> Har en redogörelse från 1981
2059 lossade/lastade vagnar i månaden , räknat på 225 trafikdagar/år för Karlstad/Skoghall.
Samredovisat med Skoghall (även Skattkärr och Skåre) här också, loken som användes var :
Ub 6 dagar/88 timmar i veckan+ 2 tillfällen 1 timme 39 km körning Kil ToR
Z64 5 dagar/66 timmar i veckan
Z64 6 dagar/57 timmar+ 2 tillfällen 5 timmar 2 timmar körning/72 km växling i Alster+ 2 tillfällen 2 timmar 80 km körning till Kristinehamn ToR.
Alster 12 vagnar lossade/lastade per månad.
I alla fall Karlstadområdet har väl aldrig haft så mycket godstrafik på järnväg som nu, Oljetåg, SECUtåg, Timmertåg, Containertåg och Vagnlasttåg.
Min minnesbild från ungefärlig tjänst ca 1981.
Ub i princip tjänst från 04.00 - 23.00 varje vardag + söndag kväll, men stod väl stilla några timmar varje dag eftersom det 'bara' blev 88 timmar på en vecka.
En Z64 i tvåskift i princip 05.00 - 17.00 men lite kortare då det 'bara' blev 66 timmar dvs 11 timmar om dagen.
En Z64 förmiddagsskift från 05.00 till em och tjänst söndag förmiddag. Drog också bägge Z64 till Khn fredag em och tillbaka söndag morgon.
Åtminstone något år så kom en T21 från Kil och växlade på lördagar.
2059 vagnar i månaden säger ju närmare 100 vagnar varje vardag och det tror jag mera på från denna tid, men det kanske sjönk en del till 1985!
Intressant om det är så att Karlstadsområdet aldrig haft så mycket godstrafik på järnväg som idag. Idag sköts växlingstjänsten av 3 turer Green Cargo, som då också tömmer oljetåget, och 1 tur Tågab som växlar Vänerexpressen samt byter kaffevagnar för Löfbergs mellan yttre och inre hamn.
Ca 1981 var tjänstgöringen i växlingen ungefär enligt nedan, men man ska komma ihåg att då var det också en ganska omfattande personvagnsväxling som ingick med av- och tillkoppling av vagnar samt också service i form av vattenpåfyllning, skyltning och annat arbete runt personvagnarna. Även växling av postvagnar ingick.
Förmiddagsskift ca 5.00 - 13.00: 1 trafikmästare, 1 vagnsexpeditör, 2 man + lokförare Ub, 2 man skjutspassning/växling bangård, 2 man + förare Z64:1, 2 man + förare Z64:2. Eftermiddagsskift ca 13.00-21.00: Samma bemanning men bara 1 Z64 och bara till Z64 till 17. Nattskift: 2 man ca 21.00-6.00. Dessutom 2 man trafikmästare/vagnexpeditörer i förskjuten dagtid 05.00 - 17.00 Yttre hamn + 1 man dagtid vagnsexpeditör/kajvakt Karlstad Östra. Färre under helgen men aldrig mindre än 2 man någon gång.