Godsfinkor med dubbla skjutdörrar (Fordon: vagnar)

av Klas Blomberg, Thursday, July 09, 2020, 18:50 (1381 dagar sedan)

Vid Lerbäcks hembygdsgård finns det två godsfinkor bevarade från ASLJ nummer 43 och 102, och bägge vagnarna har dubbla skjutdörrar på samma sida.

Jag har grävt både i minnet och Digitalt museum, men jag lyckas inte hitta några andra svenska godsfinkor med liknande placering av dörrarna.

De enda godsfinkorna jag hittar med dubbla skjutdörrar är NSB G4
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=14463

Lite lätt bildgoogling har inte heller gett napp varken i Danmark eller Tyskland

Har jag grävt dåligt, eller kan det vara så att dubbla skjutdörrar är en unik konstruktion för ASLJ och NSB?

ASLJ 43, Bild från sidan aslj.se
[image]

ASLJ 102, Bild från sidan aslj.se
[image]

Godsfinkor med dubbla skjutdörrar

av John T, Friday, July 10, 2020, 17:37 (1380 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Vid Lerbäcks hembygdsgård finns det två godsfinkor bevarade från ASLJ nummer 43 och 102, och bägge vagnarna har dubbla skjutdörrar på samma sida.

Jag har grävt både i minnet och Digitalt museum, men jag lyckas inte hitta några andra svenska godsfinkor med liknande placering av dörrarna.

De enda godsfinkorna jag hittar med dubbla skjutdörrar är NSB G4
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=14463

Lite lätt bildgoogling har inte heller gett napp varken i Danmark eller Tyskland

Har jag grävt dåligt, eller kan det vara så att dubbla skjutdörrar är en unik konstruktion för ASLJ och NSB?


En eller flera av SRJs Fo-vagnar hade dubbla skjutdörrar.

Godsfinkor med dubbla skjutdörrar

av Ante Svensson II, Saturday, July 11, 2020, 01:22 (1379 dagar sedan) @ John T

Vid Lerbäcks hembygdsgård finns det två godsfinkor bevarade från ASLJ nummer 43 och 102, och bägge vagnarna har dubbla skjutdörrar på samma sida.

Jag har grävt både i minnet och Digitalt museum, men jag lyckas inte hitta några andra svenska godsfinkor med liknande placering av dörrarna.

De enda godsfinkorna jag hittar med dubbla skjutdörrar är NSB G4
https://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=14463

Lite lätt bildgoogling har inte heller gett napp varken i Danmark eller Tyskland

Har jag grävt dåligt, eller kan det vara så att dubbla skjutdörrar är en unik konstruktion för ASLJ och NSB?

En eller flera av SRJs Fo-vagnar hade dubbla skjutdörrar.

Så även Fo-vagnarna på KBJ och KTsJ.

Ante

Godsfinkor med dubbla skjutdörrar

av Rubensgården, Friday, September 01, 2023, 08:41 (232 dagar sedan) @ Klas Blomberg

FS Fo hade dubbla dörrar.

Godsfinkor med dubbla skjutdörrar

av Bertil Bengtsson, Sunday, September 03, 2023, 14:38 (230 dagar sedan) @ Klas Blomberg

Jodå, det fanns sådana godsvagnar i Tyskland och i Tjeckoslovakien. I Österrike också, tror jag.
De tyska var vagnar för färjetrafik till Storbritannien. Eftersom de var så smala gick det inte att köra ombord med en gaffeltruck genom den vanliga dörren. Men med dubbla skjutdörrar gick det bra.
Det fanns en serie från slutet av 1920-talet. Vagnarna i den serien spreds över stora delar av Europa i och med andra världskriget.
Sedan i början av andra världskriget kom det en liten serie med fyra vagnar. De var svetsade men annars lika de äldre.
Sedan var det en snarlik serie i Västtyskland på 1950-talet. Dessutom fanns det också en variant med öppningsbart tak.

Först den äldre "rikstyska" varianten:

[image]

[image]
Bilderna är från en östtysk publikation.

Sedan den nyare, svetsade, varianten (man hade förhoppningar om omfattande godstrafik med Storbritannien sedan kriget vunnits!):

[image]
Måttskissen är från en västtysk publikation från år 1948.

[image]
Bilden är tagen i Bingerbrück 1992. Av de fyra vagnarna fanns tre kvar - och en stod kvarglömd på kajkanten i Bingerbrück.

De västtyska har jag foton på, men kan inte visa här.

Jag HAR måttskisser, men de är inte inskannade - än.

Berra