ro i olja!?

av Micke Carlsson., Saturday, February 14, 2009, 23:32 (5542 dagar sedan) @ Staffan Granath

det där har jag undrat över om det är speciella båtar i dessa oljehav, olja har ju mycket annorlunda densitet än vatten :-|
(det har hänt ett allvarligt tillbud i en oljetransformator där en person höll på att drunkna då han sjönk som en sten i kyloljan, närmast som diesel i kvalitet:-P )


Det beror på oljan det, vissa prodelukter har en densitet tyngre än vatten! Men OK, båten går säkert djupt i de flesta sorter... Nynäshamn har en bergrumskapacitet på 700.000 m3, men långt under hälften används idag.

Den bekanta bilden på roddturer i bergrum kan ju tänkas företas på grundvatten, miljön om rummet innehåller olja är ju en smula inert, för att uttrycka saken försiktigt.

Betydligt mer spännande är oljeindränkt blekjord för den som vill sätta sina snöskor på prov. Det gamla sättet att avsvavla olja innebar att blanda den med matjord, och medelst ångdriven kolvpump trycka geggan genom en fångsil så man kramade ur oljan igen. Restprodukten, svavelbemängd jord, lades i en deponi. Med åren tyckte svavlet att det kunde bli svavelsyra istället. En mycket annorlunda plats. Gummistövlar, cyklar, enstaka bilar och pistmaskiner(!) påstås förekomma - i löst form -ute på detta brunsvarta havs jordiga böljor.
Enskilda experiment med för ändamålet utvald cykel bekräftade farhågorna, men tålamod i storleksordningen två solvarv krävdes för tydligt mätbara resultat. Pistmaskinens undergång krävde dock ej mer än ett halvt månvarv.

I Nynäshamns fall fick man hurusom så mycket sprängsten över (0,7 miljoner kubikmeter, förstås ;-) ) att man undrade vad man skulle med det till. Det höll på att bli atomkraftanlägget, som senare istället hamnade i Studsvik. Det senaste budet är Norvikshamnen, Värtans eftr. Mest spännande, atomkraft till trots, torde vara växtforskningsinstitutet i dessa trakter där man försökte komma på ett sätt att frysa potatis (eller snarare, tina upp den igen). I brist på sådana lyckade resultat förutom möjligen beträffande pommes frites revolutionerade man i vart fall banantransporterna. Hur många tänker på vilket arbete det ligger bakom att fastställa den ideala banantransporttemperaturen till 14,7 grader?

För den som till äventyrs fick fatt i en roddbåt i dessa trakter fick på 80-talet akta sig så man inte satte åran i ett minerat grodmansnät när man åkte genom oljehamnen mellan terra firma och Brunnsviksholme. En fantastisk holme för övrigt, bebodd av en enorm, pälslös och ganska så sjavig hund antagligen avslängd från någon oceantanker. Mycket skygg. Inte så kry, som det såg ut.

Jag undviker medvetet att berätta om den gången pojkarna blåste upp en 2000-kubikstank till en rund boll så att den höll på att rulla i sjön, detta är trots allt inte ett oljeforum. ;-) Allvarligt talat, finns det inget forum för "urban/industrial legends" ? Varför inte dådå?

hur ro i olja!?

av Anders Ö,,,/NJM, Sunday, February 15, 2009, 00:30 (5542 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det beror på oljan det, vissa prodelukter har en densitet tyngre än vatten! Men OK, båten går säkert djupt i de flesta sorter... Nynäshamn har en bergrumskapacitet på 700.000 m3, men långt under hälften används idag.

Den bekanta bilden på roddturer i bergrum kan ju tänkas företas på grundvatten, miljön om rummet innehåller olja är ju en smula inert, för att uttrycka saken försiktigt.

ja int vet ja vad det var på bilden, det kan möe väl vart grunnvatten men bildtexten sa nått om inspektion av beredskapsförråd i Nynäshamn om minnet inte sviktar.....

Betydligt mer spännande är oljeindränkt blekjord för den som vill sätta sina snöskor på prov. Det gamla sättet att avsvavla olja innebar att blanda den med matjord, och medelst ångdriven kolvpump trycka geggan genom en fångsil så man kramade ur oljan igen. Restprodukten, svavelbemängd jord, lades i en deponi. Med åren tyckte svavlet att det kunde bli svavelsyra istället. En mycket annorlunda plats. Gummistövlar, cyklar, enstaka bilar och pistmaskiner(!) påstås förekomma - i löst form -ute på detta brunsvarta havs jordiga böljor.
Enskilda experiment med för ändamålet utvald cykel bekräftade farhågorna, men tålamod i storleksordningen två solvarv krävdes för tydligt mätbara resultat. Pistmaskinens undergång krävde dock ej mer än ett halvt månvarv.

Ä dä "bassängerna" norr om cicternerna? sas att man inte fick gå där den korta period jag va på oljan....


I Nynäshamns fall fick man hurusom så mycket sprängsten över (0,7 miljoner kubikmeter, förstås ;-) ) att man undrade vad man skulle med det till. Det höll på att bli atomkraftanlägget, som senare istället hamnade i Studsvik. Det senaste budet är Norvikshamnen, Värtans eftr. Mest spännande, atomkraft till trots, torde vara växtforskningsinstitutet i dessa trakter där man försökte komma på ett sätt att frysa potatis (eller snarare, tina upp den igen). I brist på sådana lyckade resultat förutom möjligen beträffande pommes frites revolutionerade man i vart fall banantransporterna. Hur många tänker på vilket arbete det ligger bakom att fastställa den ideala banantransporttemperaturen till 14,7 grader?

