Provbelastning i Grängesberg (Fordon: vagnar)

av Christer Fredriksson @, Thursday, February 12, 2009, 00:31 (5550 dagar sedan)

Fann detta intressanta foto i TGO arkiv och kan inte låta bli att visa det
på detta forum.
Det är provbelastning av den travers som installerades i maskinhuset för
Centralschaktets lave 1939. Maskinhuset togs i drift i januari 1940.
Maskinhuset finnes kvar än idag och man diskuterar olika användningsalternativ.
Traversen användes för att lyfta den utrustning som maskinhuset inrymde, dvs.
Hissmaskinerier 3 st, Transformatorer, Pumpar, Kompressorer, mm.
Som synes så hade man bra marginal från den vikt man provbelastade med och den
vikt som traversen var godkänd för.
Som tyngd vid provbelastningen använde man TGOJ vågjusteringsvagn Qss 106.
Vagnen användes vid TGOJ för justering av de vagnvågar som fanns vid banan.
1945 omnumrerades vagnen från Qss 106 till Q 9040 och skall enligt uppgift
ännu finnas kvar. Systervagnen Qss 107 / Q 9041 skrotades i feb 1991.
Denna vagn vägde 15 ton och hade 40 ton vikter totalt. Man lättade vagnen
5 ton genom att vagnens kran och några vikter togs bort.
Vagnen hade rullats in via det spår som fanns in till maskinhuset på den
norra sidans östra hörn. Ett spår där man lossade all den utrustning som
monterades i maskinhuset.

Orginalbild:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/0502-1JUSTVGN.jpg[/img]

Förstoring:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/0502-1F-1JUSTVGNF.jpg[/img]

Provbelastning i Grängesberg

av tiosextiosju ⌂ @, Saturday, February 14, 2009, 21:45 (5547 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Hm... kan fortf inte använda min signatur. Måste skriva den i bokstavsform...(suck)

Det var inte så att denna vagn användes vid brokontroll också. Dvs vid vid de av VoV ålagda nedböjningsproven?

I sammanhanget. Det prospekteras ju i området. Det har lästs om fyndigheter under Väsman, ny drift i Håksberg och i en del gamla gruvor längs SWB mot Nyhammar, I en under 50-talet påtänkt gruva parallellt med den gamla skivan i Gg samt i området Gg-Shö-Hrk osv (det har fåtts brev från myndighet..)?
Talas det idag om ny gruvdrift även under rådande konjunktur. Investeringarna borde ju göras nu så att startskottet kan gå när klotet kommer på grön kvist igen. Skulle man kunna tycka.

Fann detta intressanta foto i TGO arkiv och kan inte låta bli att visa det
på detta forum.
Det är provbelastning av den travers som installerades i maskinhuset för
Centralschaktets lave 1939. Maskinhuset togs i drift i januari 1940.
Maskinhuset finnes kvar än idag och man diskuterar olika användningsalternativ.
Traversen användes för att lyfta den utrustning som maskinhuset inrymde, dvs.
Hissmaskinerier 3 st, Transformatorer, Pumpar, Kompressorer, mm.
Som synes så hade man bra marginal från den vikt man provbelastade med och den
vikt som traversen var godkänd för.
Som tyngd vid provbelastningen använde man TGOJ vågjusteringsvagn Qss 106.
Vagnen användes vid TGOJ för justering av de vagnvågar som fanns vid banan.
1945 omnumrerades vagnen från Qss 106 till Q 9040 och skall enligt uppgift
ännu finnas kvar. Systervagnen Qss 107 / Q 9041 skrotades i feb 1991.
Denna vagn vägde 15 ton och hade 40 ton vikter totalt. Man lättade vagnen
5 ton genom att vagnens kran och några vikter togs bort.
Vagnen hade rullats in via det spår som fanns in till maskinhuset på den
norra sidans östra hörn. Ett spår där man lossade all den utrustning som
monterades i maskinhuset.

Orginalbild:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/0502-1JUSTVGN.jpg[/img]

Förstoring:

[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/0502-1F-1JUSTVGNF.jpg[/img]

Provbelastning i Grängesberg

av Gchrister Fredriksson @, Saturday, February 14, 2009, 23:47 (5547 dagar sedan) @ tiosextiosju

Helt tyst sedan krisen kom.
Allt tycks ha återgått till det normala som gällde innan prospekteringsvågen
startade. Många undersökningstillstånd har återlämnats och flera lär det nog
bli med tiden.
Skulle det mot förmodan bli beslut om gruvdrift i någon gruva så återstår ännu
ett problem, nämligen transporterna. Det finnes ju inte en malmvagn att uppbringa
i Sverige eller på kontinenten, så det blir att köpa nytt i utlandet.
LKAB har ju egna, men de behöver de ju själva, och inte hjälpa konkurrenter.