Kalmar-Stubbemåla 1968 (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Sunday, July 12, 2020, 14:58 (1382 dagar sedan)

Vid nästa besök i Kalmartrakten en regngrå senhöstdag 1968 blåste förändringens vindar. Persontrafiken på smalspåret hade upphört vid årsskiftet 1967/1968. Godstrafiken till Stubbemåla (Mönsterås) rullade dock fortfarande på smalspår.

[image]
Godstrafiken på smalspåret hanterades inne på Kalmar C.

[image]
Blomstermåla.

[image]
Ankomst till Stubbemåla. En vägbro hindrade trafik med överföringsvagnar in till Mönsterås.

[image]
I Stubbemåla hade en omlastningsbangård byggts. Till höger ett inhägnat område med överföringsramper. Till vänster kaj- och frilastspår.

[image]
Växlingen i Stubbemåla sköttes med en i Mönsterås placerad lokomotor. Rastkojan med vedkamin skulle nog inte uppfylla dagens krav.

[image]
Växling av vagnar för omlastning.

[image]
De normalspårsvagnar som skulle transporteras vidare på vagnbjörn till bruket rampades av och ställdes upp på normalspår.

[image]
Kalmar stad växte och Bergabanans infart låg i vägen för expansionen. En ny västligare infart utanför stadsbebyggelsen höll därför på att byggas. Vädret den aktuella dagen var allt annat än fotovänligt men jag har ändå valt att visa några bilder som tidsdokument.

[image]
Nya slipers kördes ut med hjälp av en skogstraktor.

[image]
Man använde normalspårsslipers för att möjliggöra en framtida breddning.

[image]
Räler och skarvjärn kördes fram till byggplatsen med tralla och motordressin.

[image]
Grusning av det färdiga spåret med lokomotor och nödtorftigt anpassade godsvagnar.

Nu är det dags att lägga undan negativalbumet för denna gången.

Kalmar-Stubbemåla 1968

av PeO, Sunday, July 12, 2020, 15:21 (1382 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Kalmar stad växte och Bergabanans infart låg i vägen för expansionen. En ny västligare infart utanför stadsbebyggelsen höll därför på att byggas. Vädret den aktuella dagen var allt annat än fotovänligt men jag har ändå valt att visa några bilder som tidsdokument.

Jag minns att detta skrevs om i tidningen (Göteborgsposten?). Då var ett järnvägsbygge en sensation, järnvägarna skulle ju snart försvinna. Dock påpekade man att man inte behövde gå tillbaka till Inlandsbanans färdigställande för att hitta en kilometers järnvägsbygge, påpekades det. Någon annanstans hade en spårstump byggts i mellantiden.
Vad många små detaljer, som runnit ur minnet på 50 år....

Kalmar-Stubbemåla 1968

av Kjell Aghult, Sunday, July 12, 2020, 16:38 (1382 dagar sedan) @ Anders Jansson

Berga-Kalmar, med Sandbäckshult-Mönsterås, var den smalspåriga godsbaneperioden en högst "oäkta vutbana". Tkl på mellanstation fanns i Blomstermåla. Specialregler fanns för vissa samtidiga ordinarie vut. Och ibland behövde man skilja på "direkt-vut" (Stocktågen Kalmar <> Blomstermåla) och andra vut. Det var nog så långt man kunde tänja vutbaneformen.

Vid breddningen Kalmar-Mönsterås höjdes sth till 70 och sträckan återklassades till tåganmälan. Berga-Blomstermåla fick dock fram till P-återstarten 1996 förbli "nästan äkta vutbana". Normalt skötte tkl Berga den ensam. Men tkl Blomstermåla engagerades vid in- och utsläpp av fordon där.

Kalmar-Stubbemåla 1968

av z750asn, Sunday, July 12, 2020, 20:51 (1382 dagar sedan) @ Anders Jansson

[image]
Kalmar stad växte och Bergabanans infart låg i vägen för expansionen. En ny västligare infart utanför stadsbebyggelsen höll därför på att byggas. Vädret den aktuella dagen var allt annat än fotovänligt men jag har ändå valt att visa några bilder som tidsdokument.

I bakgrunden ser man Torsåsbanans banvall med endast brofundamenten kvar över Södra vägen. Togs bron bort i samband med denna nybyggnation av fd KBJ?

Ny bro anlades som var förhöjd i jämförelse med fd järnvägsbro och idag är det cyckelbana.

Kalmar-Stubbemåla 1968

av Anders Jansson, Monday, July 13, 2020, 13:27 (1381 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[image]
Ankomst till Stubbemåla. En vägbro hindrade trafik med överföringsvagnar in till Mönsterås.


Stubbemåla banvaktstuga till vänster?

Svar: Ja.

[image]

Kalmar-Stubbemåla 1968

av Granis, Monday, July 13, 2020, 13:33 (1381 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tänk att få sitta där i trädgården en fin sommardag med en kall öl och få beskåda och höra en växlande Tp. Är det förresten nån som ser vilken maskin det är, där gick väl de sist (i Falun licens)byggda Tp-loken?


/ L G :-)

Kalmar-Stubbemåla 1968

av Krister P, Monday, July 13, 2020, 18:22 (1381 dagar sedan) @ Granis

Tänk att få sitta där i trädgården en fin sommardag med en kall öl och få beskåda och höra en växlande Tp. Är det förresten nån som ser vilken maskin det är, där gick väl de sist (i Falun licens)byggda Tp-loken?


/ L G :-)

Verkar som om det var Z4p som stod för växlingen :-D

Men det var nog härligt ljud när Tp:n drog iväg.

Kalmar-Stubbemåla 1968

av Granis, Monday, July 13, 2020, 18:36 (1381 dagar sedan) @ Krister P

Verkar som om det var Z4p som stod för växlingen :-D

Men det var nog härligt ljud när Tp:n drog iväg.

Ja, man kan ju inte få allt jämt ;-) Z4p på bilderna från Kalmar verkar vara Z4p 265 -eller?


/ L G

Kalmar-Stubbemåla 1968. Växellok?

av Leif B, Tuesday, July 14, 2020, 11:42 (1380 dagar sedan) @ Granis

Verkar som om det var Z4p som stod för växlingen :-D

Men det var nog härligt ljud när Tp:n drog iväg.


Ja, man kan ju inte få allt jämt ;-) Z4p på bilderna från Kalmar verkar vara Z4p 265 -eller?


/ L G

Tp var väl knappast den idealiska växelmaskinen föreställer jag mig....

Dock skötte de rampväxlingen i Uppsala de sista åren, vill jag minnas.

Kalmar-Stubbemåla 1968

av yngve nilsson, Tuesday, July 14, 2020, 15:13 (1380 dagar sedan) @ Granis

Normalt växlade Mönsterås lokomotor, Z4p 261 i Stubbemåla och Z4p 232 i Kalmar. Kalmar hade fler Z4p så där kunde det vara någon annan men i Mönsterås-Stubbemåla verkade 261 vara "livegen"