Kom inte Norvik till efter ursprängningen? Eller gjordes den under många år?
Om växtforskningsinstitutet finns många frågetecken...rykten gick om giftiga plantor å barnaätande monsterplantor...
För att inte tala om radioforskningsanstalten längre ut... där försegick skummiteter minsann men av allt detta är kanppt spåren kvar...jag minns ingen verksamhet hos växtforskningen å radioanstalten var mest tillbommad...

För den som till äventyrs fick fatt i en roddbåt i dessa trakter fick på 80-talet akta sig så man inte satte åran i ett minerat grodmansnät när man åkte genom oljehamnen mellan terra firma och Brunnsviksholme. En fantastisk holme för övrigt, bebodd av en enorm, pälslös och ganska så sjavig hund antagligen avslängd från någon oceantanker. Mycket skygg. Inte så kry, som det såg ut.

Jag undviker medvetet att berätta om den gången pojkarna blåste upp en 2000-kubikstank till en rund boll så att den höll på att rulla i sjön, detta är trots allt inte ett oljeforum. ;-) Allvarligt talat, finns det inget forum för "urban/industrial legends" ? Varför inte dådå?

Men va dan denan tystnadsplikt? nog gick väl spåren nära Globen 1 så att risken funnos att dessa arma tankvagnar skola kommit te skada??
Berätta broder berätta....

intressant!

av Staffan Granath, Sunday, February 15, 2009, 00:48 (5542 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Jag undviker medvetet att berätta om den gången pojkarna blåste upp en 2000-kubikstank till en rund boll så att den höll på att rulla i sjön, detta är trots allt inte ett oljeforum. ;-) Allvarligt talat, finns det inget forum för "urban/industrial legends" ? Varför inte dådå?


Men va dan denan tystnadsplikt? nog gick väl spåren nära Globen 1 så att risken funnos att dessa arma tankvagnar skola kommit te skada??
Berätta broder berätta....

ja, det där låter intressant och hör till järnväg samt hänt i flydda dagar, alltså hör det hit :-)

berätta nu så kanske jag avslöjar mer om hangarfartygen bredvid er tunnel :-) ;-)

från det ivrigt lyssnande morshyttan :-| :-) :-D

hur ro i olja!?

av Micke Carlsson., Sunday, February 15, 2009, 01:12 (5542 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

ja int vet ja vad det var på bilden, det kan möe väl vart grunnvatten men bildtexten sa nått om inspektion av beredskapsförråd i Nynäshamn om minnet inte sviktar.....

Kan vara frågan om en liten titt när det var nytt. Det bara slog mig att den oljan förvaras i 50-gradig temp, 70-80 när den pumpas upp, och vore det bensin istället så var det nog inte bra för lungorna...

Ä dä "bassängerna" norr om cicternerna? sas att man inte fick gå där den korta period jag va på oljan....

Jo det är säkert samma. En mytisk plats.

De som började på 60-talet berättade att det var dit decauvillejärnvägen gick. Var 4:e timme hade de fått ihop en tippvagn blekjord. Hela dagen satt en fabror på en stol ute vid randen till blekjordsfältet och väntade på den där tippvagnen. När den kom tömdes den bredvid hans stol, och så tog han en lindragen släpskopa och strök ut smeten med. Sedan satt han och väntade 4 timmar på nästa vagn...

Kom inte Norvik till efter ursprängningen? Eller gjordes den under många år?

Det går ju en väg från bommen till Norvik in till höger mot raffinaderiet. Kraftigt doserad kurva. Det är för dumprarna som körde ut all sten den vägen.
I flourdivätesulfid-fabriken (eller vad det var) hittade vi under en raid några gamla prospekt på och tidningsurklipp om en atomkraftanläggning som skulle ligga där i Norvik.

Om växtforskningsinstitutet finns många frågetecken...rykten gick om giftiga plantor å barnaätande monsterplantor...
För att inte tala om radioforskningsanstalten längre ut... där försegick skummiteter minsann men av allt detta är kanppt spåren kvar...jag minns ingen verksamhet hos växtforskningen å radioanstalten var mest tillbommad...

Udda ställen, helt klart. Radioforskningen visste jag inte ens om... :O
Aktiv radio, kanske?
Växtforskningen gjorde väl att Johnson blev bra på långfrakt av livsmedel, de var väl faktiskt först med vissa saker på de området. Men det var verkligen en plats man fick kalla kårar av även i renaste dagsljus. Det fanns en "ond" aura där... En Tjernobyl-DDR-koncentrationslägerstämning. Vad var alla de där 1½ meter höga burarna i tegel och betong till för egentligen??? Potatis? Vem bygger en potatislår stadig nog för en direktträff?

Men va dan denan tystnadsplikt? nog gick väl spåren nära Globen 1 så att risken funnos att dessa arma tankvagnar skola kommit te skada??
Berätta broder berätta....

Tja, den kunde ju rullat ditåt också... :-P Kondensvatten samlas alltid i en tom cistern. Om man då pumpar in något som är 250 grader varmt så får man ta det lite vackert. Men om kondensen samlas i en ficka under en stel kaka så får man en överraskning istället. Efter att ha fått in ca 5-10 m3 för att ljumma på tanken så öppnades en sådan ficka å de blidde snabbt en väldig massa ånga istället. En cistern är inget tryckkärl. Taket ska då brista vid tankväggen och övertrycket pysa ut, om inte svanhalsar och andra krökar räcker till för att evakuera. Taket har inte så mycket med bärande konstruktionen att göra. Men tjock soppa bildar koks av röken, och den råkade hålla ihop takplåten... Då var det cisternbotten som reste sig istället... innan den sprack. Burken reste sig drygt 1 meter upp, och när golvet sprack föll den hårt ned och åt sidan en halvmeter. Tjosan!

