Två bilder i Järnvägsnytt (AGJ) (Fotografier/bildfrågor)

av Ola Ahlström, Thursday, July 16, 2020, 14:52 (1379 dagar sedan)

Bläddrar igenom min samling av Järnvägsnytt, föreningsblad för Anten-Gräfsnäs Järnväg, och noterar då två bilder med bristfällig (?) bildtext som intressera mig. Vill inte skanna in bilderna och publicera dom utan hoppas istället att någon kan ta sig besväret att leta upp tidningarna ur sina gömmor och hjälpa mig med identifiering.

Nr 4 2006 sid 13, en artikel om avtal, arrenden, fordon, försäljningar och inköp. Här visas en grönmålad särkupévagn, vad är detta för vagn?

Nr 1 2017 sid 3, i ordförandens spalt visas en "flygbild" där man ser flera boggivagnar och då främst takutrustningen. Vi modellbyggare är inte bortskämda med sådana bilder men vilka vagnar är det som är avbildade i Anten?

Ola Ahlström
Malmö

Två bilder i Järnvägsnytt (AGJ)

av PE, Thursday, July 23, 2020, 12:58 (1372 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Bläddrar igenom min samling av Järnvägsnytt, föreningsblad för Anten-Gräfsnäs Järnväg, och noterar då två bilder med bristfällig (?) bildtext som intressera mig. Vill inte skanna in bilderna och publicera dom utan hoppas istället att någon kan ta sig besväret att leta upp tidningarna ur sina gömmor och hjälpa mig med identifiering.

Nr 4 2006 sid 13, en artikel om avtal, arrenden, fordon, försäljningar och inköp. Här visas en grönmålad särkupévagn, vad är detta för vagn?

Nr 1 2017 sid 3, i ordförandens spalt visas en "flygbild" där man ser flera boggivagnar och då främst takutrustningen. Vi modellbyggare är inte bortskämda med sådana bilder men vilka vagnar är det som är avbildade i Anten?

Ola Ahlström
Malmö

[img=thumbnail]https://www.agj.net/bilder/HK_DJI_0537.JPG[/img]

Bilden är tagen av Hans Kjällqvist i Gräfsnäs och användes i Jernvägsnytt 1/2017.
Under trädet är det vagn [b]AGJ Cop 28 [/b](fd. SJ Cop 837- VB Co 61), sedan är det [b]AGJ Cop 37[/b] (fd. SJ Cop 916 – SRJ Co 104), därefter [b]AGJ Cop 34[/b] (fd. SJ Cop 909 – SRJ Co 97) och trävagnen är [b]AGJ Cop 24[/b] (fd. SJ Cop 881- SRJ Co 69).

[link=https://www.agj.net/fordonen/personvagnar/]AGJ personvagnar[/link]

Med vänlig hälsning

[i]Patrik Engberg
Anten - Gräfsnäs Järnväg[/i]

Två bilder i Järnvägsnytt (AGJ)

av Magnus Johansson, Friday, July 24, 2020, 10:34 (1371 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Särkupe vagnen i Jernvägsnytt 2006 torde vara HWJ C51, senare NVHJ. Den användes som tågexp i Anten under museibanans första år

/ Magnus Johansson

Två bilder i Järnvägsnytt (AGJ)

av Granis, Friday, July 24, 2020, 11:39 (1371 dagar sedan) @ Magnus Johansson

Var det den som skulle heta "AGJ C 1" i föreningens egna nummerserie? En serie AGJ nu övergivit och återgått till originalmärkning (dock inte alltid ursprungsd:o med tanke på fordonets skick). Väl? Eller gäller det bara vagnar från Roslagsbanorna?


/ L G ;-)