Sommaridyll (Järnväg allmänt)
Snälltåg 765 med trälok Du passerar sjön Björken (i närheten av hållplatsen med samma namn) på gamla linjen mellan Karlsby och Motala 13 september 1966.
av Stig Lagergren, Sunday, July 19, 2020, 23:02 (1374 dagar sedan)
Snälltåg 765 med trälok Du passerar sjön Björken (i närheten av hållplatsen med samma namn) på gamla linjen mellan Karlsby och Motala 13 september 1966.
av Alex, Monday, July 20, 2020, 00:19 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Fin, vacker och harmonisk bild.
Om man bortser från lok och cafevagn var det ganska låg medelålder på materialet i detta tåg. Jag har levt i tron att 60 tals vagnarna i början bara gick på de stora stambanorna men efter alla bilder som visats i detta forum så här jag nu insett att SJ spred ut dem ganska jämt i landet.
av Lennart Petersen, Monday, July 20, 2020, 05:00 (1374 dagar sedan) @ Alex
Fin, vacker och harmonisk bild.
Om man bortser från lok och cafevagn var det ganska låg medelålder på materialet i detta tåg. Jag har levt i tron att 60 tals vagnarna i början bara gick på de stora stambanorna men efter alla bilder som visats i detta forum så här jag nu insett att SJ spred ut dem ganska jämt i landet.
Ja faktiskt så var det nog så att de kunde finnas i nästan alla loktåg oavsett.
Exempel på HNJ när det kom snälltåg Halmstad-Stockholm från 1968.
Tekniskt var dom ju jämförbara med 30-40tals stålvagnar med t.e.x Sth 130km/h
av LasseE, Monday, July 20, 2020, 06:11 (1374 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Fin, vacker och harmonisk bild.
Om man bortser från lok och cafevagn var det ganska låg medelålder på materialet i detta tåg. Jag har levt i tron att 60 tals vagnarna i början bara gick på de stora stambanorna men efter alla bilder som visats i detta forum så här jag nu insett att SJ spred ut dem ganska jämt i landet.
Ja faktiskt så var det nog så att de kunde finnas i nästan alla loktåg oavsett.
Exempel på HNJ när det kom snälltåg Halmstad-Stockholm från 1968.
Tekniskt var dom ju jämförbara med 30-40tals stålvagnar med t.e.x Sth 130km/h
Krylbo - Hallsberg - Mjölby var en förbindelse mellan stora stambanor där kursvagnarna gick långa sträckor så det är kanske inte så konstigt att man satte in moderna vagnar där. Kursvagnarna på HNJ gick till större delen av sträckan på södra stambanan.
av Alex, Monday, July 20, 2020, 08:37 (1374 dagar sedan) @ LasseE
När det gäller HNJ är jag glad över att jag fick möjlighet att resa Nässjö-Halmstad 1971 med detta loktåg. Minns dock inte om jag satt i 60-tals vagn eller den lokala vagnen. Jag tog mig till Nässjö med Lapplandspilen från Långsele.
av Stig Lagergren, Monday, July 20, 2020, 20:30 (1374 dagar sedan) @ Alex
När det gäller HNJ är jag glad över att jag fick möjlighet att resa Nässjö-Halmstad 1971 med detta loktåg. Minns dock inte om jag satt i 60-tals vagn eller den lokala vagnen. Jag tog mig till Nässjö med Lapplandspilen från Långsele.
Så här såg S 283 Nässjö - Halmstad ut på sommaren första tiden det gick, tdt 168. Alla tre sittvagnarna kom från Stockholm i X 3. Bilden tagen i Halmstad 10 augusti 1968.
av Alex, Tuesday, July 21, 2020, 20:12 (1373 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Då kanske det var så att jag åkte 60 tal på HNJ.:-)
av Stig Lagergren, Tuesday, July 21, 2020, 20:48 (1373 dagar sedan) @ Alex
Då kanske det var så att jag åkte 60 tal på HNJ.:-)
Men det var nog bara första året som det var så fint. Sedan blev det väl bara en direktvagn + en lokalvagn (AB4 vad jag minns). Så du kan nog ha åkt lokalvagn i alla fall.
av Merlin, Monday, July 20, 2020, 04:43 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Snälltåg 765 med trälok Du passerar sjön Björken (i närheten av hållplatsen med samma namn) på gamla linjen mellan Karlsby och Motala 13 september 1966.