Sen var det ju den gången de bytte tankbotten på en 5000-kubikare uppe i "berget", det var vinter, de beställde "vanlig vägsand" att lägga under botten, och vanlig vägsand vid den årstiden är saltblandad...kom man på ett drygt halvår senare när man undrade varför en alldeles ny tankbotten läckte mer än den gamla man nyss bytt ut! Entreprenören fick en del ovett!

hur ro i olja!?

av Anders Ö,,,/NJM, Sunday, February 15, 2009, 01:31 (5542 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

ja int vet ja vad det var på bilden, det kan möe väl vart grunnvatten men bildtexten sa nått om inspektion av beredskapsförråd i Nynäshamn om minnet inte sviktar.....


Kan vara frågan om en liten titt när det var nytt. Det bara slog mig att den oljan förvaras i 50-gradig temp, 70-80 när den pumpas upp, och vore det bensin istället så var det nog inte bra för lungorna...

Jo eller så var det på grundvattnet men reportern visste som vanligt bäst ;o>)

Ä dä "bassängerna" norr om cicternerna? sas att man inte fick gå där den korta period jag va på oljan....


Jo det är säkert samma. En mytisk plats.

Mjo man ser väl rester av ett fortfarande på satellit bilderna.....


De som började på 60-talet berättade att det var dit decauvillejärnvägen gick. Var 4:e timme hade de fått ihop en tippvagn blekjord. Hela dagen satt en fabror på en stol ute vid randen till blekjordsfältet och väntade på den där tippvagnen. När den kom tömdes den bredvid hans stol, och så tog han en lindragen släpskopa och strök ut smeten med. Sedan satt han och väntade 4 timmar på nästa vagn...

Så kom vi på spåret igen då ;o)) Har du kläm på hur rallbanan gick? å hur länge den fanns kvar? o om det var handkraft? Jag har bara hört rykten..

Kom inte Norvik till efter ursprängningen? Eller gjordes den under många år?


Det går ju en väg från bommen till Norvik in till höger mot raffinaderiet. Kraftigt doserad kurva. Det är för dumprarna som körde ut all sten den vägen.
I flourdivätesulfid-fabriken (eller vad det var) hittade vi under en raid några gamla prospekt på och tidningsurklipp om en atomkraftanläggning som skulle ligga där i Norvik.

Åhaja.. man var ju aldrig där å sprang som knatte så man börjad ekanske tidigt. Minns däreomt att man fyllde ut en del norr om syraängarna när man var där på studiebesök på 70-talet...mycket grå sprängsten var det iaf..
men kärnkraftverk där har jag faktiskt aldrig hört om, var det på60-talet ?
NEXkombinatet var väl den anledning jag hörde till utfyllnaden men det var ju på 80-talet.

Om växtforskningsinstitutet finns många frågetecken...rykten gick om giftiga plantor å barnaätande monsterplantor...
För att inte tala om radioforskningsanstalten längre ut... där försegick skummiteter minsann men av allt detta är kanppt spåren kvar...jag minns ingen verksamhet hos växtforskningen å radioanstalten var mest tillbommad...


Udda ställen, helt klart. Radioforskningen visste jag inte ens om... :O
Aktiv radio, kanske?

Långvåg tror jag, 3 fetmaster med linor emellan som jag minns dem, kanske U-båts radio?

Växtforskningen gjorde väl att Johnson blev bra på långfrakt av livsmedel, de var väl faktiskt först med vissa saker på de området. Men det var verkligen en plats man fick kalla kårar av även i renaste dagsljus. Det fanns en "ond" aura där... En Tjernobyl-DDR-koncentrationslägerstämning. Vad var alla de där 1½ meter höga burarna i tegel och betong till för egentligen??? Potatis? Vem bygger en potatislår stadig nog för en direktträff?

Japp en bra liknelse..rugg var ordet, bastant 4-kantig tegelbyggnad med svarta fönster, vad månde hänt där? Nu ser jag inga rester på satellitfotot.

Men va dan denan tystnadsplikt? nog gick väl spåren nära Globen 1 så att risken funnos att dessa arma tankvagnar skola kommit te skada??
Berätta broder berätta....


Tja, den kunde ju rullat ditåt också... :-P Kondensvatten samlas alltid i en tom cistern. Om man då pumpar in något som är 250 grader varmt så får man ta det lite vackert. Men om kondensen samlas i en ficka under en stel kaka så får man en överraskning istället. Efter att ha fått in ca 5-10 m3 för att ljumma på tanken så öppnades en sådan ficka å de blidde snabbt en väldig massa ånga istället. En cistern är inget tryckkärl. Taket ska då brista vid tankväggen och övertrycket pysa ut, om inte svanhalsar och andra krökar räcker till för att evakuera. Taket har inte så mycket med bärande konstruktionen att göra. Men tjock soppa bildar koks av röken, och den råkade hålla ihop takplåten... Då var det cisternbotten som reste sig istället... innan den sprack. Burken reste sig drygt 1 meter upp, och när golvet sprack föll den hårt ned och åt sidan en halvmeter. Tjosan!

Sen var det ju den gången de bytte tankbotten på en 5000-kubikare uppe i "berget", det var vinter, de beställde "vanlig vägsand" att lägga under botten, och vanlig vägsand vid den årstiden är saltblandad...kom man på ett drygt halvår senare när man undrade varför en alldeles ny tankbotten läckte mer än den gamla man nyss bytt ut! Entreprenören fick en del ovett!

:-D Tjo vad det var livat förr :-P

hur ro i olja!?

av Micke Carlsson., Sunday, February 15, 2009, 02:13 (5542 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Så kom vi på spåret igen då ;o)) Har du kläm på hur rallbanan gick? å hur länge den fanns kvar? o om det var handkraft? Jag har bara hört rykten..

