Boken Industribanor i Värmland-Kompletteringar Del 2 (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Thursday, July 09, 2020, 20:36 (1379 dagar sedan)

Fortsätter att snirkla mej igenom boken. Några ytterligare tillägg.

[b]Kristinehamn[/b]

Industrispåret för SKM Skrotmetall vid 2 km norr om Kristinehamn som är cirka 300 m långt lär ha använts efter skrotfirmans nedläggning då Balfour Beatty Rail ska ha haft en rälsverkstad där (källa Infranord, Khn). Uppgiften är inte dubbelkollad.

[img]images/uploaded/202007091824355f0760e3f2be9.jpg[/img]

[b]Munkfors[/b]

Den 30 maj 1985 gick det tre godstågspar mellan Deje och Hagfors (varav ett var extraanordnat). I Munkfors inväntade brukets lokomotivförare södergående godståg. Därefter växlades lokomotorn in på huvudspåret och gick till station. En bruksmiljö med smalspår att sakna.

[img]images/uploaded/202007091825525f076130591b3.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202007091825215f07611140bde.jpg[/img]

[b]Nykroppa[/b]

Före detta järnverket. Lite spårrester daterade juni 2010. Tyvärr hade jag ingen tumstock med mej

[img]images/uploaded/202007091826295f076155772b3.jpg[/img]

[b]Persberg[/b]

Anrikningsverket med tillhörande slurryterminal i Persberg ägs av Gåsgruvan Kalcit AB som är en del av OMYA koncernen. Råvaran -kalksten -till Persberg kommer från SMA Mineral Persberg AB med bil. I anrikningsverket förädlas kalkstenen (man tar bort föroreningar) varefter den renade kalkstenen mals till mikronstorlek för användning som filler/bestrykning inom pappersindustrin. Leveranserna sker i form av slurry (och numera då enbart med tankbil). Industrispåret är cirka 2 km långt. Rundgångsmöjlighet vid slutet av spåret saknas.

[img]images/uploaded/202007091827135f07618127393.jpg[/img]

[img]images/uploaded/202007091827355f076197a9569.jpg[/img]


Närmar mej lite för fort slutet av boken men har besökt flera av industrispåren så fler bidrag är att vänta...

Boken Industribanor i Värmland-Kompletteringar Del 2

av Peter B, Thursday, July 09, 2020, 21:59 (1379 dagar sedan) @ Littera JS

Fortsätter att snirkla mej igenom boken. Några ytterligare tillägg.

[b]Kristinehamn[/b]

Industrispåret för SKM Skrotmetall vid 2 km norr om Kristinehamn som är cirka 300 m långt lär ha använts efter skrotfirmans nedläggning då Balfour Beatty Rail ska ha haft en rälsverkstad där (källa Infranord, Khn). Uppgiften är inte dubbelkollad.

[img]images/uploaded/202007091824355f0760e3f2be9.jpg[/img]

Det är väl lite oklart om SKM verkligen haft järnvägstransporter, men har ju i alla fall skrotat en järnvägsvagn häromåret. Lite osäker på hur den tog sig dit, ska rota i det.
Men spåret anlades väl snarare för Persöner. Har det möjligen tillhört SRS också? Just nu har nästan alla semester som jag borde fråga.

Att ge sig på aatt sammanställa olika industrispår och kommunala industrispår är verkligen ett stort ämne, som kräver mycket engagemang att få rimligt rätt.