Tror jag har sett den bilden tidigare men alltid lika trevligt att se gamla D-lok på foto.
Gärna fler sådana bilder :-)
av Cargoman, Monday, July 20, 2020, 09:28 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Just från detta ställe - vid sjön Björken - har både jag och de flesta lokförare som körde förbi ett minne av. Bakom tåget, vid bryggorna, finns en stuga med altan mot sjön. Där stod oftast dag- och kvällstid en nästan alltid vitklädd dam och vinkade till tåget. Tyvärr försvann detta "vinkställe" när linjen lades om vid dubbelspårsbygget. Det var sth 70 längs sjön och en bit förbi Karlsby, så man hade god tid på sig att vinka tillbaka. Trevligt minne! :-)
av Jan Frelin, Tuesday, July 21, 2020, 21:37 (1373 dagar sedan) @ Cargoman
Just från detta ställe - vid sjön Björken - har både jag och de flesta lokförare som körde förbi ett minne av. Bakom tåget, vid bryggorna, finns en stuga med altan mot sjön. Där stod oftast dag- och kvällstid en nästan alltid vitklädd dam och vinkade till tåget. Tyvärr försvann detta "vinkställe" när linjen lades om vid dubbelspårsbygget. Det var sth 70 längs sjön och en bit förbi Karlsby, så man hade god tid på sig att vinka tillbaka. Trevligt minne! :-)
Vilken charmerande liten historia!
av Kjell Aghult, Monday, July 20, 2020, 09:55 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
... passerar sjön Björken (i närheten av hållplatsen med samma namn) på gamla linjen mellan Karlsby och Motala....
Björken - ursprungligen Björka - var en gammal hållplats, nästan ända från HMMJ start.
För utflykter från industristaden Motala anlades två sommarhållplatser 1949-06-01: Salstern (Slst) på sträckan Karlsby-Motala, också vid en sjö. Frebergaviken (Fbv) mellan Motala och Fägelsta. Slst blev helårshållplats 1959-05-31.
Alla tre nedlades 1967-05-28. Betjäningen övertogs av Motala Stads Trafik AB, kommunaliserat 1950.
av Peter Johansson, Wednesday, July 22, 2020, 23:38 (1371 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Björken hade väl också en växel till en militär bränsledepå. Växeln fanns kvar in på nittiotalet tror jag. Dock var bränsledepån nedlagd men spåret och växeln låg kvar. En av de sista gångerna som den användes var när ett Rc-lok i godståg fick varmgång eller möjligen havererad växellåda i en boggie. Detta lok baxades in på Björkenspåret och stod där ganska länge innan det transporterade till verkstad på tralla.
Peter Johansson
av Kjell Aghult, Thursday, July 23, 2020, 07:38 (1371 dagar sedan) @ Peter Johansson
Björken hade väl också en växel till en militär bränsledepå. Växeln fanns kvar in på nittiotalet tror jag. Dock var bränsledepån nedlagd men spåret och växeln låg kvar. En av de sista gångerna som den användes var när ett Rc-lok i godståg fick varmgång eller möjligen havererad växellåda i en boggie. Detta lok baxades in på Björkenspåret och stod där ganska länge innan det transporterade till verkstad på tralla.
´Björken II´ låg ca 600 m norr om gamla hållplatsen. Den var linjeplats och ärvde den gamla signaturen ´Bjk´. Den existerade 1975-1995.
av Stig Lagergren, Thursday, July 23, 2020, 08:19 (1371 dagar sedan) @ Kjell Aghult
Björken hade väl också en växel till en militär bränsledepå. Växeln fanns kvar in på nittiotalet tror jag. Dock var bränsledepån nedlagd men spåret och växeln låg kvar. En av de sista gångerna som den användes var när ett Rc-lok i godståg fick varmgång eller möjligen havererad växellåda i en boggie. Detta lok baxades in på Björkenspåret och stod där ganska länge innan det transporterade till verkstad på tralla.
´Björken II´ låg ca 600 m norr om gamla hållplatsen. Den var linjeplats och ärvde den gamla signaturen ´Bjk´. Den existerade 1975-1995.