Mjo! Blekjord höll man på med i EA. Det var den stora tegelbyggnaden i slutet av A-gatan innan man var framme vid VD2. Där stod två kolvpumpar för blekningen, en renoverades medan en gick, i 4-timmarscykler. 2 man gjorde inget annat än bytte kolvringar på dessa pumpar, och samlade ihop blekjord till vagnen. Blekjordsfälten är ju "till höger" om VD2, öster om råoljeugnen. Så därimellan ska banan gått. Jag har aldrig sett minsta rest av den banan dock, jag var ju inte däruppe så mycket förrän på 2000-talet minsann! Man höll sig ju kring sitt eget eller där man visste att det fanns ett parti skitgubbe eller plump på gång, det var ju "gammalt" och "nytt", två världar. "Gamla oljan", VD1, PO2 och hamnen var "min hemtrakt".
EA var ju känt för att där var så giftigt en våning upp, byggnaden höll kvar svavelvätet. De som jobbade där fick ut en halvliter mjölk dagligen att späda ut dekokten med så länge EA gick, alltså in på 90-talets början tror jag. Snacka om placebo-effekt... Om någon maskin stannade så fick man absolut inte gå uppåt förrän det var vädrat och gasprovat, det skulle man bara veta och så var det inte mer med det. Inne i kåken regnade det döda duvor ibland, de kom in genom porten mot A-gatan, steg mot takstolarna och föll stendöda ner på golvet innan de ens hunnit landa på det takstag de siktat mot. Mysigt ställe!

Några miljöinspektörer på rundvandring i slutet av 90-talet blev tillfrågade vad de tyckte om stället. "Vi var i Khazakstan igår, där var det lite bättre än här" blev svaret. Nu är (tyvärr?) allt det gamla goda taget ur drift och det mesta rivet, men det var ett käckt ställe för inte så länge sedan... Vi skurade ju t ex alltid kontrollrummen själva på fredag. En 20-litersspann med nafta ut över golvet och så gnugga runt lite med en kvast och trasa. Medan det dunstade torrt på golvet åt vi mackor och löste korsord... Det var sällan korsordet gick ut. Undrar varför?

Värre var det faktiskt på AGESSA, de tvättade tankvagnar med varm trikloretylen, det var alltid samma kille som höll på med det. Så fort det var tomt (men inte torrt) gick han ner och kollade om det var rent. Han somnade så fort han kom innanför dörren hemma och sov tills han gick till jobbet igen, år efter år efter år.

Åhaja.. man var ju aldrig där å sprang som knatte så man börjad ekanske tidigt. Minns däreomt att man fyllde ut en del norr om syraängarna när man var där på studiebesök på 70-talet...mycket grå sprängsten var det iaf..
men kärnkraftverk där har jag faktiskt aldrig hört om, var det på60-talet ?
NEXkombinatet var väl den anledning jag hörde till utfyllnaden men det var ju på 80-talet.

Atomkraftplanerna var igång runt 59-60 tror jag, Studsvik byggdes väl runt 65?
Sedan NEX, som ju faktiskt byggdes i Polen istället. Kul ide med fjärrvärme-hetvattentransporter på järnväg till Stockholm! De fick ju inte bygga en pipeline för NIMBY. Skulle "bara" släppa ut 1-1,5 miljon ton koldioxid årligen.
Bergrummen byggdes ut kraftigt på 70-talet, och det var ju beredskapsförråd med bensin där också, avvecklades runt -90 ungefär. Mycke svinn, ingenjörerna låg och smög i buskarna på jakt efter knegare med gräsklippardunkar på nätterna. Grabbarna på kajen vann som vanligt, de tog ju emot "pluggen" när man sköt en propp med tryckluft för att tömma ledningen mellan sortbytena. Och så hade de brännvinsmonopol. Det gick så långt att någon längre upp i produktionsledet faktiskt och på allvar klagade hos arbetsgivaren över att de aldrig kom åt att handla, man borde göra en roterande lista så att alla fick billigt brännvin! Ingenjörerna låtsades i all välmening som att de inte förstod frågan...

Japp en bra liknelse..rugg var ordet, bastant 4-kantig tegelbyggnad med svarta fönster, vad månde hänt där? Nu ser jag inga rester på satellitfotot.

Nej det är helt väck nu sedan de byggde nya vägen dit ner.

hur ro i... orientering decauville

av Micke Carlsson., Sunday, February 15, 2009, 12:08 (5542 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

EA är alltså huset som skyms till 75% av den högra röda lampan... Skorstenen som lamporna sitter på är VD2:s skorsten till ugnen. Ingen bra bild tyvärr, hade man haft tur kunde det skymtat något decauville i bildens nederkant men icke. Kanske var det redan helt borta då bilden togs. I höjd ovanför rödlamporna skymtar UL1 och den övre bangården.

[image]

Lite fler bilder, tankvagn typ ASJF 50-tal vid kaj inne på "gamla oljan", som då var asfaltsidan. Polymerfabriken hette NYPEC som gjorde ett asfaltpulver som BASF gjorde magnetrullband och LP-skivor av. Var de röda och gröna bildäcken gjordes vet jag inte riktigt. Två av många felsatsningar. :-P
Nynäsmacken måste vara den (idag Shell) på Kullstaplan?

