Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser (Arkiv/forskning/litteratur)

av David Sohlberg, Wednesday, July 08, 2020, 10:14 (1386 dagar sedan)

Sidnumret hänvisar direkt till där uppgifterna hör hemma.

[b]
Segmon, s 305[/b]
Fd BJ K 36 stod kvar i Åmål till 1987, då det transporterades på en vagn till Lärje.

[b]Skoghall, s 330[/b]
UHB 12 skänktes inte till JÅÅJ 1994 utan 1993, närmare bestämt den 12 augusti. Loket hämtades dock inte förrän den 24 september 1994.

[b]Svanskog, s 365[/b]
Bruket ska även haft eget lok för 1435 mm. En numera avliden JÅÅJ-medlem har berättat att han kört loket i Svanskog ett antal gånger och även varit med på en transportkörning till Grums! Dock har jag inga uppgifter om lokets ursprung eller om man ägt eller hyrde in loket.

[b]Säffle, s 373 [/b]
KHD 56809/1958 sägs enligt bl a ÅW 1374:10 vara tillverkad 1957. Vilket år är rätt?
Loket såldes inte till JÅÅJ 1980 utan deponerades hos föreningen 1985-11-26 och skänktes till föreningen 1988-12-31.

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av Ola Almquist, Wednesday, July 08, 2020, 10:22 (1386 dagar sedan) @ David Sohlberg

[b]Säffle, s 373 [/b]
KHD 56809/1958 sägs enligt bl a ÅW 1374:10 vara tillverkad 1957. Vilket år är rätt?
Loket såldes inte till JÅÅJ 1980 utan deponerades hos föreningen 1985-11-26 och skänktes till föreningen 1988-12-31.

[link=https://rangierdiesel.net/index.php?nav=1402583&lang=1&id=61847&action=portrait]rangierdiesel.de[/link]

/Ola

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av goran.tidstam@telia.com, Wednesday, July 08, 2020, 15:12 (1386 dagar sedan) @ Ola Almquist

Loket var verksamt vid Billeruds Bruk i Säffle. Ersattes med en Z43 som fortfarande finns på bruket. Numera förekommer ingen järnvägstrafik på bruket, regler och reglementen blev för många och för krångliga

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av Kjell Aghult, Wednesday, July 08, 2020, 15:31 (1386 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Loket var verksamt vid Billeruds Bruk i Säffle. Ersattes med en Z43 som fortfarande finns på bruket. Numera förekommer ingen järnvägstrafik på bruket, regler och reglementen blev för många och för krångliga

Vagnslasten varit nedlagd 11½ år, sedan december 2008. Inget privat godstågsbolag har veterligen hittat underlag för någon trafikering.

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av David Sohlberg, Wednesday, July 08, 2020, 16:56 (1386 dagar sedan) @ goran.tidstam@telia.com

Loket var verksamt vid Billeruds Bruk i Säffle. Ersattes med en Z43 som fortfarande finns på bruket. Numera förekommer ingen järnvägstrafik på bruket, regler och reglementen blev för många och för krångliga

En bit av spårsystemet är bortrivet sedan några år så det finns ingen möjligen att köra trafik även om man skulle få ordning på allt det andra..

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av Peter B, Wednesday, July 08, 2020, 12:02 (1386 dagar sedan) @ David Sohlberg

Sidnumret hänvisar direkt till där uppgifterna hör hemma.


Segmon, s 305

Fd BJ K 36 stod kvar i Åmål till 1987, då det transporterades på en vagn till Lärje.

Är inte det loket i Södertälje numera?

Industribanor i Värmland – kompletteringar och rättelser

av Lennart Nilsson, Wednesday, July 08, 2020, 18:34 (1386 dagar sedan) @ Peter B

Stämmer bra. Om lok och vagnar på Torekällberget i Södertälje kan man läsa om i Längs spåret 2019 som nyss kommit ut hos Trafik-Nostalgiska