Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961 (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Hans Broman, Wednesday, July 08, 2020, 19:01 (1381 dagar sedan)

[image]

Jag har nog visat den här bilden för många år sedan i detta forum, men jag kan inte låta bli att göra det igen, när nu persontrafiken runt Borlänge har kommit på tal.

Här kommer en bild av sydgående "Siljan" som jag tog vid 9-tiden den 22 febr 1961 på dåvarande stationen i Borlänge. Yoa2-A 115 gick främst. Bangården låg ungefär i gatunivå, ett stycke norr om nuvarande personbangård. Stationshuset låg ungefär där turistbyrån nu ligger, eller kanske snarare där Stationsgatan nu går, intill turistbyrån.

Jag kan tillägga att "Siljan" gick Falun - Stockholm och vice versa, och hade ett anslutningståg Orsa - Borlänge i form av ett dieselrälsbussätt där ett UAFo7ye-släp ingick. Därmed hade även rälsbusståget förstaklassplatser. Anslutningståget stannade bara vid de viktigaste stationerna.

"Siljan" började rulla den 1 nov 1960. "Dalpilen", som gick tidigare på morgonen från Falun och återvände senare på kvällen från Stockholm hade då i några år gått som loktåg. Vid årsskiftet 1960/61 sattes paprikatåg (Yoa2) in även i "Dalpilen".

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Harald, Wednesday, July 08, 2020, 19:38 (1381 dagar sedan) @ Hans Broman

Härlig bild. Det kunde tydligen vara snöfattiga vintrar även då. I Borlänge i februari skulle man ju vänta sig mera snö.

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Alex, Wednesday, July 08, 2020, 21:47 (1381 dagar sedan) @ Hans Broman

Jag tror att du tidigare visat en härlig bild från Borlänge på det klassiska BJ nattåget 104. Den får du gärna visa igen om vi pratar om Borlänge tidigt 60 tal.

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Hans Broman, Sunday, July 12, 2020, 11:13 (1378 dagar sedan) @ Alex

Jag tror att du tidigare visat en härlig bild från Borlänge på det klassiska BJ nattåget 104. Den får du gärna visa igen om vi pratar om Borlänge tidigt 60 tal.

Okej, du tänker på mina bilder från 1966 från den nya stationen och personbangården. Jag tar gärna fram dem igen, men det blir en annan dag.

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Billy, Thursday, July 09, 2020, 18:14 (1380 dagar sedan) @ Hans Broman

[image]

Jag har nog visat den här bilden för många år sedan i detta forum, men jag kan inte låta bli att göra det igen, när nu persontrafiken runt Borlänge har kommit på tal.

Här kommer en bild av sydgående "Siljan" som jag tog vid 9-tiden den 22 febr 1961 på dåvarande stationen i Borlänge. Yoa2-A 115 gick främst. Bangården låg ungefär i gatunivå, ett stycke norr om nuvarande personbangård. Stationshuset låg ungefär där turistbyrån nu ligger, eller kanske snarare där Stationsgatan nu går, intill turistbyrån.

Jag kan tillägga att "Siljan" gick Falun - Stockholm och vice versa, och hade ett anslutningståg Orsa - Borlänge i form av ett dieselrälsbussätt där ett UAFo7ye-släp ingick. Därmed hade även rälsbusståget förstaklassplatser. Anslutningståget stannade bara vid de viktigaste stationerna.

"Siljan" började rulla den 1 nov 1960. "Dalpilen", som gick tidigare på morgonen från Falun och återvände senare på kvällen från Stockholm hade då i några år gått som loktåg. Vid årsskiftet 1960/61 sattes paprikatåg (Yoa2) in även i "Dalpilen".

Härlig bild! Lite intressant att det hette Siljan då tåget inte gick till Siljan vid den tiden. Om det inte fanns nåt loktåg med vagnar till Mora, likt Dalpilen innan Yoa2?