[image]

En trevlig flygbild från samma broschyr. Bangårdarna vid nummer 5 och 27.
Vid nummer 27-29 låg det ursprungliga raffet, "gamla oljan". Nästa utvecklingar var nya ångcentralen 1938 (nr 9) och VD1, 1946 tror jag,(vid 11) uppe vid f d glasbruket. När det lades ned startades glasbruket vid Nynäsgård, på NJM:s tomt.
Vid 22 startade branden 1956, varm råolja från fartyg pumpades in i tom kall cistern vintertid (mer än -20 kallt ute), nitförband sprack och cisternen vecklade ut sig som en blöt toapappersrulle. Plåtarna strök över berghällarna när cisternen rämnade och gnistor antände oljan som flödade ut över berget och ner i dalarna. Hela området mellan 21-22-23 till 15-16 brann. De nybyggda delarna vid 9-10-11 kunde dock räddas. Hela Nynäshamn evakuerades och bodde i tält vid vattenverket. Rökpelaren syntes gott och väl till Stockholm under den vecka branden rasade.

[image]

hur ro i olja!?

av if, Sunday, February 15, 2009, 12:29 (5542 dagar sedan) @ Anders Ö,,,/NJM

Anders din mystiska mast med linor tillhörde sjöfartsverket en dekka station för navigering till sjöss, alltså radiopejling det fanns ett nät runt kusten stängd för 10-15 år sedan när GPS kom.
Kommer du ihåg alla färgglada däck i mitten av 70talet blå och röda slitbanor
som rullade omkring på bilar i Nynäs vad varde? det fanns annat en potatis de höll på med.

hur ro i olja!?

av Anders Ö/NJM, Sunday, February 15, 2009, 12:51 (5542 dagar sedan) @ if

Anders din mystiska mast med linor tillhörde sjöfartsverket en dekka station för navigering till sjöss, alltså radiopejling det fanns ett nät runt kusten stängd för 10-15 år sedan när GPS kom.

Aha, ok så var det nog ja men det stod förr en skylt om radioforskningsanstalt, kan det vara så att det var de som skötte om Dekka stationen?

Kommer du ihåg alla färgglada däck i mitten av 70talet blå och röda slitbanor
som rullade omkring på bilar i Nynäs vad varde? det fanns annat en potatis de höll på med.

Jo de kommer jag ihåg, kom de från forskningsinstitutet?
De där däcken syntes ju lite överallt i svedala, sågs ofta på 70-talet på /kring motorbanor.

beredskapsoljelagret numera tömda på olja

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 09:53 (5543 dagar sedan) @ BD

Det stora bergrummet som användes för oljelagring på vattenbädd tömdes för flera år sedan på olja.
Sedan funderades det på hur det skulle saneras men det vet jag inget om hur det nu eventuellt gjordes.
Det finns/fanns mottagningsanordningar för oljeleverans med tankbåt. De rören går/gick i bergtunnel.

men hörde det till SÖS:-|

vad gäller saneringen så läste jag en rapport (-07) att tidigare berdskapslager för olja tills vidare bara skall övervakas tills lämplig saneringsmetod fastställts.
om inte det finns skäl att snabbt använda det så ligger det i "malpåse"

gallergrinden för intaget torde väl vara den mitt emot ön i sundet strax nedanför sachska, vacker inramad av grönska och synlig (men utan båthamn :-P )
är nog den som många far efter men undrar om den hänger ihop med sös!?

från horndal utan oljelager :-| :-) :-D

SÖS pannor inte längre körbara

av BD, Saturday, February 14, 2009, 10:06 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath

men hörde det till SÖS:-|

Birka Energi, numera Fortum, övertog för mer än tio år sedan Landstingets "energianläggningar" vari bl a ingick SÖS pannor, turbiner generatorer, berglager, kylkompressorer etc. Pannorna på SÖS ingick i effektreserven för Birka (Fortum).
Numera lär SÖS pannanläggning inte längre vara körbar.

tackar!

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 11:00 (5543 dagar sedan) @ BD

men hörde det till SÖS:-|

Birka Energi, numera Fortum, övertog för mer än tio år sedan Landstingets "energianläggningar" vari bl a ingick SÖS pannor, turbiner generatorer, berglager, kylkompressorer etc. Pannorna på SÖS ingick i effektreserven för Birka (Fortum).
Numera lär SÖS pannanläggning inte längre vara körbar.

tack för uppdateringen, det är ett antal år sedan jag lämnade dåvarande stockholm energi men alltid intressant att följa hur det har utvecklats :-)


men innan tillhörde de landstinget vilket var nytt för mig, tackar :-)

från det annars uppdaterade morshyttan :-| :-) :-D

Södersjukhuset hemligheter

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 09:41 (5543 dagar sedan) @ Niklas Biedermann


Säj till om det är nåt mer ni vill veta.

alla vet ju att det i hemlighet byggdes tre hangarfartyg som idag ligger gömda i ett bergrum på södermalm (alldeles bredvid flykttunnel ner till nynäs jvgklubb :-)
om det är de som du tänker på, vet du om dessa förtfarande har motorerna kvar när du var där sist :-|

har du också info om raketbasen i henriksdalsberget :-| !?

skulle vara kul att veta, mitt minne börjar bli dåligt :-D

från det inte helt sanningsenliga morshyttan (bland det sista, snart låses nog tråden)

Södersjukhuset hemligheter

av Niklas Biedermann @, Saturday, February 14, 2009, 09:46 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath


Säj till om det är nåt mer ni vill veta.


alla vet ju att det i hemlighet byggdes tre hangarfartyg som idag ligger gömda i ett bergrum på södermalm (alldeles bredvid flykttunnel ner till nynäs jvgklubb :-)
om det är de som du tänker på, vet du om dessa förtfarande har motorerna kvar när du var där sist :-|

Jo, de gick på tomgång, men tyvärr får jag inte berätta det.


har du också info om raketbasen i henriksdalsberget :-| !?

