Tågkrock 1965 (Fotografier/bildfrågor)
[link=http://www.storumansajten.se/FOTOALBUM/HARALD-E/1965-1967/Tagkrock-1965/TK-1965.html]HÄR[/link] finns bilder som kanske någon vet något om.
Trakten av Storuman 1965.
av Staffan Eriksson, Thursday, February 12, 2009, 10:47 (5713 dagar sedan)
[link=http://www.storumansajten.se/FOTOALBUM/HARALD-E/1965-1967/Tagkrock-1965/TK-1965.html]HÄR[/link] finns bilder som kanske någon vet något om.
Trakten av Storuman 1965.
av Mattias Jansson, Thursday, February 12, 2009, 11:23 (5713 dagar sedan) @ Staffan Eriksson
[link=http://www.storumansajten.se/FOTOALBUM/HARALD-E/1965-1967/Tagkrock-1965/TK-1965.html]HÄR[/link] finns bilder som kanske någon vet något om.
Trakten av Storuman 1965.
Om tidpunkten stämmer så var det i alla fall fråga om något banavdelningsfordon, inspektionsrälsbuss eller något sådant. De tvåaxliga Hildingbussarna försvann runt 1957-58. Från Storuman hade för den delen de fyraxliga också försvunnit i mitten av 60-talet.
av Leif, Thursday, February 12, 2009, 11:33 (5713 dagar sedan) @ Mattias Jansson
[link=http://www.storumansajten.se/FOTOALBUM/HARALD-E/1965-1967/Tagkrock-1965/TK-1965.html]HÄR[/link] finns bilder som kanske någon vet något om.
Trakten av Storuman 1965.
Om tidpunkten stämmer så var det i alla fall fråga om något banavdelningsfordon, inspektionsrälsbuss eller något sådant. De tvåaxliga Hildingbussarna försvann runt 1957-58. Från Storuman hade för den delen de fyraxliga också försvunnit i mitten av 60-talet.
Den mörka färgen tyder också på att det är ett Banvadelningsfordon (orange snarare än blekgul). Skadorna ser mer ut som att den har kört på ett mindre vägfordon - eller kanske ett större djur (björn, renskock, älg?) - än ett tungt rälsfordon.
Nej, förresten, det k a n vara märken efter en bufferplanka på hörnen och i så fall buffertarna som har gått långt in förarhytten. Men i så fall har det inte varit någon frontalkrock i tåghastighet, utan snarare en bdisp som kommit för nära framförvarande dito (med tågfordon) och inte hunnit stanna.
/spekulerar
Leif
av Olof Brandelid, Göteborg, Thursday, February 12, 2009, 12:24 (5713 dagar sedan) @ Leif
Hur vanligt var det med sökarlykta på taket på rälsbussar i ordinarie trafik?
Så banavd-fordon låter troligt.
av Staffan Granath, Thursday, February 12, 2009, 12:56 (5713 dagar sedan) @ Leif
[link=http://www.storumansajten.se/FOTOALBUM/HARALD-E/1965-1967/Tagkrock-1965/TK-1965.html]HÄR[/link] finns bilder som kanske någon vet något om.
Trakten av Storuman 1965.
Om tidpunkten stämmer så var det i alla fall fråga om något banavdelningsfordon, inspektionsrälsbuss eller något sådant. De tvåaxliga Hildingbussarna försvann runt 1957-58. Från Storuman hade för den delen de fyraxliga också försvunnit i mitten av 60-talet.
Den mörka färgen tyder också på att det är ett Banvadelningsfordon (orange snarare än blekgul). Skadorna ser mer ut som att den har kört på ett mindre vägfordon - eller kanske ett större djur (björn, renskock, älg?) - än ett tungt rälsfordon.