En ganska stor avvikelse från trädens början men apropå oljedepåer. Mellan Broddbo och Rosshyttan fanns en dylik. Den benämndes bara lastplats växel 43 om jag minns rätt. Hade den inget riktigt namn?
av Kjell Aghult, Thursday, July 23, 2020, 08:59 (1371 dagar sedan) @ Stig Lagergren
En ganska stor avvikelse från trädens början men apropå oljedepåer. Mellan Broddbo och Rosshyttan fanns en dylik. Den benämndes bara lastplats växel 43 om jag minns rätt. Hade den inget namn?
Nej, namnet Växel 143 kom av km-talet från Stockholm C. Tydligen fanns inget lämpligt lokalt namn att anknyta till. Denna linjeplats existerade 1977-2002.
av Hans Broman, Monday, July 20, 2020, 15:59 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Härlig bild som visar på den brytningstid då SJ moderniserades. Snt 765 var dagsnälltåget Gävle - Mjölby och hade, förutom vagnar i den relationen, också kursvagnar Gävle - Malmö, troligen också Östersund - Malmö. (Kommunickans vagnförteckning är lite svårtolkad på den punkten.)
Jag ber att få lägga till en liten fråga apropå Björken: Kan följande bild (som jag tog vid en SMoK-utfärd hösten 1995) också vara tagen vid sjön Björken? Jag har antecknat att jag tog den i närheten av Karleby.
av Stig Lagergren, Monday, July 20, 2020, 16:36 (1374 dagar sedan) @ Hans Broman
Fin bild på det lilla blå tåget. Med 99 % säkerhet är det samma ställe fast något längre norrut. Tycker inte att det stämmer med något annat ställe. Vid Salstern gick inte banan så där.
Någon som kört där mer än jag gjort kan säkert bekräfta.
av Cargoman, Monday, July 20, 2020, 17:10 (1374 dagar sedan) @ Hans Broman
För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.
av Stig Lagergren, Monday, July 20, 2020, 18:06 (1374 dagar sedan) @ Cargoman
För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.
Ja, det har du rätt i. Men jag tog fasta på närheten till Karlsby.
av Stig Lagergren, Monday, July 20, 2020, 20:47 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.
Ja, det har du rätt i. Men jag tog fasta på närheten till Karlsby.
Jag sätter nog ändå en slant på Björken. Svårt att se men jag tror mig skymta banan bortom sjön (ev. en kontaktledningsstolpe).
av Hans Broman, Monday, July 20, 2020, 21:22 (1374 dagar sedan) @ Stig Lagergren
För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.
Ja, det har du rätt i. Men jag tog fasta på närheten till Karlsby.
Jag sätter nog ändå en slant på Björken. Svårt att se men jag tror mig skymta banan bortom sjön (ev. en kontaktledningsstolpe).
Varma tack till Stig och Cargoman som har bistått mig! Jag har forskat vidare och studerat diabilderna från resan ett varv till. Det visade sig min anteckning om Karlsby var ett misstag och inget att bygga vidare på. Jag har också hittat en bekräftelse på att det faktiskt gjordes en fotokörning vid Skeppsjön under den resdagen. Nu tror jag att bilden som jag visat var tagen där och då.
Men en god stund senare, efter uppehåll för möte i Godegård (där jag tog en bild), tog jag också en bild i en annan 70-kurva vid en sjö, liknande Skeppsjön. Det känns troligt att den bilden var tagen vid Björken, strax söder om Karlsby. Kanske skannar jag in den bilden om ett par dagar, och visar den också.
av Hans Broman, Saturday, July 25, 2020, 10:23 (1369 dagar sedan) @ Hans Broman
För mig liknar det väldigt mycket 70 km-kurvan vid Skeppsjön. Tåget har i så fall nyss lämnat Mariedamm och är på väg söderut mot Jakobshyttan.
Ja, det har du rätt i. Men jag tog fasta på närheten till Karlsby.
Jag sätter nog ändå en slant på Björken. Svårt att se men jag tror mig skymta banan bortom sjön (ev. en kontaktledningsstolpe).
Varma tack till Stig och Cargoman som har bistått mig! Jag har forskat vidare och studerat diabilderna från resan ett varv till. Det visade sig min anteckning om Karlsby var ett misstag och inget att bygga vidare på. Jag har också hittat en bekräftelse på att det faktiskt gjordes en fotokörning vid Skeppsjön under den resdagen. Nu tror jag att bilden som jag visat var tagen där och då.Men en god stund senare, efter uppehåll för möte i Godegård (där jag tog en bild), tog jag också en bild i en annan 70-kurva vid en sjö, liknande Skeppsjön. Det känns troligt att den bilden var tagen vid Björken, strax söder om Karlsby. Kanske skannar jag in den bilden om ett par dagar, och visar den också.
