Småbana spetsbergen (Bana)

av mormorsgruvan, Wednesday, July 08, 2020, 14:45 (1386 dagar sedan)

Det skall ha funnits en svensk småbana på spetsbergen.

Spårvidd ?

Småbana Spetsbergen. Sveagruvan

av Leif B, Wednesday, July 08, 2020, 21:17 (1386 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det skall ha funnits en svensk småbana på spetsbergen.

Spårvidd ?

Det beror lite på vad man menar med "svensk". Den enda svenskägda gruvan på Spetsbergen var Sveagruvan vid Isfjorden. Jag har inte tillgång till litteraturen nu, men jag tror att branden startade i ett förbränningsmotorlok som hade lokstall i/vid ingången. Branden ledde till gruvans nedläggning.

Såvitt jag förstår var spårvidden 600 mm. Här finns bilder därifrån, varav några visar järnvägsspår och vagnar:
https://digitaltmuseum.org/search/?q=sveagruvan&aq=owner%3F%3A%22S-TEK%22

Senare övertog Store Norske gruvan och drivit den i flera omgångar sedan dess. Vet dock inte om de har någon järnväg där nu.

Småbana Spetsbergen. Sveagruvan

av Thor Bjerke, Wednesday, July 08, 2020, 21:38 (1386 dagar sedan) @ Leif B

Svenska Stenkols Aktiebolag drev Sveiagruven fra 1916 til 1925. 600 mm sporvidde. Mats Freding fant for mange år siden arkiver fra de svenske stenkolsbolagen i Riksarkivet. Han sendte meg i 1986 opplysninger om lokene:

To damplok: Hanomag 4329/1905 og O&K 2021/1906. Begge kjøpt brukte fra LKAB Kiruna i 1917 og solgt i 1919.

Tre motorlok fra O&K, fabrikknr 1601 og 1602/1922 og 1956/1924. Dessuten to Puch motortraller fra 1920.

Nedleggelsen skal ha vært forårsaket av brann i et motorlok i 1925.

Rammen fra det nyeste motorloket fantes på 1980-tallet fortsatt i Svea. Etter at Store Norske Spitsbergen Kullkompania la ned sin drift i Svea for ikke så mange år siden, har det vært en større opprydding der.

I tillegg har det vært baner med lok i Ny-Ålesund, Longyearbyen, Barentsburg, Pyramiden og Grumantbyen - de tre siste tilhørende sovjetiske/russiske Arktikugol.

Småbana Spetsbergen. Sveagruvan

av Jöran Johansson, Wednesday, July 08, 2020, 21:52 (1386 dagar sedan) @ Thor Bjerke

Svenska Stenkols Aktiebolag drev Sveiagruven fra 1916 til 1925. 600 mm sporvidde. Mats Freding fant for mange år siden arkiver fra de svenske stenkolsbolagen i Riksarkivet. Han sendte meg i 1986 opplysninger om lokene:

To damplok: Hanomag 4329/1905 og O&K 2021/1906. Begge kjøpt brukte fra LKAB Kiruna i 1917 og solgt i 1919.

O&K 2021/1906 hamnade efter åren på Spetsbergen av allt att döma vid timmerbanan i Slingsö i nuvarande Västerviks kommun. Jag har skrivit några rader om banan och det finns en dålig bild av loket i SJK 56 Skogen tar tåget.

Småbana spetsbergen. Kings Bay/Ny-Ålesund

av Leif B, Wednesday, July 08, 2020, 21:48 (1386 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det skall ha funnits en svensk småbana på spetsbergen.

Spårvidd ?

Gruvbanan i Kings Bay (numera Ny-Ålesund) var "svensk" i den bemärkelsen att tre av loken kom begagnade från Sverige och hade spårvidd 891 mm. Tre senare inköpta lok hade spårvidd 900 mm. 891 eller 900 mm när nog helt enkelt samma spårvidd med gruvtoleranser.

Lokförteckning

Ett av de tyska 900 mm-loken finns kvar som uppställt museilok i Ny-Ålesund. I Artikeln finns också lite resonemang om spårvidden 891/900 mm.

Ett tyskt lok med en vagn som lossar kol i en pråm för transport ut till fartyget. Gruvan stängdes 1962 efter flera svåra explosionsolyckor, med sammanlagt 70 döda.


Fler gruvbanor på Spetsbergen
Här finns en förteckning av flera (alla?) gruvbanor som funnits på flera olika på Spetsbergen.

En artikel på svenska om en del av banorna på Spetsbergen.

Småbana spetsbergen. Kings Bay/Ny-Ålesund

av Thor Bjerke, Wednesday, July 08, 2020, 22:23 (1386 dagar sedan) @ Leif B

Det har vært flere damplok i Ny-Ålesund:

Borsig 7095/1909, innkjøpt 1917 Bevart i Ny-Ålesund
Ukjent, innkjøpt 1917 - noe usikre opplysninger
O&K 4286/1911, innkjøpt 1918
N&H 56/1875 Haddebo, innkjøpt 1919
N&H 198/1885 Roxen, innkjøpt 1919
Motala 107/1890 Sten Sture, innkjøpt 1945 (annen kilde 1927)
O&K 13301/1940, innkjøpt 1948
CKD 2095/1942, innkjøpt 1948
Henschel 22539/1934, innkjøpt trolig 1953/54

De tre siste kom til forskjellige anlegg i Norge under 2. verdenskrig.

Av andre svenske lok kan nevnes at Ljunggren 34/1919 ble anskaffet til Bjørnøen A/S, som drev kullgruve på Bjørnøya. De hadde også et brukt Borsig-lok, trolig 8030/1911, som kom fra Salangsverket i Nordland. Restene av begge finnes på stedet.
En kilde opplyser at også Ljunggren 35/1919 kom til Bjørnøen, men dette kan ikke stemme.