Söker bilder: bomdriv (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Saturday, July 18, 2020, 19:35 (1350 dagar sedan)

Hej!

Gällande bomdriven:

  • EMB (Bredarydsdriv)
  • JEG 20 - 50 (de gamla danskdriven med hölje av metall)

har någon på forumet tillgång till ritningar, eller bilder på driven med öppna kåpor, så att man ser innanmätet?

Söker bilder: bomdriv

av Per Wirback, Sunday, July 19, 2020, 18:14 (1349 dagar sedan) @ Anders_W

Hej!

Gällande bomdriven:

  • EMB (Bredarydsdriv)
  • JEG 20 - 50 (de gamla danskdriven med hölje av metall)

har någon på forumet tillgång till ritningar, eller bilder på driven med öppna kåpor, så att man ser innanmätet?

Har lagt några dokument i din Dropbox.
Det är ritningar mm för JEGD20 (gjutjärn) och JEGD50 (första versionen med glasfiberkåpa).
För JEGD30 (med sidor av djupressad plåt), har jag inte hittat några dokument i min samling, inte heller för EMB/Bredaryd.

/Per

Söker bilder: bomdriv

av Per Wirback, Sunday, July 19, 2020, 18:28 (1349 dagar sedan) @ Per Wirback

Hej!

Gällande bomdriven:[list]
[*]EMB (Bredarydsdriv)
[*]JEG 20 - 50 (de gamla danskdriven med hölje av metall)
[/list]

har någon på forumet tillgång till ritningar, eller bilder på driven med öppna kåpor, så att man ser innanmätet?


Har lagt några dokument i din Dropbox.
Det är ritningar mm för JEGD20 (gjutjärn) och JEGD50 (första versionen med glasfiberkåpa).
För JEGD30 (med sidor av djupressad plåt), har jag inte hittat några dokument i min samling, inte heller för EMB/Bredaryd.

/Per

Hittade just lite grand om Bredaryd, och något om DSI 30, är nu uppladdat.


Korrekta benämningar av modellerna skall nog vara:

DSI27, Gjutjärn med sluttande baksida.

DSI30, Pressad plåt med "söm" over överytan.
(typen finns i olika utförande med små och stora luckor för service, tror dock de har samma typbeteckning)

JEGD50, Glasfiber med slitsad kåpa för fästskruvarna och delar av stommen i gjutgods.

JEGD601, Glasfiber av den modell som nu nyinstalleras.

/Per

Söker bilder: bomdriv

av Anders_W, Sunday, July 19, 2020, 18:32 (1349 dagar sedan) @ Per Wirback

Tackar och bockar!

Läs- och skrivrättigheterna på Dropbox är sådana att jag inte kan se det Du laddar upp, så jag har skickat Dig en s.k. uppmaning, som låter Dig ladda upp dem på ett sätt som gör att jag ser dem.

Söker bilder: bomdriv

av Stefan Skoglund, Tuesday, July 21, 2020, 13:10 (1347 dagar sedan) @ Anders_W

Trafikverket har Bredaryd-driv vid bland annat kanalbron i Karlsborg (om jag inte minns helt fel...) annars fanns/finns exemplar på några övergångar Herrljunga-Vara.

Söker bilder: bomdriv

av Anders_W, Tuesday, July 21, 2020, 14:51 (1347 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Bredarydare verkar vara ganska vanliga på plattformsanläggningar och GC-överfarter.

Jag känner dock bara till ett JEG som fortfarande är i drift på statens spår, och det är vid stora övergången i Skinnskatteberg (ett JEG och tre JEGD601).