Det blev två bilder från det tillfället. Nog är de väl från Björken? (Stolpsifforna på nedre bilden är 85, men det är knappast till hjälp.)
(Nu kanske någon undrar vad de har i ett järnvägshistoriskt forum att göra. Men dels är de från gamla linjesträckningen, och dels ger de mig anledning att säga något om den period (knappt två år) i mitten av 1990-talet då X21/22 tjänstgjorde M-F-dagar i vissa tåg Emmaboda - Karlskrona. Normalt körde man ungefär vart tredje veckoslut tjänstetåg den långa vägen Eskilstuna - Karlskrona och tillbaka för att skifta fordon. Verkstaden fanns ju i Eskilstuna. Just det här veckoslutet (23-24 sept 1995) fick Svenska Motorvagnsklubben utföra körningen åt TGOJ och i gengäld göra körningen till en medlemsresa. Vi tog då omvägen via Hallsberg - Mjölby på nervägen och via Borås på återvägen.)
av Stig Lagergren, Saturday, July 25, 2020, 12:32 (1369 dagar sedan) @ Hans Broman
Tack för dom bilderna. Du och Cargoman har säkert rätt i att den förra bilden var Skeppsjön. Jag stirrade mig blind på uppgiften om närheten till Karlsby. Hastighetstavlan borde ge full bekräftelse.
av Hans Broman, Saturday, July 25, 2020, 14:47 (1369 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Tack för dom bilderna. Du och Cargoman har säkert rätt i att den förra bilden var Skeppsjön. Jag stirrade mig blind på uppgiften om närheten till Karlsby. Hastighetstavlan borde ge full bekräftelse.
Men kan det inte vara så att det förr fanns en 70-tavla vid Skeppsjön och en vid Björken? Cargoman talade om 70-kruvan vis Skeppsjön, och min bild med en 70-tavla (i mitt senaste inlägg) måste vara tagen sydligare än Godegård, troligen vid Björken.
av Stig Lagergren, Saturday, July 25, 2020, 14:56 (1369 dagar sedan) @ Hans Broman
Tack för dom bilderna. Du och Cargoman har säkert rätt i att den förra bilden var Skeppsjön. Jag stirrade mig blind på uppgiften om närheten till Karlsby. Hastighetstavlan borde ge full bekräftelse.
Men kan det inte vara så att det förr fanns en 70-tavla vid Skeppsjön och en vid Björken? Cargoman talade om 70-kruvan vis Skeppsjön, och min bild med en 70-tavla (i mitt senaste inlägg) måste vara tagen sydligare än Godegård, troligen vid Björken.
Jo, det var 70-nedsättningar på båda ställena. Jag har ingen lämplig linjebok tillgänglig men Cargoman kan säkert den banan i minsta detalj. Så jag tror den tidigare bilden är Skeppsjön och de två idag Björken.
av Cargoman, Saturday, July 25, 2020, 16:09 (1369 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Jag håller med dig Stig, det var 70 km på båda platserna och de två sista bilderna är säkert från Björken. Jag saknar visserligen stugan på bilderna, men på den sista kan man faktiskt se det ljusa partiet i makadammen där folk gick från stugan över banvallen för att komma till båtbryggan. Alldeles efter 70-tavlan.
av Christer Fredriksson, Saturday, July 25, 2020, 19:05 (1369 dagar sedan) @ Cargoman
Jag åkte denna sträcka minst 4 - 5 ggr per år från 1945 fram till 1970 och jag minns hur det gnisslade från personvagnarnas hjul i dessa skarpa kurvor vid Karlsby och Björken! Jag hade min morfar i Väderstad under dessa år, så det blev många resor fram och åter från de stationer på TGOJ, från Eskilstuna till Grängesberg, som min fader tjänstgjorde vid,
av Hans Broman, Saturday, July 25, 2020, 21:15 (1369 dagar sedan) @ Cargoman
Än en gång tackar jag Stig Lagergren och Cargoman, som båda har hjälpt mig att få klarhet.