Nej, jag har ingen information om att det står amerikanska LGM-30 Minuteman där.


skulle vara kul att veta, mitt minne börjar bli dåligt :-D

från det inte helt sanningsenliga morshyttan (bland det sista, snart låses nog tråden)

:-D /Niklas
(Tramsat klart ;-) )

Södersjukhuset hemligheter

av Anders Ö/NJM, Saturday, February 14, 2009, 10:04 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath


Säj till om det är nåt mer ni vill veta.


alla vet ju att det i hemlighet byggdes tre hangarfartyg som idag ligger gömda i ett bergrum på södermalm (alldeles bredvid flykttunnel ner till nynäs jvgklubb :-)

Den däringea jekla tunneln, trång som attan för att det står ett par gamla gistna sjukhuståg med L-lok framför......:-P
Det är väl samma som stod länge o väl i gamla södertunneln innan de flyttades (eller om sagan ändrades ?)

Södersjukhuset hemligheter

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 10:53 (5543 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Den däringea jekla tunneln, trång som attan för att det står ett par gamla gistna sjukhuståg med L-lok framför......:-P
Det är väl samma som stod länge o väl i gamla södertunneln innan de flyttades (eller om sagan ändrades ?)

så då blir det snart en "operation sandträsk" där, vore kul att få deltaga i.s.f :-) :-)
blir det "vårt gamla lok" som får dra eller kommer de att gå för egen machin :-|

kan vi få rälsen när det är klart !?

från det inte alltid helt redliga horndal :-| :-) :-D

(snälla TC, lite kan vi väl få flippra ur på det annars så sakliga forumet :-) )

ÖBs hemliga bergrum mot Söder Mälarstrand

av BD, Saturday, February 14, 2009, 10:18 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath

I berget invid münchenbryggeriet mot reimerholmshållet till finns en insprängd anläggning, med bl a reservkraftanläggning med avgasrör mynnande uppe på berget, och med bostäder etc där ÖB i händelse av ofred skulle husera.
Anläggningen är avhemligad.

Södersjukhuset

av Initierad, Sverigie somewhere, Thursday, February 19, 2009, 14:02 (5538 dagar sedan) @ Irriterad

Fråga inte mig, jag fick bara reda på att det finns en båthamn avsedd för SÖS därunder...! Eller i vart fall fanns!

Södersjukhuset

av HJP @, Wednesday, February 11, 2009, 23:44 (5545 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW

****
Ja det var en ganska oansenlig plats, i en totalmörk tunnel. Jag har åtskilliga gånger kört förbi platsen med V3, T21 och T44.
När jag och en annan lokförare skulle få bangårdskännedom runt Stockholm, i slutet av 1970-talet, så fick instruktören för sig att vi skulle gå genom tunneln vid SÖS. Vi hade inga lampor med oss, så vi fick vända om ganska snart. Tunneln är ju krökt, så man kan inte se från den ena tunnelmynningen, till den andra. Höll man handen en decimeter framför ansiktet, så kunde man inte se den, än mindre gå genom tunneln. Totalmörkt, alltså.

HJP

Södersjukhuset

av Victor S, Sunday, February 15, 2009, 01:06 (5542 dagar sedan) @ HJP

Den här tunneln ni snackar om?

Södersjukhuset

av Anders ö, Sunday, February 15, 2009, 01:14 (5542 dagar sedan) @ Victor S

Tvivlar på att det är den med tanke på vad postnumret börjar på enligt vattenanalyslappen...det där lär nog höra till MKS.

Södersjukhuset, mytbildningen

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 10:36 (5545 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW

Ja, jag har vandrat igenom tunneln ett antal gånger då det ligger kabel i den, f,ö fick s det begäras trafikavstängning i.s.f vakt då det är glest med räddningsbås och mycket trångt.

kan inte säga exakt när kajen hackades bort men troligen kring -89 då tunneln upp mot SÖS höjdes och fick annan riktning.

myten har nog uppstått då det under kalla krigets dagar (sent 40-tal) projekterades ett stort bergrumssjukhus med 5-600 bäddar utöver det som redan fanns.
i projektet ingick b.la ett bergrum med fem spår och lastkajer för sjuktåg som skulle kunna ställas upp där, samt kraftiga betongdörrar i tunnelns ändar.
vill minnas att det fanns en planch i g.la sjukhusentren bredvid modellen av huset.
i boken "södersjukhuset 50 år" 1992 beskrivs planerna ,men inget av detta blev som sagt utfört :-| :-(

det befintliga bergsjukhuset (100 platser?)finns bevarat men det har inte vad jag vet använts i övningssyfte sedan 70-talet, men någon kanske vet bättre :-|
morsan som arbetade där under 40-50-talet sade att det var någon övning per år men aldrig använts som sjukhus "på riktigt".

från det mytiska horndal :-| :-) :-D

Södersjukhuset, mytbildningen

av Per Wirback, Thursday, February 12, 2009, 13:25 (5545 dagar sedan) @ Staffan Granath

Hej
Denna "station" har som mycket annat blivit omramat av myter och i dessa åtskilligt förbättrad.
Den utgjordes av en ståldörr i bergväggen samt en lastkaj om några få (kanske 10) meters längd. Lastkajen lär senare ha huggits bort.
Jag har själv sett anordningen vid en utflyktsresa där.
/HW


Ja, jag har vandrat igenom tunneln ett antal gånger då det ligger kabel i den, f,ö fick s det begäras trafikavstängning i.s.f vakt då det är glest med räddningsbås och mycket trångt.

kan inte säga exakt när kajen hackades bort men troligen kring -89 då tunneln upp mot SÖS höjdes och fick annan riktning.

