Doktorsväska ? (Järnväg allmänt)

av Nils-Bertil, Monday, July 13, 2020, 11:31 (1354 dagar sedan)

På Järnvägsmuseet i min närhet finns en väska som jag får för mig tillhört en läkare.
På väska finns en plåt med namnet E.ERIKSSON TÄBY med "skrivstil" ingraverat.
Någon här som vet något om denne man ?

Doktorsväska ?

av johanmmolin, Monday, July 13, 2020, 13:52 (1354 dagar sedan) @ Nils-Bertil

Det kan inte vara denne herre (Svenskt Biografiskt lexikon 1955, en av många årgångar som finns digitaliserade under runeberg.org)?

[img]images/uploaded/202007131151205f0c4ab828dfb.jpg[/img]

Doktorsväska ?

av Harald, Monday, July 13, 2020, 19:06 (1354 dagar sedan) @ johanmmolin

Troligen inte. Det finns ingen uppgift om att han skulle ha bott i Täby. Han flyttar från Vittinge till Stockholm 1901 enligt Rotemansarkivet. Sedan är han skriven i Stockholm tills han dör 1956.

Doktorsväska ?

av Nils-Bertil, Monday, July 13, 2020, 19:39 (1354 dagar sedan) @ johanmmolin

Det här verkar högst troligt.
Anställd vid järnvägen.
Väskan har med all säkerhet åkt tåg.
Varför hamnar den i Strömsnäsbruk ?
Varför Täby. Väskans "hemort" ?
Han kanske hade sitt kontor i Täby.
Mycket spännande tycker jag.
Tack för "hjälpen"

Doktorsväska ?

av johanmmolin, Monday, July 13, 2020, 21:13 (1354 dagar sedan) @ Nils-Bertil

En doktorsväska har ett mycket speciellt utseende, och är i praktiken en likadan som en "ackuschörsväska", dvs en barnmorskeväska från fordom. En bild kan hjälpa till att visa om det styrker eller minskar tanken på doktorsväska.

När det gäller ägarens identitet kan i varje fall inte jag hitta någon annan som hade antingen anknytning till SJ eller var doktor. Så så länge inte någon konkurrent dyker upp är det ju i alla fall en god hypotes så väl som någon.

Doktorsväska ?

av Harald, Monday, July 13, 2020, 22:29 (1353 dagar sedan) @ johanmmolin

Kan det vara en verktygsväska? Snickeriarbetaren Erik Henning Eriksson var anställd vid Stockholm-Roslagens järnvägar och bodde i Ella park 130 i Täby.

Doktorsväska ? Lokförarväska?

av Leif B, Tuesday, July 14, 2020, 11:55 (1353 dagar sedan) @ Harald

Kan det vara en verktygsväska? Snickeriarbetaren Erik Henning Eriksson var anställd vid Stockholm-Roslagens järnvägar och bodde i Ella park 130 i Täby.

Det är inte helt enkelt en [link=https://www.tradera.com/item/2945/390357548/sj-tagmastare-lokforare-vaska-portfolj#view-item-main]lokförarväska[/link]? Hur ser den ut?

Doktorsväska ? Lokförarväska? Tbfh-väska?

av Leif B, Tuesday, July 14, 2020, 12:06 (1353 dagar sedan) @ Leif B

Kan det vara en verktygsväska? Snickeriarbetaren Erik Henning Eriksson var anställd vid Stockholm-Roslagens järnvägar och bodde i Ella park 130 i Täby.


Det är inte helt enkelt en [link=https://www.tradera.com/item/2945/390357548/sj-tagmastare-lokforare-vaska-portfolj#view-item-main]lokförarväska[/link]? Hur ser den ut?

PS Eller en [link=https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=1126484]tbfh-väska[/link]? Långt ner i tråden diskuteras den bruna portföljens "äkthet".

En inte alldeles långsökt teori är väl att snickare Eriksson lyckats kvittera ut en lokf/tbfh-väska från förrådet och hade matlådan och och andra tillhörigheter i den på väg till jobbet?

Doktorsväska ? Lokförarväska? Tbfh-väska?

av Harald, Tuesday, July 14, 2020, 12:38 (1353 dagar sedan) @ Leif B

Kan det vara en verktygsväska? Snickeriarbetaren Erik Henning Eriksson var anställd vid Stockholm-Roslagens järnvägar och bodde i Ella park 130 i Täby.


Det är inte helt enkelt en lokförarväska? Hur ser den ut?


PS Eller en tbfh-väska? Långt ner i tråden diskuteras den bruna portföljens "äkthet".

En inte alldeles långsökt teori är väl att snickare Eriksson lyckats kvittera ut en lokf/tbfh-väska från förrådet och hade matlådan och och andra tillhörigheter i den på väg till jobbet?

Det behöver inte vara snickare Eriksson heller. Det finns många E.Eriksson i Täby, för många för att jag ska ha lust att kolla alla. Men den nämnde riksdagsmannen Ernst Eriksson har inte någon som helst anknytning till Täby. Inte heller SJ hade någon anknytning till Täby före 1959, så någon speciell orsak att leta bland SJ-personal finns inte.

Doktorsväska ? Lokförarväska? Tbfh-väska?

av johanmmolin, Tuesday, July 14, 2020, 14:44 (1353 dagar sedan) @ Harald

Ingen av väskorna på fotona liknar en läkarväska, inte ens avlägset.