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av js, Thursday, July 09, 2020, 19:40 (1380 dagar sedan) @ Billy

Bilarna ser ut att vara bakom snöhögen Opel kapitän 56-57 och MB 180 tillverkades till 61:-D

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Alex, Thursday, July 09, 2020, 19:52 (1380 dagar sedan) @ Billy

Siljan skapades med Yoa2. I slutet på 50-talet fanns bara Dalpilen som loktåg Falun-Sthlm.
Plötsligt hade Dalmasarna två snabba förbindelser till huvudstaden. Jag bodde i Falun för 10 år sedan och eftersom min fru veckopendlade till Sthlm kan jag konstatera att Paprikatåget var obetydligt långsammare än X2000.

Siljan hade direkt övergång till en snabb rälsbuss i Borlänge som också bar namnet Siljan. Innehöll också 1&2 kl och gick faktiskt hela vägen till Orsa. Inte många rälsbussar som varit namntåg om vi räknar bort båttågen till Norrtälje och Ystad/Simrishamn.

När Y3 kom in bilden blev Siljan ett genomgående tåg Sthlm- Mora och X9 fick fortsätta att kämpa med Dalpilen.

"Rälsbuss-Siljan"

av Anders Jansson, Thursday, July 09, 2020, 20:59 (1380 dagar sedan) @ Alex

Generaldirektör Upmark var mycket angelägen att det skulle införas bekväma genomgående tåg Mora-Stockholm och Karlskrona-Malmö. Vid mer än ett tillfälle gav han uttryck för missnöje över att i stort sett inget hände i Y3-frågan under ett flertal år.

[image]

Siljan med Yoa2 och anslutande rälsbusståg var en temporär lösning i väntan på Y3. Från början var det tänkt att en släpvagn med 1-klass skulle växlas över mellan tågen i Borlänge och på så sätt vara genomgående. Den tanken kom dock att överges innan den realiserades. Det enda spår den satte var att ritningen på de ombyggda släpvagnarna visar fordon med samma målning som Yoa2.

[image]

[image]

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av BM, Friday, July 10, 2020, 11:42 (1380 dagar sedan) @ Hans Broman

Hej , jag har lite svårt att koppla åt vilket håll bilden är tagen.

Jag tror den är tagen med kameran riktad österut. Och då är det Liljekvistka parken vi ser bortanför bilarna.

Men då får jag inte ihop det med stationshuset som ju låg söder om bangården alltså på samma sida som parken.

Men jag minns inte så mycket av bangården eller hur det såg ut på Hagalundssidan, dvs norr om bangården.

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Danne J, Friday, July 10, 2020, 18:07 (1379 dagar sedan) @ BM

Hej , jag har lite svårt att koppla åt vilket håll bilden är tagen.

Jag tror den är tagen med kameran riktad österut. Och då är det Liljekvistka parken vi ser bortanför bilarna.

Men då får jag inte ihop det med stationshuset som ju låg söder om bangården alltså på samma sida som parken.

Men jag minns inte så mycket av bangården eller hur det såg ut på Hagalundssidan, dvs norr om bangården.

[image]

Ditt antagande stämmer bra, fotot är taget ungefär vid röda krysset på ritningen.
Stationshuset ser Du mittemot växeln där sp1 går ihop med tvåan.

// Danne J

Yoa2 "Siljan" i Borlänge 1961

av Hans Broman, Sunday, July 12, 2020, 11:10 (1378 dagar sedan) @ Danne J

Hej , jag har lite svårt att koppla åt vilket håll bilden är tagen.

Jag tror den är tagen med kameran riktad österut. Och då är det Liljekvistka parken vi ser bortanför bilarna.

Men då får jag inte ihop det med stationshuset som ju låg söder om bangården alltså på samma sida som parken.

Men jag minns inte så mycket av bangården eller hur det såg ut på Hagalundssidan, dvs norr om bangården.


[image]

Ditt antagande stämmer bra, fotot är taget ungefär vid röda krysset på ritningen.
Stationshuset ser Du mittemot växeln där sp1 går ihop med tvåan.

// Danne J

Jag kan bara tillägga att kameran var riktad ungefär åt nordost, eller samma riktning som Sveagatan har från Stationsgatan till Sveatorget.