myten har nog uppstått då det under kalla krigets dagar (sent 40-tal) projekterades ett stort bergrumssjukhus med 5-600 bäddar utöver det som redan fanns.
i projektet ingick b.la ett bergrum med fem spår och lastkajer för sjuktåg som skulle kunna ställas upp där, samt kraftiga betongdörrar i tunnelns ändar.
vill minnas att det fanns en planch i g.la sjukhusentren bredvid modellen av huset.
i boken "södersjukhuset 50 år" 1992 beskrivs planerna ,men inget av detta blev som sagt utfört :-| :-(

det befintliga bergsjukhuset (100 platser?)finns bevarat men det har inte vad jag vet använts i övningssyfte sedan 70-talet, men någon kanske vet bättre :-|
morsan som arbetade där under 40-50-talet sade att det var någon övning per år men aldrig använts som sjukhus "på riktigt".

från det mytiska horndal :-| :-) :-D


Hur det ser ut på Spåridan idag är oklart för mig, emn det har flera redan berättat om.
Innanför plåtdörren i bergväggen finns ett litet utrymme om ca 3x3 meter och från detta leder en låång trappa upp till det som är "underjordssjukhuset".
Rummet innan för dörren och trappan är av enklaste utförande i ren betong, men det finns värme och belysning. Enligt sjukhusets personal är dörren ut mot tunneln numera igensvetsed pga alltför frekventa inbrott. Själva sjukhusdelen under jord är numera inrett till utbildningssjukhus med flera operationssalar, fikarum mm som har direkt hissförbindelse med övriga sjukhuset, en sorts källare alltså, och lokalerna används dagligen för detta ändamål. Loklaerna har även möjlighet att kunna fungera som ett litet krigssjukhus då det har reservkraft, lokalt vatten etc. I anslutning till det underjordiska sjukhuset finns en Kem-saneringsstation som byggdes under 80-90 tal och delvis anänder omklädningsrumm mm i underjordssjukhuset.

/Per

Södersjukhusets bergrum

Roligt att höra.

av Urban Åkesson, Thursday, February 12, 2009, 15:24 (5545 dagar sedan) @ Per Wirback

För ett par år sedan pratades det om total avveckling av den underjordiska delen då den inte längre hade någon funktion i och med att rysshotet dött.

Har gått förbi banvallen ett par gånger och spåret ser minst sagt nedgånget ut, går det att använda idag?
Finns det någon nytta med spåranslutningen, det finns väl ändå inga sjukvagnar att tillgå idag?
Om en storkatastrof med stora mänder skadade skulle inträffa, finns det någon beredskap för att få igång sjukhuset och spåret igen?

Lite frågor från en smålänning som egentligen inte har med saken att göra :-D

Roligt att höra.

av Per Wirback, Friday, February 13, 2009, 10:48 (5544 dagar sedan) @ Urban Åkesson

För ett par år sedan pratades det om total avveckling av den underjordiska delen då den inte längre hade någon funktion i och med att rysshotet dött.

Har gått förbi banvallen ett par gånger och spåret ser minst sagt nedgånget ut, går det att använda idag?
Finns det någon nytta med spåranslutningen, det finns väl ändå inga sjukvagnar att tillgå idag?
Om en storkatastrof med stora mänder skadade skulle inträffa, finns det någon beredskap för att få igång sjukhuset och spåret igen?

Lite frågor från en smålänning som egentligen inte har med saken att göra :-D


Såvitt jag förstår så går det att använad sjukhuset i en katastrofsituation, men knappast för stora mängder skadade, lokaleran är inte utrustade för den stora massan.
Hela iden med intag av skadade via järnväg känns väldigt långsökt, trappen upp från järnvägsspåret till bergrummet är säkert 60-70 meter lång och brant, en fullt frisk normaltränad person i 40-årsåldern (dvs undertecknad) blir klart anfådd efter trappuppstigningen.
Hur man ska kunna få upp skadade eller skadade på på bårar är ett stort mysterium, det finns inga hissar, hundbanor ller likande, utan man får bära bårarna uppför.

Jag har även hört rykten om fler våningar, stora tunnlar bort till södra station mm, men det är som sagt bara rykten och sannolikt finns det bara ytterst små korn av sannÕng, tex anslutning mot någon kabeltunnel eller liknande.

/Per

delvis sant

av Staffan Granath, Friday, February 13, 2009, 11:13 (5544 dagar sedan) @ Per Wirback


Jag har även hört rykten om fler våningar, stora tunnlar bort till södra station mm, men det är som sagt bara rykten och sannolikt finns det bara ytterst små korn av sannÕng, tex anslutning mot någon kabeltunnel eller liknande.

/Per

det är nog den stora moderniseringen/ombyggnaden av kraftmatningar, tele och fjärrvärme som utfördes 80-90 talet, beskrivs rätt bra i boken "södersjukhuset 50 år" som nog finns att låna i.a.f på sjukhusbiblioteket:-)

den är i flera våningar och det går att köra bil i den men inte är det någon trevlig miljö :-P .
visserligen slutar den i sjukhusets källare men inte i omedelbart samband med någon sjukavdelning.
(ung. under akuten om jag orienterat mig rätt :-| )
delar går ner i djupkabeltunnlar och resten med ringvägens fjärrvärmekulvert.
en del fortsätter mot stamstationen högalid med förbndelse till södra station men officiellt har jag inte en aning om var man hamnar:-| ;-)

i.a.f kan man nog lika gärna köra direkt till sjukhuset istället för att köra i en tunnel fyra km :-D

från det mystiska horndal

Roligt att höra.

av tord holm, Friday, February 13, 2009, 15:10 (5544 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej Per !
Till beredskaps sjukhuset sös har du även en nedgång från markplan den är belägen mitt på vårdbyggnaden d.v.s. i andra ändan mot plattformen den är plant
sluttande nedför ej trappor.
Dom andra kulvertana är för fjärrvärme till södermalm och går ej inärheten av beredskapssjukhuset