är den ombyggd till plogbuss eller hade alla sådana plogar vintertid :-|
pappa pratade om en plogbuss som krockade med en insnöad militärtraktorsläp på en repövning han var med om i området, då han inte är i livet går det inte att bekräfta.:-(
i.s.f som jag minns det var det ett traktorsläp som kört fast och snöat över, men då SJ skulle röja banan hade man fel uppgifter om position och brakade in i släpet i stället för ett förmodad snödrev :-P
men som sagt, bara en minnesbild och rösten har tystnat för alltid, så frågan förblir nog obesvarad.
från det faderslösa morshyttan :-| :-( :-(
av Anders Johansson, Thursday, February 12, 2009, 22:27 (5713 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Från Svenska Motorvagnens sakkunnige fick jag följande svar när Vi kommunicerade med en kontakt i Storuman:
Lite kort om "nummer 198"
Vagnen lev 1937 från Hilding Carlsson i Umeå.
Vagnens nr var 345 och littra efter 1943 var "Y".
Den slopades som trafikvagn vid årsskiftet 1956/57 och var
under de sist trafikåren tilldelad 25 maskinsektionen, Halmstad.
Under 1957 vart den klar efter ombyggnad till plogrälsbuss.
Nu med märkningen "198" som senare ändrades till "3898".
I den ingick även "ansiktlyftningen" du skiver om med bl a nya
gummilister runt fönstren och även ny motor, en 6-cyl. Scania.
Den placerades vid 20 maskinsektionen i vilken norra delen av
Inlandsbanan och tillhörande tvärbanor ingick i.
Vagnen skrotades i Arvidsjaur 1979 efter ett antal års avställning.
Beträffande bilderna på den skadade vagnen som finns på Storumansajten
kan nämnas att vagnen måste ha reparerats. Ingen av de fem som byggdes
om på detta sätt vart skrotad före 1970. Alla fem var placerade i övre
Norrland, vilken som varit stationerad exakt vart känner jag tyvärr inte till.
av Janne Sandgren, Sunday, February 15, 2009, 20:50 (5710 dagar sedan) @ Staffan Eriksson
Hej!
Detta är ett ganska märkligt sammanträffande. Jag har rätt länge sneglat på de bilderna, eftersom jag kommer från Storuman. Så frågade jag SMoK om vagnen och Anders svar till mig är det som nu ligger inne här. Spelöppningen till min fråga är denna till Anders:
"Jag har en fråga om en tvåaxlig Hilding Carlsson motorvagn som finns på en bild från Storuman. När bilden togs 1958 gick den som tjänstefordon för Banavdelningen och hade nummer 198.
Sedan finns det på Storumansajten.se och vidare till Fotoalbum/Harald Erikssons negativsamling/välj knappen 1965 - 1967 där det finns några bilder från en olycka i trakterna av Storuman med en till synes likadan motorvagn. Man kan inte se vagnens nummer, men det skulle ju faktiskt kunna vara samma fordon som här har mött sitt öde.
Då uppstår några frågor. Om det inte är samma vagn, vad har ni i era listor om Y1 nr 198? Tillverkningsår och öde? Då är den kolliderade vagnen en annan, men ni kanske ser i era listor om någon av de gamla HC Y1-orna var med om en kollision på någon av de tre banorna ut från Storuman.
Är det samma vagn så är det enklare. Ni kan kanske se vad som hände den.
För övrigt, motorvagnar av denna typ, tvåaxliga HC, fick de någon ansiktslyftning av något slag när de övergick till Banavdelningen? Jag tycker att gummilisten runt framrutorna ser modernare ut än originalet. Hade de kvar samma motor?
Jag hoppas att detta inte ställer till för mycket besvär för er.
Tacksam för ett svar - även om det blir negativt, ni hittar inget."
Svaret har ni ju sett.
För övrigt så bodde Åke Blixt (en av dem på bilden) i vårt hus (mellan Shell och Mannbergs bageri/kafé) i Storuman, i en tvåa på andra våningen. Jag tyckte faktiskt att jag kände igen honom på fotot så jag tog och ringde upp till Luleå där Åke och Karin bor för att fråga om han minns något om en krock som den på fotona. Då Åke är född runt 1915, eller så, så kunde han faktiskt inte minnas den händelsen vilket kanske inte är så konstigt. Därför skickade jag inget meddelande till sajtsheriffen om att det kunde vara Åke på fotot.
Så endera har Åke erinrat sig händelsen och meddelat detta till hemsidan eller så har någon annan känt igen honom så pass säkert att denne har hört av sig.
Hälsningar
Janne sandgren