Okänt sadeltanklok, bildfråga! (Fordon: lok)

av Rolf Sten ⌂, Tuesday, July 14, 2020, 18:21 (1354 dagar sedan)

Fick den här bilden och frågan från ROBERT NEILL FORSYTHE i England.
Hello I have ecently received a sizeable collection of Scandinavian train images and certainly some from Sweden. This one is a mystery.

Maybe you can help?

thanks

Någon i Forumet som kan lösa denna bildfråga?

[image]

Okänt sadeltanklok, bildfråga!

av Richard Loe, Tuesday, July 14, 2020, 19:44 (1354 dagar sedan) @ Rolf Sten

Fick den här bilden och frågan från ROBERT NEILL FORSYTHE i England.
Hello I have ecently received a sizeable collection of Scandinavian train images and certainly some from Sweden. This one is a mystery.

Maybe you can help?

thanks

Någon i Forumet som kan lösa denna bildfråga?

[image]

Om loket är byggd i Storbritannien så är det sannolikt ett Kerr Stuart lok då den har flera av den tillverkarens karakteristiska drag, exempelvis utformning och position på sadeltanken. Men jag visste inte att dom hade sålt lok till något nordiskt land.

Okänt sadeltanklok, bildfråga!

av Anders Svensson, Tuesday, July 14, 2020, 21:00 (1354 dagar sedan) @ Rolf Sten

Går det att få en detaljförstoring av området med skyltarna mitt på hytten? Det verkar stå något i stil med "DLS" och sedan "1" där under... //Anders

Okänt sadeltanklok, bildfråga!

av Leif B, Tuesday, July 14, 2020, 22:37 (1354 dagar sedan) @ Rolf Sten

Fick den här bilden och frågan från ROBERT NEILL FORSYTHE i England.
Hello I have ecently received a sizeable collection of Scandinavian train images and certainly some from Sweden. This one is a mystery.

Maybe you can help?

thanks

Någon i Forumet som kan lösa denna bildfråga?

[image]

Har du funnits någon bana i Sverige eller Norden som använt sådam buffertar (dumb buffers)?

Jag tycker bilden ser ”very british” ut! Möjligen skulle jag placera det sättet att måla sotskåpsluckan i Indien eller Sydostasien, men det kan ju förekommit på många fler håll.

Dödbuffertar

av BD, Wednesday, July 15, 2020, 02:45 (1354 dagar sedan) @ Leif B

Har du funnits någon bana i Sverige eller Norden som använt sådam buffertar (dumb buffers)?

Den svenska termen är "dödbuffertar". Sett det i samband med SJB vagnar som användes vid järnvägsbyggnader.