Mvh

Thord

Roligt att höra.

av Per Wirback, Friday, February 13, 2009, 18:01 (5544 dagar sedan) @ tord holm

Hej Per !
Till beredskaps sjukhuset sös har du även en nedgång från markplan den är belägen mitt på vårdbyggnaden d.v.s. i andra ändan mot plattformen den är plant
sluttande nedför ej trappor.
Dom andra kulvertana är för fjärrvärme till södermalm och går ej inärheten av beredskapssjukhuset

Mvh

Thord

Nergången från markplan är väl den nergången som är den "vanliga" nergången i zig-zag form, dvs den som används dagligdax av den personal som arbetar här. Denna har lutande ramper och möliggör helt klart rullande av bårvagnar och liknande. Vad jag närmast tänkte på var omöjligheten att enkelt lasta om från tåg nere i tunneln direkt in i underjordssjukhuset.

/Per

Roligt att höra.

av Urban Åkesson, Friday, February 13, 2009, 18:17 (5544 dagar sedan) @ Per Wirback

Varför då denna anslutning till tunneln och tidigare lastkaj?
Jag har alltd fått det förklarat att detta var för att snabbt kunna lasta av sjukstransporttåg rakt in i krigssjukhuset.

Roligt att höra.

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Friday, February 13, 2009, 23:33 (5543 dagar sedan) @ Urban Åkesson

Det hör ju egentligen inte till Jvg forumet,men rubriken "roligt att höra" gjorde att jag tänkte på det gamla Casinoskämtet när Gus Dahlström kommer in och Gösta Bernhard säger"och vad heter ni då?" Gus " Det är jag som har sånt roligt namn" GB "och vad heter ni då?" Gus " Dahlström." GB "och vad är det för roligt med det då?" Gus " Ja det undrar jag också,men när jag hälsar och säger Dahlström, så säger folk " Det var roligt att höra ,säger dom.":-D Sune

mycket roligt att höra.

av Staffan Granath, Saturday, February 14, 2009, 00:06 (5543 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det hör ju egentligen inte till Jvg forumet,men rubriken "roligt att höra" gjorde att jag tänkte på det gamla Casinoskämtet när Gus Dahlström kommer in och Gösta Bernhard säger"och vad heter ni då?" Gus " Det är jag som har sånt roligt namn" GB "och vad heter ni då?" Gus " Dahlström." GB "och vad är det för roligt med det då?" Gus " Ja det undrar jag också,men när jag hälsar och säger Dahlström, så säger folk " Det var roligt att höra ,säger dom.":-D Sune

ja, den var bra vilket påminner mig om att ta fram gamla inspelningar av dem och fly verkligheten ett tag.:-)
vi som kravlat och svurit nere i stockholms "undre värld" bland råttskit och lodisar :-P har inte mycket förståelse för den fasination och glorfiering av avloppskulvertar och kabeltunnlar som florerar på olika forum;-)
hellre dina historier än alla "sanna" historier om den sagovärld som brer ut sig under gatorna tycker en i horndal :-| :-) ;-) :-D
(den bästa hitills är nog den att det går en motorväg från regeringskvarteren söderut mot södertörn, fast nu får jag kanske säkerhetsnissarna efter mig eftersom jag avslöjar allt :-) :-( )

mycket roligt att höra.

av Anders ö, Saturday, February 14, 2009, 00:55 (5543 dagar sedan) @ Staffan Granath

F-n avslöja inte genvägen för oss södertörnsbor som ska in till HKV..
(delvis fd Muskö fraggel)

Södersjukhuset, talis qualis(som det är)

av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 17:06 (5545 dagar sedan) @ Per Wirback

Hur det ser ut på Spåridan idag är oklart för mig, emn det har flera redan berättat om.
Innanför plåtdörren i bergväggen finns ett litet utrymme om ca 3x3 meter och från detta leder en låång trappa upp till det som är "underjordssjukhuset".
Rummet innan för dörren och trappan är av enklaste utförande i ren betong, men det finns värme och belysning. Enligt sjukhusets personal är dörren ut mot tunneln numera igensvetsed pga alltför frekventa inbrott. Själva sjukhusdelen under jord är numera inrett till utbildningssjukhus med flera operationssalar, fikarum mm som har direkt hissförbindelse med övriga sjukhuset, en sorts källare alltså, och lokalerna används dagligen för detta ändamål. Loklaerna har även möjlighet att kunna fungera som ett litet krigssjukhus då det har reservkraft, lokalt vatten etc. I anslutning till det underjordiska sjukhuset finns en Kem-saneringsstation som byggdes under 80-90 tal och delvis anänder omklädningsrumm mm i underjordssjukhuset.

/Per

Södersjukhusets bergrum


intressant, trodde det var lite hyss-hyss om läget men om det står på landstingets webb är det väl offentligt :-)
vad jag förstår är det den vänstra delen + uppåt som var det ursprungliga.
kul att det återuppstått för jag trodde att det nya var helt nyanlagdt :-)

de underjordiska utrymmet som stod tomt sades egentligen ha varit tänkt som kol-lager men aldrig kommit att användas så (förutom att det var skyddsrum)
en förklaring till trappen mot spåret sades vara att det var tänkt för uppfodring av kol, hur det nu skulle ha gått till resp. lossats :-|
verkar rätt osannolikt !?:-P
sjukhuset fick dock sin panncentral mot ringvägen men om det någon gång var koleldat undrar jag :-|

tackar för övrigt för varmvattenberedaren :-) :-)

från det värmeackumulerande horndal :-| :-) :-D