Boken Industribanor i Värmland-Kompletteringar Del 3 (Järnväg allmänt)

av Littera JS, Monday, July 13, 2020, 21:24 (1381 dagar sedan)

Den trevliga boken nu genomläst så dags för några sista kompletteringar.

Bidragen är baserade på 45 års bilddokumentation där drivkraften har varit att söka dokumentera banor och spår med levande trafik. Eftersom skaran av kvarvarande industribanor fortsätter att krympa kan jag bara uppmuntra till en fortsatt dokumentation.

[b]Storfors-1994[/b]
Brukets lokomotor går upp till station och möter upp ankommande godståg. Det då nybildade Tågåkeriet i Bergslagen har sedan ett par månader hand om transporterna till Storfors. Något år senare tog Tågab över brukets interntransporter men det är en annan historia. Industrispåret exklusive sidospår är ca 800 m långt.

Först en lite pratstund förare i mellan. Här är det ingen tvekan om begreppet gammeldansk

[img]images/uploaded/202007131858135f0caec51b0fa.jpg[/img]

Lokomotorn med sin last har gått in på industrispåret och ska strax korsa Storforsälven innan det når industriområdet

[img]images/uploaded/202007131859065f0caefa73c59.jpg[/img]

Tmy 103 växlar vid industriområdet öster om älven

[img]images/uploaded/202007131859515f0caf27d66d4.jpg[/img]

[b]Säffle-1995[/b]

Spåret till trävaruindustrin strax söder Säffle station var i bruk åtminstone 1995

[img]images/uploaded/202007131901085f0caf74dc133.jpg[/img]

[b]Vålberg-Älvenässpåret-1995[/b]

Svenska Rayon tog in kolsvavla, lut och dissolvingmassa råvaror som används vid framställning av viskos (=rayon) per järnväg. Dissolvingmassan kom från Modos anläggning i Örnsköldsvik (numera Domsjö Fabriker). Kolsvavlavagnarna kom som oftast från Östtyskland.
Lite kuriosa: ”Ekologiska kläder”gjorda av bambu är baserade på dissolvingmassa från bambu. Så med den analogin kan man säga att den viskos som kom från Älvenäs användes bland annat till att tillverka kläder av gran och tall.

Industriområdet med parti av det 3 km långa spåret och godståget

[img]images/uploaded/202007131904375f0cb04544f16.jpg[/img]

Analogt i förarhytten

[img]images/uploaded/202007131905245f0cb0745e712.jpg[/img]

[b]Vålberg-Älvsbyhusspåret-2016[/b]

Vid spåret ligger också Wermlands Logistic Center(WLC)terminal. Från WLC har det skett utlastning av rundvirke. I början skötte Green Cargo växlingen som sedan togs över av Nordiska Tåg. Även Tågab har växlat på spåret.
Spåret är ca 1.3 km långt och saknar rundgångsmöjlighet.

Nordiska Tåg sätter av vagnar vid WLC:

[img]images/uploaded/202007131907425f0cb0fe9c332.jpg[/img]

Vid slutet på spåret:

[img]images/uploaded/202007131910445f0cb1b46cd24.jpg[/img]